Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
09-09-2019 18:05
Bij alle aanbieders zelfs. Beperk je niet tot de huidige!

Dat klopt, alleen kost het haar wel een keer notariskosten als ze voor een andere aanbieder zou kiezen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 18:03
Maar als mijn rentevasteperiode afloopt, over een half jaar, kan ik toch boetevrij kiezen wat ik wil bij dezelfde aanbieder?
Oh, ik lees nu pas de latere reacties. Gewoon die lage rente pakken en zelf aflossen kan natuurljk ook (met de nodige discipline).
Nu moet ik er wel bij zeggen dat voor ons de hypotheek aflossen op een laag pitje staat. Het huis staat al ruimschoots boven water en wij hebben nu niet de financiele ruimte om extra af te lossen op de hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
09-09-2019 18:10
:facepalm:
Je betaalt altijd meer rente dan dat je terugkrijgt van de belastingdienst. Een kleine of helemaal geen hypotheek meer hebben is dus goedkoper dan veel hypotheekrente kunnen aftrekken. Het is zo simpel, en toch zijn er nog altijd mensen die er niets van snappen, dat blijkt maar weer...
Inderdaad, zó simpel. Ik begrijp ook niet zo goed hoe mensen dat niet kunnen snappen... :-? maarja
Alle reacties Link kopieren
Nou zo simpel is het dus niet. Als je ook nog toeslagen krijgt, worden die berekend aan de hand van je inkomen na renteaftrek. Dus minder aftrek, betekent een hoger inkomen, betekent minder toeslagen.

Al die bedragen moet je meenemen in je afweging.
Wij hebben uitgerekend hoeveel jaar hypotheek we nog hebben te gaan en wat er jaarlijks afgelost moet worden om vrij te zijn tegen die tijd. Het is een halve aflossingsvrije hypotheek, dus het bedrag wat wij per maand moeten aflossen valt mee. Een heerlijk vooruitzicht om tzt schuldenvrij te zijn. Aangezien rente op je spaargeld niets oplevert, is dit een goede investering van je spaargeld.
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die het niet erg vinden iets persoonlijker contact te hebben. In een ideaale situatie zou ik graag met gemotoveerde mensen in een besloten facebookgroep zitten of whatsapp. Dit vindt ik makkrlijker communiceren.

Als hier geen animo voor is blijf ik hier actief. Vanavond kan ik wel pas weer op reacties reageren i.v.m. etenstijd
Alle reacties Link kopieren
Hoe actief wil je aflossen Jarja? Ga je er dingen voor laten?
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek die ca. 1/3 is van de marktwaarde van onze woning.
Bruto hypotheekrente 8% van ons netto-inkomen.
We zouden de hypotheek zo goed als af kunnen lossen, maar kiezen daar niet voor.
In de eerste plaats zijn onze maandlasten al heel laag, daarnaast willen we geld nu niet in stenen stoppen. Onze dochter zit in de bovenbouw van het VWO en we willen haar schuldenvrij laten studeren en eventueel geld gebruiken als we minder willen gaan werken / eerder stoppen.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-09-2019 17:19
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.
Dus je betaalt liever meer aan een bank alleen maar om minder belasting te betalen? Die bankiers (en hun aandeelhouders) lachen zich kapot, en vervolgens moet de overheid maar weer belastingen verhogen om de hogere uitgaven te kunnen dekken....
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe is dat ik ieder jaar de helft van mijn salarisverhoging gebruik voor extra aflossingen. Ik zit bij SNS en daar kan je per maand instellen hoeveel je wilt gaan betalen. Ik verhoog dat bedrag dan, zodat je het na een paar maanden ook niet meer merkt. En als je dat ieder jaar doet, dan gaat het steeds sneller.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft natuurlijk niet al je spaargeld in de hypotheek te stoppen. Een deel kan prima. Gebruik daar vooral het geld voor dat je niet op korte termijn nodig hebt.

Als je minder wilt gaan werken, zijn lagere maandlasten ook erg fijn.

Hier hypotheek volledig afgelost. Houden nu dus iedere maand flink bedrag over en we kunnen dus minder werken (en doen dat ook). Ook geeft dat ruimte om te kunnen sparen voor verbouwing/ onderhoud / studie dochter etc.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
09-09-2019 18:56
Dus je betaalt liever meer aan een bank alleen maar om minder belasting te betalen? Die bankiers (en hun aandeelhouders) lachen zich kapot, en vervolgens moet de overheid maar weer belastingen verhogen om de hogere uitgaven te kunnen dekken....
Zoals Pozzebok al schreef zijn er veel meer factoren die je mee moet wegen, dus je stelt het echt veel te simpel.
Pozzebok schreef:
09-09-2019 18:20
Nou zo simpel is het dus niet. Als je ook nog toeslagen krijgt, worden die berekend aan de hand van je inkomen na renteaftrek. Dus minder aftrek, betekent een hoger inkomen, betekent minder toeslagen.

Al die bedragen moet je meenemen in je afweging.
Ja, dat is ook wel een dingetje. Ik krijg nog KGB omdat ik alleenstaande ouder ben. Mijn hypotheekrente nu is 11.000 per jaar en dat scheelt dus behoorlijk voor die toeslag.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
09-09-2019 18:58
Je hoeft natuurlijk niet al je spaargeld in de hypotheek te stoppen. Een deel kan prima. Gebruik daar vooral het geld voor dat je niet op korte termijn nodig hebt.

Als je minder wilt gaan werken, zijn lagere maandlasten ook erg fijn.

Hier hypotheek volledig afgelost. Houden nu dus iedere maand flink bedrag over en we kunnen dus minder werken (en doen dat ook). Ook geeft dat ruimte om te kunnen sparen voor verbouwing/ onderhoud / studie dochter etc.
Dat hebben we dus ook gedaan.

En we betalen nu al niet veel tov ons inkomen, dus ‘een flink bedrag’ gaat het ons sowieso niet schelen.
En dat spaargeld voor de dingen die jij noemt hebben we al staan.
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
09-09-2019 17:57
Lineair wordt mi overschat. Hier wordt mooi uitgelegd waarom:
http://geld-is-tijd.blogspot.com/2015/1 ... t.html?m=1

Tenzij jouw hypotheekinstelling een hogere rente heeft voor aflossingsvrij als voor annuïtair/lineair of je absoluut geen discipline hebt, zou ik het zo laten: maximale flexibiliteit.
Wat een kul artikel ' De maandlasten van de annuitaire hypotheek zijn slechts 79,- gestegen, maar de maandlasten van de lineaire hypotheek zijn 171,- gezakt. Ik hou niet van onregelmatige kosten''

De meeste Nederlanders hebben weinig kaas gegeten van hypotheken en aflossen, voor hen is lineair een stuk verstandiger.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
09-09-2019 18:48
Wij hebben een hypotheek die ca. 1/3 is van de marktwaarde van onze woning.
Bruto hypotheekrente 8% van ons netto-inkomen.
We zouden de hypotheek zo goed als af kunnen lossen, maar kiezen daar niet voor.
In de eerste plaats zijn onze maandlasten al heel laag, daarnaast willen we geld nu niet in stenen stoppen. Onze dochter zit in de bovenbouw van het VWO en we willen haar schuldenvrij laten studeren en eventueel geld gebruiken als we minder willen gaan werken / eerder stoppen.
i.v.m wet hillen zou je best eens meer over kunnen houden als je je hypotheek aflost.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 18:03
Maar als mijn rentevasteperiode afloopt, over een half jaar, kan ik toch boetevrij kiezen wat ik wil bij dezelfde aanbieder?
Oh, ik lees nu pas de latere reacties. Gewoon die lage rente pakken en zelf aflossen kan natuurljk ook (met de nodige discipline).
Ben zelf bezig met oversluiten en ophogen. Het deel wat ik nu aflossingsvrij heb mag ik op dezelfde manier afsluiten.
Als je hypotheek niet zo hoog is dan kun je dat overwegen en zelf besluiten wanneer en hoeveel je gaat aflossen.
Ben zelf wel van pan de renteperiode voor langere tijd vast te zetten. Er komt straks heus weer een tijd aan dat de rente op het niveau zit wat jij nu hebt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ja ik doe dit, maar ik heb wel nog even te gaan :D
Alle reacties Link kopieren
Hier ook klaar met aflossen! :cheer2:
Toen wij/ik die lening aangingen, had ik al wel zoiets van: tjee, 30 jaar een schuld. o_o Maar ik was nog niet bezig met extra aflossen. Dat kwam pas toen we geduvel kregen met de bank. :sarcastic: We gingen voor een jaar naar het buitenland en wilde het onderverhuren mét toestemming van de bank. Vervolgens veel geneuzel over risico's, stel dat we niet betalen, dan moeten ze het verkopen en met een huurder erin krijgen ze veel minder... blablabla... terwijl de openstaande lening al minder was dan de executiewaarde. :facepalm:

Enfin, per saldo kon het toch wel en vervolgens besloten zo snel mogelijk af te lossen. :bye: Ook was dát gewoon gunstig om te doen met het overschot aan spaargeld.

Als ik nu kijk naar hoeveel ik aan rente had moeten betalen als de hypotheek 30 jaar had gelopen, dan waren we bijna net zoveel kwijt geweest als het bedrag dat we hadden geleend. En nu was het maar een fractie van dat bedrag.

Ik was al blij met ons lage bedrag, nu is het nog fijner omdat we niets meer met de bank te schaften hebben. :cheer: :puh:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Hier ook helemaal afgelost :yes:

Hoofdreden was: vrijheid. Niet vastzitten aan een bank. Tegenslagen maximaal kunnen opvangen.

Het was een gouden zet. Mijn inkomen maakte een snoekduik toen ik arbeidsongeschikt werd. Zonder afgeloste hypotheek, hadden we er veel krapper bij gezeten.

Nu hebben we een vakantiehuisje gekocht met kleine hypotheek. Die lossen we ook weer zo snel mogelijk af.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-09-2019 17:25
Kwestie van heel goed rekenen. Wanneer je jaarlijks maximaal aflost dan is oversluiten niet zin vol. De bank die rekent hoeveel geld ze gaan missen door je een lagere rente aan te bieden. En dit bedrag komt bovenop je het al geleende geld van je huidige hypotheek. Je schuld wordt dus groter. Reken uit hoeveel rente jullie nog moet betalen, bijvoorbeeld je hebt een hypotheek van €200.000 voor 5,1% en loopt nog 20 jaar. Dan kost dit 200.000 x 0,051 x 20 = €84.000 aan rente. En de originele schuld van €200.000 staat nog steeds, die moet je aan het einde van de looptijd ook gewoon afrekenen bij de bank. Of door spaargeld of een nieuwe lening.

Betalen moet je sowieso, de banken doen je niets cadeau.

Reken uit hoeveel geld je nu jaarlijks kunt aflossen. In het begin zal het niet zo snel gaan, maar elke €10, €20, €50 of €100 scheelt. Je hypotheeksom wordt steeds lager, waardoor je hoogte van het rentebedrag ook steeds lager wordt. Waardoor je meer geld overhoudt om af te lossen.
Bij het aflopen van mijn rentevaste periode kan ik boetevrij aflossen. Dus ik zou goed naar de voorwaarden kijken.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-09-2019 16:50
Waarom dan? De rente is lager als de inflatie.
Die van ons niet hoor.
Wij zijn meteen gaan aflossen om de renteopslag weg te krijgen en dat is pas geleden gelukt.

Daarnaast betaal ik meer rente aan de hypotheek dan ik krijg op de spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
Eh dat hangt er nogal van af wat de verdere omstandigheden zijn. Dus dat zou ik eens goed bespreken met een financieel adviseur. Die kan in dit geval vast wel uit, want die kan je alle varianten doorrekenen en laten zien wat de gevolgen zijn.

Sowieso moet je straks een veel lagere rente kunnen bedingen. Dat gaat je sowieso geld schelen. Stel dat een aflossingsvrije hypotheek hebt van 150.000 euro en de rente gaat naar 2,8% (en dat moet zeker kunnen) dan spaar je elke maand al 163 euro uit (https://www.berekenhet.nl/hypotheek/hyp ... iging.html hier berekent). Die ruimte zou je kunnen gebruiken om een af te lossen of om een gedeelte van de hypotheek over te sluiten naar een vorm waarbij je wel aflost.

Als ik voor mezelf spreek zou ik nu dolgraag een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek willen hebben. Daar heb ik X redenen voor:
- Ik verwacht in de toekomst nog 2 keer een bedrag te krijgen uit een erfenis die ik prima wil aanwenden om een aflossingsvrije hypotheek af te lossen
- Ik heb nu heel hoge lasten doordat ik twee kinderen 3 dagen naar het KDV heb. Als de jongste straks 4 is heb ik heel wat meer ruimte, ruimte die ik kan gebruiken om af te lossen.
- Wij hebben allebei een studieschuld, die lossen we nu via het reguliere schema af, als we over 5 en 8 jaar klaar zijn met aflossen zou ik dat geld willen gebruiken om af t elossen

En misschien wel de belangrijkste, ik weet dat ik de discipline heb om dat geld ook daadwerkelijk te gebruiken om af te lossen en niet om te denken dat ik dan wel lekker op vakantie kan gaan.

Voor jou kan nog relevant zijn, hoe lang zijn je kinderen nog aan het studeren? En houdt je daarna meer geld over?
Hoe is je pensioen geregeld, je werkt voor de overheid toch? Waarschijnlijk bouw je dan een goed pensioen op, dus je hoeft niet perse 0 hypotheek meer te hebben als je met pensioen gaat, al kan dat nog steeds fijn zijn.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-09-2019 16:50
Waarom dan? De rente is lager als de inflatie.
Wij lossen momenteel ook extra af en wel om de volgende redenen:
- de rente op mijn hypotheek is veel hoger dan die op mijn studieschuld. Dus ik heb mijn studieschuld gepauzeerd (nou ja, de terugbetaling dan) en dat lossen we extra af. Kost ons per 100 euro aflossing 1 euro aan extra rente op de studieschuld en levert over de looptijd van de hypotheek zo 50 euro aan bespaarde kosten op
- wij hebben pas kort geleden een huis gekocht (daarom is aflossen nu ook zo voordeling, nog 28 jaar voordeel van lagere maandlasten), dus we hebben een duur huis gekocht. We hebben op 1,5 salaris een huis gekocht, dat is prima te betalen van 1 keer salaris + ww, maar niet meer als de ww afloopt, of als een van ons arbeidsongeschikt raakt met een kleine restverdien capaciteit. Dus willen we de komende jaren alvast wat extra aflossen zodat we de lasten dan hopelijk wat makkelijker kunnen dragen.
- Over 14 jaar gaat mijn oudste studeren, daar sparen we niet voor, we kiezen ervoor om voorlopig extra af te lossen zodat we dan de ruimte hebben om haar van de "lopende rekening" te kunnen ondersteunen.

Dus voornamelijk niet puur rendementsgerichte overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-09-2019 17:25
Kwestie van heel goed rekenen. Wanneer je jaarlijks maximaal aflost dan is oversluiten niet zin vol. De bank die rekent hoeveel geld ze gaan missen door je een lagere rente aan te bieden. En dit bedrag komt bovenop je het al geleende geld van je huidige hypotheek. Je schuld wordt dus groter. Reken uit hoeveel rente jullie nog moet betalen, bijvoorbeeld je hebt een hypotheek van €200.000 voor 5,1% en loopt nog 20 jaar. Dan kost dit 200.000 x 0,051 x 20 = €84.000 aan rente. En de originele schuld van €200.000 staat nog steeds, die moet je aan het einde van de looptijd ook gewoon afrekenen bij de bank. Of door spaargeld of een nieuwe lening.

Betalen moet je sowieso, de banken doen je niets cadeau.

Reken uit hoeveel geld je nu jaarlijks kunt aflossen. In het begin zal het niet zo snel gaan, maar elke €10, €20, €50 of €100 scheelt. Je hypotheeksom wordt steeds lager, waardoor je hoogte van het rentebedrag ook steeds lager wordt. Waardoor je meer geld overhoudt om af te lossen.
@Hamerhaai, volgens mij heb jij het nu over rentemiddeling. Dat is inderdaad vaak minder interessant zeker als je versneld gaat aflossen. Minke geeft aan dat haar rentevaste periode afloopt en volgens mij betekent dat je mag oversluiten naar een nieuwe hypotheekvorm zonder rentemiddeling of and gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven