Geld & Recht alle pijlers

Na uitkering weer een baan, maar bevalt niet

05-07-2011 20:20 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Begin mei werd ik werkloos doordat mijn tijdelijke baan (inval voor ziekte) afliep en kreeg ik een ww-uitkering. Half juni vond ik weer een baan waarvan ik dacht dat deze erg goed bij me zou passen. Inmiddels werk ik er voor de derde week en ik vind het vreselijk! Het is totaal niet wat ik ervan had verwacht en ik ga nu al met enorme tegenzin heen.. Heb er een klomp van in mijn maag.. Het is gewoon niet wat ik zoek en ik zie er al helemaal geen toekomst voor mezelf, ook omdat er nog een reorganisatie op poten staat..



Als ik nu hiermee stop, kan ik dan terugvallen op mijn ww? In de brief staat wel dat ik binnen een half jaar mijn ww voort kan zetten, maar niet of dat zo is als ik zelf besluit te stoppen..
Info van de site van het UWV:

Ontslag tijdens de proeftijd is altijd mogelijk. Ook als u ziek bent. De werkgever hoeft geen reden voor het ontslag op te geven en hoeft geen rekening te houden met een opzegtermijn.

Een proeftijd duurt maximaal 2 maanden. En een proeftijd geldt alleen als deze is vastgelegd in de individuele arbeidsovereenkomst of in de cao.



Kan ik WW krijgen als ik word ontslagen in de proeftijd?

U krijgt WW als u aan de voorwaarden voldoet. Een van de voorwaarden is dat u 26 weken heeft gewerkt in de 36 weken voordat u werkloos wordt. Verder krijgt u alleen uitkering als het ontslag niet uw eigen schuld is.



TO, als je nog in de proeftijd zit en je een gesprek met je werkgever aangaat omtrent je twijfels, dan zouden jullie in gezamenlijk overleg kunnen besluiten de arbeidsovereenkomst te ontbinden omdat de functie niet bij je past.



Als je werkgever aangeeft dat het een gezamenlijk besluit is en jij niet het initiatief hebt genomen tot beëindiging, dan kan het UWV besluiten dat het ontslag niet verwijtbaar is en dan kan je WW herleven.



Het is daarbij dan belangrijk dat jij niet zelf zegt dat je wilt stoppen, maar gewoon je twijfels bespreekt. Het kan zijn dat je werkgever dan zijn conclusies trekt en je een beëindigingsvoorstel doet. Je loopt echter wel een bepaald risico en dat moet je je wel realiseren.
@duup

Ik weet zat van de WW en het is precies zoals jij beschrijft. En dat is dus ook de precies de reden waarom TO nu geen ontslag kan nemen met behoud van het recht op een ww-uitkering!
Alle reacties Link kopieren
De investering die door het bedrijf wordt gedaan valt in mijn ogen gewoon onder het bedrijfsrisico Duup. Maar goed, volgens mij wil jij dat niet lezen.



Bovendien ben ik het helemaal eens met de flinke sollicitatieplicht die er bij de WW hoort. De WW is een vangnet voor het moment dat je echt niks anders hebt. Daar dien je zo snel mogelijk weer uit te komen. Bovendien solliciteert het makkelijker vanuit een baan dan vanuit de WW. Soms moet je het dus voor lief nemen dat je niet een topbaan hebt. Maar je kunt het wel zien als opstap naar iets anders.
quote:chickk schreef op 05 juli 2011 @ 21:21:

Ik werk nu via een uitzendbureau, dus kan meteen opzeggen..



Nodeloos een ww? Ik zal er nog steeds alles aan doen om asap werk te vinden, maar voor deze baan viel dat ook enorm tegen.. Ik vind het oneerlijker (nodelozer) om een bedrijf ontzettend veel tijd en kosten in mij te laten steken en vervolgens weer te gaan omdat het me vanaf het begin al niet bevalt.



Vervelend dat deze baan tegenvalt. Zou ook gewoon open kaart spelen bij het bedrijf, dat je verder gaat zoeken.

Je zat toch maar 6 weken in de WW tot je deze baan vond (als ik het goed begrijp in je OP) Misschien lukt het niet meteen binnen 6 weken maar als je keihard zoekt moet 2 of 3 maanden toch haalbaar zijn om iets nieuws te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@nummerzoveel: ik zeg dat ik vind dat de reacties kortzichtig zijn, ik zeg niet dat ze kortzichtig zijn. Het is mijn mening en geen feit. Ik respecteer jullie mening, maar ben het niet met jullie eens.



Zelfs het UWV wil tegenwoordig dat je passend werk vindt hoor en niet dat je werk vindt om het werk. Op de lange termijn heb je daar veel meer aan dan dat iemand na een half jaar contract weer op straat staat omdat het niet bevalt en dan weeer voor de zoveelste keer de ww als vangnet moet gebruiken. Op de lange termijn kost dat de maatschappij veel meer geld...
Alle reacties Link kopieren
Duup, niet leuk staat niet meteen gelijk aan niet passend.



Bovendien is er weinig ruimte voor interpretatie wat betreft het doel van de WW hoor.
Alle reacties Link kopieren
Eens met nummerzoveel en alexisss (ea).....

Jammer dat je nieuwe baan niet bevalt, maar dan ga je iets anders zoeken terwijl je gewoon doorwerkt..... Dat bedrijf redt zich wel hoor, als jij over vier maanden vertrekt als je iets anders hebt gevonden, dus dat is geen reden om nu te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 22:07:

Zelfs het UWV wil tegenwoordig dat je passend werk vindt hoor en niet dat je werk vindt om het werk. Op de lange termijn heb je daar veel meer aan dan dat iemand na een half jaar contract weer op straat staat omdat het niet bevalt en dan weeer voor de zoveelste keer de ww als vangnet moet gebruiken. Op de lange termijn kost dat de maatschappij veel meer geld...

Als het UWV dat werkelijk vindt, dan zouden de regels wel zó gemaakt zijn dat TO bij het UWV eerlijk kan aangeven dat ze het niet ziet zitten en mag ze zelf ontslag nemen om vanuit de WW verder te zoeken. Maar zo is de regelgeving niet. En UWV (die inderdaad de regels niet maakt maar ze wel moet uitvoeren) is aan geen enkele kant soepel met minder streng handhaven van die regels.



'n Individuele medewerker van het UWV kan zo wel denken, want de redenatie op zich lijkt me niet verkeerd (werk dat je met plezier doet blijf je vaak ook langer doen, dat is idd gewoon zo) maar "het UWV" denkt, handelt en redeneert nou eenmaal niet zo. Niet fair om TO dan blij te maken met 'n dooie mus.
Helemaal eens met Veronicas.
Alle reacties Link kopieren
Yip, misschien heb ik inderdaad wel meer moeite met dat bedrijfsrisico dan jullie. Omdat ik van dichtbij meemaak dat veel mensen banen aannemen als 'parkeerbaan' inderdaad onder het mom van 'beter iets dan niets' en van hieruit verder zoeken. In hun proeftijd zetten ze hun beste beentje voor om vervolgens de rest van hun contracttijd ongemotiveerd de sfeer te verzieken, zich om de haverklap ziek te melden en zich dan na een halfjaar weer bij het UWV te melden omdat ze (heel gek) geen nieuw contract krijgen. En dit gebeurt niet 1 x per jaar, dit gebeurt meerdere keren per jaar.



De mogelijkheid/oplossing is te lezen in de post van Ikbenanoniem... en wordt gelukkig ook nog wel eens gebruikt door mensen die wel begrip hebben voor de werkgever

En die heel bewust bezig zijn met het vinden van een baan waarmee ze de rest van hun leven kunnen bijdragen aan de maatschappij en aan de WW waar ook anderen soms eens gebruik van moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 22:21:

Yip, misschien heb ik inderdaad wel meer moeite met dat bedrijfsrisico dan jullie. Omdat ik van dichtbij meemaak dat veel mensen banen aannemen als 'parkeerbaan' inderdaad onder het mom van 'beter iets dan niets' en van hieruit verder zoeken. In hun proeftijd zetten ze hun beste beentje voor om vervolgens de rest van hun contracttijd ongemotiveerd de sfeer te verzieken, zich om de haverklap ziek te melden en zich dan na een halfjaar weer bij het UWV te melden omdat ze (heel gek) geen nieuw contract krijgen. En dit gebeurt niet 1 x per jaar, dit gebeurt meerdere keren per jaar.



De mogelijkheid/oplossing is te lezen in de post van Ikbenanoniem... en wordt gelukkig ook nog wel eens gebruikt door mensen die wel begrip hebben voor de werkgever

En die heel bewust bezig zijn met het vinden van een baan waarmee ze de rest van hun leven kunnen bijdragen aan de maatschappij en aan de WW waar ook anderen soms eens gebruik van moeten maken.



Maar de regels van het UWV staan los van het begrip dat ik heb voor de werkgever. Het bedrijfsrisico dat jij schetst kan voor werkgevers een groot probleem zijn, dàt ontkent ook niemand.



Alleen is het UWV daar 0,0 van onder de indruk. En met begrip hebben voor het bedrijfsrisico van een werkgever kan TO de huur niet betalen. Met zich aan de regels van UWV houden kan TO dat als het goed is wel.
Alle reacties Link kopieren
@ Veronicas: ik maak het op dit moment van dichtbij mee dat iemand van het UWV de kans krijgt om passend werk te zoeken ipv alles maar aan te pakken wat er voorbij komt, je krijgt daar echt wel de tijd voor, mits je laat zien dat je wel sollicitatie activiteiten hebt. Dus open sollicitaties bijvoorbeeld. Het zwartwit is echt niet.
Alle reacties Link kopieren
En heel zwart-wit gesteld is een overeenkomst in de proeftijd beëindigen omdat werknemer er geen zin in heeft maar naar UWV gezamelijk een ander liedje zingen, natuurlijk gewoon fraude. Door het UWV moeilijk hard te maken dus meestal komt men er ook wel mee weg. Maar àls UWV een aanknopingspunt in die richting meent te hebben, dan heb je 'n moeilijke gesprekspartner aan het UWV.



Daar kun je ook weer van alles van vinden, hoe terecht het is en hoeveel mensen er mee weg komen etc., maar feit is dat het nou eenmaal zo loopt in de praktijk. Ik denk dat TO het meest gebaat is bij adviezen die in de huidige praktijk houdbaar en haalbaar zijn, en niet bij adviezen die aansluiten bij hoe het in een utopie zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
@Veronicas: wil je de post van ikbenanoniem niet snappen of heb je hem gewoon niet gelezen?



Ik vind het mooi geweest en ga lekker slapen, weltrusten.
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 22:29:

@ Veronicas: ik maak het op dit moment van dichtbij mee dat iemand van het UWV de kans krijgt om passend werk te zoeken ipv alles maar aan te pakken wat er voorbij komt, je krijgt daar echt wel de tijd voor, mits je laat zien dat je wel sollicitatie activiteiten hebt. Dus open sollicitaties bijvoorbeeld. Het zwartwit is echt niet.Maar dat is heel wat anders dan zèlf ontslag nemen omdat een baan niet bevalt en dan verwachten dat je WW herleefd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Duup, zoals zovelen hier zeggen: Omdat je baan niet bevalt, krijg je echt geen ww-uitkering.



Dat het UWV makkelijk is in het geval zoals jij het kent, ligt waarschijnlijk in het gegeven dat er voldoende WW-tijd is opgebouwd door gewerkte jaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:duup schreef op 05 juli 2011 @ 22:33:

@Veronicas: wil je de post van ikbenanoniem niet snappen of heb je hem gewoon niet gelezen?

Ik snap 'm prima, en heb 'm ook helemaal gelezen. Ik denk dat jij het stukje over het hoofd hebt gezien waarbij ikbenanoniem TO nog op het hart drukt dat ze wel een risico loopt en zich dat goed moet realiseren.



Het is ook niet dat ik jouw standpunten niet snap, of het er niet mee eens ben. Want in het meeste wat jij schrijft over de risico's voor werkgevers en hoe de zaken voor alle partijen prettig afgehandeld kunnen worden, kan ik me heel goed vinden.



De praktijk werkt echter niet zo. En ik weet dat wèl uit eigen ervaring.
Alle reacties Link kopieren
lief hoor dat je zoveel begrip hebt voor je werkgever... heb je ook zoveel begrip voor de rest van de samenleving die jouw ww gaat ophoesten?



ik neem aan dat je werkgever niet alleen maar in je investeert maar dat je ook wat presteert. of zit je daar je hele dag uit je neus te eten.



overigens: ik als werkgever nodig vrijwel nooit iemand op sollicitatiegesprek uit die in de ww zit. Simpelweg omdat ik in deze economische tijd de luxe heb dat ik kan kiezen tussen mensen met een baan die doorgaans een werkritme hebben opgebouwd en gemotiveerder zijn. Dus ook voor je eigen kansen op de arbeidsmarkt zou ik gewoon lekker even blijven werken.
quote:Veronicas schreef op 05 juli 2011 @ 22:32:

En heel zwart-wit gesteld is een overeenkomst in de proeftijd beëindigen omdat werknemer er geen zin in heeft maar naar UWV gezamelijk een ander liedje zingen, natuurlijk gewoon fraude. Door het UWV moeilijk hard te maken dus meestal komt men er ook wel mee weg. Maar àls UWV een aanknopingspunt in die richting meent te hebben, dan heb je 'n moeilijke gesprekspartner aan het UWV.



Daar kun je ook weer van alles van vinden, hoe terecht het is en hoeveel mensen er mee weg komen etc., maar feit is dat het nou eenmaal zo loopt in de praktijk. Ik denk dat TO het meest gebaat is bij adviezen die in de huidige praktijk houdbaar en haalbaar zijn, en niet bij adviezen die aansluiten bij hoe het in een utopie zou zijn.

Als werknemer je twijfels over de functie en het bedrijf uiten is toegestaan. Daar is de proeftijd namelijk ook voor, om te kijken of werkgever en werknemer een goede match zijn. Als een werkgever zijn conclusies uit een dergelijk gesprek trekt en liever uit elkaar gaat, dan is het vervolgens weer herleven van de ww zeker geen fraude.



Dat veel mensen in dit topic van mening zijn dat TO maar op haar kiezen moet bijten omdat werk nu eenmaal de norm is, dat is een persoonlijke mening maar maakt bovenstaand scenario geen fraude.



Het is alleen geen traject zonder risico.
quote:eloys schreef op 05 juli 2011 @ 22:37:

overigens: ik als werkgever nodig vrijwel nooit iemand op sollicitatiegesprek uit die in de ww zit. Simpelweg omdat ik in deze economische tijd de luxe heb dat ik kan kiezen tussen mensen met een baan die doorgaans een werkritme hebben opgebouwd en gemotiveerder zijn. Dus ook voor je eigen kansen op de arbeidsmarkt zou ik gewoon lekker even blijven werken.

Ik zie uit naar het moment dat de babyboomers van de arbeidsmarkt verdwijnen en werkgevers die luxepositie verliezen.



Hoe kom je er in vredesnaam bij dat iemand die in de WW zit niet gemotiveerd is om te werken? Of geen dagritme heeft?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2011 @ 22:39:

[...]



Als werknemer je twijfels over de functie en het bedrijf uiten is toegestaan. Daar is de proeftijd namelijk ook voor, om te kijken of werkgever en werknemer een goede match zijn. Als een werkgever zijn conclusies uit een dergelijk gesprek trekt en liever ui elkaar gaat, dan is het vervolgens weer herleven van de ww zeker geen fraude.

Mee eens, maar dan gaat het beëindigen van de overeenkomst dus uit van de werkgever. Dat die op dat idee is gebracht door de uitlatingen van de werknemer is voor het UWV niet relevant.



Ik doelde op scenario's waarbij werknemer rechtstreeks vraagt om het beëindigen omdat het werk niet bevalt. Als het UWV daar lucht van krijgt dan kan werknemer z'n borst natmaken.



quote:Dat veel mensen in dit topic van mening zijn dat TO maar op haar kiezen moet bijten omdat werk nu eenmaal de norm is, dat is een persoonlijke mening maar maakt bovenstaand scenario geen fraude.Maar verwachten dat WW een vangnet is tot er léuk werk voorbij komt is ook verre van realistisch. WW is een vangnet tot er pàssend werk voorbij komt, en passend werk is niet hetzelfde als leuk werk (of zouden al die mensen aan de lopende band zo'n plezier hebben in hun werk?).
quote:eloys schreef op 05 juli 2011 @ 22:37:

lief hoor dat je zoveel begrip hebt voor je werkgever... heb je ook zoveel begrip voor de rest van de samenleving die jouw ww gaat ophoesten?



Sorry maar dit vind ik wel erg kortzichtig en overtrokken zeg. De WW is een werknemersverzekering daar heeft TO ook gewoon aan meebetaald en al naar gelang haar arbeidsverleden krijgt ze een periode WW. Toen ikzelf in de WW zat geen moment het gevoel gehad dat de samenleving voor mij bezig was. Nee hoor, had jaren gewerkt en mijn ww-premie afgedragen en dus WW gekregen toen ik het nodig had,



ik neem aan dat je werkgever niet alleen maar in je investeert maar dat je ook wat presteert. of zit je daar je hele dag uit je neus te eten.



overigens: ik als werkgever nodig vrijwel nooit iemand op sollicitatiegesprek uit die in de ww zit. Simpelweg omdat ik in deze economische tijd de luxe heb dat ik kan kiezen tussen mensen met een baan die doorgaans een werkritme hebben opgebouwd en gemotiveerder zijn. Dus ook voor je eigen kansen op de arbeidsmarkt zou ik gewoon lekker even blijven werken.Dan heb je behoorlijk wat gemiste kansen
quote:Veronicas schreef op 05 juli 2011 @ 22:44:

Maar verwachten dat WW een vangnet is tot er léuk werk voorbij komt is ook verre van realistisch. WW is een vangnet tot er pàssend werk voorbij komt, en passend werk is niet hetzelfde als leuk werk (of zouden al die mensen aan de lopende band zo'n plezier hebben in hun werk?).

Dat is ook niet realistisch. Maar als je werk je lichamelijk ziek maakt omdat het je tegenstaat, dan is iedereen verder van huis. Zowel de werkgever als de werknemer.



En zelfs het vinden van zogenaamd passend werk is in deze tijd ontzettend moeilijk. Als hoger opgeleide heeft een baas weinig belang bij iemand die solliciteert en eventueel bij hem/haar aan de slag gaat totdat er zich weer een baan op niveau aandient.



Je kunt als werknemer wel bereid zijn verder te reizen, een salaris van een paar honderd euro beneden je laatstverdiende loon accepteren of minder of meer uren dan je wilde, een werkgever wil iemand die, eenmaal ingewerkt blijft, en niet totdat iets beters zich voordoet.



Voor wat betreft die lopende band: dat kan leuk werk zijn. Voldoening uit werk bestaat uit meer dan alleen werkinhoud, maar gaat ook om bijvoorbeeld goede contacten met je collega's en een gevoel van nuttig bezig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou..dat zou lekker zijn zeg.. Ik heb eigenlijk geen zin meer om zoveel te werken.. zal ik dan ook maar minder gaan werken en voor de rest WW aanvragen...
Alle reacties Link kopieren
Vind het altijd zo irritant als menen dat ze recht hebben op de WW..omdat ze dan toevallig ervoor gewerkt zouden hebben. Nou iedereen werkt ervoor.. moet dan ook maar iedereen af en toe WW aanvragen??

Vind ook absoluut niet dat je je schuldig moet voelen oid trouwens als je wel in de WW zit (voor de duidelijkheid:)).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven