Geld & Recht alle pijlers

no buy challenge

11-01-2019 20:33 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil gaan verhuizen en daar heb ik geld voor nodig. Helaas heb ik momenteel maar 525 euro op mijn spaarrekening staan. Nu zie ik op YouTube vaak de no buy challenge voorbij komen en dat lijkt me wel een goed plan om zo mijn verhuizing te kunnen financieren. No buy kun je op allerlei manieren invullen zoals alleen op boodschappen budgetteren of ook op kleding en andere zaken. Zelf heb ik echt nooit kunnen sparen en wil ik nu eens een jaar proberen mijn verlangen naar weer een bestelling te negeren en te kijken naar de lange termijn.
Ik wil 50 euro per week uit gaan geven aan boodschappen( woon alleen) en 200 euro per maand gaan sparen. Ik hoop dan over anderhalf jaar te kunnen verhuizen. Zijn er mensen die het leuk vinden mee te doen met een no buy year ( of maand of andere periode) Wat is je doel? Minder consumeren is op zich ook al een mooi doel met als gevolg een buffer op je spaarrekening. Ik mag van mezelf ook geen nieuwe gadgets zoals telefoon of bluetooth boxen van Bose, planten alleen stekjes ruilen en alleen cosmetica vervangen die op is en me goed bevalt. Meeste bevalt me trouwens ook niet zoals meerdere flesjes van The ordinary die ik in een opwelling kocht. Kleding ga ik tweedehands kopen en alleen als er iets versleten is. En verder ga ik wss kleiner wonen want ik heb nu 3 slaapkamers en een woonkamer van 33 vierkante meter en ga naar 1 of hooguit 2 slaapkamers en kleinere woonkamer. Dus kan ook nog veel spullen gaan verkopen zoals vintage meubeltjes en planten ( heb er ruim 100) Wie heeft er al ervaring mee en vinden mensen het leuk om mee te doen en elkaar te motiveren en op de hoogte te houden?
viva-amber schreef:
03-04-2019 19:11
Ik had de H&M catalogus doorgelopen en van alles aangekruist mbt shirtjes, rok en een mooie blauwe blazer. Tot ik ging nadenken want ik nog in huis heb aan zomerkleding. Catalogus in de prullenbak geflikkerd..... :high5: :cheer2:

Goed bezig!!!

En Lady Day ook goed bezig met je boodschappen. Fijn ook dat je wat zomerkleding hebt kunnen scoren :)
@Lady_day ik heb geen idee wat de curly girl methode inhoudt, maar ik ben zelf nu al 2 jaar no poo (helemaal geen shampoo, dus) en dat helpt bij mij heel goed. Wellicht ook iets om naar te kijken?
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 19:22
@Lady_day ik heb geen idee wat de curly girl methode inhoudt, maar ik ben zelf nu al 2 jaar no poo (helemaal geen shampoo, dus) en dat helpt bij mij heel goed. Wellicht ook iets om naar te kijken?

O dat heb ik ook wel eens gelezen. Maar alleen al de naam (no poo) vond ik zo vreselijk dat ik het aan me voorbij heb laten gaan :$
Misschien toch eens inlezen, want ik blijf maar eczeem op mijn hoofdhuid houden.
Dan zou ik het zeker eens proberen. Eczeem kan ook samenhangen met een uitgedroogde hoofdhuid, en dat kan weer komen doordat shampoo niet alleen je haar maar ook je hoofdhuid ontvet.
Snorrie, no poo heb ik ook geprobeerd maar dat was dramatisch. Misschien ook wel omdat ik toen nog gewoon producten met siliconen gebruikte. Mijn haar was net touw.

Curly Girl is een methode voor mensen met krullen waarbij je producten gebruikt die geen sulfaten, parabenen en siliconen (en vast nog veel meer) bevatten waardoor je krullen beter gaan zitten. Ik merk het verschil nu al. Er zijn talloze FB groepen over deze methode maar na even gekeken te hebben ben ik daar wel klaar mee. Ik word dan alleen maar hebberig van alle producten die ik voorbij zie komen. Heb net heel veel troep weg gedaan en heb nu een paar flesjes waar ik tevreden mee ben. Meer heb ik niet nodig.

Vixxen, wat jij beschrijft over 'can't buy' ... ik hoop dat jouw financiele situatie snel zal verbeteren. Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt maar een jaar of 6 geleden kwam ik terug in NL na jaren in het buitenland gewoond te hebben. Ik had toen een baantje gevonden voor 24 uur (het was crisis dus ik was al lang blij). Daar verdiende ik 1100 netto mee. Ik kreeg toen nog wel bijna 300 euro huurtoeslag en iets van 80 zorgtoeslag. Mijn huur was 750, 100 voor zorgverzekering en nog iets van 50 voor verzekering + telefoon. Ik had iets minder dan 600 euro per maand te besteden voor eigenlijk alles. Ik werd daar ook inventief van. Ook ik heb wel eens kadootjes gekocht van VVV bonnen of kadobonnen die ik zelf gekregen had. Kleding kocht ik niet of tweedehands. Ik ging eigenlijk nooit uit eten of buiten de deur lunchen maar had wel regelmatig vrienden op bezoek die kwamen eten. Dan namen zij wijn en toetjes mee en ik maakte een grote pan curry of zo.

Ik had destijds niet het idee dat ik heel arm was of zo. Maar misschien kwam dat ook wel omdat ik oprecht gelukkig was. Ik ben een emo-koper merk ik. Als ik me rot voel wil ik graag iets kopen zodat ik me beter voel. Nu handel ik daar tegenwoordig stukken minder naar maar ben er me wel bewust van.
Ik heb therapie gevolgd en in die therapie noemden ze zulk gedrag "zelfsussen" dus om je emotie maar niet te hoeven voelen ga je iets anders doen waardoor je jezelf even tijdelijk beter voelt / niet aan je problemen hoeft te denken. In mijn geval: ik zit bizar veel op het forum als ik me niet prettig voel (wat eerlijk gezegd nu met dat gedoe met die schroten ook wel een beetje het geval is).

Maar wat ik bij therapie heb geleerd is om naar het gevoel te kijken, erbij te blijven (verdragen noemen ze dat) en te bekijken welke behoefte er nou écht niet vervuld is waardoor je jezelf zo rot voelt. En dan te kijken hoe je die behoefte eventueel wél kunt vervullen.

Wellicht heeft iemand hier iets aan :hug:
Herkenbaar, Snorrie. Ik zit al langere tijd niet echt lekker in mijn vel en ik merk ook dat ik aan het zelfsussen ben door veel op het forum te hangen. Ook zodat ik niet ga kopen.... :lol:
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 19:29
Dan zou ik het zeker eens proberen. Eczeem kan ook samenhangen met een uitgedroogde hoofdhuid, en dat kan weer komen doordat shampoo niet alleen je haar maar ook je hoofdhuid ontvet.

Ben me nu aan het inlezen :) Ik gebruikte al shampoo van dr. Organic en was mijn haar 1 keer per week. Maar nog steeds last helaas.

Overigens ben ik me nu ook aan het oriënteren op wasbaar maandverband en wattenschijfjes (voel me wel een hippie nu).
Vixxen schreef:
03-04-2019 19:39
Ben me nu aan het inlezen :) Ik gebruikte al shampoo van dr. Organic en was mijn haar 1 keer per week. Maar nog steeds last helaas.

Overigens ben ik me nu ook aan het oriënteren op wasbaar maandverband en wattenschijfjes (voel me wel een hippie nu).
Haha wasbaar maandverband gebruik ik ook al jaren :high5:
Lady_Day schreef:
03-04-2019 19:39
Herkenbaar, Snorrie. Ik zit al langere tijd niet echt lekker in mijn vel en ik merk ook dat ik aan het zelfsussen ben door veel op het forum te hangen. Ook zodat ik niet ga kopen.... :lol:

Het is in elk geval minder destructief dan spulletjes kopen, maar nog steeds wel zonde van de tijd he? :purple:
Lady_Day schreef:
03-04-2019 19:33
Vixxen, wat jij beschrijft over 'can't buy' ... ik hoop dat jouw financiele situatie snel zal verbeteren. Ik weet niet hoeveel je te besteden hebt maar een jaar of 6 geleden kwam ik terug in NL na jaren in het buitenland gewoond te hebben. Ik had toen een baantje gevonden voor 24 uur (het was crisis dus ik was al lang blij). Daar verdiende ik 1100 netto mee. Ik kreeg toen nog wel bijna 300 euro huurtoeslag en iets van 80 zorgtoeslag. Mijn huur was 750, 100 voor zorgverzekering en nog iets van 50 voor verzekering + telefoon. Ik had iets minder dan 600 euro per maand te besteden voor eigenlijk alles. Ik werd daar ook inventief van. Ook ik heb wel eens kadootjes gekocht van VVV bonnen of kadobonnen die ik zelf gekregen had. Kleding kocht ik niet of tweedehands. Ik ging eigenlijk nooit uit eten of buiten de deur lunchen maar had wel regelmatig vrienden op bezoek die kwamen eten. Dan namen zij wijn en toetjes mee en ik maakte een grote pan curry of zo.

Ik had destijds niet het idee dat ik heel arm was of zo. Maar misschien kwam dat ook wel omdat ik oprecht gelukkig was. Ik ben een emo-koper merk ik. Als ik me rot voel wil ik graag iets kopen zodat ik me beter voel. Nu handel ik daar tegenwoordig stukken minder naar maar ben er me wel bewust van.

Dit klinkt inderdaad precies als mijn situatie! :) Leuk om te lezen! Gek genoeg voel ik me ook niet heel arm ofzo, maar het is wel stressvol soms als er veel rekeningen zijn/veel dingen kapot gaan. Je word inderdaad heel goed in budgetteren ;)
Helaas gaat het bij mij dus wel eens 'mis' omdat ik dan uitgaven doe die buiten mijn budget zijn. Ik wil dan ook eens zo zorgeloos uit eten gaan of dat jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen.
In de meeste shampoos van Dr. Organic zit volgens mij ook voldoende troep om je hoofdhuid te irriteren hoor. Iets heel milds zoals Aleppozeep geeft denk ik meer verlichting. Aleppozeep is ook niet zo duur. Of in ieder geval iets zonder parfum.

Ik gebruik zelf de shampoobars van Helemaal Shea. Zo'n blokje was iets van 8 euro en ik doe er al 3 maanden mee en het ding is nog niet eens voor de helft op. De conditioners (ook zo'n blokje) gaan wel een stuk sneller en zijn ook veel duurder in gebruik.
Lady_Day schreef:
03-04-2019 19:43
In de meeste shampoos van Dr. Organic zit volgens mij ook voldoende troep om je hoofdhuid te irriteren hoor. Iets heel milds zoals Aleppozeep geeft denk ik meer verlichting. Aleppozeep is ook niet zo duur. Of in ieder geval iets zonder parfum.

Ik gebruik zelf de shampoobars van Helemaal Shea. Zo'n blokje was iets van 8 euro en ik doe er al 3 maanden mee en het ding is nog niet eens voor de helft op. De conditioners (ook zo'n blokje) gaan wel een stuk sneller en zijn ook veel duurder in gebruik.

O, dan ben ik er dus ingetrapt :facepalm:

Ik heb shampoobars van de Lush geprobeerd, maar dat werkte voor mij niet. Mijn haar werd net touw. Ik heb dik en veel haar en kwam er niet doorheen met zo'n bar. Zijn die van Shea fijn in gebruik?

Trouwens voor zowel jou als snorriemorrie even een dikke knuffel :hug:
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 19:41
Mag ik vragen welk merk jij gebruikt? Ik zie even door de bomen het bos niet meer...
Ik ben de ingrediënten van dr Organic aan het bekijken, maar dat zegt me eerlijk gezegd ook niet heel veel.
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 19:41
Of een cup. Gaat jaren en jaren mee. Zowel no buy als milieu als fijn voor je zelf -verantwoord.
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 18:59
En mijn man koopt gewoon even voor €8,30 aan ingrediënten om een milkshake van te maken :facepalm: Waar doe ik het voor vraag ik me nu echt af :purple: Ja, zodat mijn man ingrediënten voor milkshakes kan kopen. Hij had het aan mij gevraagd maar ik was het vergeten. Dus besluit ie doodleuk 3 milkshake soorten te maken.... Warom kan het nou nooit eens gewoon 1 zijn?
Herkenbaar, al hebben we dat beide. Gaan naar de winkel voor 1 pak melk en komen terug met een pak melk en chocolade.

Die van mij kan zelfs zeggen "het gaat hard, we moeten wel rustig aan doen". Volgende zin: "zaterdag gaan we uit lunchen".

Gelukkig geen dure shampoos nodig. Ben fan van een huismerk shampoo van de drogist, als hij 1+1 gratis is betaal je er helemaal geen drol voor.

Als ik niet lekker in vel zit, neus ik ook meer rond op het forum of probeer extreem de controle te houden op het huishouden of geld. Woon alleen samen met iemand die juist makkelijk is met geld (al vind hij zelf van niet), dus dat frustreert wel eens.
Vixxen schreef:
03-04-2019 19:43
Dit klinkt inderdaad precies als mijn situatie! :) Leuk om te lezen! Gek genoeg voel ik me ook niet heel arm ofzo, maar het is wel stressvol soms als er veel rekeningen zijn/veel dingen kapot gaan. Je word inderdaad heel goed in budgetteren ;)
Helaas gaat het bij mij dus wel eens 'mis' omdat ik dan uitgaven doe die buiten mijn budget zijn. Ik wil dan ook eens zo zorgeloos uit eten gaan of dat jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen.
Ja, ik had ook wel stress als er iets kapot ging, zoals mijn fiets. Daar baalde ik dan echt van maar op de een of andere manier lukte het wel altijd en ik had een kleine buffer op mijn spaarrekening en ja, die heb ik ook wel eens gebruikt om een kledingstuk van te kopen wat ik echt heel graag wilde.

W.b. dat zorgeloos uit eten gaan of een jurkje kopen zoals anderen met meer geld dat doen... dat herken ik ook. Maar nu ben ik die ander met 'meer geld' en eigenlijk zit ik gek genoeg nog steeds in dezelfde situatie. Er is namelijk altijd wel iemand die meer kan/doet/leent. En vooral als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik vergelijken. Ik heb in mijn vriendenkring best wat mensen zitten die echt wel wat te makken hebben of te makken lijken hebben (schijn kan bedriegen). Ik kan het me niet veroorloven om 3x per jaar een exotische vakantie te betalen of regelmatig naar een restaurant met 456 Michelin sterren te gaan. Ik heb er niet eens behoefte aan maar soms voel ik me wel een loser daardoor. Idioot he?
Vixxen schreef:
03-04-2019 19:50

Ik heb shampoobars van de Lush geprobeerd, maar dat werkte voor mij niet. Mijn haar werd net touw. Ik heb dik en veel haar en kwam er niet doorheen met zo'n bar. Zijn die van Shea fijn in gebruik?
Ik gebruik de producten van Lush zelf niet want ik vind dat er teveel parfum in zit. Helemaal Shea is veel puurder. In het begin vond ik dat mijn haar er wat stroef van werd (de shampoo dan) maar na een paar weken was ik er aan gewend. Ik moet wel conditioner gebruiken want ik heb droog haar. Mijn haar is juist fijn en dun en het pluist snel (krullen) -- heel anders dan de jouwe dus ik vind het lastig om te voorspellen of jij de shampoo bars van HS prettig vindt..
@vixxen: ik gebruik charlie banana's. Moet wel zeggen dat het in de zomer erg warm is, maar aangezien ik de pil gebruik en doorslik ben ik sowieso niet supervaak meer ongesteld, dus dan is het niet zo erg.

@Truusjemier: ja heel herkenbaar. Mijn man lijkt ook elke keer te vergeten dat we zuinig zouden zijn. Ik zeg nu elke keer als ie iets wil kopen maar gewoon "is dat een want of een need" (Echt nodig of gewoon iets wat we willen)

@Lady_day: ik herken het hoor, dat vergelijken. Maar andermans leven ziet er altijd mooier uit dan het daadwerkelijk is. Van een ander zie je vaak alleen de leuke moment-opnames, de vervelende dingen houden mensen vaak toch verborgen.
Vixxen schreef:
03-04-2019 19:21
Goed bezig!!!

En Lady Day ook goed bezig met je boodschappen. Fijn ook dat je wat zomerkleding hebt kunnen scoren :)
Lady: Ik las je post met plezier. Je denkt welbewust maar doet jezelf niet tekort. Mooi dat je weer een beetje vreugde vindt! En mijn ervaring is dat als man (vaak avond- en nachtwerk) niet thuis is voor het eten, ik ook meer geld voor mezelf uitgeef dan het zou kosten voor ons tweetjes. Samen eten is gezellig en koken om samen te eten is 'bevredigend'. Ik bestel ook veel sneller of koop 'makkelijk en dus duurder' als ik alleen moet eten.
Ik moet nog verder bijlezen maar zag iets voorbijkomen over no poo. Dat doe ik al een jaar of 7. Niet uit besparing maar omdat mijn haar hopeloos vet was. Ik ben er blij mee. 't Was even doorbijten maar na ongeveer 3 maanden had ik een vollere bos haar die nooit meer vet is. Ik 'was' het zonder product met extra aandacht voor hoofdhuidmassage. En fijne 'bijkomstigheid' is dat ik geen producten meer hoef te kopen. Ook geen schuim/versteviger e.d. en dat dat dus ook niet in het milieu terecht komt en niet voor mij geproduceerd en vervoerd hoeft te worden.
Ik had nog niet bedacht dat dat een besparing was ;-D Maar ik volg dit topic dan ook niet omdat ik zelf 'meedoe' maar omdat ik jullie ervaringen graag lees. En omdat ik mijn ecologische voetafdruk verder wil verkleinen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik gebruik nu nog m’n voorraad op van douchegel en shampoo en ga dan op zoek naar ecologischere en plantaardige alternatieven. Plantaardig is trouwens niet alleen in veel gevallen beter voor je ecologische voetafdruk, maar ook vaak goedkoper. Zo kocht ik afgelopen weekend nog een kilo linzen bij de Turkse supermarkt voor 2 euro!
Oudblond schreef:
03-04-2019 20:19
En mijn ervaring is dat als man (vaak avond- en nachtwerk) niet thuis is voor het eten, ik ook meer geld voor mezelf uitgeef dan het zou kosten voor ons tweetjes. Samen eten is gezellig en koken om samen te eten is 'bevredigend'. Ik bestel ook veel sneller of koop 'makkelijk en dus duurder' als ik alleen moet eten.
Ik moet nog verder bijlezen maar zag iets voorbijkomen over no poo. Dat doe ik al een jaar of 7. Niet uit besparing maar omdat mijn haar hopeloos vet was. Ik ben er blij mee. 't Was even doorbijten maar na ongeveer 3 maanden had ik een vollere bos haar die nooit meer vet is.
Dat doe ik ook. Of ga voor ongezond: pizza, knaks, loempia. Voor de tv :proud:

Wat bedoel je met doorbijten? Dat het eerst heel vet is?
Oudblond, wat fijn dat de no poo zo goed voor jou werkt! Misschien ga ik er ook wel weer een keer aan aangezien mijn haar nu geen 'build up' van allerlei rommel meer krijgt. En zeker beter voor het milieu. Ik zit nu ergens waar we niet aangesloten zijn op het riool dus sowieso moeten we er op letten dat we niet allerlei rommel door de gootsteen jagen.

We zitten nu nog in de fase van eco schoonmaakmiddelen (als in Ecover spul) maar ik gebruik steeds vaker soda, azijn en groene zeep. Beter voor het milieu en ook nog eens stukken goedkoper.
snorriemorrie schreef:
03-04-2019 20:16
@vixxen: ik gebruik charlie banana's. Moet wel zeggen dat het in de zomer erg warm is, maar aangezien ik de pil gebruik en doorslik ben ik sowieso niet supervaak meer ongesteld, dus dan is het niet zo erg.

Bedankt!
En waarmee was jij nu je haar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven