Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Wij lossen ook jaarlijks extra af, dat begon met 5000 euro per jaar en alles wat wij daarmee besparen lossen we ook jaarlijks extra af. Dit zorgt dus voor een aardig sneeuwbaleffect.

Huis wat we 5 jaar geleden gekocht hebben verwachten we ons hele leven in te wonen, iedere dag blij met het huis. We proberen het huis binnen 20 jaar afgelost te hebben. Zoals we het nu doen is dit ook haalbaar.

Persoonlijk zou ik wel alleen extra aflossen met geld wat je echt over hebt. Je komt er namelijk niet zomaar meer aan.

Mogelijk weet iemand een antwoord op het volgende: klopt het dat je korting op de rente kan krijgen (we hebben NHG) als je huidige hypotheek minder is dan een x percentage van de huidige waarde van je huis?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 19:07
Ja, dat is ook wel een dingetje. Ik krijg nog KGB omdat ik alleenstaande ouder ben. Mijn hypotheekrente nu is 11.000 per jaar en dat scheelt dus behoorlijk voor die toeslag.
Ik probeer te achterhalen hoe de KGB precies word berekend, maar dat is nog best ingewikkeld....
Zoals ik het nu lees krijg je voor elke 1000 euro die je meer aan inkomen hebt 67.50 euro minder aan kindgebodenbudget op jaarbasis. Dus als je 5000 euro minder aan rente gaat betalen, spaar je daarmee 5000 euro uit. Dat kost je vervolgens dus wel 337,50 aan kindgebondenbudget op jaarbasis. Dat valt dus nog behoorlijk mee qua extra kosten.

Sowieso goed om te bedenken hoe lang je nog hypotheek rente betaald en hoe lang je nog recht hebt op KGB. En heb je al bedacht hoe je de hypotheek gaat opbrengen als je aan het einde bent van de periode waarvoor je de hypotheek hebt? Aflossingsvrij hoeft niet perse een probleem te zijn aan het einde van de looptijd van de hypotheek, maar dat hangt heel erg van je hypotheekverstrekker af. Sommigen doen moeilijk als je hypotheek nog hoger is dan 70% van de marktwaarde van je hypotheek (of zoiets, iets met klok en klepel dit...). Dus de vraag is of je er straks nog mee weg komt dat je niet afgelost hebt.
kaaaaaaaatje wijzigde dit bericht op 09-09-2019 22:03
3.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
09-09-2019 21:54
Mogelijk weet iemand een antwoord op het volgende: klopt het dat je korting op de rente kan krijgen (we hebben NHG) als je huidige hypotheek minder is dan een x percentage van de huidige waarde van je huis?
Nee, dat geldt alleen bij niet NHG rente.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
09-09-2019 21:54
Wij lossen ook jaarlijks extra af, dat begon met 5000 euro per jaar en alles wat wij daarmee besparen lossen we ook jaarlijks extra af. Dit zorgt dus voor een aardig sneeuwbaleffect.

Huis wat we 5 jaar geleden gekocht hebben verwachten we ons hele leven in te wonen, iedere dag blij met het huis. We proberen het huis binnen 20 jaar afgelost te hebben. Zoals we het nu doen is dit ook haalbaar.

Persoonlijk zou ik wel alleen extra aflossen met geld wat je echt over hebt. Je komt er namelijk niet zomaar meer aan.

Mogelijk weet iemand een antwoord op het volgende: klopt het dat je korting op de rente kan krijgen (we hebben NHG) als je huidige hypotheek minder is dan een x percentage van de huidige waarde van je huis?
Dat ligt aan je hypotheek verstrekker.

Wij hebben een hypotheek bij de ING en bij de ING geldt dat dit wel het geval is voor huizen waar geen NHG op zit en NIET voor huizen waar NHG op zit. Maar dit moet vrij makkelijk terug te vinden zijn op de site van je hypotheek verstrekker
Alle reacties Link kopieren
Gatochpoetsen schreef:
09-09-2019 22:00
Nee, dat geldt alleen bij niet NHG rente.
Is ergens ook wel logisch, het is omdat er minder risico is voor de bank bij betere verhouding, maar bij NHG is dat risico al lager.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 19:07
Ja, dat is ook wel een dingetje. Ik krijg nog KGB omdat ik alleenstaande ouder ben. Mijn hypotheekrente nu is 11.000 per jaar en dat scheelt dus behoorlijk voor die toeslag.
Dus je betaalt 11 kilo-euro per jaar om een beetje hogere toeslag te krijgen?
Dekt die toeslag die elf-duizend euro die je elk jaar naar de bank moet sturen?

Stel dat je de loterij wint en alles aflost.
En dus geen 11000 euro per jaar meer betaalt.

Da's 916 euro per maand die op jouw bankrekening blijft. Krijg jij 916 aan toeslagen?
Kan het uit?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Kaaaaaaaatje schreef:
09-09-2019 21:58
Ik probeer te achterhalen hoe de KGB precies word berekend, maar dat is nog best ingewikkeld....
Zoals ik het nu lees krijg je voor elke 1000 euro die je meer aan inkomen hebt 67.50 euro minder aan kindgebodenbudget op jaarbasis. Dus als je 5000 euro minder aan rente gaat betalen, spaar je daarmee 5000 euro uit. Dat kost je vervolgens dus wel 337,50 aan kindgebondenbudget op jaarbasis. Dat valt dus nog behoorlijk mee qua extra kosten.

Sowieso goed om te bedenken hoe lang je nog hypotheek rente betaald en hoe lang je nog recht hebt op KGB. En heb je al bedacht hoe je de hypotheek gaat opbrengen als je aan het einde bent van de periode waarvoor je de hypotheek hebt? Aflossingsvrij hoeft niet perse een probleem te zijn aan het einde van de looptijd van de hypotheek, maar dat hangt heel erg van je hypotheekverstrekker af. Sommigen doen moeilijk als je hypotheek nog hoger is dan 70% van de marktwaarde van je hypotheek (of zoiets, iets met klok en klepel dit...). Dus de vraag is of je er straks nog mee weg komt dat je niet afgelost hebt.
Ik blijf hier niet tot mijn pensioen wonen. Als alles goed gaat, ga ik waarschijnlijk over 5-8 jaar samenwonen. Sowieso verkoop ik het huis als de kinderen zijn vertrokken. Als ik toch alleen blijf wonen dan in een kleiner huis met minder onderhoud.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
09-09-2019 22:04
Is ergens ook wel logisch, het is omdat er minder risico is voor de bank bij betere verhouding, maar bij NHG is dat risico al lager.
En het is ook eigenlijk andersom: je krijgt rente-opslag als je een verhoogd risico bent voor de bank en die opslag kun je verlagen (dus rentevermindering). Met NHG heb je al de ‘oorspronkelijke’ rente omdat de bank weinig risico loopt.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren nog even gegoogled naar het doorhalen van de hypotheek. Want ook al is de lening volledig afgelost, de bank heeft nog steeds het hypotheekrecht op onze woning. Dat betekent ook dat je niet zomaar van alles en nog wat met je huis mag doen, ook al zitten er niet echt gevolgen aan vast. Normaal zou de bank de gehele restsom in een keer op kunnen eisen of zo.

Maar wat een prijsverschillen, goedkoopste 92 euro, duurdere meer dan 300 euro...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
10-09-2019 10:55
Gisteren nog even gegoogled naar het doorhalen van de hypotheek. Want ook al is de lening volledig afgelost, de bank heeft nog steeds het hypotheekrecht op onze woning. Dat betekent ook dat je niet zomaar van alles en nog wat met je huis mag doen, ook al zitten er niet echt gevolgen aan vast. Normaal zou de bank de gehele restsom in een keer op kunnen eisen of zo.

Maar wat een prijsverschillen, goedkoopste 92 euro, duurdere meer dan 300 euro...
Doorhalen = doorhalen.

Het verschil in prijs zit hem er soms in dat een notaris meerdere doorhalingen opspaart en op één akte zet. Dan moet je dus even wachten tot de doorhaling voltooid is. Een individuele akte is prijziger, maar soms sneller.

Daarbovenop komen nog de verschillen in tarieven tussen de diverse notarissen.

Let wel op dat de notaris je niet de prijs rekent voor een individuele akte, maar toch een gezamenlijke akte indient. Dit werd tot niet heel erg lang geleden regelmatig gedaan. Is ook in het nieuws geweest.

Maar goed: als je geen haast hebt, zou ik de goedkoopste notaris kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er veel andere ook mee bezig zijn.

WIj zijn nu eigenlijk erg klein begonnen.

Wij hebben begin dit jaar een hypotheek genomen voor 250.000. automatisch binnen 30 jaar afgelost maar dit vindt ik te lang.

we hebben overlegt het eerste jaar doen we rustig aan maar vanaf januari zeker maandelijks geld aan de kant zetten voor aflossing.

de laatste 3 maanden wel al 130 euro elke maand aan de kant gezet voor eind december. en nog 1000,- van de spaarrekening erop.

wij zijn van mening dat we willen aflossen maar ook wel blijven leven.
vanaf januari willen wij minimaal 140,- per maand aan de kant gaan zetten en kijken of we meer kunnen besparen en dit er bij kunnen zetten

het aflossen zelf zullen we 1 keer per 4 maanden doen.

het gaat bij ons dit zeker niet over wereld bedragen maar je moet ergens beginnen.

voor de mensen die al stukken hebben afgelost. je kan korting krijgen op je rente van de bank als je hypotheek lager is dan een bepaald percentage van de woning. ik weet hier het fijne nog niet van maar voor sommige misschien wel intressant om naar de kijken.

mag ik vragen hoe jullie zijn begonnen met welke bedragen jullie als eerst zijn begonnen met aflossen en hoe hoog de hypotheek ooit was.
Alle reacties Link kopieren
Jarja schreef:
10-09-2019 11:37
Wat leuk dat er veel andere ook mee bezig zijn.

WIj zijn nu eigenlijk erg klein begonnen.

Wij hebben begin dit jaar een hypotheek genomen voor 250.000. automatisch binnen 30 jaar afgelost maar dit vindt ik te lang.

we hebben overlegt het eerste jaar doen we rustig aan maar vanaf januari zeker maandelijks geld aan de kant zetten voor aflossing.

de laatste 3 maanden wel al 130 euro elke maand aan de kant gezet voor eind december. en nog 1000,- van de spaarrekening erop.

wij zijn van mening dat we willen aflossen maar ook wel blijven leven.
vanaf januari willen wij minimaal 140,- per maand aan de kant gaan zetten en kijken of we meer kunnen besparen en dit er bij kunnen zetten

het aflossen zelf zullen we 1 keer per 4 maanden doen.

het gaat bij ons dit zeker niet over wereld bedragen maar je moet ergens beginnen.

voor de mensen die al stukken hebben afgelost. je kan korting krijgen op je rente van de bank als je hypotheek lager is dan een bepaald percentage van de woning. ik weet hier het fijne nog niet van maar voor sommige misschien wel intressant om naar de kijken.

mag ik vragen hoe jullie zijn begonnen met welke bedragen jullie als eerst zijn begonnen met aflossen en hoe hoog de hypotheek ooit was.
Dat geldt als je rente-opslag hebt omdat je in een hogere risicoklasse valt. Wij hadden, per bank is dat verschillend, 2x opslag omdat we een hele hoge hypotheek (tov waarde huis). We zijn als een gek gaan aflossen én de WOZ-waarde steeg de afgelopen 2 jaar enorm. We hebben nu dus geen opslag meer en betalen ‘normale’ rente. Je moet er wel zelf achteraan gaan en een verzoek tot verlaging van die renteopslag doen.

Wij hebben de eerste keer alles wat we boven een bepaald bedrag over hadden in 1x in de aflossing gestopt en doen dat nu jaarlijks.
Alle reacties Link kopieren
Jarja schreef:
10-09-2019 11:37
mag ik vragen hoe jullie zijn begonnen met welke bedragen jullie als eerst zijn begonnen met aflossen en hoe hoog de hypotheek ooit was.
Ik weet eigenlijk niet waarom we nu pas daadwerkelijk hebben ingelegd... het geld was er altijd wel.
We hadden de vraag ook al wel uitstaan bij onze adviseur, maar dat gaat altijd vrij langzaam...
Ik denk dat man de maandelijkse kosten wat naar beneden wilde zien te krijgen omdat we dit jaar ook een 2e huis hebben gekocht (zonder hypotheek) waar nog veel aan moet gebeuren.
We hebben uiteindelijk bijna 15k ingelegd op een hypotheeksom van bijna 190k.

Eigenlijk weet ik de beweegredenen niet :$
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geloof ik iets van 10 risico klasses. Dus bij ons is het best vaak. Ik weet dat er hypotheekverstrekkers zijn die het automatisch aanpassen, maar bij ons is dat niet zo,wij moeten er een keer voor bellen.

Wij wonen nu 1.5 jaar in ons eerste koophuis. We woonden hiervoor scheef in een sociale woningbouw flat waardoor we een paar jaar lang flink hebben kunnen sparen. Daardoor konden we 95% van de woningwaarde lenen.

Wij hebben recent de erfpacht afgekocht. Daarnaast zijn de afgelopen maanden een paar huizen verkocht bij ons in het buurtje (allemaal dezelfde type huizen, verschil is een paar m2 tuin of een dakkapel) en een aantal daarvan hadden al flink hogere verkoopprijs dan ons huis. Ik wil nu gaan kijken of het uit kan om een Calcasa waarde bepaling te laten doen om te kijken of de waarde van ons huis aangepast kan worden. Dat kost maar 25 euro ofzo, dus dat is nog een keer op te brengen in tegenstelling tot je woning opnieuw laten taxeren, want dat kost zo 600 euro.

Zoals gezegd willen we de komende jaren extra aflossen zodat we lagere maandlasten hebben en meer vrij te besteden inkomen. Dit willen we serieus gaan oppakken als onze jongste dochter naar school gaat, want op dit moment betalen we ongeveer 1100 euro aan kinderopvang, netto. Dit bedrag wordt straks flink lager als de kinderen naar school en BSO gaan en dan willen we een gedeelte van het geld aanwenden om extra af te lossen, een gedeelte om te investeren en een gedeelte om de oplopende overige kosten te compenseren.

Verder heb ik nu een tijdje mijn terugbetalingen voor mijn studieschuld gepauzeerd. Door dit nu af te lossen in mijn hypotheek kan ik een hele bak geld besparen aan rente over de looptijd van de hypotheek. Bovendien kom ik eerder in een lagere risicoklasse waardoor ik nog meer bespaar.
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaatje, wat fijn dat jullie al maar 95% hoefde te lenen. wij hebben het gehele bedrag moeten lenen en al het spaar geld erin moeten stoppen toen wij ons huis dit jaar aanschafde en verbouwde. voordeel is dat we nu een huis hebben waar we oud in kunnen worden maarja dat kost wat....

onze kdv kosten zijn net zo hoog. wij hopen ook als dit minder wordt dat het aflossen sneller gaat. al zullen er dan ook wel weer kosten bij komen die er nu nog niet zijn.

studieschuld hebben wij in de vorige woning totaal afgelost. in mijn hoofd is 1 lening ( de hypotheek) het meest overzichtelijk i.p.v. 2 verschillende. als ik hier nu op terug kijk had ik misschien anders gedaan. maar de brief met de mededeling dat die was verdwenen gaf toch wel een super gevoel!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een hypotheek die uit 3 delen bestaat, elk voor 20 jaar.
2 delen annuiteit en 1 deel lineair.
Nu denken wij erover om 1 van die delen om te zetten naar een looptijd van 10 jaar.
Ik twijfel of dat verstandig is of dat we beter het bedrag dat het oversluiten kost extra kunnen aflossen.
Als we regelmatig extra aflossen, dan kunnen we dat deel ook binnen 20 10 jaar aflossen, alleen dan met een hogere rente gedurende de looptijd.
Kan iemand ons het voordeligste pad wijzen of waar op het wereld wijde web we het antwoord kunnen vinden?
procrastinator wijzigde dit bericht op 10-09-2019 16:07
0.91% gewijzigd
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Nee. Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ja.

Wij hebben een hypotheek bestaande uit vijf delen (allemaal verschillende looptijden en dus rentepercentages). Vier daarvan zijn annuïtair en de vijfde is aflossingsvrij.
Ik los nu om en om af op het aflossingsvrije deel (3,15%) en het langstlopende deel (3,9%).
De renteopslag heb ik al weggewerkt inmiddels :yes:

Dit puur omdat ik zo snel mogelijk hypotheekvrij wil zijn. Lijkt me een heel erg vrij gevoel.
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
10-09-2019 13:33
Wij hebben een hypotheek die uit 3 delen bestaat, elk voor 20 jaar.
2 delen annuiteit en 1 deel lineair.
Nu denken wij erover om 1 van die delen om te zetten naar een looptijd van 10 jaar.
Ik twijfel of dat verstandig is of dat we beter het bedrag dat het oversluiten kost extra kunnen aflossen.
Als we regelmatig extra aflossen, dan kunnen we dat deel ook binnen 20 jaar aflossen, alleen dan met een hogere rente gedurende de looptijd.
Kan iemand ons het voordeligste pad wijzen of waar op het wereld wijde web we het antwoord kunnen vinden?
Waarom denk je erover om de looptijd te wijzgigen?
En als je zegt "dan kunnen we dat deel ook binnen 20 jaar aflossen". Bedoel je dan 10 jaar? Of heb je nog een aflossingsvrij deel?

Als je oversluit wordt de rente dan ook aangepast? Of blijft de rente hetzelfde? Wat is het rente verschil?
Kun je bij extra aflossen ook voor looptijdverkorting kiezen?
Hoeveel mag je extra aflossen op jaarbasis? En hoeveel zou je af willen lossen?

In principe lijkt oversluiten me alleen interessant als je een lagere rente kunt bedingen, als je dezelfde rente houdt dan maakt het niet uit of jezelf je aflossing verdubbeld of de bank dat voor je doet. Tenzij...... je per jaar minder mag aflossen dan je zou willen. Dan zou het wel interessant kunnen zijn om over te sluiten omdat dan de enige optie is om je lasten nog verder te verlagen. Maar ik moet eerlijk zeggen, als verwacht meerdere jaren de maximale inleg te kunnen halen dan zou ik ook eens kijken of je dat geld niet beter kunt gebruiken om beter te laten renderen.

Qua berekeningen, ik ben fan van berekenhet.nl daar staat ook een module over wat er gebeurd als je rente wijzigt. Ik denk dat er ook iets staat over de totale kosten van je hypotheek bij bepaalde rentes.
Alle reacties Link kopieren
Grob schreef:
10-09-2019 15:23
Wij hebben een hypotheek bestaande uit vijf delen (allemaal verschillende looptijden en dus rentepercentages).
Ik heb ook verschillende delen en daar zit ook een plan achter wat ik wil aflossen in 1 jaar, 3 jaar, etc.
Het goedkoopst zou zijn om op het langstlopende deel af te lossen omdat die het hoogste rentepercentage heeft, maar het motiveert me meer om af te lossen volgens plan en de leningdelen 1 voor 1 te laten sneuvelen, dus ik doe dat maar.

Ik los min of meer 2x per jaar af. 1 keer einde jaar om het jaar af te sluiten. De andere keer ergens na de belastingaangifte, wat mooi samenvalt met het aflopen van het hypotheekjaar.

Ik wil de lasten lager om meer vrijheid te hebben om te doen in het leven wat ik wil doen, of dat nou hard werken of een jaar vakantie, een bedrijf opstarten of een studie volgen is. En de zekerheid die het geeft vind ik ook fijn. Ik heb gekocht in hoogtijdagen van de huizenmarkt dus dat kan geen kwaad. :D
Zebraa schreef:
10-09-2019 13:57
Nee. Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Dat is te kort door de bocht. Ten eerste heeft niet iedereen nu de laagste rente. Wij hebben de rente 4 jaar geleden opnieuw vastgezet en die was toen nog niet zo laag als nu. Openbreken levert niets op in ons geval.
De rente op de spaarrekening is nihil. Voor ons is extra aflossen dus wel financieel beter, omdat we door extra af te lossen lagere maandlasten hebben en dus wel wat verdienen aan ons spaargeld.

Bovendien vind ik het erg korte termijn gedacht. Voor nu levert je het bij een hele lage rente dan misschien niets op, maar op de langere termijn, na afloop hypotheekperiode, is het natuurlijk financieel heel onaantrekkelijk met een fikse restschuld te blijven zitten die je opnieuw moet financieren. (met zeer waarschijnlijk een veel hogere rente)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
10-09-2019 15:24
Waarom denk je erover om de looptijd te wijzgigen?
En als je zegt "dan kunnen we dat deel ook binnen 20 jaar aflossen". Bedoel je dan 10 jaar? Of heb je nog een aflossingsvrij deel?

Als je oversluit wordt de rente dan ook aangepast? Of blijft de rente hetzelfde? Wat is het rente verschil?
Kun je bij extra aflossen ook voor looptijdverkorting kiezen?
Hoeveel mag je extra aflossen op jaarbasis? En hoeveel zou je af willen lossen?
Bedankt voor je reactie.
Inderdaad bedoelde ik 10 jaar, ik heb het aangepast.
Als we de looptijd inkorten dan wordt de rente lager, vandaar dat we er over denken.
Ik zal thuis eens naar de website kijken die je noemt.
Bij extra aflossen kunnen we de looptijd alleen korter maken door alles af te lossen.
Misschien dat ze dan ook een boete geven, dat ga ik nakijken.
Voor zover ik weet mogen we zoveel aflossen als we in kunnen brengen.
Procrastinators unite, tomorrow.
Alle reacties Link kopieren
Procrastinator schreef:
10-09-2019 16:13
Bedankt voor je reactie.
Inderdaad bedoelde ik 10 jaar, ik heb het aangepast.
Als we de looptijd inkorten dan wordt de rente lager, vandaar dat we er over denken.
Ik zal thuis eens naar de website kijken die je noemt.
Bij extra aflossen kunnen we de looptijd alleen korter maken door alles af te lossen.
Misschien dat ze dan ook een boete geven, dat ga ik nakijken.
Voor zover ik weet mogen we zoveel aflossen als we in kunnen brengen.
Ik kom soms lomper over als ik het bedoel, en ik denk dat dit zo'n geval kan zijn dus bij voorbaat excuses als het zo is. Maar als ik dit zo lees klinkt het alsof je nog niet zo goed thuis bent in de materie. Het klinkt alsof je de concepten nog niet helemaal helder hebt die hiermee samen hangen. En dat betekent dat je ook nooit een goed geïnformeerde beslissing kan nemen.

Ik weet van mezelf dat ik het ook niet altijd 100% goed weet, dus daarom sowieso alles onder voorbehoud.

Als je zegt dat de rente lager wordt, bedoel je dan dat de rente die je betaald over de looptijd van de hypotheek in totaal lager wordt (doordat je sneller aflost) of dat er een nieuw rentepercentage wordt afgesproken waardoor je minder rente betaald.

En als je denkt dat ze nog een boete kunnen geven terwijl je onbeperkt mag aflossen waar mogen ze dan nog een boete voor geven?

Het is dus bij jou hypotheekverstrekker niet mogelijk om aan te geven dat je looptijdverkorting wilt? Bij de mijne staat dit niet op de site, maar kan dit in principe wel, moet je alleen op een andere manier regelen (bellen met de klantenservice). Goed om nog even uit te zoeken dus.

Als je onbeperkt mag aflossen kun je natuurlijk gewoon beginnen met 100 euro aflossen. Als ze daardoor 1 euro minder incasseren kun je de volgende maand 101 euro extra aflossen. De maand erna kun je 102 euro aflossen en na 2 jaar kun je 124 euro aflossen (of eerder 130 euro, door het rente op rente effect). Op die manier kun je natuurlijk ook een heel stuk eerder van je hypotheek af zijn.

Het oversluiten van een hypotheek brengt over het algemeen heel veel kosten met zich mee... die kosten haal je er niet zomaar uit. Dus kijk goed welke boete je krijgt bij oversluiten en welke kosten er bij komen. Er moet nogal een verschiil zijn in rente wil dat uitkunnen. Hier een voorbeeld met een relatief hoog bedrag in de hypotheek, als de bedragen lager zijn hebben de vaste kosten nog meer invloed op hoe lang het duurt voor je het terugbetaald hebt.
https://www.hypotheekvisie.nl/hypotheke ... versluiten
Alle reacties Link kopieren
Hier ook interessante informatie. https://www.berekenhet.nl/nieuws/wannee ... uiten.html

Moet je voor de grap eens kijken naar de eenmalige kosten die zij rekenen voor oversluiten. En dan zou ik onder de indruk zijn als je in mijn stad je huis voor zo'n bedrag kunt laten taxeren, daar komt zo nog 200 euro bovenop.
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
10-09-2019 13:57
Nee. Vanuit financieel oogpunt is er geen enkele reden om af te lossen bij huidige rente.
Waarom denk je dat dit voor iedereen geldt?

Of geldt dit alleen voor jouw situatie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven