Geld & Recht alle pijlers

Nul-uren contract blijkbaar beëindigd?

05-03-2018 09:54 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben / was al een paar jaar werkzaam bij een bedrijf. De laatste 1,5 jaar op basis van een nul-uren contract. Dit wilde ik zelf vanwege kinderen / verhuizing / verbouwing enz.
Gelukkig was dit geen probleem voor mijn werkgever.

In oktober ben ik minder gaan werken en uiteindelijk tijdelijk gestopt ivm zwangerschap en bevalling. In de tussentijd is het bedrijf overgenomen door een nieuwe eigenaar.

Toevallig sprak ik vandaag een collega die mij vertelde dat mijn contract is komen te vervallen. Dit had hij vernomen van de vorige eigenaar.

Ik heb al die tijd niets vernomen.
Geen bericht dat het bedrijf werd overgenomen (dit las ik op Facebook) noch een bericht dat mijn contract is beëindigd.

Dat het niet netjes is staat buiten kijf.. maar mag dit zomaar?
anoniem_303677 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 09:55
Reden: Onduidelijk
5.28% gewijzigd
Volgens mij mag het niet zomaar vervallen (behalve als het voor bepaalde tijd was), maar ze zijn ook niet verplicht om je op te roepen.
Had je een vast contract of een voor bepaalde tijd?
Nul uren contract, onbepaalde tijd
Ook met een nulurencontact heb je een opzegtermijn. Hoelang deze zal zijn, is afhankelijk van je arbeidsverleden bij deze werkgever. Van belang is dat een nulurencontract nooit langer dan 6 maanden mag duren. Mocht je langer dan deze 6 maanden bij deze werkgever in dienst zijn, is je contract nietig. Indien je korter dan 5 jaar hebt gewerkt voor deze werkgever, heb je een maand opzegtermijn.

https://www.werksite.nl/vraag-en-aanbod ... encontract
anoniem_291793 wijzigde dit bericht op 05-03-2018 09:58
10.66% gewijzigd
Had je een contract voor bepaalde tijd?
Die vervallen altijd nadat de datum verstreken is.

Mosterd.
Zie dat het voor onbepaalde tijd is.
https://ontslag-krijgen.nl/ontslag/cont ... n-contract

dat mag niet
neem contact met ze op
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/ke ... encontract

Alles uitgelegd door vakbond
In oktober nog contact gehad met de toenmalige eigenaar en afgesproken dat we in overleg zouden kijken wanneer ik weer zou gaan werken na bevalling etc.
Zo ver is het dus niet gekomen want het contract bestaat niet meer.
Ik vind het zo raar dit.
Hoeveel uren werkte je gemiddeld in de drie maanden voorafgaand aan je verlof? En heb je het salaris wat bij die uren hoort ook gehad tijdens je verlof?
Heb je zelf na je verlof al contact opgenomen met het werk?

- Het contract bestaat nog want er is geen opzegging geweest
- Je hebt tot en met zes weken na je bevallingsverlof ontslagbescherming
- Als al je collega's en het werk is overgenomen door de nieuwe eigenaar dan ben jij daar ook gewoon in dienst gekomen.

Ik zou zeggen: Pak de telefoon, bel ze op en stel een datum voor om langs te komen om kennis te maken en dat je dan gelijk je beschikbaarheid wil doorgeven.
Ik heb geen officieel zwangerschapsverlof gehad. Ook niet aangevraagd, heb dus ook niet doorbetaald gekregen.

Het is allemaal zo raar gegaan in de periode dat ik afwezig was. Mijn baby is nu bijna 3 maanden dus er was eerder nog geen sprake van dat ik alweer zou gaan werken.

Ik ben nu vooral verbouwereerd dat ik opzij ben geschoven. Als ik nu weer op mijn oude plek zou willen werken moet ik dus opnieuw solliciteren.
De nieuwe eigenaar ken ik niet eens.
Hoeveel heb je gewerkt in de maanden voor je met verlof bent gegaan?
sneeuwwitje80 schreef:
05-03-2018 11:15
Hoeveel heb je gewerkt in de maanden voor je met verlof bent gegaan?
Gemiddeld 20 uur per week
Dan heb je serieus geld laten liggen!! Echt zonde!!

Echt, bel ze op. Maak een afspraak om langs te komen en bespreek de volgende punten:

- Dat ze (of je vorige werkgever) blijkbaar vergeten is de WAZO uitkering voor je aan te vragen en of ze dit met terugwerkende kracht willen regelen (bel zelf vooraf al even met het UWV om te vragen hoe dat in zijn werk gaat)
- Dat je nu graag dus weer voor gemiddeld 20 uur in het rooster ingepland zou willen worden en je vanaf x datum (laat even uitrekenen door de medewerker van het UWV wanneer je verlof erop zit) weer beschikbaar bent. Stuur vooral na het gesprek een e-mail waarin staat dat je dus vanaf x datum weer beschikbaar bent.

Je hebt gewoon nog een contract. Ze hebben je a) niet opgezegd en b) ook niet kunnen opzeggen wegens ontslagbescherming. Deze bescherming is nu wel bijna afgelopen, maar nu nog niet. Je baby is 13 weken oud. De meeste nemen tot 10 weken of 12 weken na de bevalling verlof op. Daarna heb je nog 6 weken ontslagbescherming. Die zijn nu dus nog niet op.

En je bent dus gewoon in dienst gekomen bij het nieuwe bedrijf als al je collega's ook overgenomen zijn en het werk ook is meegegaan. Dat noem je overgang van onderneming in het arbeidsrecht. Alle rechten en verplichtingen tussen werkgever en werknemer zijn overgegaan naar de nieuwe werkgever.

Echt ga ze bellen!!!!
Thanks!
Ben blij met deze info, ik heb zelf echt geen idee hoe het allemaal zit. Lekker dom ook, maar goed.
Zou ik nog met terugwerkende kracht een wazo uitkering krijgen denk je? Ik kan er niks over vinden.

Omdat mij niks is medegedeeld over de nieuwe eigenaar etc weet ik niet eens bij wie ik terecht kan. Kantoor is ook opgeheven en verhuisd. Het is echt bizar!
Tijdens je verlof had je gewoon recht op loon. En je werkgever kon daarvoor een WAZO aanvragen en die dan zo aan je doorbetalen. Maar je had in die maanden dus gewoon recht op doorbetaling. Of en hoe werkgever die WAZO nog krijgt is eigenlijk hun zorg, maar ter voorbereiding zou ik zelf het UWV even bellen zodat je een weerwoord van werkgever gelijk kan pareren.

Echt heel raar hoe ze dit gedaan hebben. Ik denk dat het aan je ex werkgever ligt. Die heet wellicht je gegevens gewoon niet doorgegeven aan de nieuwe eigenaar. Maarja als je een bedrijf overneemt dan neem je alles over.

Succes!!
Ik vind het eerlijk gezegd niet bizarder dan dat je zonder offlicieel zwangerschapsverlof en dus onbetaald thuis gaat zitten.
Je had je er zelf natuurlijk ook even in kunnen verdiepen.

Hebben ze je tijdelijk stopzetten zoals verwoord in de OP niet gezien als het nemen van ontslag?
Zo las ik het in 1e instantie wel nl.
Judy_Hopps schreef:
05-03-2018 11:39
Ik vind het eerlijk gezegd niet bizarder dan dat je zonder offlicieel zwangerschapsverlof en dus onbetaald thuis gaat zitten.
Je had je er zelf natuurlijk ook even in kunnen verdiepen.

Hebben ze je tijdelijk stopzetten zoals verwoord in de OP niet gezien als het nemen van ontslag?
Zo las ik het in 1e instantie wel nl.

Je hebt helemaal gelijk hoor, ik had me ook moeten verdiepen. Zo dom dit. Maarja.
Er is een mailwisseling van oktober met mijn toenmalige baas waarin hij aangeeft dat we later zullen bespreken wanneer ik eventueel weer zou gaan werken na bevalling. Hij was er wel degelijk van bewust dat ik tijdelijk stopte.
Daarna is het bedrijf blijkbaar ineens verkocht en mijn contract niet meer actueel.

Ik heb altijd de intentie gehad om weer te gaan werken en dat ook zo besproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven