Geld & Recht alle pijlers

Oppastarief 18 jarige

06-12-2025 11:04 79 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter van 18 past al jaren op en denkt er aan om haar tarief te verhogen nu ze 18 is. Wat is een gangbaar tarief om te passen?
Het betreft avonden incl kind of kinderen naar bed brengen.

Wat is gangbaar tarief in euros?

Totaal aantal stemmen: 76

5-6 (3%)
6-7 (5%)
7-8 (18%)
8-9 (13%)
10 (39%)
Meer dan 10 (21%)
Het gaat niet om hard of weinig werk. Het gaat erom of je nog een gek kunt vinden voor minimum jeugduurloon voor sporadisch een paar uurtjes.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik deed zelf als tiener en student oppassen ‘erbij’. Ik had geen vaste avonden of middagen ofzo, maar meerdere gezinnen waarbij de ouders gewoon af en toe vroegen of ik op kon passen. Dan verdiende ik bij het oppassen inderdaad minder per uur dan bij mijn reguliere bijbaantjes maar het was toch heel lekker cashen, want ik kon als de kinderen sliepen gewoon voor school/studie aan de slag. De meeste gezinnen hadden Netflix waar ik als student destijds echt geen geld voor had dus ik keek op die avonden naar hartelust films en series. Er stond altijd een chipje en wat te drinken klaar.

Mijn fijnste adres was er één waar ik altijd rond half 7 ofzo startte, dan moest ik de 3 kinderen in bad doen en naar bed brengen (rond 8 uur lagen ze wel) en de ouders kwamen vaak pas rond 1 uur thuis. Dan kreeg ik eind van de avond 50 euro of soms iets meer. Bij mijn reguliere bijbaantje verdiende ik destijds 10 euro per uur, maar dit was echt duizend relaxter geld verdienen. En heel vrijblijvend, want als ze me vroegen op een dag dat ik al iets anders had staan, zei ik gewoon nee.

Chillste baantje ooit. En eerlijk… t is dat ik zelf kinderen heb en niemand me er ooit nog zo voor zou vragen, maar ik zou het oprecht nog steeds met liefde doen en zou nog steeds blij zijn met die 50 euro ervoor. Thuis doe ik niks nuttigers dan wat ik bij zo’n oppasadres zou kunnen doen.
LemoosGaatDoor schreef:
11-12-2025 10:45
Het gaat niet om hard of weinig werk. Het gaat erom of je nog een gek kunt vinden voor minimum jeugduurloon voor sporadisch een paar uurtjes.
Precies dit.
Waarom voor 8 euro oppassen als je ergens anders het dubbele kunt verdienen en meer vastigheid hebt.

Daar komt bij dat het misschien niet arbeidsintensief is, maar wel veel verantwoordelijkheid met zich meedraagt.
wat als een kind vd trap valt, of zich verslikt? Weet elke oppas dan juist te handelen?
Pelle schreef:
11-12-2025 13:54
Precies dit.
Waarom voor 8 euro oppassen als je ergens anders het dubbele kunt verdienen en meer vastigheid hebt.

Daar komt bij dat het misschien niet arbeidsintensief is, maar wel veel verantwoordelijkheid met zich meedraagt.
wat als een kind vd trap valt, of zich verslikt? Weet elke oppas dan juist te handelen?
Maar dat heeft toch niks met uurloon te maken, maar met de oppasser zelf? Het is toch niet zo dat als jij 10 euro betaalt de oppasser zich ineens verantwoordelijker gaat gedragen? Ik snap die reden nooit zo goed.
Natuurlijk wil je iemand die normaal kan nadenken en handelen. Gelukkig kunnen de meeste oppassers dat ook. Maar dan nog is het een fijn baantje waarbij het meestal neerkomt op op de bank zitten en TV kijken, je huiswerk kunnen doen etc. Zo heb ik het zelf ervaren als oppasser toen ik 16 was; het was 10x beter als vakken vullen of schoonmaken.
framboosje123 schreef:
11-12-2025 14:01
Maar dat heeft toch niks met uurloon te maken, maar met de oppasser zelf? Het is toch niet zo dat als jij 10 euro betaalt de oppasser zich ineens verantwoordelijker gaat gedragen? Ik snap die reden nooit zo goed.
Natuurlijk wil je iemand die normaal kan nadenken en handelen. Gelukkig kunnen de meeste oppassers dat ook. Maar dan nog is het een fijn baantje waarbij het meestal neerkomt op op de bank zitten en TV kijken, je huiswerk kunnen doen etc. Zo heb ik het zelf ervaren als oppasser toen ik 16 was; het was 10x beter als vakken vullen of schoonmaken.
Het gaat erom dat je voor een laag uurloon waarschijnlijk geen verantwoordelijke 18-jarige gaat vinden.
Ik vind oppassen meer dan alleen tv-kijken, je moet ook kunnen handelen bij vervelende situaties.

Dan zou ik liever achter de kassa bij de IKEA gaan zitten, waar je het dubbele kan verdienen.
En dat is zo, dat heeft mijn dochter gedaan. Ook leerzamer dan Netflix kijken.
framboosje123 schreef:
11-12-2025 14:01
welk uurtarief stel jij eigenlijk voor? Jij zou je 18-jarige laten oppassen voor 5 euro, omdat het toch meer chillen dan werken is?
10 euro is net boven het minimum all in uurloon.
Pelle schreef:
10-12-2025 00:35
Doet TO eigenlijk nog mee?
Pelle schreef:
11-12-2025 14:10
Het gaat erom dat je voor een laag uurloon waarschijnlijk geen verantwoordelijke 18-jarige gaat vinden.
Ik vind oppassen meer dan alleen tv-kijken, je moet ook kunnen handelen bij vervelende situaties.

Dan zou ik liever achter de kassa bij de IKEA gaan zitten, waar je het dubbele kan verdienen.
Als iemand liever bij Ikea wil werken moet hij dat vooral doen natuurlijk. Ik ga iemand niet overhalen op te passen door dan maar een hoger uurloon te betalen. Ik vind 10 euro echt te duur, dan kost een avondje uit voor mij teveel geld. Dan vraag ik liever een jonger iemand die minder geld vraagt. Of ik vraag de buren met babyfoon. Voor mij is 7,50 a 8 euro echt t maximum.
LemoosGaatDoor schreef:
11-12-2025 10:45
Jahoor, dat lukt prima. Wij hebben altijd genoeg keuze uit oppasmeisjes gehad voor onze kinderen.
Mijn zoon is 13 en gaat oppassen op het zoontje van een vriend van ons voor 4,50 per uur. Die woont vlakbij, zoon kan ons altijd inschakelen als ie niet weet hoe te handelen.
Wij betalen rond de 70 euro voor een nacht.
Avond ziet als volgt uit:

Ze komt rond 8u, dan gaan wij weg.
Ze legt de kinderen rond half 9 op bed.
Wij komen tussen 2 en 4 thuis.
Ze slaapt op de gastenkamer, en gaat smorgens meestal weg als ze wakker word rond 9u (kinderen "storen" haar niet meer) .

Ze "werkt" dus effectif 30-45min, en "moet" 6-8u aanwezig zijn .

Wat vinden jullie van de vergoeding?
framboosje123 schreef:
11-12-2025 14:31
Jahoor, dat lukt prima. Wij hebben altijd genoeg keuze uit oppasmeisjes gehad voor onze kinderen.
Mijn zoon is 13 en gaat oppassen op het zoontje van een vriend van ons voor 4,50 per uur. Die woont vlakbij, zoon kan ons altijd inschakelen als ie niet weet hoe te handelen.
Da’s dan heel fijn voor jullie en die vriend. Voor jouw max van 8,- p/u krijg ik nog geen hondenoppas. Dat het mij anders te duur wordt, daar heeft zo’n oppasser (begrijpelijk) geen boodschap aan.
En hell to the no dat mijn zoon ‘ja’ zou zeggen voor 4,50 per uur en ik dan ook nog als achterwacht moest dienen. Sowieso niet met 13 jaar. Zou zelf ook nooit een 13-jarige hebben laten oppassen, ook niet met achterwacht.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
framboosje123 schreef:
No way dat ik een 13-jarige zou laten oppassen.
monsieurf schreef:
11-12-2025 14:34
Wij betalen rond de 70 euro voor een nacht.
Avond ziet als volgt uit:

Ze komt rond 8u, dan gaan wij weg.
Ze legt de kinderen rond half 9 op bed.
Wij komen tussen 2 en 4 thuis.
Ze slaapt op de gastenkamer, en gaat smorgens meestal weg als ze wakker word rond 9u (kinderen "storen" haar niet meer) .

Ze "werkt" dus effectif 30-45min, en "moet" 6-8u aanwezig zijn .

Wat vinden jullie van de vergoeding?
Ze is dan toch 13 uur aanwezig? Anders moet ze rond 3:00 naar huis.
framboosje123 schreef:
Meisjes ja, dus geen 18-jarige. Dochter van TO is 18. Die komt echt niet voor 4,50.
Pelle schreef:
11-12-2025 13:54
Precies dit.

Waarom? Dat wordt toch net uitgebreid toegelicht? Het is easy money. Niet zwaar. Je kunt vanaf een uurtje of 8 gewoon je ding doen.
Daarom.
Bij de AH moet ik aaneenstuk door vakken vullen, bij de mc in die stress hamburgers bakken.

En of die oppas goed weet te handelen?
Ik heb al heel jong (14) een ehbo gedaan. Mijn oudste ook.
Maar als puntje bij paaltje komt is dat de verantwoording van de ouder.
Mijn man weet b.v. wel wat hij moet doen, maar rent in paniek als een kip zonder kop de straat op (meerdere keren meegemaakt), dan heb je het over een volwassen man met bhv.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Pelle schreef:
11-12-2025 14:10

Dat mag he. Niemand die het je verbiedt.
Trouwens, veelal hebben de oppassers ook nog een reguliere bijbaan.

Voor opassen vindt ik 7,50/8,00 mooi.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Pelle schreef:
12-12-2025 00:44
Meisjes ja, dus geen 18-jarige. Dochter van TO is 18. Die komt echt niet voor 4,50.
Ja dat snap ik. Maar goed, als je de hoofdprijs vraagt dan heb je waarschijnlijk minder werk als oppas, dat is de andere kant. Ik heb dan liever een jonger en goedkoper iemand.
LemoosGaatDoor schreef:
12-12-2025 00:21
Da’s dan heel fijn voor jullie en die vriend. Voor jouw max van 8,- p/u krijg ik nog geen hondenoppas. Dat het mij anders te duur wordt, daar heeft zo’n oppasser (begrijpelijk) geen boodschap aan.
En hell to the no dat mijn zoon ‘ja’ zou zeggen voor 4,50 per uur en ik dan ook nog als achterwacht moest dienen. Sowieso niet met 13 jaar. Zou zelf ook nooit een 13-jarige hebben laten oppassen, ook niet met achterwacht.
4,50 is toch een prima bedrag voor een 13-jarige, voor hem is het gewoon een avondje tv kijken/huiswerk maken als het kind op bed ligt. Natuurlijk doet ie geen babies ofzo. Ik ken meerdere kinderen van 13 die oppassen overigens. Gaat prima.
Maar als het voor jezelf niet goed goed voelt moet je het uiteraard niet doen, is voor iedereen anders.
framboosje123 schreef:
12-12-2025 13:03
Ja dat snap ik. Maar goed, als je de hoofdprijs vraagt dan heb je waarschijnlijk minder werk als oppas, dat is de andere kant. Ik heb dan liever een jonger en goedkoper iemand.
En dat snap ik dus echt niet. Er moet maar een keer wel echt poep aan de knikker komen, dan zit je mooi te kijken met je dertienjarige oppas die geen idee heeft wat ie hier nou weer mee aan moet. Als je er dan toch zo veel vertrouwen in hebt dat er toch niks mis kan gaan kun je net zo goed helemaal geen oppas nemen, maar dat kan dan ook weer niet natuurlijk want dan krijg je VT op je dak. Dus dan maar een lekker goedkope dertienjarige want dan ben je tenminste gedekt als er iets gebeurt, want er was een oppas immers. Gatverdamme.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
12-12-2025 17:27
En dat snap ik dus echt niet. Er moet maar een keer wel echt poep aan de knikker komen, dan zit je mooi te kijken met je dertienjarige oppas die geen idee heeft wat ie hier nou weer mee aan moet. Als je er dan toch zo veel vertrouwen in hebt dat er toch niks mis kan gaan kun je net zo goed helemaal geen oppas nemen, maar dat kan dan ook weer niet natuurlijk want dan krijg je VT op je dak. Dus dan maar een lekker goedkope dertienjarige want dan ben je tenminste gedekt als er iets gebeurt, want er was een oppas immers. Gatverdamme.
Zó eens.
Overigens heeft mijn dochter op die leeftijd ook wel eens opgepast. Bij de overbuurvrouw (drie stappen lopen) en met mij als achtervang. Kind kreeg er een tientje voor en was de koning te rijk, en die spuitluier deed ik met liefde :lol:

Maar een dertienjarige als serieuze oppas, nee natuurlijk niet.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
Eens. Ik vind dat ook echt bizar, dat het belangrijkste criterium aan een oppas is dat het zo goedkoop mogelijk moet en daarom ook het liefst zo jong mogelijk. Oppas van achttien heeft groot gelijk dat ze een hoger uurtarief vraagt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik heb weleens iets gehoord van oppasoma/opa. Wat oudere mensen die het heel leuk vinden om op kinderen te passen, maar hun eigen kleinkinderen bijv te ver weg wonen en daarom niet zoveel doen. Misschien is dat een optie?
Lady*Voldemort schreef:
Ja tuurlijk joh, levensgevaarlijk een 14-jarige als oppas, die arme oppaskindjes zijn hun leven niet zeker 😂.
Susan schreef:
12-12-2025 19:22
Eens. Ik vind dat ook echt bizar, dat het belangrijkste criterium aan een oppas is dat het zo goedkoop mogelijk moet en daarom ook het liefst zo jong mogelijk. Oppas van achttien heeft groot gelijk dat ze een hoger uurtarief vraagt.
Waar lees je dat?? Natuurlijk maak je eerst kennis met iemand, en huur je iemand alléén in als het goed voelt. En maak je afspraken; je kan altijd bellen als er wat is, de eerste keren blijf je in de buurt zodat je snel naar huis kan etc.
Mijn zoon van 13 kent het jochie goed van onze vriend; en onze vriend heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat. Anders zou hij het niet doen natuurlijk.
Ik heb destijds oudere oppassen gehad die onze kinderen niet leuk vonden, en jongere oppassen (ik had vanaf 14) die onze kids hartstikke leuk vonden.
Dus tja, voor mij was 7,50/ 8 euro wel ‘t maximum. Anders regel ik wat anders; breng ik naar opa/oma, regel ik vriendjes om bij te logeren, babyfoon bij de buren etc.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven