Geld & Recht alle pijlers

Na uitkering weer een baan, maar bevalt niet

05-07-2011 20:20 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Begin mei werd ik werkloos doordat mijn tijdelijke baan (inval voor ziekte) afliep en kreeg ik een ww-uitkering. Half juni vond ik weer een baan waarvan ik dacht dat deze erg goed bij me zou passen. Inmiddels werk ik er voor de derde week en ik vind het vreselijk! Het is totaal niet wat ik ervan had verwacht en ik ga nu al met enorme tegenzin heen.. Heb er een klomp van in mijn maag.. Het is gewoon niet wat ik zoek en ik zie er al helemaal geen toekomst voor mezelf, ook omdat er nog een reorganisatie op poten staat..



Als ik nu hiermee stop, kan ik dan terugvallen op mijn ww? In de brief staat wel dat ik binnen een half jaar mijn ww voort kan zetten, maar niet of dat zo is als ik zelf besluit te stoppen..
Alle reacties Link kopieren
Begrip "passende arbeid":



Nieuwe richtlijn passende arbeid WW om langdurig werklozen aan de slag te helpen

Voor mensen die vanaf 1 juli werkloos worden, wordt alle arbeid na een jaar werkloosheid passend. Minister Donner van Sociale Zaken heeft hiervoor de ‘richtlijn passende arbeid 2008' opgesteld. Deze richtlijn, die vandaag is gepubliceerd in de Staatscourant, geldt voor mensen die een jaar werkloos zijn. Hij heeft daarom in de praktijk effect vanaf 1 juli 2009.



Niet onnodig aan de kant staan



In beginsel moet elke werkloze straks na een jaar solliciteren op elke beschikbare baan. De richtlijn is bedoeld om meer langdurig werklozen aan de slag te helpen. Tot nu toe lukt dat onvoldoende. Eind 2007 waren er bijvoorbeeld 236.000 vacatures, terwijl bijna 100.000 mensen langer dan een jaar werkloos waren en een WW-uitkering kregen. Donner wil met de nieuwe richtlijn voorkomen dat werklozen onnodig lang langs de kant staan. Uit onderzoek blijkt dat hoe langer iemand werkloos is, des te kleiner de kans op een baan.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch vanuit je huidige baan doorzoeken naar een nieuwe? Kom op zeg, in de ww omdat het je niet bevalt, schaam je!
quote:schijfvan5 schreef op 05 juli 2011 @ 22:53:

[...]





Dan heb je behoorlijk wat gemiste kansen

Eens. Maar tegen zoveel vooringenomenheid is het lastig vechten.



Ik heb, om maar aan werk te komen, zelfs aangeboden om tegen eigen kosten de inwerkperiode te doen. Ik ben bereid verder dan normaal te reizen (1,5 uur enkele reis) en ik ben bereid een deel van de reiskosten zelf te dragen. Daarnaast ben ik bereid om fors minder te verdienen dan ik deed (500 euro netto), maar nog lukt het niet om aan werk te komen.



Ik heb dus weinig respect voor de werkgever die zo vooringenomen is te denken dat iemand die nu WW heeft niet gemotiveerd is om weer aan de slag te gaan.
Alle reacties Link kopieren
*
quote:Enigma schreef op 05 juli 2011 @ 22:59:

Begrip "passende arbeid":



Nieuwe richtlijn passende arbeid WW om langdurig werklozen aan de slag te helpen

Voor mensen die vanaf 1 juli werkloos worden, wordt alle arbeid na een jaar werkloosheid passend. Minister Donner van Sociale Zaken heeft hiervoor de ‘richtlijn passende arbeid 2008' opgesteld. Deze richtlijn, die vandaag is gepubliceerd in de Staatscourant, geldt voor mensen die een jaar werkloos zijn. Hij heeft daarom in de praktijk effect vanaf 1 juli 2009.



Niet onnodig aan de kant staan



In beginsel moet elke werkloze straks na een jaar solliciteren op elke beschikbare baan. De richtlijn is bedoeld om meer langdurig werklozen aan de slag te helpen. Tot nu toe lukt dat onvoldoende. Eind 2007 waren er bijvoorbeeld 236.000 vacatures, terwijl bijna 100.000 mensen langer dan een jaar werkloos waren en een WW-uitkering kregen. Donner wil met de nieuwe richtlijn voorkomen dat werklozen onnodig lang langs de kant staan. Uit onderzoek blijkt dat hoe langer iemand werkloos is, des te kleiner de kans op een baan.

En het UWV bekijkt iedere case afzonderlijk en hanteert daarvoor eigen normen.



Mijn werkcoach vind het niet nodig dat ik op administratieve MBO banen solliciteer. Ik negeer haar maar, omdat ik liever een MBO-baan heb, dan straks richting bijstand te moeten. Maar die banen zijn er nauwelijks en als ze er zijn solliciteren er 300 mensen op.
quote:alexisss schreef op 05 juli 2011 @ 23:02:

[...]





Een knoop in je maag hebben is lichamelijk ziek zijn? Goh....Het kan het begin zijn van erger. Daar hoef je geen genie voor zijn om dat te bedenken.
En nu ga ik naar bed. Het is morgen weer vroeg dag. Ook zonder werk.
Alle reacties Link kopieren
*
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2011 @ 23:14:

En nu ga ik naar bed. Het is morgen weer vroeg dag. Ook zonder werk. Welterusten. Hoop dat je gauw een baan vindt bij een niet zo kortzichtige werkgever.
Alle reacties Link kopieren
quote:chickk schreef op 05 juli 2011 @ 21:14:





Wat ik wel vreemd zou vinden. UWV dramt gigantisch dat je werk moet zoeken. Ik vind iets en neem dit aan, het bevalt niet en ik stop en ik word dus vervolgens gestraft voor het feit dat ik toch werk heb aangenomen..Het is vrij logisch dat je werkt voor je geld. Als het je werk je niet bevalt zoek je dus ander werk. Hou es even op met slachtoffer spelen , dat ben je niet. Je krijgt geld omdat je werkt en geen geld wanneer je niet werkt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 21:58:

Wat weten jullie nu eigenlijk echt van hoe een WW uitkering werkt? Uit ervaring?



Met een WW uitkering krijg je helemaal niet de tijd om op je gemak je droombaan te zoeken. Er is een flinke sollicitatieplicht en als je daar niet aan voldoet dan wordt je gekort. Bovendien duurt de WW maar het aantal maanden wat je als arbeidsjaren gewerkt hebt, dus als je jong bent vaak nog maar weinig. Daarna wordt het bijstand, waar je echt niet voor je lol in gaat zitten. TO wil volgens mij gewoon werken, maar haar huidige werkgever ook niet duperen, door hem inhaar te laten investeren. Maar dat aspect willen jullie geloof ik niet zien...



En nee ik zit niet in de WW, heb er nooit gebruik van gemaakt en hoop dit ook nooit te hoeven doen.



Op zich wel terecht, we wonen nu eenmaal niet in de efteling .



TO, als je kunt werken, doen, ook al is het werk niet leuk. Soms zijn dingen niet zo leuk, maar ja, dat is het leven.

En dan vanuit hier verder zoeken naar iets wat misschien beter zal bevallen- dat is wellicht moeilijk maar dat is het vanuit werkeloosheid ook, moeilijker nog.

Toch een superfijn idee dat je in de 'zoektijd' gewoon zelf je geld verdient? En het idee dat dit werk tijdelijk is, misschien één of twee jaar, zal het toch ook een stuk dragelijker maken?



Mocht je het echt letterlijk ondraaglijk stom vinden, dan maar ontslag nemen, en creatief nadenken hoe je je huur/hypotheek en eten gaat betalen. Misschien allerlei uitzendwerk aannemen? Tijdens het solliciteren je spaargeld opeten? lijkt me ook niks, maar ja, het kan een keuze zijn.



De WW weer in in natuurlijk het laatste wat je zou moeten willen. Die is voor mensen die echt geen werk kunnen vinden, en niet voor jou dus. Vraag me echt af waarom iemand daar in zou willen zitten als het niet strikt nodzakelijk is, dan voel je je toch ellendig?



Zou niet inzitten over het bedrijf, dat ze in je investeren, zo gaat dat met werknemers. Vervelend, maar waarschijnlijk accepteert het bedrijf de vervelende kanten van het leven beter dan jij en gaan ze er wat pragmatischer mee om.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu toch wel heel benieuwd wat er nu toch zo erg aan een baan kan zijn, dat je daarvoor terug in de ww wil? De baan leek je in eerste instantie leuk, dus het is geen werk dat niet bij je zou passen. Ik zelf zou bijvoorbeeld liever in de ww zitten, dan dieren moeten slachten ofzo. Iets anders kan ik zo gauw niets bedenken. Maar als ik mijn baan niet leuk zou vinden zou ik eerst proberen daar iets aan te veranderen, en tegelijkertijd uitkijken naar iets anders.
quote:alexisss schreef op 05 juli 2011 @ 23:18:

[...]





Dat kan inderdaad het geval zijn, maar daar kan je met je eigen instelling al heel veel aan doen. Je kan zwelgen in de ellendige baan en het gevoel wat het je geeft of je kan trots zijn op het feit dat je aan het werk bent en als een razende opzoek naar een andere baan. Het is maar net wat je er zelf van maakt.

Sure.



Uit dit antwoord blijkt wel dat jij niet echt weet wat de gevolgen kunnen zijn. Ik heb het bij verschillende mensen gezien en jij onderschat het enorm.
quote:schijfvan5 schreef op 05 juli 2011 @ 23:21:

[...]





Welterusten. Hoop dat je gauw een baan vindt bij een niet zo kortzichtige werkgever. Dank je. Dat hoop ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Veel mensen vergeten dat werk niet perse leuk hoeft te zijn. Het is een middel om inkomen te genereren, als je je werk leuk vind, heb je mazzel. Laten we eerlijk zijn, de tijd dat je kon kiezen uit werk en alleen maar hoefde te doen wat je leuk vind, is voorbij. Dat besef is nog láng niet bij iedereen doorgedrongen, maar aangezien de banen niet meer voor het opscheppen liggen, zul je je er soms bij neer moeten leggen dat het niet leuk is om te werken. Zie werk als een middel, niet een doel, dat maakt het al makkelijker. En vanuit deze baan verder solliciteren uiteraard, tot je wél werk vind wat inkomen genereerd en wat je nog leuk vind ook!
Alle reacties Link kopieren
TO, heeft het uitzendbureau geen andere baan voor je? Hier hangen de ramen vol met vacatures, zeker tijdelijk en in de zomerperiode. Dan zou je daar wat kunnen gaan doen en ondertussen weer verder zoeken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wees bij dat je werk hebt
Alle reacties Link kopieren
Zoo jullie hebben heel wat afgediscussieerd..



Als eerste las ik een aantal keren de reactie dat werken niet leuk hoeft te zijn, maar dat je er geld mee verdient.. Sorry voor die mensen dat zij er zo instaan, maar ik dus niet. Ik heb 3 jaar fulltime gewerkt in de gezondheidszorg, had een vaste baan en ben niet voor niks weer voltijd aan de studie gegaan om iets anders te kunnen gaan doen. Iets anders waarin ik wel uitdaging en mogelijkheden zie ipv iedere dag, jaar in jaar uit, hetzelfde met 0 doorgroeimogelijkheden..



De boodschap dat ik niet voor ww in aanmerking kom als ik zelf stop is me inmiddels duidelijk.. Verder is het niet zo dat ik lekker ww wil trekken, want zo'n vetpot is dat ook weer niet.. Ik wil natuurlijk het liefst gewoon morgen beginnen aan mijn droombaan, maar die komt nog niet echt voorbij..



Verder las ik ergens dat iemand dacht dat ik binnen 6 weken alweer ander werk had, dat klopt, maar tijdens mijn vorige baan (7 mnd) heb ik ook doorlopend gesolliciteerd zonder succes..



En iemand riep over de luxepositie van werkgevers.. Ook ik hoop dat die tijd snel voorbij is. Ik werd helemaal ziek van de redenen waarop ik ben afgewezen.. Ze verwachten mensen van 22 met 23 jaar ervaring. Ik ben door mijn carriereswitch natuurlijk iets ouder dan de gemiddelde pas HBO afgestudeerde.. Redenen zoals 'niet enthousiast genoeg', 'andere kandidaat met meer potentie' (een jongen van 22 bleek later), 'past beter in het agro-team' (terwijl ik niks met agro heb..) Of na 2 gesprekken worden afgewezen omdat je qua leeftijd en werkervaring niet binnen het team past (waarom stuur ik toch mijn CV mee..?!) En stiekum, na al die afwijzingen wordt je heel synisch en heb je idd zoiets van 'ik ga wel lekker thuis zitten met een WW, want ze moeten me toch niet..'



Toevallig komt net mijn leidinggevende bij me of we vanmiddag even kunnen praten over mijn werkzaamheden en planning hiervan, dus ik denk dat ik het dan maar gewoon op tafel gooi..
Alle reacties Link kopieren
*
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 22:21:

Yip, misschien heb ik inderdaad wel meer moeite met dat bedrijfsrisico dan jullie. Omdat ik van dichtbij meemaak dat veel mensen banen aannemen als 'parkeerbaan' inderdaad onder het mom van 'beter iets dan niets' en van hieruit verder zoeken. In hun proeftijd zetten ze hun beste beentje voor om vervolgens de rest van hun contracttijd ongemotiveerd de sfeer te verzieken, zich om de haverklap ziek te melden en zich dan na een halfjaar weer bij het UWV te melden omdat ze (heel gek) geen nieuw contract krijgen. En dit gebeurt niet 1 x per jaar, dit gebeurt meerdere keren per jaar.TO heeft een uitzendbaantje, dus dat bedrijfsrisico valt m.i. wel mee.
Alle reacties Link kopieren
Justme, je hoeft niet zo denigrerend te doen, want de bedoeling is gewoon dat ik bij het bedrijf op contract kom na 3 maanden en dan kan het gewoon een vaste baan worden, afhankelijk van de reorganisatie..
Alle reacties Link kopieren
Chickk,

Zou het kunnen zijn dat je gewoon nog moet wennen? Dat de werkzaamheden niet zijn wat je dacht dat kan gebeuren maar vraag dan wel even bij je zelf af of je een reeel beeld hebt van de werkzaamheden die bij je vakgebied horen. Anders kan je een andere baan zoeken en weer tegen het zelfde probleem aanlopen.



Na je gesprek met je leidinggevende zou ik ook even contact op nemen met het uitzendbureau. Wellicht hebben ze iets anders voor je op dit moment..je moet maar net op het goede moment op de goede plaats zijn.
Alle reacties Link kopieren
Beste Chickk,



Als je zelf ontslag neemt heb je in de meeste gevallen geen recht op herleving van je WW-uitkering.

Voor UWV ben je in dat geval verwijtbaar werkloos.



Actuele informatie vind je op deze pagina: http://bit.ly/pTvJeZ



Met vriendelijke groet,



René

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Alle reacties Link kopieren
quote:chickk schreef op 06 juli 2011 @ 13:02:

Justme, je hoeft niet zo denigrerend te doen, want de bedoeling is gewoon dat ik bij het bedrijf op contract kom na 3 maanden en dan kan het gewoon een vaste baan worden, afhankelijk van de reorganisatie..



Denigrerend? Exuses als het zo overkomt.



Ik geef alleen aan dat dat bedrijfsrisico wel meevalt omdat bedrijven qua kennisoverdracht simpelweg veel minder investeren in uitzendkrachten, anders kozen ze niet voor een uitzendconstructie.



Overigens is het tijdens/na een reorganisatie zeer onwaarschijnlijk dat er nieuwe mensen mogen worden aangenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mooiedromen schreef op 06 juli 2011 @ 13:36:

Chickk,

Zou het kunnen zijn dat je gewoon nog moet wennen? Dat de werkzaamheden niet zijn wat je dacht dat kan gebeuren maar vraag dan wel even bij je zelf af of je een reeel beeld hebt van de werkzaamheden die bij je vakgebied horen. Anders kan je een andere baan zoeken en weer tegen het zelfde probleem aanlopen.



Na je gesprek met je leidinggevende zou ik ook even contact op nemen met het uitzendbureau. Wellicht hebben ze iets anders voor je op dit moment..je moet maar net op het goede moment op de goede plaats zijn.Vanuit mijn stage weet ik precies wat ik wil, ik wist ook van tevoren dat dit iets anders was.. Heb accountancy gestudeerd en zit nu meer aan de controlekant (bedrijfsprocessen checken, assesments uitvoeren) en doe projectondersteuning (ICT gericht) terwijl mijn stage op de samenstelpraktijk was en dus echt het boekhouden en de cijfers zelf.. De enige overeenkomst (en daar heb ik me denk ik teveel aan vastgeklampt) was dat het een financiele afdeling betreft en een groot bedrijf (multinational)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven