no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
dinsdag 26 maart 2019 om 16:50
Welkom, RozePioen! Ontspullen werkt verslavend 
Ik heb wederom iets gekocht. Ik heb veel kleding weggedaan en werk met capsule collecties dus ik draag veel hetzelfde. Vorige maand was mijn favoriete yogalegging helemaal door en gisteren merkte ik dat mijn andere favoriete broek uit elkaar begint te vallen. Heb net dezelfde opnieuw besteld. Ik heb echt nog wel andere broeken maar deze heb ik veel aan. Het zal in ieder geval geen miskoop zijn.

Ik heb wederom iets gekocht. Ik heb veel kleding weggedaan en werk met capsule collecties dus ik draag veel hetzelfde. Vorige maand was mijn favoriete yogalegging helemaal door en gisteren merkte ik dat mijn andere favoriete broek uit elkaar begint te vallen. Heb net dezelfde opnieuw besteld. Ik heb echt nog wel andere broeken maar deze heb ik veel aan. Het zal in ieder geval geen miskoop zijn.
dinsdag 26 maart 2019 om 17:05
Grrr ik heb bijna 100 euro minder salaris gestort gekregen vandaag. Heeft te maken met de ziektewet dat ze gaan korten na een half jaar. Maar vorige maand hadden ze een fout gemaakt en nu dus dubbelop. Op mijn salaris is dat best een flinke hap. Geen probleem als dat de regels zijn maar net dat dubbelop en dat ze me niet geïnformeerd hebben is toch even een tegenvaller.
Ook een rekening van 35 euro ontvangen want de apotheek had een fout gemaakt. Die rekening was nog van zomer 2018. Oh en de tandarts hier ook a 60 euro. Hmm even kijken hoe ik dat ga doen deze maand.
Toch maar weer even in de kast duiken of er nog wat op MP kan
Ook een rekening van 35 euro ontvangen want de apotheek had een fout gemaakt. Die rekening was nog van zomer 2018. Oh en de tandarts hier ook a 60 euro. Hmm even kijken hoe ik dat ga doen deze maand.
Toch maar weer even in de kast duiken of er nog wat op MP kan

dinsdag 26 maart 2019 om 17:10
Het salaris is binnen
Ik heb voor deze maand een nieuwe tactiek bedacht om uit te komen: ik ga gewoon elke week €100 naar de betaalrekening storten, dan kan ik niet teveel uitgeven. Als we geld overhouden aan het eind van de week stort ik bij tot we weer met €100 beginnen die week. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

Ik heb voor deze maand een nieuwe tactiek bedacht om uit te komen: ik ga gewoon elke week €100 naar de betaalrekening storten, dan kan ik niet teveel uitgeven. Als we geld overhouden aan het eind van de week stort ik bij tot we weer met €100 beginnen die week. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.

dinsdag 26 maart 2019 om 17:28
O dat lijkt me ook irritant, denk je dat je het allemaal betaald hebt en dan ineens dit...snorriemorrie schreef: ↑26-03-2019 14:22Dan zijn ze er snel bij zeg Misschien doet elk ziekenhuis dat dan wel anders... Ik kreeg pas een jaar later een nota eigen risico van een operatie die ik begin 2016 had gehad![]()
dinsdag 26 maart 2019 om 17:35
Oh wat balen Broodtrommel! Geldzorgen zijn niet fijn.
Ik heb vandaag plantjes gekocht en een pruimenboompje. Niet echt no buy maar ik ben er zo blij mee. Ik ga ook nog een kersenboompje en aardbeienplantjes kopen, maar eerst even afwachten tot de tuinman is geweest (en ruimte heeft gemaakt). Die komt als het goed is volgende week. Ik kan wel dansen van blijdschap, straks hebben we eindelijk een fijne tuin.
Ik heb vandaag plantjes gekocht en een pruimenboompje. Niet echt no buy maar ik ben er zo blij mee. Ik ga ook nog een kersenboompje en aardbeienplantjes kopen, maar eerst even afwachten tot de tuinman is geweest (en ruimte heeft gemaakt). Die komt als het goed is volgende week. Ik kan wel dansen van blijdschap, straks hebben we eindelijk een fijne tuin.

dinsdag 26 maart 2019 om 19:34

dinsdag 26 maart 2019 om 19:58
Drackie schreef: ↑26-03-2019 19:34Ik dacht dat 750 euro zat was om deze maand mee rond te komen, maar 1x flinke boodschappen, een paar planten bij het tuincentrum en het opladen van beide OV-chipkaarten (voor mij in elk geval wel met een bedrag dat hopelijk voor de hele maand is) en het bedrag is al gehalveerd!
Wat gaat er dan door je heen om tóch die plantjes te kopen, terwijl er nog een hele maand met eventuele onverwachte kosten in het verschiet ligt? Dat snap ik niet helemaal in het kader van no buy eerlijk gezegd.
(Vind het trouwens wel rot om dit te vragen omdat je er zo blij mee bent, maar tegelijk denk ik: de hele maand op een houtje bijten omdat je nu zoveel hebt uitgegeven is ook niet leuk)

dinsdag 26 maart 2019 om 20:00
dinsdag 26 maart 2019 om 20:05
Nou, op een houtje bijten zou ik het nou ook weer niet willen noemen. Ik heb 750 euro op de boodschappenrekening gezet, maar dat betekent niet dat dat alles is wat ik heb. Het is ook nog een beetje puzzelen met hoeveel geld ik het red (ik heb die boodschappenrekening pas een maand, o.a. om inzicht te krijgen in mijn uitgaven en ik heb dus nog niet echt een idee hoeveel geld daarop moet) en ik ben inderdaad nog niet zo goed in no buy, maar voor mij ligt het doel denk ik vooral nog op bewustwording. Daar ben ik hard mee bezig, en ik doe wat haalbaar is.

dinsdag 26 maart 2019 om 20:55
Is ook zo hoor, maar kleine stapjes werkt voor mij toch het beste. Ik werk eraan! En mijn doel wordt denk ik nooit helemaal niks kopen, dat is financieel ook niet nodig gelukkig. En ik word echt gelukkig van mijn pruimenboompje, vroeger als kind hadden we er eentje in de tuin en toen zei ik al 'Als ik ooit een eigen huis heb, wil ik ook een pruimenboom!' Nu eindelijk is het zover.

dinsdag 26 maart 2019 om 21:07
De wegenwacht heb ik door 12 gedeeld. Elke maand gaat er 1/12 deel naar een potje op de ING rekening. Als de rekening komt kan ik die zo betalen. Dat doe ik met alles wat niet maandelijks betaald moet worden. Zuiveringsschappen en onroerend goed belasting gaat ook maandelijks. Zo krijgen we nooit een dure rekening ineens. Misschien een tip?
dinsdag 26 maart 2019 om 21:18
Hier gaat het tot nu toe goed. Wel iets op het oog (melkopschuimer) maar vertik het om het te kopen. Fietsverzekering opgezegd. En zit eraan te denken mijn telefoon abbo stop te zetten en weer over te gaan op prepaid, haal het er nu namelijk echt niet uit. Alleen ben dan bang dat ik mijn telefoonnr kwijt raak.

dinsdag 26 maart 2019 om 21:53
snorriemorrie schreef: ↑26-03-2019 20:39Je moet het zelf weten hoor DrackieAlleen dit topic was ook om elkaar een beetje scherp te houden toch?
Voor iedereen nog een grappig plaatje:
![]()
De stappen tussen 'I'm a millionaire' en 'help' sla ik meestal over...

Maar het gaat al beter! Mijn man had me mee naar de sauna genomen en ik heb daar niets gekocht, ook niet die bodymist die zo lekker rook!
dinsdag 26 maart 2019 om 22:34
Ik vind dat wel een goeie eigenlijk. Ik heb een aantal rekeningen die 1x per jaar komen. Ik eet er geen plak brood minder om maar als je het uit een 'potje' kunt halen dan voel je het natuurlijk niet. Ik doe het al voor mijn gebit en onderhoud aan het huis. Ik heb best forse rekeningen gehad de afgelopen paar maand maar het deed geen pijn want het ging niet van mijn lopende rekening af.raindrop57 schreef: ↑26-03-2019 21:07De wegenwacht heb ik door 12 gedeeld. Elke maand gaat er 1/12 deel naar een potje op de ING rekening. Als de rekening komt kan ik die zo betalen. Dat doe ik met alles wat niet maandelijks betaald moet worden. Zuiveringsschappen en onroerend goed belasting gaat ook maandelijks. Zo krijgen we nooit een dure rekening ineens. Misschien een tip?

dinsdag 26 maart 2019 om 23:07
Ik hoor mijn schoonzussen elk jaar mopperen dat de belastingen weer betaald moeten worden. Daar hebben wij dus nooit last van. Heerlijk vind ik dat. De wegenbelasting voor beide auto's gaan ook per maand. Echt alles wat maar maandelijks kan, wordt maandelijks afgeschreven en als dat niet kan, zet ik het zelf maandelijks opzij. Zo ziet elke maand er voor ons qua vaste lasten er hetzelfde uit.
Van afgelopen maand hebben we ongeveer 25 euro over. Van mijn mans salaris nog 250 euro weg kunnen zetten. Dat was 'teveel'. Voor zover je téveel geld kan hebben
. Samen met de 300 euro die van mijn salaris 'teveel' was en de teruggaaf gas en elektra zitten we nu aan het begin van de maand al op een totaal van 1500 euro wat we gespaard hebben
. En dan komt de kinderbijslag er ook nog bij. Wow.
Van afgelopen maand hebben we ongeveer 25 euro over. Van mijn mans salaris nog 250 euro weg kunnen zetten. Dat was 'teveel'. Voor zover je téveel geld kan hebben
woensdag 27 maart 2019 om 07:13
Thanks Drackie, Snorrie. Ja motiverend is het niet nee. Maar geldzorgen heb ik gelukkig ook (nog) niet. Probeer maar gewoon weer door te gaan met de no buy. Al wordt me dat heel makkelijk gemaakt deze maand 
Ik zou vandaag een uitbetaling van 50 euro cash moeten krijgen. Daar kan ik de komende week en volgende week dan boodschappen voor doen.
De rest is allemaal alweer op of gaat allemaal op aan rekeningen. De 15e krijg ik hyporentetoeslag en daar kan ik de rest van de maand wel de boodschappen van doen.
Nog even kijken hoe ik nog die anderhalve week ga doen. Hopelijk verkoop ik nog wat van MP of breng ik even wat boeken naar de boeken zaken hier. Vandaag neem ik ook weer een tas kleding mee voor consignatie. Kan wel iets overboeken van de spaarrekening maar wil dat liever niet. Er staat nog geeneens 1000 op en wil dat het eens gaat groeien of iig niet minder wordt. Mijn doel is om dit jaar 2500 te sparen in totaal.
Het scheelt dat ik al genoeg leuke dingen op stapel heb staan die al zijn betaald of gratis zijn deze maand dus daar hoeft niets naar toe te gaan
dus het valt allemaal wel mee. Vind het eerder zwaar irritant dat ze me niet even hebben geïnformeerd van hun fout.
Ik hook dat iedereen zijn doelen gaat halen deze maand
Ik zou vandaag een uitbetaling van 50 euro cash moeten krijgen. Daar kan ik de komende week en volgende week dan boodschappen voor doen.
De rest is allemaal alweer op of gaat allemaal op aan rekeningen. De 15e krijg ik hyporentetoeslag en daar kan ik de rest van de maand wel de boodschappen van doen.
Nog even kijken hoe ik nog die anderhalve week ga doen. Hopelijk verkoop ik nog wat van MP of breng ik even wat boeken naar de boeken zaken hier. Vandaag neem ik ook weer een tas kleding mee voor consignatie. Kan wel iets overboeken van de spaarrekening maar wil dat liever niet. Er staat nog geeneens 1000 op en wil dat het eens gaat groeien of iig niet minder wordt. Mijn doel is om dit jaar 2500 te sparen in totaal.
Het scheelt dat ik al genoeg leuke dingen op stapel heb staan die al zijn betaald of gratis zijn deze maand dus daar hoeft niets naar toe te gaan

Ik hook dat iedereen zijn doelen gaat halen deze maand

woensdag 27 maart 2019 om 07:22
In onze gemeente kun je sowieso kiezen om de waterschapsbelasting en dergelijke in 10 termijnen te betalen. Kost niets extra's, dus ik doe het eigenlijk altijd op die manier. Doet niet elke gemeente dat op die manier? Zo leer ik nog eens wat
@broodtrommel: fijn dat je al wat dingen op de planning had staan, dat scheelt enorm

@broodtrommel: fijn dat je al wat dingen op de planning had staan, dat scheelt enorm

woensdag 27 maart 2019 om 09:23

woensdag 27 maart 2019 om 09:29
Da's klote inderdaad, maar ik denk dat het wel goed is om je hoofd uit het zand te halen, uiteindelijk heb je er profijt van

woensdag 27 maart 2019 om 09:32
Pioen, die potjes van de ING, daar heb je geen zakelijke rekening voor nodig.
Een overzicht van alle uitgaven is best confronterend, inderdaad. Maar dat geld dat is 'verspild' is toch al uitgegeven. Je kunt het ook zien als een eerste stap naar een overwinning als je vanaf nu minder uitgeeft.
Ik heb echt duizenden euros verspild aan kleding en schoenen. Het meeste is naar de kringloop gegaan. Ik hoop dat iemand anders er wel blij mee is.
Nu ik me ervan bewust ben geef ik een stuk minder uit. Het is niet dat ik niets koop maar alles wat ik koop daar denk ik wel over na. Wil ik het echt? Heb ik het 'nodig'? (en ja, soms kun je een broek nodig hebben ook al heb je nog 5 andere broeken)
Een overzicht van alle uitgaven is best confronterend, inderdaad. Maar dat geld dat is 'verspild' is toch al uitgegeven. Je kunt het ook zien als een eerste stap naar een overwinning als je vanaf nu minder uitgeeft.
Ik heb echt duizenden euros verspild aan kleding en schoenen. Het meeste is naar de kringloop gegaan. Ik hoop dat iemand anders er wel blij mee is.
Nu ik me ervan bewust ben geef ik een stuk minder uit. Het is niet dat ik niets koop maar alles wat ik koop daar denk ik wel over na. Wil ik het echt? Heb ik het 'nodig'? (en ja, soms kun je een broek nodig hebben ook al heb je nog 5 andere broeken)
woensdag 27 maart 2019 om 09:50
Wat Lady_Day ook al zegt, zo'n overzicht kan (erg) confronterend zijn, maar tegelijkertijd ook leerzaam. Waar gaat het geld heen? Wat blijft er over? Wat heb je echt nodig? Wat kan er beter? Waar zou je je geld aan willen/kunnen uitgeven, voor willen sparen? Je kan iets negatiefs omdraaien naar iets positiefs.
In this mad house we must all survive
woensdag 27 maart 2019 om 09:53
Klopt, jullie hebben helemaal gelijk dat ik dat overzicht moet maken. Door het alleen al hier op te schrijven, voel ik mij ook ‘gedwongen’ om het te gaan doen. Dus kop uit het zand en beginnen....
Het gaat er inderdaad om bewust te worden van mijn uitgaven en niet zomaar iets kopen omdat ik het leuk vind.
Het gaat er inderdaad om bewust te worden van mijn uitgaven en niet zomaar iets kopen omdat ik het leuk vind.