no buy challenge
vrijdag 11 januari 2019 om 20:33
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
donderdag 28 maart 2019 om 22:37
Oooh balen...is het een oude wasmachine? Niet te repareren? Die mazzel heb ik zelf een keer gehad, kostte me alleen een onderdeel (handige Harry in de vriendenkring) maar als je zo’n mannetje moet inhuren ben je misschien goedkoper uit met een nieuwe machine.Nefertari schreef: ↑28-03-2019 21:04Wat zijn we op de goede weg met z’n allen!
Ik wil iedereen bedanken die me met de benen op de vloer hebben weten te houden! Ik heb namelijk de hele bijkeuken blankstaan kom ik nu net achter en zo te zien heeft mijn wasmachine het begevendus mogelijk al een grote onverwachte uitgave op hele korte termijn. Met kind is m’n wasmachine onmisbaar...
Wanneer ga je eigenlijk trouwen Truusjemier?nog veel voorbereiding of nog de puntjes op de i zetten?
Ik trouw dit najaar pas dus ik heb nog even. Al veel adresjes gevonden en dingen geregeld. Vind de hoeveelheid voorbereidingen eigenlijk wel meevallen, hoor altijd dat het een hoop gedoe is en stress oplevert maar daar heb ik (vooralsnog) geen last van. Terwijl ik van nature best een stresskip ben. Maar daardoor bang of ik niet iets over het hoofd zie, ik krijg stress van het feit dat ik geen stress heb, snap je het nog

donderdag 28 maart 2019 om 22:47
Dat ken ik. Heb op zich geen hekel aan schoonmaken en opruimen, zeker met een muziekje op. Maar omdat wij fulltime werken gaat het ten koste van het weekend. Schoonmaakster vind ik ook zonde van het geld en ben nogal een pietlut wat dat betreft dus kan het lastig uit handen geven.

vrijdag 29 maart 2019 om 07:01
Jeetje, Murphy's law noemen ze dat toch? Echt balen. Maar dan wel extra fijn dat je het niet al had uitgegeven. Al kun je het ook altijd terugbrengen natuurlijk, zeker met een Ikea op 5 minuten. Wij moeten er een half uur voor rijden, maar ik breng ook regelmatig impuls-aankopen terug. We gaan denk ik eens per 3 maanden naar Ikea (zoon vindt Smaland zo leuk) en dan neem ik mee terug wat ik in die 3 maanden niet heb gebruikt van onze aankopen.
Het gaat wel steeds beter hoor, dit keer gaat het alleen om voorraadbakjes die me in de winkel heel handig leken, maar toen ik thuiskwam besefte ik dat ze veel te groot waren

Het gaat wel steeds beter hoor, dit keer gaat het alleen om voorraadbakjes die me in de winkel heel handig leken, maar toen ik thuiskwam besefte ik dat ze veel te groot waren

vrijdag 29 maart 2019 om 19:32
Meevaller vandaag. Abonnement bleek ik na 1 jaar op elk moment te kunnen stopzetten. Nog wel opzegtermijn van een aantal maanden (is afhankelijk van hoe vaak het blad verschijnt), de rest wordt teruggestort.
Verleiding om snoep te kopen weerstaan vandaag (eten is mijn valkuil) dus dat gaat lekker.
Ga straks wel kleding bestellen maar dat is echt noodzakelijk dus valt wat mij betreft niet onder de no buy. Heb er eerst een nacht over geslapen om miskoop te voorkomen. Koop niet graag kleding, maar heb daardoor ook geregeld miskopen. Heb er echt geen gevoel voor, ben bijvoorbeeld echt een ramp in combineren
Verleiding om snoep te kopen weerstaan vandaag (eten is mijn valkuil) dus dat gaat lekker.
Ga straks wel kleding bestellen maar dat is echt noodzakelijk dus valt wat mij betreft niet onder de no buy. Heb er eerst een nacht over geslapen om miskoop te voorkomen. Koop niet graag kleding, maar heb daardoor ook geregeld miskopen. Heb er echt geen gevoel voor, ben bijvoorbeeld echt een ramp in combineren

vrijdag 29 maart 2019 om 23:58
Wat jammer dat velen wat tegenvallers hebben deze maand. Hopelijk ook onverwachte meevallers.
Vanavond appte een vriend van me. Hij had een kaartje over voor Avond van de Filmmuziek in het Ziggo Dome. Was wel erg leuk. En een vriendin haakt af volgende week voor het pretpark om een leuke reden, maar ze had al een treinticket. Die heeft ze aan mij gegeven. Neem haar zelf ook regelmatig mee met dingen dus ze hoefde er niets voor te hebben. Ook weer paar tientjes op Marktplaats verkocht. Scheelt toch allemaal weer wat.
Vanavond appte een vriend van me. Hij had een kaartje over voor Avond van de Filmmuziek in het Ziggo Dome. Was wel erg leuk. En een vriendin haakt af volgende week voor het pretpark om een leuke reden, maar ze had al een treinticket. Die heeft ze aan mij gegeven. Neem haar zelf ook regelmatig mee met dingen dus ze hoefde er niets voor te hebben. Ook weer paar tientjes op Marktplaats verkocht. Scheelt toch allemaal weer wat.
zaterdag 30 maart 2019 om 12:06
Nou dames (of zitten er ook heren tussen misschien?) duim even met me mee, heb even het filter van mijnn wasmachine eruit gehaald, schoongemaakt en goed strak dichtgedraaid, misschien dat deze wat los zit, of evt een slang die poreus geworden is. Ga NU een kort programma starten om te kijken of en waar hij precies lekt! Hij is wel al 8 jaar oud maar was een dure aanschaf, energiezuinig enz enz, dus hoop er nog wel even mee te doen. Iig tot we een keer gaan samenwonen... (Ik LAT met mijn vriend, dus daar ging ik gisteren heen, dus heb nu pas de rust en tijd om goed naar de wasmachine te kijken)
En over Murphy's law gesproken Snorriemorrie: mijn auto reparatie viel gisteren 200 euro duurder uit dan verwacht, dus ik hoop echt dat dit dan wel meevalt! Mijn vriend komt vanavond in ieder geval even kijken als hij nog lekt, die is erg handig met dit soort dingen.
Dus sparen voor mij deze maand: NUL euro!
Roze pioen; ik heb zelf ook het gevoel dat ik zelf mijn huishouden bij wil houden. Ik ben zelf wel schoon (uiteraard niet té) op mijn huis/tuin, dus vandaar dat ik dat graag zelf wil doen. Maar gezien het LATen zijn we dus twee huizen en twee tuinen aan het bijhouden wat af en toe logistiek lastig is en we wel eens wat bij moeten werken helaas. Maar tijd samen met de kinderen is ook ontzettend fijn, vooral als ze nog klein zijn.
En leuk Truusjemier! Ik ben echt een enorme bruiloftfan
zou het zelf ook ooit wel heel erg leuk vinden om te trouwen, maar ik ben wel wat 'makkelijker' geworden, want ik zou er nu geen exorbitante bedragen meer aan uitgeven. Gewoon een goed feest met goede vrienden en naasten, goed eten en goede muziek!
En over Murphy's law gesproken Snorriemorrie: mijn auto reparatie viel gisteren 200 euro duurder uit dan verwacht, dus ik hoop echt dat dit dan wel meevalt! Mijn vriend komt vanavond in ieder geval even kijken als hij nog lekt, die is erg handig met dit soort dingen.
Dus sparen voor mij deze maand: NUL euro!
Roze pioen; ik heb zelf ook het gevoel dat ik zelf mijn huishouden bij wil houden. Ik ben zelf wel schoon (uiteraard niet té) op mijn huis/tuin, dus vandaar dat ik dat graag zelf wil doen. Maar gezien het LATen zijn we dus twee huizen en twee tuinen aan het bijhouden wat af en toe logistiek lastig is en we wel eens wat bij moeten werken helaas. Maar tijd samen met de kinderen is ook ontzettend fijn, vooral als ze nog klein zijn.
En leuk Truusjemier! Ik ben echt een enorme bruiloftfan

“I hope to arrive to my death, late, in love, and a little drunk”
zaterdag 30 maart 2019 om 12:11
No buy wil niet zeggen dat je op een houtje moet bijten. Dingen die gewoon nodig zijn zijn gewoon nodig, dus gewoon lekker kopenTruusjemier schreef: ↑29-03-2019 19:32Ga straks wel kleding bestellen maar dat is echt noodzakelijk dus valt wat mij betreft niet onder de no buy. Heb er eerst een nacht over geslapen om miskoop te voorkomen. Koop niet graag kleding, maar heb daardoor ook geregeld miskopen. Heb er echt geen gevoel voor, ben bijvoorbeeld echt een ramp in combineren![]()

zaterdag 30 maart 2019 om 12:13
Gaaf, die avond van de filmmuziek, ben wel wat jaloers haha !! En ook heel fijn voor de no buy op deze manier.broodtrommel schreef: ↑29-03-2019 23:58Vanavond appte een vriend van me. Hij had een kaartje over voor Avond van de Filmmuziek in het Ziggo Dome. Was wel erg leuk. En een vriendin haakt af volgende week voor het pretpark om een leuke reden, maar ze had al een treinticket. Die heeft ze aan mij gegeven. Neem haar zelf ook regelmatig mee met dingen dus ze hoefde er niets voor te hebben. Ook weer paar tientjes op Marktplaats verkocht. Scheelt toch allemaal weer wat.
zaterdag 30 maart 2019 om 12:22
Ik heb meestal een donkere of lichte (effen) basis waarop ik accentueer. Dat maakt het makkelijker combineren.Truusjemier schreef: ↑29-03-2019 19:32Ga straks wel kleding bestellen maar dat is echt noodzakelijk dus valt wat mij betreft niet onder de no buy. Heb er eerst een nacht over geslapen om miskoop te voorkomen. Koop niet graag kleding, maar heb daardoor ook geregeld miskopen. Heb er echt geen gevoel voor, ben bijvoorbeeld echt een ramp in combineren![]()
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
zaterdag 30 maart 2019 om 13:56
Ik kom net uit de stad en ben goed geslaagd. (En verbaasd wat ik allemaal al heb gedaan vandaag terwijl het nog zo vroeg in de middag is, was op tijd wakker). Heb een aantal niet al te dikke basics gehaald bij HM, Primark en WE. Vind de winterkleren op dit moment te warm, en zomerkleren te koud. Zag bij Primark heerlijke homewear maar heb op het moment genoeg pyjama's en sokken dus ben er hard voorbij gelopen. Wel wat eten en drinken gekocht.
Straks nog naar de dierenwinkel, hoop dat ik de plantjes kan weerstaan die ze daar verkopen. Nu ik vogeltjes hoor fluiten en het zonnetje schijnt heb ik erg de neiging de tuin op te fleuren
Straks nog naar de dierenwinkel, hoop dat ik de plantjes kan weerstaan die ze daar verkopen. Nu ik vogeltjes hoor fluiten en het zonnetje schijnt heb ik erg de neiging de tuin op te fleuren

zaterdag 30 maart 2019 om 14:01

zaterdag 30 maart 2019 om 14:56
Maar bekijk het positief: omdat je minder hebt uitgegeven aan andere dingen heb je nu geld om dit soort zaken te repareren. Niet leuk hoor, je spaart liever voor leuke dingen, maar als je het niet had gehad was je nu in de min gedoken.
Snel afhandelen en vergeten, volgende maand weer een nieuwe kans!
Snel afhandelen en vergeten, volgende maand weer een nieuwe kans!
zaterdag 30 maart 2019 om 21:39
zaterdag 30 maart 2019 om 21:47
Hoewel ik weet dat ik het echt niet nodig heb, zit er toch weer een nieuwe tas (dat is mijn zwakte, ik ben gek op tassen
) in mijn hoofd. De tas die ik heb gezien, kost elders €160,- meer. Normaal gesproken, had ik de tas direct gekocht. Nu ben ik er over aan het nadenken, maar alles schreeuwt nog steeds om JA.

zondag 31 maart 2019 om 09:39
Wat fijn dat je geslaagd bent voor kleding Truusjemier! Ik vind kleding kopen ook zo moeilijk. En ook regelmatig miskopen gehad. Iets leuks wat dan toch niet lekker draagt, of moeilijk te combineren is. Ben ook een ramp daarmee. Heb van de week wel wat bij de kringloop gehaald. Toch wat leuker voor mijn portemonnee en ook niet gelijk een drama als het uiteindelijk toch niet veel gedragen wordt. Begin het langzaam te leren qua kleding, bij twijfel niet doen, óók niet als het maar 5 euro kost.
Kapotte wasmachine, dure autoreparaties...wat een pech hebben jullie lees ik hier zeg. Zijn ook niet de leukste dingen om geld aan uit te geven, maar wel noodzakelijk. Ik kan me daar tegenwoordig beter over heen zetten. Nodig is nodig. Inderdaad gelijk afhandelen die nota's en weer verder!
Gisteren hier het balkon aangepakt. Voor het eerst sinds de verhuizing in november. Ik had al bedacht dat ik grastapijt wil en iets van een balkondoek langs de lelijke afscheiding. Maar na het grondig poetsen is het zó opgeknapt! Vorige huurders hielden blijkbaar niet van schoonmaken daar. Het ziet er echt keurig uit nu. Dus heb nu alleen boomschorsmat gekocht en tegen de afscheiding met de buren gezet, dat was een glazen wand. En gaas om het meer 'katveilig' te maken. Dus dankzij de huisvlijt toch mooi kunnen besparen, want grastapijt en balkondoek is niet nodig meer. Kosten: pak schuursponsjes en schoonmaakazijn (en wat spierpijn)
Kapotte wasmachine, dure autoreparaties...wat een pech hebben jullie lees ik hier zeg. Zijn ook niet de leukste dingen om geld aan uit te geven, maar wel noodzakelijk. Ik kan me daar tegenwoordig beter over heen zetten. Nodig is nodig. Inderdaad gelijk afhandelen die nota's en weer verder!
Gisteren hier het balkon aangepakt. Voor het eerst sinds de verhuizing in november. Ik had al bedacht dat ik grastapijt wil en iets van een balkondoek langs de lelijke afscheiding. Maar na het grondig poetsen is het zó opgeknapt! Vorige huurders hielden blijkbaar niet van schoonmaken daar. Het ziet er echt keurig uit nu. Dus heb nu alleen boomschorsmat gekocht en tegen de afscheiding met de buren gezet, dat was een glazen wand. En gaas om het meer 'katveilig' te maken. Dus dankzij de huisvlijt toch mooi kunnen besparen, want grastapijt en balkondoek is niet nodig meer. Kosten: pak schuursponsjes en schoonmaakazijn (en wat spierpijn)

zondag 31 maart 2019 om 10:52
De vraag is (naast: Heb je de tas nodig?): Hoe heb je deze tas gevonden? Krijg je nieuwsbrieven van bepaalde winkels, ga je bewust op zoek? Als je niet wist dat de tas bestond, was er ook geen verlangen naar. Het lijkt me slim om daarover na te denken. (liefst voor de onnodige aankoop lijkt meRozePioen schreef: ↑30-03-2019 21:47Hoewel ik weet dat ik het echt niet nodig heb, zit er toch weer een nieuwe tas (dat is mijn zwakte, ik ben gek op tassen) in mijn hoofd. De tas die ik heb gezien, kost elders €160,- meer. Normaal gesproken, had ik de tas direct gekocht. Nu ben ik er over aan het nadenken, maar alles schreeuwt nog steeds om JA.

zondag 31 maart 2019 om 11:48
Ambra, je hebt helemaal gelijk. Het is een zoekopdracht die nog steeds aan staat. Door het zien van de tas ben ik direct verkocht. Als ik niet wist dat de tas te koop was, had ik niet aan de tas gedacht.
Deze zoekopdracht heb ik aan laten staan. Ik vind het leuk om tassen te kijken en te wachten op de tas op mijn verlanglijstje. Maar dan kom ik inderdaad in de verleiding als de tas te koop wordt aangeboden. En ik moet mijzelf dus niet in deze situatie brengen...
Voor andere nieuwsbrieven heb ik mij direct afgemeld. Daar had ik geen enkele moeite mee.
Deze zoekopdracht heb ik aan laten staan. Ik vind het leuk om tassen te kijken en te wachten op de tas op mijn verlanglijstje. Maar dan kom ik inderdaad in de verleiding als de tas te koop wordt aangeboden. En ik moet mijzelf dus niet in deze situatie brengen...
Voor andere nieuwsbrieven heb ik mij direct afgemeld. Daar had ik geen enkele moeite mee.
zondag 31 maart 2019 om 12:29
Ik snap dat de tas keihard zit te roepen vanuit je scherm.. Helpt het om alles te verwijderen, zodat hij nu niet in je gezichtsveld verschijnt? Het is de kunst om de korte-termijn bevrediging te leren weerstaan. Er zijn hier al goede trucjes voor geweest. Het leren sparen voor lange termijn doelen is gewoon veel minder sexy. Maar wel volwassener. Het is een teken dat je je kunt beheersen en vooruit denken. Als dat lukt is dat iets om trots op te zijn. Klik die tas weg en maak in je online bankieren omgeving een lange termijn doel aan. Stort daar het bedrag van die tas op. En wees trots! Je hebt die tas niet nodig. Erachter zit iemand jou te verleiden tot een onnodige aankoop, om zijn bankrekening te spekken. Spek je eigen spaarrekening en bewonder je andere tassen.RozePioen schreef: ↑31-03-2019 11:48Ambra, je hebt helemaal gelijk. Het is een zoekopdracht die nog steeds aan staat. Door het zien van de tas ben ik direct verkocht. Als ik niet wist dat de tas te koop was, had ik niet aan de tas gedacht.
zondag 31 maart 2019 om 12:53
Welkom Zhenya!
Reparaties zijn vaak balen, maar horen er nu eenmaal bij. Heb gek genoeg altijd het meest moeite met de kosten voor dingen die niet noodzakelijk zijn. Zoals dus dat plantje in de tuin, een terrasje, bioscoop. Dan vergalt het schuldgevoel vaak het plezier. (Terwijl we het gewoon kunnen betalen en we dat soort dingen met mate doen)
Wat lief van je ouders snorriemorrie! Geniet er nog even van.
Nicksen80, wat zo’n opknapbeurt al niet kan doen he. Het was gisteren ook heerlijk weer om buiten bezig te zijn. Had dat laatst met de kelderkast. Was van plan de muren te schilderen maar dat bleek na een schrobbeurt niet meer nodig.
Lastig RozePioen! Kun je het betalen en is het je enige “guilty pleasure”? Dan zou ik het wel toestaan, maar een soort van spelregels voor mezelf bepalen. Bijv. als je al veel tassen heb, eerst eens kritisch opruimen en doorverkopen, max. 3 tassen per jaar, nieuwe tas erin 1 oude eruit, maandje bedenktijd enz. Dus gewoon iets bewuster ermee omgaan. Op die manier wordt de behoefte denk ik ook minder (tenminste, zo deed ik dat met mijn hobby. Door eens door alle spullen te gaan ging ik mij realiseren dat ik al heel veel mooie spullen had, maar eigenlijk te veel en ook veel dingen die ik niet gebruikte. Daardoor koop ik nu minder snel, alleen de dingen die ik echt wil)
Reparaties zijn vaak balen, maar horen er nu eenmaal bij. Heb gek genoeg altijd het meest moeite met de kosten voor dingen die niet noodzakelijk zijn. Zoals dus dat plantje in de tuin, een terrasje, bioscoop. Dan vergalt het schuldgevoel vaak het plezier. (Terwijl we het gewoon kunnen betalen en we dat soort dingen met mate doen)
Wat lief van je ouders snorriemorrie! Geniet er nog even van.
Nicksen80, wat zo’n opknapbeurt al niet kan doen he. Het was gisteren ook heerlijk weer om buiten bezig te zijn. Had dat laatst met de kelderkast. Was van plan de muren te schilderen maar dat bleek na een schrobbeurt niet meer nodig.
Lastig RozePioen! Kun je het betalen en is het je enige “guilty pleasure”? Dan zou ik het wel toestaan, maar een soort van spelregels voor mezelf bepalen. Bijv. als je al veel tassen heb, eerst eens kritisch opruimen en doorverkopen, max. 3 tassen per jaar, nieuwe tas erin 1 oude eruit, maandje bedenktijd enz. Dus gewoon iets bewuster ermee omgaan. Op die manier wordt de behoefte denk ik ook minder (tenminste, zo deed ik dat met mijn hobby. Door eens door alle spullen te gaan ging ik mij realiseren dat ik al heel veel mooie spullen had, maar eigenlijk te veel en ook veel dingen die ik niet gebruikte. Daardoor koop ik nu minder snel, alleen de dingen die ik echt wil)
truusjemier wijzigde dit bericht op 31-03-2019 12:57
Reden: Aangevuld te snel op enter gedrukt
Reden: Aangevuld te snel op enter gedrukt
13.89% gewijzigd
zondag 31 maart 2019 om 13:28
Maximaal 3 tassen per jaar kopen bedoel je?Truusjemier schreef: ↑31-03-2019 12:53Bijv. als je al veel tassen heb, eerst eens kritisch opruimen en doorverkopen, max. 3 tassen per jaar, nieuwe tas erin 1 oude eruit, maandje bedenktijd enz. Dus gewoon iets bewuster ermee omgaan.
Ik doe het denk ik andersom, maximaal 1 per 3 jaar. Ik vind het echt zonde geld, en koop ook voor max 20 euro een tas, en doe er echt lang mee.
zondag 31 maart 2019 om 14:17
Hier exact hetzelfde, maar geef dan ook weinig om tassen en heb er nooit meer dan twee. Maar had in het verleden dan weer een andere valkuil wat ook niet echt “noodzakelijk” was maar waar ik wel heel blij van werd (bepaald servies of hobbyspullen). Dat stond ik mezelf wel toe, maar had mezelf op den duur dus wel wat regels opgelegd om het binnen de perken te houden. Daardoor kocht ik uiteindelijk alleen de stukken die ik echt de moeite waard vond, terwijl ik daarvoor een periode had dat ik alles kocht wat los en vast zat en het ergens in de al overvolle kast belande en daar niet meer uit kwam.