Geld & Recht alle pijlers

Mijn gulle vriend

06-12-2013 09:50 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kan tegenwoordig wel beter met geld omgaan maar toen ik hem ontmoette had hij 25.000 euro schuld (en het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dat ontstaan is) terwijl hij flink meer verdiende dan ik en een even hoge hypotheek en vast lasten had.

Toen we ons gezamenlijk huis kochten hebben we zijn schuld samen afgelost in de hypotheek met de afspraak dat hij zorgvuldiger met zijn geld zou omgaan. Dat is dus wel gelukt.

Maar hij blijft zoveel geld uitgeven aan anderen. Voorbeelden: een paar jaar geleden zijn we naar de bruiloft van een oud collega van hem geweest in Zuid Frankrijk. Ik zou al niet voor een oud collega naar Zuid Frankrijk rijden (benzine + hotelovernachtingen uiteraard voor eigen rekening) maar vervolgens stopte hij 100 euro in een envelop. Zijn beste vriend van vroeger was laatst jarig en kreeg een fles whisky van 70 euro en zijn moeder voor Moederdag een bos bloemen van 75 euro.

Deze maand is een dure maand want zijn neefje, nichtje en moeder zijn komend weekend jarig en 60 euro per kind (voor 2/3 cadeautjes) is minimaal en zijn moeder krijgt tuingereedschap en 100 euro. En zo kan ik nog 80 voorbeelden noemen.

We hebben er al vaker discussies over gehad. Ik heb al vaak aangegeven dat ik (en andere mensen ook) liever hebben dat hij er moeite voor doet dan even snel een flink bedrag stuk slaat maar het lijkt wel alsof hij bang is dat hij als gierig wordt gezien.

Nu moet ik er misschien niet over zeuren want we hebben nog steeds gescheiden rekeningen en een gezamenlijke voor de gedeelde kosten dus hij betaalt het vaak zelf, maar ik vind het zo overdreven.

Wat vinden jullie? Heb ik gelijk of moet ik niet zo zeuren? Herkent iemand dit? Wat was de oplossing?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Maar die ¤25.000,- is nog steeds een schuld! Ook al is deze in de hypotheek opgenomen, het moet terugbetaald worden! Bovendien krijg je hier geen belastingaftrek over dus zsm aflossen ipv dure kado's!

Enne een bos bloemen van ¤75,--??? Heeft hij de hele bloemenwinkel leeg gekocht?
TO,

ik heb ook een vriend/man die gul is en ik noem dat vaak rustig een gat in zijn hand.....

Het is deels een mooie eigenschap, maar ik kan er alleen van genieten omdat wij onze financieen strikt gescheiden hebben en ik financieel volledig onafhankelijk ben.

In jouw situatie (niet werken, samen een hypotheek met zijn schuld erin) zou ik er denk ik alleen maar heel erg pissig om worden.

Ik zou het dus bespreken dat je het liefst zsm minstens 25000 op de hypotheek aflost. En weer werk zoeken, je zo afhankelijk te maken lijkt me niet handig.
Hij had een schuld, dus je wist dat hij gewend was te veel geld uit te geven. Schuld is weggepoetst in de hypotheek (die in noodgevallen 100 procent door jou betaald moet worden). Niet slim. Praat je hier met je vriend over in plaats van met het forum?
quote:single-lady schreef op 06 december 2013 @ 18:31:

[...]

Welnee, waarom is dat oppervlakkig en patserig? Als je meer verdient ga je ook meer uitgeven. En een duur cadeau kan toch net zo goed met zorg uitgezocht zijn.

Patserig is het als je het doet om op te vallen, zo van "kijk mij eens". Maar zo te lezen doet de partner van TO het helemaal niet zo. Hij is gewoon dol op bepaalde mensen en geeft daar mooie cadeaus aan.

Ik denk dat het pijnpunt bij TO zit vanwege andere dingen. Dat hij zo nonchalant is met geld, dat hij haar hulp heeft aangenomen met aflossen van zijn schuld en misschien ook onvrede over andere dingen in de relatie.

Als je grote cadeaus geeft, dan zou dat op mij persoonlijk enorm dom en patserig overkomen. Ik heb ook niets met materiele zaken, dus het zal waarschijnlijk ook meteen de container ingaan.

Waarom is heel simpel: vriendschappen hebben niets met geld te maken. In mijn vriendengroep worden nooit cadeaus gegeven. Je neemt gewoon een flesje wijn mee en je hebt een leuke tijd met elkaar. Wij hebben niet bevestiging van vriendschap nodig door prijzige materiele zaken te schenken. Daarom vind ik het oppervlakkig en patserig.

Dat je meer uitgeeft als je meer verdiend is jouw eigen mening. Persoonlijk wordt ik niet gelukkig van geld uitgeven omdat je toevallig meer verdiend.

Bovendien is het respectloos naar zijn vriendin. Die betaald zijn schulden die door zijn eigen gedrag veroorzaakt zijn, voor de helft. Ik zou met zo iemand snel klaar zijn.
Life is fun. Live it.
quote:Zebraa schreef op 06 december 2013 @ 21:18:

[...]

Waarom is heel simpel: vriendschappen hebben niets met geld te maken. In mijn vriendengroep worden nooit cadeaus gegeven. Je neemt gewoon een flesje wijn mee en je hebt een leuke tijd met elkaar. Wij hebben niet bevestiging van vriendschap nodig door prijzige materiele zaken te schenken. Daarom vind ik het oppervlakkig en patserig.Dit vind ik dan weer een vrij oppervlakkig oordeel over andermans intentie bij het geven van (dure) cadeaus.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Boannan, ik herhaal nog even een paar stukjes uit mijn eigen post. Ik doe volgens mij geen aannames en stel je een paar vragen waar je over na zou kunnen denken.

Prima als je er niks mee wilt doen hoor, en als je vindt dat je eigenlijk de perfecte relatie hebt, op dit kleine dingetje na. In dat geval is het beantwoorden van de vragen ook geen enkel probleem voor je. Mocht je merken dat je toch met twijfels blijft zitten, en onzekerheden over het hoe en wat, schroom dan niet om nogmaals te schrijven.

Ik ben namelijk wel bang dat je een beetje je kop in het zand steekt...

quote:Kastanjez schreef op 06 december 2013 @ 13:17:

Wow, ik vind dit een behoorlijk zorgwekkend topic. Waar heb jij je ingestort met deze man Boannan? Jullie hebben bijna twee kinderen, een hoge schuld en geen afspraken over hoe jullie samen aan een financiele toekomst bouwen?

Als ik het zo hoor, heeft je man veel meer geld te besteden dan jij en doet hij daar mee wat hij wil, terwijl jullie het voor jullie gezin en huishouden heel erg goed zouden kunnen gebruiken. Ik zou daar niet tegen kunnen, totaal niet.

Echt, jij zit in een vreselijk afhankelijke positie waar je niet zo maar meer uit komt. Daar zou ik als een malle voor gaan werken, om samen tot andere afspraken te komen.Hoe denk je hier zelf over?
Ik vind het allemaal wel meevallen. Alleen niet slim dat je hebt meebetaald aan zijn schuld. Daardoor heb jij het idee dat zijn geld nu ook jouw geld is zonder dat jullie daar afspraken over hebt gemaakt. Als je er zoveel moeite meehebt zou ik nu alsnog duidelijke afspraken maken.
Iemand vroeg me om nog even te reageren.

Ik vind zeker niet dat ik de perfecte relatie heb hoor. Maar ik klaag hier nou eenmaal over de dingen die niet goed zijn en niet over de dingen die wel goed zijn. Ik ben ook wel een beetje een klager af en toe en gebruik dit forum als een uitlaatklep. Lekker anoniem en veilig.

We hebben dus geen financiele problemen maar zouden best meer kunnen sparen. Ik stoor me gewoon aan de overdreven cadeaus en vraag me gewoon af waar het vandaan komt. Hij zegt uiteraard nergens vandaan. En misschien was het niet slim om die schuld op te nemen in onze hypotheek maar ik wilde dat we allebei met een schone lei konden beginnen.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Schone lei ok, maar dat betekent ook oude gewoontes (te dure cadeaus, te weinig sparen voor jullie gezin) doorbreken. Jij betaalt nu mee aan zijn schuld en hij werkt niet mee aan jullie gezamenlijke spaarrekening maar geeft het geld aan vreemden.
Ik zou met je vriend bespreken dat hij jou elke maand iets betaald, wegens zijn schuld van toen. En net zolang tot de schuld is afbetaald. En als dit is afbetaald kun je het hebben over sparen.

Wat hij verder met zijn geld doet is aan hem.
quote:butterfly69 schreef op 09 december 2013 @ 18:32:

Ik zou met je vriend bespreken dat hij jou elke maand iets betaald, wegens zijn schuld van toen. En net zolang tot de schuld is afbetaald. En als dit is afbetaald kun je het hebben over sparen.

Wat hij verder met zijn geld doet is aan hem.Nou volgens mij werkt to niet, dus helemaal vrij zijn geld besteden lijkt me dan niet de bedoeling.
Mooie eigenschap..beter mijn gulle huidige vriend, dan mijn vrek van n ex...
quote:adorabull schreef op 06 december 2013 @ 09:58:

Oh ik doe dat ook. Ben ook een gulle gever. Ik vind het heerlijk om te geven. Eigenlijk nog leuker dan zelf krijgen. Vriend heeft daar echt niks van te vinden want ik doe dat van mijn eigen geld.

hier net zo

en als het TO dwars zit nadat ze die schuld in de hypotheek hebben meegenomen, hadden ze daar afspraken over moeten maken
quote:boannan schreef op 09 december 2013 @ 18:12:

En misschien was het niet slim om die schuld op te nemen in onze hypotheek maar ik wilde dat we allebei met een schone lei konden beginnen.

en door er nu weer over te beginnen is die lei niet meer schoon

dat heb je toen besloten om die reden, dat moet je nu niet blijven aanhalen
Komt dit mens zich er ook even goedmoedig tegenaan bemoeien:

Je leerde hem kennen en hij had een schuld van 25000 euro. Zonder precies te weten waar en hoe die is ontstaan, heb je deze mee laten financieren in de hypotheek van jullie samen. Daarmee heb je hem de kans ontnomen om te leren van zijn fouten en precies uit te pluizen hoe dit is gekomen. Het probleem was poef opgelost.

Dus nu kan hij zijn gedrag voort laten gaan en in principe opnieuw schulden maken omdat hij niet heeft geleerd van de eerste keer zo blijkt.

Maak een overzicht met inkomsten en uitgaven en geef aan dat er ook een potje onvoorzien moet zijn. Maandelijks blijft er een bedrag over en daarvan zoeken jullie dan sámen voor een afgesproken bedrag een cadeautje uit. Kwestie van praten, controleren en een gedragsverandering laten ondergaan.
Huh? Hij zorgt graag een dag voor jullie kindje, maar je zegt ook dat jij voor jullie kindje zorgt omdat hij er het geduld niet voor heeft. Wat is het nou? Want als hij er het geduld niet voor heeft zou ik alles toch eerst eens een goed gesprek met hem hebben ivm een tweede kindje.
quote:Desperate_Housewive schreef op dinsdag 10 december 2013 07:32 Huh? Hij zorgt graag een dag voor jullie kindje, maar je zegt ook dat jij voor jullie kindje zorgt omdat hij er het geduld niet voor heeft. Wat is het nou? Want als hij er het geduld niet voor heeft zou ik alles toch eerst eens een goed gesprek met hem hebben ivm een tweede kindje.Nee ik bedoel dat hij geen vaste dagen voor hem wil zorgen. Dus liever hij 5, ik 3 dan beide 4. Dit is financieel ook aantrekkelijker - hij verdient meer per uur - en carrière technisch ook handiger. Ik hoef geen carrière meer te maken en bij hem zou 4 dagen werken een belemmering zijn om door te groeien.
quote:lilyrose2012 schreef op 09 december 2013 @ 22:59:

Mooie eigenschap..beter mijn gulle huidige vriend, dan mijn vrek van n ex...Ik heb liever een vrek als ex, dan iemand die zich 25.000 euro de schulden in werkt. En dan ook nog de ballen heeft dat hij z'n schuld voor de helft (en als het erop aankomt ben JIJ 100% verantwoordelijk) de verantwoordelijkheid van z'n vriendin maakt. En dan met 25000 schuld, nog vrolijk patsen met dure cadeaus. Ruggegraatloos.
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven