Geld & Recht alle pijlers

Mijn gulle vriend

06-12-2013 09:50 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kan tegenwoordig wel beter met geld omgaan maar toen ik hem ontmoette had hij 25.000 euro schuld (en het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dat ontstaan is) terwijl hij flink meer verdiende dan ik en een even hoge hypotheek en vast lasten had.

Toen we ons gezamenlijk huis kochten hebben we zijn schuld samen afgelost in de hypotheek met de afspraak dat hij zorgvuldiger met zijn geld zou omgaan. Dat is dus wel gelukt.

Maar hij blijft zoveel geld uitgeven aan anderen. Voorbeelden: een paar jaar geleden zijn we naar de bruiloft van een oud collega van hem geweest in Zuid Frankrijk. Ik zou al niet voor een oud collega naar Zuid Frankrijk rijden (benzine + hotelovernachtingen uiteraard voor eigen rekening) maar vervolgens stopte hij 100 euro in een envelop. Zijn beste vriend van vroeger was laatst jarig en kreeg een fles whisky van 70 euro en zijn moeder voor Moederdag een bos bloemen van 75 euro.

Deze maand is een dure maand want zijn neefje, nichtje en moeder zijn komend weekend jarig en 60 euro per kind (voor 2/3 cadeautjes) is minimaal en zijn moeder krijgt tuingereedschap en 100 euro. En zo kan ik nog 80 voorbeelden noemen.

We hebben er al vaker discussies over gehad. Ik heb al vaak aangegeven dat ik (en andere mensen ook) liever hebben dat hij er moeite voor doet dan even snel een flink bedrag stuk slaat maar het lijkt wel alsof hij bang is dat hij als gierig wordt gezien.

Nu moet ik er misschien niet over zeuren want we hebben nog steeds gescheiden rekeningen en een gezamenlijke voor de gedeelde kosten dus hij betaalt het vaak zelf, maar ik vind het zo overdreven.

Wat vinden jullie? Heb ik gelijk of moet ik niet zo zeuren? Herkent iemand dit? Wat was de oplossing?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Dat mag hij toch zelf weten? Zolang het jouw geld niet is zijn het niet jouw zaken.
Laat hem! Het is toch jouw geld niet?
quote:roodpaars schreef op 06 december 2013 @ 09:52:

Dat mag hij toch zelf weten? Zolang het jouw geld niet is zijn het niet jouw zaken.

Nou dit dus.

Wie betaalt bepaald.
Je moet inderdaad niet zo zeuren. Jullie hebben gescheiden rekeningen, hij maakt zelf uit wat hij met zijn geld doet.

Zeurt hij ook over jouw uitgaven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wel jammer dat je zo makkelijk de helft van zijn schuld op je heb genomen dmv hypotheek.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Heerlijk! Mijn man is ook heel gul. Zou zijn laatste stuiver weg geven aan een wildvreemde. Niet altijd handig, zeker als we het zelf niet zo breed hebben maar ik vind het een super eigenschap. Wij doen wel alles gezamenlijk dus soms moet ik wel op de rem trappen maar als we alles gescheiden zouden doen zou ik er geen punt van maken
Oh ik doe dat ook. Ben ook een gulle gever. Ik vind het heerlijk om te geven. Eigenlijk nog leuker dan zelf krijgen. Vriend heeft daar echt niks van te vinden want ik doe dat van mijn eigen geld.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Heb jij de helft van zijn schuld betaald? Dan kan ik me wel voorstellen dat je ervan baalt. Ik weet ook niet in welke levensfase jullie zitten, maar als je samen nog iets op wilt bouwen (evt. kinderen) kan ik het me voorstellen dat je het fijn vindt dat straks niet al het geld van jou kan moet komen, terwijl hij nu een groot deel van zijn geld 'weggeeft'. Maar het is natuurlijk wel zijn geld. Misschien kunnen jullie samen een spaarrekening openen? Of hebben jullie die al?
Nou ja. Als de vriend van TO het makkelijk kan betalen dan is er geen probleem. Maar toen ze hem leerde kennen had ie 25 duizend euro schuld, dus kennelijk houdt ie niet op met strooien als ie geen geld heeft. Als je samen een relatie en een koophuis hebt vind ik dat TO zich daar dus terecht zorgen over kan maken.
Ik snap ook wel dat de ontvangers zich misschien opgelaten voelen door een duur cadeau, en de verplichting voelen om ook iets duurs terug te geven

Overigens lees ik dat jullie samen zijn schuld hebben afgelost.

Is het een optie dat ipv dat hij steeds smijt met geld, jou gaat terugbetalen? Zo ik begrijp heb jij dus gedeeltelijk zijn schuld afgelost

Dit gedrag kan natuurlijk mede de oorzaak zijn dat hij destijds zo'n enorme schuld had.....is hij zich daarvan bewust?

Is hij zich bewust van het feit dat mensen het fijn vinden als hij komt op een verjaardag, ongeacht een duur cadeau of niet?
Ik vind het eigenlijk niet zo slim van TO dat ze zo gemakkelijk de helft van een schuld op zich neemt terwijl ze helemaal niet weet hoe deze is ontstaan.

Ik kan me daarom wel indenken waarom TO zich zorgen maakt over die gulheid van hem. 25.000 euro schuld is geen kattenpis.
quote:roodpaars schreef op 06 december 2013 @ 09:52:

Dat mag hij toch zelf weten? Zolang het jouw geld niet is zijn het niet jouw zaken.Nou, hij heeft er anders wel eerst een enorme puinhoop van gemaakt toen TO nog niet in beeld was....
Het is haar geld niet, maar als het hen samen tegenhoudt om een volgende stap te zetten wordt het dat wel. Bijvoorbeeld niet verhuizen omdat vriend een schuld heeft of niet op reis want vriend heeft geen geld. Of to die meer bijdraagt aan gezamelijke uitgaven omdat vriends geld een keer op is.

Dus to ik vind dat je er zeker wat van mag zeggen omdat je er indirect ook de gevolgen van kunt merken. Als je samenleeft heb je nooit helemaal gescheiden financiën.
Hoeveel verdient hij dan? Als hij een beetje een leuk salaris heeft vind ik dat namelijk helemaal geen hele rare bedragen.
quote:matroesjka_ schreef op 06 december 2013 @ 10:02:

Hoeveel verdient hij dan? Als hij een beetje een leuk salaris heeft vind ik dat namelijk helemaal geen hele rare bedragen.Maar als je een beetje leuk salaris hebt vind ik zomaar 25.000 euro schuld hebben wel een heel raar bedrag
En in deze tijden niet onrealistisch: stel dat to's vriend werkeloos raakt en geen buffer heeft om de terugval naar ww op te vangen (geen prioriteit, liever gul), wie mag dat dan opvangen?
Dat van die schuld maakt het verhaal anders natuurlijk. Betaalt hij je die af? Ik heb ook wel eens een groot bedrag van mijn vriend geleend. Iets van 5000 euro voor mijn oogoperatie (implantaten). Dat heeft hij gewoon tot op de laatste cent teruggekregen van me. Tot ik terugbetaald had ging elke cent die ik over had naar hem en niet naar anderen. Waarom betaalt hij jou dat bedrag niet terug?
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Het ligt eraan: heeft hij daarnaast ook nog geld over om te sparen, om op vakantie met jou te gaan, om zijn gezamenlijke kosten te kunnen storten etc. Dan zou ik er geen probleem mee hebben.
Nou ze heeft geholpen met zijn schuld af te lossen. En nu gaat hij onverminderd door met geld uitgeven. Geleerd heeft hij er dus niet van Dus ja. Ze mag er best wat van zeggen. En dus nooit in gvg trouwen met deze bodemloze put.
quote:blijftgewoondametje schreef op 06 december 2013 @ 09:59:

Nou ja. Als de vriend van TO het makkelijk kan betalen dan is er geen probleem. Maar toen ze hem leerde kennen had ie 25 duizend euro schuld, dus kennelijk houdt ie niet op met strooien als ie geen geld heeft. Als je samen een relatie en een koophuis hebt vind ik dat TO zich daar dus terecht zorgen over kan maken.Vind ik ook.
Heel overdreven, zulke dure kado's als je een schuld van 25.000 euro hebt. Want zoals ik het begrijp is deze schuld helemaal niet echt afgelost, maar alleen verplaatst naar de hypotheek die dus waarschijnlijk behoorlijk hoog is ten opzichte van de waarde van jullie huis. En alles staat voor de helft op jouw naam, dus je hebt er zeker ook wat over te zeggen. Hij moet gaan sparen om een buffer op te bouwen!
We hebben die 25.000 opgenomen in de hypotheek dus is het een gezamenlijk bedrag geworden waar ik aan mee betaal. Ik heb dat toen gedaan omdat ik graag wilde dat we allebei met een schone lei konden beginnen.

Hij verdient veel en ik tegenwoordig weinig want ik werkte sinds de geboorte van ons zoontje 3 dagen en nu sinds september in de ww. We hebben nu geen financiele problemen maar we zijn bezig voor een tweede kindje en dan moeten we wel gaan opletten. We hebben ook een hoge hypotheek. We sparen wel - althans hij als hij overhoudt. Ik heb al een flink bedrag gespaard toen ik nog single was en nu lukt dan gewoon niet meer van mijn eerst 24u salaris en nu ww.

Dat ik 3 dagen werk en hij 5 is een bewuste keuze. Ons zoontje kan max 3 dagen per week naar het KDV (verpleegkundig) en hij wil graag nog een paar stappen kunnen maken in zijn carriere en geen 4 dagen werken.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik vind het trouwens ook heel raar hoor TO, dat hij zijn moeder én tuingereedschap geeft én 100 euro. Sowieso vind ik het een beetje raar als een kind zijn ouders geld geeft voor de verjaardag.
Dat veranderd de zaak al, jullie sparen van zijn geld en de schuld die hij had is opgenomen in de hypotheekwaaraan hij het grootste deel betaalt neem ik aan omdat jullie naar rato inleggen. Jij hebt daarbij 2 dagen extra vrij in de week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven