Geld & Recht alle pijlers

Mijn huurbaas doet niks. Mijn rechten?

27-01-2011 13:46 68 berichten
Dag allemaal,

ik heb een vervelende kwestie en ik hoop dat ik hier tips kan krijgen over hoe ermee om te gaan.

Komt ie dan:

Ik huur sinds april 2010 een particuliere woning (een omgebouwde schuur eigenlijk) van ongeveer 40m2. Ik heb hier een woonkamer met keuken, een douche met toilet en een trapje naar boven waar ik een bed heb staan.

Ik betaal hier 700 euro per maand voor incl. g/w/l.

Eind vorig jaar, toen het enorm hard vroor, deed mijn verwarming het niet. Mijn huisbaas weigerde echter komen kijken. Ik moest het zelf maar zien op te lossen.

Nu heb ik wederom een probleem, met mijn slot. Ik woon zoals gezegd in een omgebouwde garage en heb niet echt een voordeur. Ik heb een houtendeur met 3puntssluiting die functioneert als voordeur. Je stapt dus zo mijn woonkamer binnen.

Sinds gisteravond wil de sleutel niet meer uit het slot. In de winter had ik hier ook al last van maar dat kwam toen omdat het slot vastgevroren was. Ik heb gisteren van alles geprobeerd, speciale WD40 olie erin gespoten, graffietpoeder, alles...zelf met enig geweld geprobeerd de sleutel eruit te krijgen maar niks helpt.

Momenteel is mijn vriend in mijn huis en ben ik maar weggegaan (ik zal toch moeten werken he...) zonder sleutel o.i.d.

Ik heb vanmorgen telefonisch contact opgenomen met mijn huurbaas maar die weigert om langs te komen. Of om iemand langs te sturen. Hij zegt dat het mijn probleem is, en dat ''het slot door mijn gebruik niet meer functioneert'' en dat ik het me uit kan zoeken.

Ik heb een slotenmaker gebeld (hij zei dat ik rekening moet houden met minstens 350 euro) en aangegeven bij mijn huurbaas dat ik de rekening dan doorstuur naar hem. Hij weigert echter ook maar iets te doen of te betalen.

Ik ben de wanhoop nabij. Over 3 maanden kan ik pas weg uit deze ellende, ik ben niet van plan om elke keer maar te gaan betalen voor zijn achterstallige onderhoud. Het kost me werkelijk handen vol met geld. Eerst wilde ik alles maar laten gaan, geen heisa maken (want dan weet ik zeker dat hij iets bedenkt waardoor ik mijn borg (ook nog 700 euro) niet terugkrijg) maar ondertussen ben ik hem helemaal zat.

Mijn vraag is, wat kan/mag ik doen?? Dit kan toch gewoon niet?

Ik woon in een niet fatsoenlijk geisoleerde woning, die voornamelijk bestaat uit gipsplaat, het tocht, de badkamer bestaat ook uit gipsplaat (met tegeltjes er tegenaan...), ik heb geen afzuiging in de keuken, op het slaapvertrek zitten geen stopcontacten, de verwarming doet het amper, en nu dit weer......

Iemand? Help?
oja, mijn buren heb ook last van enorm achterstallig onderhoud (rotte kozijnen, scheuren in muren en vloeren etc en dat wordt steeds erger) en die hebben hem ook steeds gebeld, gemaild, aangeschreven etc. Met als resultaat dat die na volgende maand op straat staan en hun borg niet terugkrijgen...daarom durf(de) ik dus niets te doen....heb het idee dat ik compleet met mijn rug tegen de muur sta....
Alle reacties Link kopieren
En daar betaal je 700 euro p maand voor????

Kan je niet per direct opzeggen en voor 3 maanden bij je vriend oid gaan wonen?

Ik weet dat je huurverlaging kan vragen bij gebreken aan de woning, maar dat traject zal langer dan 3 maanden duren....

Verder geen ideeën, kan mij voorstellen dat je wanhopig ben! Sterkte
nee, ik heb een contract getekend waarin staat dat de minimale huurperiode 1 jaar is. En dat eindigt op 1 mei.
Naar een rechtswinkel of juridisch loket.

Heb je rechtsbijstandsverzekering?

Iemand een pittige juridische brief laten schrijven waarin je hem op zijn plichten als verhuurder wijst.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik weet niet of het kan bij een driepuntssluiting, maar kun je niet zelf het cilinderslot vervangen waar de sleutel in vast zit?

En dan de oude cilinder terug plaatsen als je weggaat.

En kijk anders eens bij deze link, onder sloten: klik.

De verhuurder is verantwoordelijk voor grote reparaties en vervanging. Dus dit valt daar ook onder.
nee, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering (stom stom stom i know!! In mijn nieuwe huis wordt meteen afgesloten maar daar heb ik niks aan...)

Ja ik ga sowieso een brief sturen, ik heb overigens afgelopen dinsdag al een aangetekende brief opgestuurd voor het opzeggen van de huur per 1 mei.....

Alleen, als hij niks doet, en ik een brief schrijf waarin ik hem in gebreke stel en hem de tijd geef om de deur te repareren (bijvoorbeeld 10 werkdagen) en hij doet het nog steeds niet?

Als ik dan in de brief zet dat ik na die 10 werkdagen zelf een slotenmaker inschakel en de kosten in mindering breng op de volgende maandhuur, kan dat?

Hij mag hier sowieso niet zomaar mee wegkomen....

Alleen, de vorige keer dat hier iemand woonde, is diegene ook naar de huurcommissie etc. gestapt, en toen heeft mijn huurbaas hem na het verstrijken van de huurtermijn met een soort knokploeg het huis uit gewerkt

Eigenlijk voel ik me best geintimideerd door die hufter.

Kijk eens op Wikipedia. De wetten staan erbij.

Wat een ontzettende sukkel trouwens, die huurbaas van jou!
quote:kaatje_85 schreef op 27 januari 2011 @ 14:06:

nee, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering (stom stom stom i know!! In mijn nieuwe huis wordt meteen afgesloten maar daar heb ik niks aan...)

Tip: Nu vast afsluiten, want meestal is er een wachttermijn waarbinnen je er geen gebruik van mag maken. Hoe eerder je er een afsluit, hoe eerder je dus ook gedekt bent voor rechtsbijstand in dit soort geschillen.

quote:Ja ik ga sowieso een brief sturen, ik heb overigens afgelopen dinsdag al een aangetekende brief opgestuurd voor het opzeggen van de huur per 1 mei.....

Misschien toch goed om eerst naar het juridisch loket of rechtswinkel te gaan, zodat zij je kunnen helpen met deze brief en kunnen adviseren over wat redelijke eisen en termijnen zijn. Volgens mij zijn zij gratis.

quote:Alleen, als hij niks doet, en ik een brief schrijf waarin ik hem in gebreke stel en hem de tijd geef om de deur te repareren (bijvoorbeeld 10 werkdagen) en hij doet het nog steeds niet?

Wat dan je opties zijn, kun je ook aan hun vragen.

quote:Als ik dan in de brief zet dat ik na die 10 werkdagen zelf een slotenmaker inschakel en de kosten in mindering breng op de volgende maandhuur, kan dat?

Volgens mij kan dat niet zomaar!

quote:

Hij mag hier sowieso niet zomaar mee wegkomen....

Alleen, de vorige keer dat hier iemand woonde, is diegene ook naar de huurcommissie etc. gestapt, en toen heeft mijn huurbaas hem na het verstrijken van de huurtermijn met een soort knokploeg het huis uit gewerkt

Eigenlijk voel ik me best geintimideerd door die hufter.

Ai, dat is heel vervelend.

Misschien dan toch beter om goed te overwegen of je hier wel werk van wil maken als je er toch bijna uitgaat? Kun je inderdaad het slot niet gewoon zelf vervangen voor een paar tientjes?

Lastig hoor!
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
ja, het is een eikel eersteklas, hij heeft ongeveer 30-40 huizen waar hij appartementen in heeft gemaakt (sommige illegaal, daarover strijdt hij al jaren met de betrokken gemeentes)

Hij vangt voor het huis waar ik bijhoor ongeveer 4.000 euro per maand. Dus tel uit je winst. Woont zelf in een enorme villa, heeft 8 auto's voor de deur maar doet niks voor ons

Hij heeft de nieuwste bewoner overigens een wurgcontract laten tekenen, naast het normale contract, dat wanneer die jongen bijvoorbeeld de huurcommissie of het juridisch loket o.i.d. inschakelt, dat hij dan een boete van 10.000 euro krijgt
quote:kaatje_85 schreef op 27 januari 2011 @ 14:06:

voor wie dit topic leest:

LEER HIER EENS VAN!!! Een rechtsbijstandverzekering is WEL nuttig. Niet de oplossing voor alles, en het heeft beperkingen, maar het is toch echt nuttig. (In tegenstelling tot veel andere verzekeringen)

En voor jou: waarom wachten tot je nieuwe huis? Rechtsbijstand heeft niets te maken met waar je woont.
quote:kaatje_85 schreef op 27 januari 2011 @ 14:12:

Hij heeft de nieuwste bewoner overigens een wurgcontract laten tekenen, naast het normale contract, dat wanneer die jongen bijvoorbeeld de huurcommissie of het juridisch loket o.i.d. inschakelt, dat hij dan een boete van 10.000 euro krijgt

Dikke kans dat dat contract nietig is, schat ik zo in.

Maar ja, mensen zonder rechtsbijstandsverzekering intimideren is niet altijd heel moeilijk, blijkt.
quote:kaatje_85 schreef op 27 januari 2011 @ 14:12:

ja, het is een eikel eersteklas, hij heeft ongeveer 30-40 huizen waar hij appartementen in heeft gemaakt (sommige illegaal, daarover strijdt hij al jaren met de betrokken gemeentes)

Hij vangt voor het huis waar ik bijhoor ongeveer 4.000 euro per maand. Dus tel uit je winst. Woont zelf in een enorme villa, heeft 8 auto's voor de deur maar doet niks voor ons

Hij heeft de nieuwste bewoner overigens een wurgcontract laten tekenen, naast het normale contract, dat wanneer die jongen bijvoorbeeld de huurcommissie of het juridisch loket o.i.d. inschakelt, dat hij dan een boete van 10.000 euro krijgt Wie is zo stom om zoiets te tekenen vraag ik mij dan af..
Het lijkt me niet rechtsgeldig die laatste clausule die je noemt..maar waarom zou iemand dat tekenen. Is de woningnood dan zo hoog.

Vaak valt hang en sluit werk niet onder het onderhoud van je verhuurder maar weet eigenlijk niet in wat voor wet oid dat geregeld dat zou moeten zijn.
quote:rider schreef op 27 januari 2011 @ 14:19:

[...]

Dikke kans dat dat contract nietig is, schat ik zo in.

Maar ja, mensen zonder rechtsbijstandsverzekering intimideren is niet altijd heel moeilijk, blijkt.

Nee dat klopt rider, heb je ook nog constructieve feedback? Behalve rechtsbijstand afsluiten? Want daar ben ik nu namelijk meteen mee bezig gegaan, na dit topic te hebben aangemaakt.

En ja, ik weet het, ik ben stom geweest, maargoed, daar kun je nog lang en breed over blijven lullen, hoe stom dat is, maar daar kom ik niet verder mee!
Beste TO,

Om bij het begin te beginnen, ja het is de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Het is alleen moeilijk om je recht in dit geval ook echt te halen. Je moet nu toch je huis in, dus misschien moet je het toch oplossen. Ik zou dit allemaal wel op papier zetten, een aangetekende brief sturen etc. Als het mogelijk is zou ik minimaal een maand eerder verhuizen en de laatste maand huur niet betalen. Daarmee voorkom je dat je je borg niet terugkrijgt, maar hij moet dan natuurlijk niet weten waar je gaat wonen.

Dat wurgcontract voor de nieuwe bewoner is overigens totaal niet rechtsgeldig. Dit soort bepaling zijn namelijk tegen de wet, dat blijft zo, ook al zet je je handtekening.

Ik snap uberhaupt niet dat iemand met zoiets akkoord gaat, maar goed.
Oh ja, mijn vader verhuurt woningen en van hem weet ik dat je de borg dus idd mag verrekenen met de laatste maand huur, tenzij je het heel slecht achterlaat.
@ PlayingTheAngel,

bedankt voor de informatie. Ik ga proberen te regelen om een maand eerder te kunnen verhuizen, maar ik betwijfel of dat gaat lukken. Gelukkig heb ik bij het opzeggen van de huur niet mijn nieuwe adres in de brief gezet.
Je borg mag je officieel niet met je laatste maand huur verrekenen. Want de borg is een aparte overeenkomst.

De verhuurder zou als nog van jou de laatste maand huur kunnen opeisen.

Edit:klik

Als je de sleutel terug geeft en hij de woning geïnspecteerd heeft (zorg dat je hierbij bent), laat dan schriftelijk vastleggen dat er geen mankementen/beschadigingen zijn en dat je de borg terug krijgt voor een bepaalde datum.
Wat staat er in je contract over hang- en sluitwerk?
@ Pelikaan; dat weet ik zo niet, ik ben op mijn werk en heb het contract helaas niet bij.

Ik weet wel dat, toen de vlammen uit het stopcontact van mijn badkamer kwamen omdat meneer zelf een ''foutje'' had gemaakt met de ''verbouwing'' van de woning, dat IK de electricien moest betalen. Hij schuift gewoon alles af. Ookal is het zijn fout, of zijn verantwoordelijkheid.
Kun je een extra slot op je deur maken? Hangslot ofzo? Dan ben je voorlopig eventjes van het gedonder af - en het is toch tijdelijk, begrijp ik van je.
Wat eten we vanavond?
@ Tegucigalpa, er is een verschil tussen officieel en officieus, dat had ik ook even zo moeten zeggen. Hoewel het niet 'mag' gebeurd het heel veel en met een malifide huurbaas waar TO bang voor is is het de beste weg. De huurbaas zal waarschijnlijk weigeren een eindinspectie te doen (ook al is ook dat verplicht, net als een inspectie bij het in gebruik nemen van de woning). In dat geval ziet TO hem niet meer en moet ze op de goedheid van zijn hart vertrouwen, dat lijkt me in dit geval niet wijs..

Het contract doet er in dit geval vrij weinig toe, omdat hij toch niets zal doen en actie ondernemen via bv de huurcommissie maanden kan duren. In de tussentijd kan de huurbaas het leven van TO behoorlijk zuur maken.
Wat een verschrikking.

Ik denk dat je je recht misschien bij deze gek beter niet nu kunt halen. Hoe lullig het ook klinkt, dat je bijvoorbeeld bij een juridisch loket advies inwint of je niet gewoon alles kunt betalen (aannemende dat je dat geld hebt) en dan later als je weg bent daar, alsnog je recht kunt halen?
quote:PlayingTheAngel schreef op 27 januari 2011 @ 14:40:

@ Tegucigalpa, er is een verschil tussen officieel en officieus, dat had ik ook even zo moeten zeggen. Hoewel het niet 'mag' gebeurd het heel veel en met een malifide huurbaas waar TO bang voor is is het de beste weg. De huurbaas zal waarschijnlijk weigeren een eindinspectie te doen (ook al is ook dat verplicht, net als een inspectie bij het in gebruik nemen van de woning). In dat geval ziet TO hem niet meer en moet ze op de goedheid van zijn hart vertrouwen, dat lijkt me in dit geval niet wijs..

Het contract doet er in dit geval vrij weinig toe, omdat hij toch niets zal doen en actie ondernemen via bv de huurcommissie maanden kan duren. In de tussentijd kan de huurbaas het leven van TO behoorlijk zuur maken.

Dat klopt, maar ik wilde aangeven dat het officieel niet mag zonder toestemming van de huisbaas. En dat hij dus de laatste maand huur nog zou kunnen eisen.

Misschien is het voor TO inderdaad een optie om de borg met de laatste maand huur te verrekenen, maar dan zou ik (gezien de aard van de huisbaas) niet nog de laatste maand daar gaan wonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven