Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Nefertari schreef:
28-03-2019 11:08
Vraagje, wat zouden jullie doen met oude dvd's? Ik kijk ze zelf namelijk nooit meer, maar heb er ooit natuurlijk wel voor betaald. Verkopen via marktplaats lijkt me heel veel werk voor weinig geld, plus mensen aan de deur plus het zal een tijd duren voordat alles weg is, als überhaupt alles weggaat. Maar weggooien voelt ook weer zo verkeerd. Mja ze staan mij in de weg en ze hebben voor mij geen nut meer.

Verder heb ik het vandaag even erg moeilijk met de no buy! Heb gisteravond de belastingaangifte ingediend en tegen de verwachting in krijg ik toch een mooi bedrag terug. Ik heb vandaag dus even last van dollartekens in mijnn ogen, 'ah, dat armbandje dat exact bij mijn gekregen ketting van mijn vriend past kan nu wel', 'oh die allstars die ik niet ging kopen ondanks de korting kunnen er wel vanaf', 'oeh, lunch!

Het geld komt pas in juli en ik ben nu al mijn grenzen aan het oprekken (ben vandaag nog nergens geweest dus nog niet de mist in gegaan, maar moet zo naar de Ikea voor dingen die ik echt nodig heb, maar het idee van die meevaller brandt wel in mijn achterhoofd) Wish me luck

Ik verkoop ze op koningsdag of breng ze naar de kringloop.

En succes/sterkte dadelijk bij de Ikea ;)
Truusjemier schreef:
28-03-2019 10:29
En toch, als je gaat opruimen, ontdek je altijd weer dingen waarvan je je afvraagt waarom je het gekocht hebt. En denk ik toch weer beter na voor ik iets koop. Dus indirect vind ik het toch no buy. :P
Haha dank je ;) Ik kom inderdaad dingen tegen waarvan ik denk: " Waarom?". Ik kan een winkel beginnen in schilderijen/dingen voor aan de muur.
Nefertari: ik zit aan mijn bureau met uitzicht op een IKEA.... Mocht je in die vestiging shoppen, dan wil ik wel als 'stok achter de deur - ik koop niets extra's' fungeren ;)
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
28-03-2019 11:20
Nefertari: ik zit aan mijn bureau met uitzicht op een IKEA.... Mocht je in die vestiging shoppen, dan wil ik wel als 'stok achter de deur - ik koop niets extra's' fungeren ;)

:rofl:
Oudblond schreef:
28-03-2019 11:20
:rofl:

Ik ga nu vertrekken, dus als je iemand ziet binnenlopen over 5 minuutjes met een knalblauwe shawl: het is de bedoeling dat deze dame er enkel met 10 kledinghangers en 2 opbergbakjes naar buiten komt! :lol:
“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
Stom, helemaal niet aan de kringloop gedacht! Goed idee Vixxen, en ik kom er toch langs op mijn route naar de Ikea, dus denk dat ik ze direct ga afgeven! Dan heb ik tenminste weer twee dozen weg die geen 'joy sparken' :biggrin:
Oudblond schreef:
28-03-2019 10:34
Truusje: Als waar bruids- of begrafenis- aan toegevoegd wordt is meteen tig-keer zo duur. Ik zou niet melden dat het over een bruidskapsel gaat maar het een coupe voor een feestje noemen.
Toen ik een (heel specifiek) bloemstuk voor op de begraafplaats liet maken en zei dat het een 'grafstuk' was kostte me dat 80 euro. Een jaar later wilde ik hetzelfde bloemstuk maar noemde het een 'tafelstuk'-----> 45 euro. Exact dezelfde bloemen, schikking en schaal!
Ja daar ben ik inmiddels achter :D als je ziet wat ze vragen voor een simpele bruidstaart bijvoorbeeld of bruidslingerie... Maak er nu een sport van om op zoek te gaan naar goedkopere alternatieven waar ik net zo blij van wordt. En niet mee te gaan in de gekte die je veel ziet, m.b.t. decoratie enzo. Daarmee een hoop bespaard.
@Neferati: ik weet niet of je dit nog leest. Probeer in het hier en nu te blijven en niet te "lenen" van je toekomstige zelf. Want je weet nog niet wat de toekomst gaat brengen. Als je straks die meevaller daadwerkelijk op je rekening hebt staan, kun je er nog zat leuke dingen mee doen, toch? :high5:

Ik probeer ook niet meer van mijn "toekomstige zelf" te lenen. Ik vinkte bijvoorbeeld altijd standaard aan dat ik de rekening bij Bol wel achteraf zou betalen, want ik had daar nooit zin in op het moment zelf. Maar je weet maar nooit of je 2 weken later dat geld nog wel hebt + achteraf heb ik óók geen zin om te internetbankieren ;-) Dus sinds kort betaal ik het maar gewoon gelijk, dan kan ik mezelf ook niet meer rijk rekenen. Want dat gebeurde dan vaak: ik was alweer vergeten dat ik dat nog moest betalen en had er dan alweer wat anders van gekocht. :facepalm:
Op MP krijg je niet veel idd, maar het helpt wel sinds ik erbij zet dat ik alleen verzend. Heb geen zin meer in geleur aan de deur. Maak heel af en toe een uitzondering als ze veel willen afnemen of al eerder met ze zaken heb gedaan. Heb veel repeaters.
En oudblond, heb je me nog zien lopen? ;) Ben uiteindelijk maar gewoon direct naar de woonaccessoires gelopen en mijn doel voor ogen behouden! Ben wel met 20 kledinghangers naar buiten gelopen, die van mijn zoon werden helaas wat klein (nog van die plastic hangers die eigenlijk meer voor kleine kledingmaten zijn ipv voor een maat 134/140.), dus af en toe valt er dan een shirt omlaag. Dus om mezelf die irritatie te besparen maar gewoon meegenomen, het zou er anders toch een keer van moeten komen. Opbergbakken voor mijn beoogde doel heb ik niet gevonden, dus het is hierbij gebleven. Had het wel even lastig bij de plantjes, dat is mijn weak spot, ik loop altijd wel met een orchidee of ander leuk plantje of bloemetje (met bijpassend potje) de deur uit.

Is ook goed om bij stil te staan Snorriemorrie, want ik reken mezelf inderdaad al rijk. Maar goed, wie weet komen er nog kosten aan die ik nu nog niet voorzie. En heb al zolang plannen in m'n hoofd die er maar niet van komen omdat ik steeds mijn geld al uitgegeven heb aan andere dingen! Dus wie weet kan ik het bedrag straks wel in het geheel aan de kant zetten daarvoor omdat ik het niet nodig heb voor nutteloze troep! Nu nog even de koopneiging de kop in drukken met deze overpeinzingen :-D
broodtrommel schreef:
28-03-2019 12:50
Op MP krijg je niet veel idd, maar het helpt wel sinds ik erbij zet dat ik alleen verzend. Heb geen zin meer in geleur aan de deur. Maak heel af en toe een uitzondering als ze veel willen afnemen of al eerder met ze zaken heb gedaan. Heb veel repeaters.
Ik doe ook alleen verzenden. Te vaak zaterdagen verspild met mensen die te laat waren of niet op kwamen dagen. En dat gedoe met afspreken wanneer je kunt. Ik kan tenminste op eigen gelegenheid naar een service point om te versturen.
Ik schreef: Nu is aan het eind van de looptijd van de hypotheek ons huis afbetaald en gaat mijn man bijna met pensioen.

Aan het eind van de looptijd van de hypotheek (over 19 jaar) is de hypotheek afbetaald en gaat mijn man dus ook bijna met pensioen. Vlak na het einde van de hypotheek dus. Over iets meer 19 jaar. Net hoe je het leest🤣😅.
Zal afbetaald zijn en zal met pensioen gaan had het wat duidelijker gemaakt, haha!
Nitflex schreef:
28-03-2019 13:42
Zal afbetaald zijn en zal met pensioen gaan had het wat duidelijker gemaakt, haha!
Haha ja je hebt gelijk.
Ik probeer ook altijd bij alles te kijken, heb ik dit werkelijk dringend nodig. Aka Kan ik wachten met zoiets te kopen en/of eventueel wachten tot het in de kringwinkel en rommelmarkt te vinden is.

Dan schrijf ik meestal wel dingen op die handig kunnen zijn en ik daarnaar moet uitkijken als er een rommelmarktje in de buurt is.
Ik regel alles wel met lijstjes.
Bij online shoppen, hou ik alles bij op een wishlist (nooit kijken naar de solden) en wanneer ze op uitverkoop staan, denk ik er nog eens over na of ik ze na een lange tijd nog steeds wil. Meestal 7 vd 10 gevallen is dat niet zo en ALS ik het daarna nog echt wil, koop ik het.
Ik hou wel van boeken dus ik ga altijd wel naar de bib (meestal hebben ze ook een hoekje waar ze boeken te koop aanbieden).
Tijdschriften ga ik ook altijd in de bib lezen, ipv 4 euro per maand of zelfs per week!! uit te geven aan zo'n boekjes.
Nefertari, ik heb ook best wat CD ‘ s voornamelijk en een paar DVD’s.

Ik vind het ook zonde om ze weg te doen. Heb maar een doosje vol dus bewaar ik ze maar.
raindrop57 schreef:
28-03-2019 07:14
Haha nee hoor. Als onze hypotheek afloopt is hij bijna met pensioen. Dat duurt nog heel wat jaartjes😅. Misschien heb ik ergens iets niet duidelijk omschreven?
Oke, dan snap ik het ;)
Als ik met pensioen ga is ons huis ook (al een tijdje) afgelost, fijn idee. Ik houd met internetbankieren ook altijd de hypotheek in de gaten, en vier ik in gedachten een klein feestje als ie weer onder een bepaald bedrag komt. Dat houd het wel leuk, over 4 dagen is het zover :jump: En ook is de maandlast dan onder een bepaald bedrag wat ik ook erg fijn vind (als is het nog een behoorlijk bedrag).
Truusjemier schreef:
28-03-2019 10:27
Dat heb ik nu, betaal er ook maar 8 euro per maand voor. Maar maak er echt nauwelijks gebruik van. En dan denk ik weer, 8x12=96 euro per jaar voor iets dat ik nauwelijks gebruik is ergens toch zonde.
Dat is zeker zonde. Ik gebruik mijn minuten/smsjes wel, dus voor mij is dit goed zo. Dan kun je inderdaad beter voor prepaid gaan.
raindrop57 schreef:
28-03-2019 14:22
Haha ja je hebt gelijk.
Whatever , het is een fijn vooruitzicht ! :cheer:
Zo, na de fietsverzekering ook twee andere abbo’s opgezegd (bieb waar ik niet heenging + tijdschrift dat ik minder graag lees dan voorheen). Nu nog overgaan op pre paid en ik bespaar totaal € 235 per jaar :yes:

Zit weer lekker in de no buy modus. Afgelopen maand ging dat wat minder helaas. Gaat nu zo goed dat ik bijna moeite heb met het kopen van dingen die wel noodzakelijk zijn :rofl:

Nefertari, knap van je :-D De IKEA door zonder iets te kopen is best een uitdaging, vooral omdat je bijna overal wel langs moet daar met die vaste routes.
ToastAbrikoos, handig van al die lijstjes en de wishlist. Dat ga ik ook doen.

Truusjemier, wat goed van die besparing!

Nefertari, wat knap inderdaad hoe jij vandaag hebt geshopt bij IKEA!

Vandaag heb ik heel het huis opgeruimd en schoongemaakt. Ik wil geen schoonmaakster, omdat ik dit zonde vind van het geld en ik goed kan schoonmaken. Het kost wel een flink aantal uren van mijn vrije dag. Als ik klaar ben met schoonmaken, vind ik vaak dat er iets leuks tegenover mag staan. Ik ging dus vaak online shoppen. Vandaag besloten om niets te kopen. Al wilde ik wel een grote plant gaan bestellen.
RozePioen schreef:
28-03-2019 20:56

Vandaag heb ik heel het huis opgeruimd en schoongemaakt. Ik wil geen schoonmaakster, omdat ik dit zonde vind van het geld en ik goed kan schoonmaken. Het kost wel een flink aantal uren van mijn vrije dag.

Is het niet financieel gunstiger om zelf een halve dag meer te werken, en een schoonmaakster voor een halve dag in te huren?

Goed dat je niets gekocht hebt! Als je wel iedere keer iets koopt na het schoonmaken bespaart het je nog geen geld ;-D
Wat zijn we op de goede weg met z’n allen!

Ik wil iedereen bedanken die me met de benen op de vloer hebben weten te houden! Ik heb namelijk de hele bijkeuken blankstaan kom ik nu net achter en zo te zien heeft mijn wasmachine het begeven :cry: dus mogelijk al een grote onverwachte uitgave op hele korte termijn. Met kind is m’n wasmachine onmisbaar...

Wanneer ga je eigenlijk trouwen Truusjemier? :-D nog veel voorbereiding of nog de puntjes op de i zetten?
Marana, bedankt voor het meedenken! Ik heb net een nieuwe baan en kan mogelijk volgend jaar mijn uren gaan uitbreiden. Mijn jongste kind gaat nog niet naar school en nu geniet ik op mijn vrije dagen extra van de tijd met elkaar. Tijdens het schoonmaken vindt mijn kind het leuk om te helpen, luisteren we naar kinderliedjes of speelt mijn kind vlakbij mij dus op deze manier zijn we samen bezig. Dit zorgt er wel voor dat het schoonmaken een stuk langer duurt.

Klopt dat de beloning niet groter mag zijn dan ik kwijt zou zijn aan een schoonmaakster. En dat ik mij daar ook niet altijd goed aan hield :-D
Nefertari, wat vervelend van jouw wasmachine!!! Is de wasmachine misschien nog te maken?
Ik heb ook wel eens gehad dat er allemaal water uit mijn wasmachine kwam en toen heeft mijn man het zelf kunnen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven