Geld & Recht alle pijlers

Mijn gulle vriend

06-12-2013 09:50 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend kan tegenwoordig wel beter met geld omgaan maar toen ik hem ontmoette had hij 25.000 euro schuld (en het is me nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dat ontstaan is) terwijl hij flink meer verdiende dan ik en een even hoge hypotheek en vast lasten had.

Toen we ons gezamenlijk huis kochten hebben we zijn schuld samen afgelost in de hypotheek met de afspraak dat hij zorgvuldiger met zijn geld zou omgaan. Dat is dus wel gelukt.

Maar hij blijft zoveel geld uitgeven aan anderen. Voorbeelden: een paar jaar geleden zijn we naar de bruiloft van een oud collega van hem geweest in Zuid Frankrijk. Ik zou al niet voor een oud collega naar Zuid Frankrijk rijden (benzine + hotelovernachtingen uiteraard voor eigen rekening) maar vervolgens stopte hij 100 euro in een envelop. Zijn beste vriend van vroeger was laatst jarig en kreeg een fles whisky van 70 euro en zijn moeder voor Moederdag een bos bloemen van 75 euro.

Deze maand is een dure maand want zijn neefje, nichtje en moeder zijn komend weekend jarig en 60 euro per kind (voor 2/3 cadeautjes) is minimaal en zijn moeder krijgt tuingereedschap en 100 euro. En zo kan ik nog 80 voorbeelden noemen.

We hebben er al vaker discussies over gehad. Ik heb al vaak aangegeven dat ik (en andere mensen ook) liever hebben dat hij er moeite voor doet dan even snel een flink bedrag stuk slaat maar het lijkt wel alsof hij bang is dat hij als gierig wordt gezien.

Nu moet ik er misschien niet over zeuren want we hebben nog steeds gescheiden rekeningen en een gezamenlijke voor de gedeelde kosten dus hij betaalt het vaak zelf, maar ik vind het zo overdreven.

Wat vinden jullie? Heb ik gelijk of moet ik niet zo zeuren? Herkent iemand dit? Wat was de oplossing?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Maar hoe hebben jullie de financien geregeld dan? Storten jullie naar rato op een gemeenschappelijke rekening? Of zorgen jullie dat je allebei evenveel overhoudt nadat de vaste lasten betaald zijn om zelf te spenderen?
quote:winkelfanaat schreef op 06 december 2013 @ 10:26:

Ik vind het trouwens ook heel raar hoor TO, dat hij zijn moeder én tuingereedschap geeft én 100 euro. Sowieso vind ik het een beetje raar als een kind zijn ouders geld geeft voor de verjaardag.Ze zouden eerst een nieuwe laptop voor haar kopen en dat was 100 euro per stel (3 kinderen met aanhang) maar zijn moeder heeft nu aangegeven geen nieuwe laptop te willen maar nieuwe laarzen. Dus daar komt die 100 euro vandaan denk ik.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:feeks schreef op 06 december 2013 @ 10:27:

Dat veranderd de zaak al, jullie sparen van zijn geld en de schuld die hij had is opgenomen in de hypotheekwaaraan hij het grootste deel betaalt neem ik aan omdat jullie naar rato inleggen. Jij hebt daarbij 2 dagen extra vrij in de week.Hij spaart van zijn geld (en lost af op de hypotheek van zijn appartement wat hij verhuurt - alles op zijn naam). En ik leg in wat ik kan missen voor onze vaste lasten en de boodschappen. Van mijn eigen rekening betaal ik kleding, als ik wel eens uit eten ga, of cadeaus. Mijn spaargeld staat ook op mijn naam (maar groeit dus niet meer de afgelopen 2 jaar behalve de rente). Ik heb niet 2 dagen extra vrij hoor. Dan zorg ik voor ons (zorgen)kindje. Iets dat hij niet zou kunnen want daar heeft hij geen geduld voor.
quote:boannan schreef op 06 december 2013 @ 10:30:

[...]

Ze zouden eerst een nieuwe laptop voor haar kopen en dat was 100 euro per stel (3 kinderen met aanhang) maar zijn moeder heeft nu aangegeven geen nieuwe laptop te willen maar nieuwe laarzen. Dus daar komt die 100 euro vandaan denk ik.Maar waarom dan ook nog de tuinspullen?
quote:boannan schreef op 06 december 2013 @ 10:35:

[...]

Hij spaart van zijn geld (en lost af op de hypotheek van zijn appartement wat hij verhuurt - alles op zijn naam). En ik leg in wat ik kan missen voor onze vaste lasten en de boodschappen. Van mijn eigen rekening betaal ik kleding, als ik wel eens uit eten ga, of cadeaus. Mijn spaargeld staat ook op mijn naam (maar groeit dus niet meer de afgelopen 2 jaar behalve de rente). Ik heb niet 2 dagen extra vrij hoor. Dan zorg ik voor ons (zorgen)kindje. Iets dat hij niet zou kunnen want daar heeft hij geen geduld voor.Misschien is het nu iets te vrijblijvend geregeld? Je kunt ook duidelijkere afspraken maken. Bijvoorbeeld al het geld dan binnenkomt naar de gezamelijke betaal/spaarrekening, zowel van jou als van hem. En dan allebei bijvoorbeeld 300 euro per maand zakgeld waarmee je kunt doen wat je wilt.
quote:winkelfanaat schreef op 06 december 2013 @ 10:35:

[...]

Maar waarom dan ook nog de tuinspullen?

Ja goeie vraag. Waarschijnlijk omdat hij het niet leuk vindt om alleen geld te geven.

Maar waar het mij om gaat en wat mij een beetje zorgen baart is dat ik het gevoel heb dat het vanuit een soort van onzekerheid komt. Dat hij bang is dat mensen hem anders niet leuk vinden. Of misschien kickt hij wel op het gevoel dat hij dan het duurste cadeau geeft/meeste geld heeft gespendeerd ofzo.
Sparen jullie ook nog gezamenlijk? Ik zou er echt niet blij van worden als mijn man zoveel geld uit zou geven dat er geen ruimte is voor sparen. Daarnaast is het niet je eigen keuze om niet te werken maar zorg je voor jullie kind, dat ook nog eens erg ziek is. Dan vind ik het eigenlijk raar om van jouw/mijn geld te praten. Ik zou het eerder zo verdelen dat ieder (ik noem maar wat) 300 euro 'zakgeld' heeft en de rest gezamenlijk.
quote:spagaat schreef op 06 december 2013 @ 10:42:

[...]

Misschien is het nu iets te vrijblijvend geregeld? Je kunt ook duidelijkere afspraken maken. Bijvoorbeeld al het geld dan binnenkomt naar de gezamelijke betaal/spaarrekening, zowel van jou als van hem. En dan allebei bijvoorbeeld 300 euro per maand zakgeld waarmee je kunt doen wat je wilt.

Dat heb ik ook voorgesteld maar wil hij niet. Vind het ook lastig om dat erdoor te drukken want hij verdiend natuurlijk een stuk meer dan ik.

En op dit moment is mijn spaarrekening nog vele malen hoger dan zijn dus ik wil dat ook nog even gescheiden houden.
Mijn vriend is ook ontzettend gul. Hij denkt altijd eerst aan een ander alvorens hij aan zichzelf denkt. Hij kan ontzettend goed ( beter dan ik ) met geld omgaan. Hij is niet alleen gul naar vrienden en familie ( hij betaalde voor zijn moeder een jurk a 350 euro voor de bruiloft van zijn zus) hij is ook gul naar wildvreemde mensen.

Ik vind het een hele mooie eigenschap. En het is goed gebalanceerd. Als hij alles klakkeloos aan anderen uit zou geven en er zelf aan onderdoor ging d.m.v. schulden had ik het een ander verhaal gevonden. Maar juist omdat hij zo goed met geld kan omgaan heeft hij vaak ruimte om wat voor een ander te doen. Vind dat echt heel mooi en bewonder dat echt in hem.
quote:boannan schreef op 06 december 2013 @ 10:45:

[...]

Ja goeie vraag. Waarschijnlijk omdat hij het niet leuk vindt om alleen geld te geven.

Maar waar het mij om gaat en wat mij een beetje zorgen baart is dat ik het gevoel heb dat het vanuit een soort van onzekerheid komt. Dat hij bang is dat mensen hem anders niet leuk vinden. Of misschien kickt hij wel op het gevoel dat hij dan het duurste cadeau geeft/meeste geld heeft gespendeerd ofzo.Als dit mijn vriend zijn motivatie zou zijn voor zijn gulheid dan zou ik een goed gesprek met hem aangaan. Zoekt hij een soort van erkenning van anderen misschien?
Ik vind jou veel guller als je ¤ 12.500,- aan hem geeft.
Wel een beetje jammer dat hij zijn geld liever aan kadootjes uitgeeft voor derden dan te investeren in jullie gezin. Als er nog een kindje bijkomt dan moeten jullie echt gaan oppassen op de uitgaves, en jullie zitten ook nog met hoge vaste lasten vanwege die hypotheek.

Jij zit in de tussentijd waarschijnlijk in een positie waar je zelf niet meer kan gaan werken omdat je ook op de kleine moet passen. Dus ik vind dat je best wel wat mag zeggen van zijn uitgave patroon.

Al zijn vrienden en familie zullen hem heus ook nog wel aardig vinden als hij wat minder dure cadeaus geeft. Maar het zou toch verrekte jammer zijn als jullie kinderen later zelf geld moeten gaan lenen voor hun studie, terwijl jullie makkelijk wat op hadden kunnen sparen voor ze.
Ai...als jullie onverhoopt uit elkaar gaan en het huis moet worden verkocht, dat hou je waarschijnlijk een hoge restschuld over. Dan mag je alsnog flink wat geld ophoesten (je spaargeld) omdat jullie ook niet samen sparen. Je bent dan dubbel de klos, zeg maar.

Als je goed verdient kun je best wat meer met geld smijten, maar wat zie jij ervan terug qua investering in jullie als gezin? En voor de toekomst? Het lijkt erop dat hij niet goed nadenkt over de lange termijn en erg in het hier en nu leeft.

Hij lijkt ook niet erg in te zitten over eventuele schulden, geldproblemen door bijv. werkloosheid. Als dat gebeurt, hebben jullie een heel groot probleem. Jij levert telkens in (voor jullie als gezin) en hij heeft daar geen problemen mee..
Feitelijk geeft hij heel graag als het anderen betreft, maar bij de moeder van zijn kind neemt hij alleen maar.
't Is maar hoe een mens wil leven. Had je ook zoveel van hem gehouden als hij op jou zou lijken? En andersom, had hij niet gauw genoeg van je gekregen als je meegeholpen had om alles over de balk te smijten?
Ik denk dat het vooral laksheid is. Als je het niet ziet is het er niet, zo'n gedachtengang. Een vriend van me heeft precies hetzelfde.
Het valt mij op dat je herhaaldelijk laat blijken hem niet goed te kennen. Ik zou zeker na al die tijd heus wel weten wat hem drijft. Dat merk je aan zijn uitstraling als hij ergens over praat en reacties op jouzelf. Grote kans dat hij bang is voor armoe en minder luxe en daardoor "kind van de dag" is.

Misschien kan relatietherapie jullie meer inzicht geven in elkaars zorgen en manieren om ermee om te gaan.
quote:Julus schreef op 06 december 2013 @ 11:24:

Feitelijk geeft hij heel graag als het anderen betreft, maar bij de moeder van zijn kind neemt hij alleen maar.Nou, zo is het ook niet hoor. Hij is naar mij toe ook gul. Maar ik heb hem ook daadwerkelijk wel eens de opdracht gegeven om die keer een cadeautje uit te zoeken wat geen grote geldelijke waarde had maar wel een grote emotionele waarde. Onze eerste kerst 6 jaar geleden kreeg ik een Otazu armband en toen ik die niet mooi vond en we teruggingen om hem te ruilen kreeg ik er 2 Otazu kettingen voor wat betreft waarde.
Hebben jullie nu verder wel iets geregeld dan? Ik bedoel een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, testament of wat dan ook?

Jullie hebben wel een kindje en een huis samen, zorg wel dat er iets geregeld is, wanneer er iets met één van jullie gebeurd!
quote:carretjerockt schreef op 06 december 2013 @ 11:52:

Hebben jullie nu verder wel iets geregeld dan? Ik bedoel een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, testament of wat dan ook?

Jullie hebben wel een kindje en een huis samen, zorg wel dat er iets geregeld is, wanneer er iets met één van jullie gebeurd!Ja we hebben een samenlevingscontract en testament. Ook een overlijdensrisico verzekering bij de hypotheek maar we zijn nu bezig om dat bedrag op te hogen zodat onze hypotheek bijna volledig zou worden afgelost als 1 van ons zou komen te overlijden.
Julus, 36 minuten geleden

Feitelijk geeft hij heel graag als het anderen betreft, maar bij de moeder van zijn kind neemt hij alleen maar.

Eens. TO, in al jouw topics heb ik intussen wel geschreven wat ik van jouw vriend vind.

Dit topic bevestigt het alleen maar.
Huts!
quote:feeks schreef op 06 december 2013 @ 10:27:

Jij hebt daarbij 2 dagen extra vrij in de week.Google even op VCFS.
Waarom een tweede kind?
quote:boannan schreef op 06 december 2013 @ 11:45:

[...]

Nou, zo is het ook niet hoor. Hij is naar mij toe ook gul. Maar ik heb hem ook daadwerkelijk wel eens de opdracht gegeven om die keer een cadeautje uit te zoeken wat geen grote geldelijke waarde had maar wel een grote emotionele waarde. Onze eerste kerst 6 jaar geleden kreeg ik een Otazu armband en toen ik die niet mooi vond en we teruggingen om hem te ruilen kreeg ik er 2 Otazu kettingen voor wat betreft waarde.

Maar dat is toch triests, hij doet niet eens de moeite iets uit te zoeken wat je echt mooi vind, maar koopt iets zo duur mogelijk

beetje gemakzuchtig van hem
quote:boannan schreef op 06 december 2013 @ 11:45:

[...]

Nou, zo is het ook niet hoor. Hij is naar mij toe ook gul. Maar ik heb hem ook daadwerkelijk wel eens de opdracht gegeven om die keer een cadeautje uit te zoeken wat geen grote geldelijke waarde had maar wel een grote emotionele waarde. Onze eerste kerst 6 jaar geleden kreeg ik een Otazu armband en toen ik die niet mooi vond en we teruggingen om hem te ruilen kreeg ik er 2 Otazu kettingen voor wat betreft waarde.Ik vind dit een hele rare post.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven