Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Soms maak ik wel de fout te vergeten dat we nog genoeg hebben van zo'n aanbieding. Op een goed moment had ik 8 luxe wc fris hangers. Allemaal 1+1 gratis haha. Of mijn kwartaal voorraad wasmiddel :facepalm: . Ik heb nu op de lijst bijgeschreven hoeveel we er nog van hebben.
Kastanjez schreef:
20-01-2019 21:03
Wat wil je precies volhouden? Zuinig doen in het algemeen? En wat is je doel? Misschien helpt het om dat ergens uit te schrijven of een optelthermometer of iets dergelijks te maken? Lekker kinderachtig, maar mij helpen dat soort dingen altijd ;-)

Voor wat betreft 'nutteloze' aankopen helpt het mij altijd om iets nooit meteen te kopen, maar altijd weer naar huis te gaan en er twee nachtjes over te slapen. Wil ik het dan nog steeds ECHT echt heel graag hebben, dan mag ik het gaan halen.
Gebeurt nooit :rofl:
Het volhouden van geen nutteloze aankopen doen zodat ik binnen mijn budgetten blijf en zo van mijn spaargeld af kan blijven. Spaargeld is voor kunststof kozijnen.

Dat meerdere dagen nadenken over een aankoop werkt voor mij ook goed. Meestal koop ik het dan uiteindelijk toch niet omdat mijn eerste impuls van hebben, hebben dan wel weg is.
Diocca schreef:
20-01-2019 22:16
Soms maak ik wel de fout te vergeten dat we nog genoeg hebben van zo'n aanbieding. Op een goed moment had ik 8 luxe wc fris hangers. Allemaal 1+1 gratis haha. Of mijn kwartaal voorraad wasmiddel :facepalm: . Ik heb nu op de lijst bijgeschreven hoeveel we er nog van hebben.
8 wc fris hangers🤣. Wat zal jij een fris toilet hebben, haha.
Diocca schreef:
Ik heb überhaupt nog nooit wc fris hangers in huis gehad!
Diocca schreef:
Ik herken dat. 12 flessen shampoo was ook een beetje overdreven. :facepalm:
Ik bedoel van die wcblokjes maar het zijn tegenwoordig geen blokjes meer. Van die 5 bolletjes, ofzo :proud: .
Drackie schreef:
20-01-2019 22:45
Ik herken dat. 12 flessen shampoo was ook een beetje overdreven. :facepalm:
:rofl:
raindrop57 schreef:
20-01-2019 17:26
Hoe zorgen jullie er voor dat het vol te houden blijft? Ik heb nu een paar weken flink de hand op de knip, maar hoe zorg ik er voor dat ik dat de rest van het jaar volhoud?

Ik hoop eigenlijk dat dit forum me gaat helpen :$

Tot nog toe gaat het best ok, maar woensdag komt er weer geld binnen. Ik wil dit sowieso twee maanden vol houden en als het bevalt dan langer. Als ik nu al ga bedenken dat ik dit een jaar moet doen, dan raak ik gedemotiveerd. Babysteps!
Nitflex schreef:
20-01-2019 22:38
Ik heb überhaupt nog nooit wc fris hangers in huis gehad!

Dit. Gewoon niet meer kopen, onnodig (en milieuvervuilend) spul. Bespaartip ;)
Vixxen schreef:
20-01-2019 22:51

Tot nog toe gaat het best ok, maar woensdag komt er weer geld binnen. Ik wil dit sowieso twee maanden vol houden en als het bevalt dan langer. Als ik nu al ga bedenken dat ik dit een jaar moet doen, dan raak ik gedemotiveerd. Babysteps!

Het is net als met willen afvallen. Je moet niet een poosje een dieet doen en daarna weer als voorheen eten, want dan kom je aan. Je valt alleen blijvend af als je je eetpatroon blijvend veranderd.
Dat geldt hiervoor ook. Je moet niet denken 'ik doe een poosje zuinig', maar 'ik ga voortaan, de rest van het jaar/mijn leven, verstandiger met mijn geld om. Alleen kopen wat ik nodig heb.'
Marana-- schreef:
Het is voordeliger om per week inkopen te doen en dan je maaltijden samen te stellen met wat op dat moment in de aanbieding is. Als je Cup a Soup bijna op is, hou je in de gaten waar er aanbiedingen zijn. Is er even geen aanbieding, dan kun je het ook prima een week, of 2 weken, zonder cup a soup doen.
Ik doe het andersom. Ik bedek maaltijden en ga dan de aanbiedingen af. Als ik namelijk zie dat de wortels in de aanbieding zijn dan gaat er hier niet gelijk een lichtje branden in welk recept ik wortels kan gebruiken.
Diocca schreef:

:rofl:
Marana-- schreef:
20-01-2019 22:54
Het is net als met willen afvallen. Je moet niet een poosje een dieet doen en daarna weer als voorheen eten, want dan kom je aan. Je valt alleen blijvend af als je je eetpatroon blijvend veranderd.
Dat geldt hiervoor ook. Je moet niet denken 'ik doe een poosje zuinig', maar 'ik ga voortaan, de rest van het jaar/mijn leven, verstandiger met mijn geld om. Alleen kopen wat ik nodig heb.'

Maar als ik bedenk dat ik de rest van mijn leven bijvoorbeeld mijn eetpatroon moet omgooien dan raak ik juist gedemotiveerd. Dat is een te groot doel voor me (nooit meer vet eten!). Juist door het klein te houden (bijvoorbeeld beginnen met geen koekjes bij de koffie) en het zo uitbreiden, dan hou ik het makelijker vol.

Ook met andere dingen.
Wij kopen bijna altijd alleen wat nodig is. Ik maak ook altijd een boodschappenlijstje.
Online bestellen zorgt er ook voor dat er geen impuls aankopen gedaan worden. Ik heb zo langer de tijd om na te denken wat we nodig hebben. In de supermarkt loop ik als een kip zonder kop rond, vergeet ik de helft en kom met onnodige spullen thuis.

Kleding kopen we ook alleen als het nodig is, ook voor de kinderen. Maar als ze dan nieuwe schoenen moeten beknibbel ik daar niet perse op, omdat ze er redelijk lang mee doen.
We kopen wel altijd in de sale, nooit voor de volle mep.

Drogisterij artikelen kopen we sowieso gewoon alleen wanneer iets op is.

Natuurlijk zie ik weleens wat leuks. Maar ik denk dan maar: do i really need it?
Meestal is het antwoord ‘nee’ :-)
Marana-- schreef:
Toch werkt dat niet zo. Zulke aanbiedingen komen geregeld terug. En als je het in huis hebt, gebruik je het toch meer dan wanneer je het niet hebt.
Ik niet.
Hier ook niet. Ik eet wat er in de aanbieding is. Vantevoren check ik nu wat waar het voordeligst is en dan ga ik het halen. Dan probeer ik mezelf aan veertig euro per week te houden. Merk dat er hierdoor automatische en voorraad wordt opgebouwd dus dat is fijn.

Meestal heeft de Dirk de beste aanbiedingen hier. Aldi ga ik eigenlijk niet zo vaak toe omdat het aanvullen niet echt top is. Mis toch wel vaak een aantal dingen aan het einde van de dag. Ah kom ik ook vaak. Maar als er iets is waar ik echt zin in heb neem ik het wel mee. Moet immers wel leuk blijven. Het is eerder bewuster shoppen aan de hand van een lijstje zodat ik niets tot weinig hoef weg te gooien.
Aanbiedingen kunnen wel verraderlijk zijn. Wij kochten eerst vaak 1+1 gratis merkwasmiddel bij de AH. Tot ik een keer de literprijs uit ging rekenen, en toen bleek dat hetzelfde type wasmiddel van de Lidl nog goedkoper was dan het merk bij 1+1 gratis. Dat had ik niet verwacht, dat het prijsverschil zo groot is.
Voor merkproducten die echt beter zijn dan het eigen merk is het een goede deal, maar anders misschien wel niet.

Ik koop ook niet veel in voorraad qua toiletspullen, ook omdat ik dan nog wel eens denk, ja maar eigenlijk is deze shampoo niet zo fijn, ik wil een andere proberen.. of er komt een nieuw product op de markt ofzo. Ik ben niet zo merktrouw ;-)
Vixxen schreef:
20-01-2019 22:51

Wat is er voor jou het moeilijkst om vol te houden? Waar heb je het meest last van?

Ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven geen koekjes en M&M's meer mag eten, maar niet al te veel onzin kopen gaat me gek genoeg veel makkelijker af. En zeker na wat ik hier allemaal gelezen heb en nog nooit aan gedacht heb (bijvoorbeeld: hoe lang moet je werken om deze prachtige vintage design raamhanger te betalen? ;-) )
Kastanjez schreef:
21-01-2019 09:58
En zeker na wat ik hier allemaal gelezen heb en nog nooit aan gedacht heb (bijvoorbeeld: hoe lang moet je werken om deze prachtige vintage design raamhanger te betalen? ;-) )
Ja dat vond ik ook echt een goede toevoeging! Ik draai hem nu voor mezelf wel om: wat kan ik nog meer met dit geld doen, als ik het niet aan het zoveelste paar sneakers uit zou geven? In mijn geval denk ik dan aan gave activiteiten op de reis waarvoor ik aan het sparen ben. En dan besef ik me dat ik toch liever zou gaan rotsklimmen dan nog een paar schoenen te bezitten :D
Ik heb niks met koopjes jagen, niet voor boodschappen en niet voor kleding etc. Ik wil eten waar ik op dat moment echt zin in heb, niet wat in de aanbieding is. Mij gaat het erom dat ik bewust koop rn minder om het besparen. En dat kan dus ook een kledingstuk voor de volle prijs in de nieuwe collectie zijn, liever zelfs, want dan heb ik er meteen het hele seizoen plezier van. Ik heb dus een ander doel dan velen in dit topic.

Maar vooralsnog zet ik er wat kleding betreft even helemaal de rem op.
Ik heb mijn waterfactuur gekregen van PWN en ik krijg 40 euro terug!
stokbootje schreef:
21-01-2019 09:51
Aanbiedingen kunnen wel verraderlijk zijn. Wij kochten eerst vaak 1+1 gratis merkwasmiddel bij de AH. Tot ik een keer de literprijs uit ging rekenen, en toen bleek dat hetzelfde type wasmiddel van de Lidl nog goedkoper was dan het merk bij 1+1 gratis. Dat had ik niet verwacht, dat het prijsverschil zo groot is.
Voor merkproducten die echt beter zijn dan het eigen merk is het een goede deal, maar anders misschien wel niet.

Ik koop ook niet veel in voorraad qua toiletspullen, ook omdat ik dan nog wel eens denk, ja maar eigenlijk is deze shampoo niet zo fijn, ik wil een andere proberen.. of er komt een nieuw product op de markt ofzo. Ik ben niet zo merktrouw ;-)
Ik doe het eigenlijk alleen bij shampoo omdat ik daarmee nogal merkvast ben. Oh ja, en met doucheschuim, omdat ik die van Dove zo fijn vind (de showermousse).
verkeerde topic!
lady_day wijzigde dit bericht op 21-01-2019 16:20
Reden: verkeerde topic
96.96% gewijzigd
Kastanjez schreef:
21-01-2019 09:58
Wat is er voor jou het moeilijkst om vol te houden? Waar heb je het meest last van?

Ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven geen koekjes en M&M's meer mag eten, maar niet al te veel onzin kopen gaat me gek genoeg veel makkelijker af. En zeker na wat ik hier allemaal gelezen heb en nog nooit aan gedacht heb (bijvoorbeeld: hoe lang moet je werken om deze prachtige vintage design raamhanger te betalen? ;-) )

Ik vind spullen kopen (en dan met name kleding, accessoires en leuke spulletjes voor in huis) gewoon heel erg leuk. Ik beleef ontzettend veel lol aan winkelen. Het idee dat ik de rest van het jaar niet meer van dat soort dingen mag kopen vind ik gewoon geen leuk idee. Dus daarom doe ik nu twee maanden mee en dan hopelijk weer twee maanden etc. Dan is het voor mij beter te overzien.

Overigens vandaag boodschappen gedaan en me verrassend goed aan het lijstje gehouden (drie dingen buiten het lijstje gekocht).
ordinaire tvp :$

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven