Geld & Recht alle pijlers

Orders van overledene annuleren mag dat?

07-05-2018 17:59 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij leven heeft de overledene een aantal goederen gekocht die nog geleverd moeten worden maar het testament is door de Notaris nog niet voor gelezen. Een van de kinderen heeft de order af gekocht en nu worden de goederen niet meer geleverd. Mag dit zomaar? het valt toch onder het testament ? en alles is "bevroren" todat het testament is voor gelezen?
Wie ben jij in dit verhaal?
Een van de kinderen heeft de order af gekocht en nu worden de goederen niet meer geleverd.

Wat bedoel je daar precies mee?
Lijkt me dat kinderen bepalen. Hoezo?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wat bedoel je met afkopen? En met wiens geld is dat gebeurd?
Wat is het probleem/waar maak je je druk over?
Zijn de orders geannuleerd of afgekocht? Dat zijn namelijk heel verschillende dingen.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Waar hebben we het over? Persoonlijke goederen, zakelijke goederen? Je zegt de huur toch ook al op voor het testament is besproken, net als de abonnementen, etc.? Als je nog spullen van een postorderbedrijf binnenkrijgt na het overlijden stuur je die toch ook terug? Ik denk dat je wat specifieker moet zijn.
Het gaat om zonnewering die is besteld om het appartement te beschermen tegen de zon. De toekomstige bewindvoerder heeft dit met zijn eigen geld afgekocht. Het betreft nl een product dat klantspecifiek word gemaakt en waren al klaar.
Ik probeer voor degene die nog in het appartement woont te achterhalen of dit mag. Doordat er nu geen zonnewering word geplaatst, word het een gaaroven gedurende de zomer. degene die nog in het appartement woont was de partner van de overledene ( samenlevingscontract ) en is momenteel in rouw. Vandaar dat ik deze persoon mijn hulp heb aangeboden. Note : er is al door de kinderen verzocht om uit te kijken naar een ander appartment , terwijl het testament aan geeft dat ze er nog 2 jaar mag blijven wonen.
Waarom zou dat niet mogen?
Ik denk dat niemand op een product zit te wachten wat nog betaald moet worden of wat overbodig is. Contact met de leverancier opnemen is dan heel logisch en als er betaald is, komt er misschien nog geld terug.

Mijn vader had net voor zijn overlijden een op afstand openende garagedeur besteld. Die was totaal overbodig geworden en de bestelling werd keurig geannuleerd.
Een testament voorlezen doen we alleen in Amerikaanse films.

Waarom denk je dat we een testament is én dat daar andere erfgenamen in genoemd worden dan de wettelijke erfopvolging regelt?
Toekomstige bewindvoerder? Dus niet betaald en besteld door overlevenden? Maar de order staat wel op zijn naam? Begrijp ik het nou goed?
Pijnlijke situatie en ik snap je twijfel, maar deze vraag is niet te beantwoorden hier. Op een forum krijg je ‘ik vind..’ en niet ‘het is zo..’ antwoorden. Kun je dit niet bij de notaris navragen?
Het ligt kennelijk allemaal een beetje gevoelig bij de kinderen. Ik neem aan dat ze er niet pas net wonen, dus het wordt net zo warm als vorig jaar in het appartement. Misschien kan de achterblijvende partner zelf actie ondernemen om het afkoopbedrag alsnog aan de leverancier te betalen om alsnog de zonwering te krijgen? Ik neem aan dat deze achterblijvende persoon zelf ook over financiële middelen beschikt. En mocht de gekozen zonwering te duur zijn, dan kan hij/zij natuurlijk ook gewoon goedkopere gordijnen bestellen.
Mariejan,

Het testament is aanwezig en ik ken een gedeelte van het testament. Het testament zal voor gelezen worden. Daar zijn bepaalde redenen voor waar ik niet op in ga omdat het geen toe gevoegde waarde heeft.

De vraag is heel simpel : mag een bestelling die geplaatst is door de overledene geannuleerd worden terwijl er formeel nog geen duidelijkheid is over het testament.
whitewolves schreef:
07-05-2018 18:33
Toekomstige bewindvoerder? Dus niet betaald en besteld door overlevenden? Maar de order staat wel op zijn naam? Begrijp ik het nou goed?
.
Ik gok dat TO de executeur testamentair bedoelt, degene die in het testament aangewezen is om de nalatenschap te regelen.

Overigens TO, vragen staat vrij en ik snap op zich wel dat de familie niet graag wil betalen voor het woongenot van de overgebleven partner als die geen familie is. Een woning is bijvoorbeeld niet zomaar hypotheekvrij bij het overlijden van de eigenaar, dus het kan de erfgenamen behoorlijk geld kosten om de partner er nog twee jaar te laten wonen. Probeer het ook van hun kant te bekijken en in oplossingen te denken. Aan ruzie heb je niets.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 07-05-2018 18:40
6.39% gewijzigd
Dus tegen volledige betaling is de hele order geannuleerd? Ik neem aan volledig betaald omdat de zonwering al geproduceerd was? Dat is stom van de bewindvoerder, dan hadden ze beter de zonwering kunnen laten plaatsen ivm waardevermeerdering appartement. Nu hebben ze niets.

Ik denk dat de erfgenamen in hun recht staan om besluiten te nemen omtrent de nalatenschap.

Als bepaald is dat jouw kennis er nog 2 jaar mag blijven wonen dan zou ik persoonlijk aangeven dat er wordt uitgekeken naar andere woonruimte, en zodra dat geregeld is (binnen max 2 jaar) er sprake is van vertrekken.
RodeRaceMier schreef:
07-05-2018 18:38
Mariejan,

Het testament is aanwezig en ik ken een gedeelte van het testament. Het testament zal voor gelezen worden. Daar zijn bepaalde redenen voor waar ik niet op in ga omdat het geen toe gevoegde waarde heeft.

De vraag is heel simpel : mag een bestelling die geplaatst is door de overledene geannuleerd worden terwijl er formeel nog geen duidelijkheid is over het testament.

Voorwaarden van de winkel al gecheckt?
[quote=Mariejan post_id=28475950 time=1525710764 user_id=93867]
Een testament voorlezen doen we alleen in Amerikaanse films.

:-D
Maar het is dan toch fijn voor die persoon dat het is “afgekocht”? Anders zou de rekening misschien door haar betaald moeten worden. Ik snap wel dat de familie er niet voor wil opdraaien. Als ze wil kan ze toch altijd opnieuw zelf een zonwering bestellen?

Misschien staat er in het testament dat ze er nog twee jaar mag wonen, maar daar zal ze waarschijnlijk wel voor moeten betalen neem ik aan. De familie gaat dat waarschijnlijk niet doen.
Normaal gesproken wordt wel zsm alles geannuleerd dat nog in bestelling is. In dit geval weet ik niet hoe het werkt, omdat het een op maat gemaakt product is. Vermoedelijk moeten de erfgenamen het dan wel afnemen, want zij nemen ook de schulden over.
Vermoedelijk had de leverancier om een verklaring van erfrecht moeten vragen om te checken of degene die annuleerde dat ook mocht doen. De kans is wel groot dat de kinderen van de overledene inderdaad de erfgenamen zijn, tenzij er een testament is. Dat wordt inderdaad niet voorgelezen hoor, dat is iets uit Amerikaanse films, je kunt bij de notaris een verklaring van erfrecht vragen tegen betaling.
De kinderen houden altijd recht op hun wettelijk kindsdeel, dus de partner kan nooit volledige erfgenaam zijn geworden, wel kan ze het vruchtgebruik hebben, waarbij de kinderen een vordering op haar hebben tot zij ook overlijdt (en dan alles opgemaakt kan hebben). Maar omdat ze niet getrouwd waren, gaat dit niet op.
Het lijkt erop dat de kinderen haar weg willen pesten, want het heeft ze nu dus blijkbaar geld gekost om van dat zonnescherm af te komen, dan wil je wel heel graag van haar af.
Het lijkt mij het handigst om even met de notaris contact op te nemen, die weet precies hoe en wat.
ik lees uit de reacties dat er nog wat onduidelijkheid is.
Niemand van de erfgenamen heeft het testament momenteel aanvaard om de simpele reden dat deze procedure nog niet actief is geworden.
Wellicht is het handig als ik mijn vraag bij een notaris plaats zoals Erizon aangeeft.
Dit is een meer ingewikkelde vraag dan ik gedacht had.
Dank voor jullie reacties , het is goed om te lezen dat mensen nog de tijd nemen om iemand anders advies te geven
Dit klinkt als een hele lastige en moeilijke situatie voor degene die nog woont in het appartement.
Ik zou haar adviseren om zelf contact op te nemen met een notaris.
Dat kost misschien even wat geld, maar dan weet zij ook precies waar ze aan toe is. Heeft zij beschikking over het testament? Hebben de kinderen van overledene inzage in het samenlevingscontract dat er was?
Waarom wil jij dit weten? Wat is jouw rol
Hierin? En als je niet weet wat er in het testament staat kan je er helemaal niets over zeggen.

Wel vreemd dat voorkezne van een testament. Gebeurt werkelijk nooit ja, in de film. Of is dit niet in Nederland.

Als iemand het heeft afgekocht (wat ik niet helemaal begrijp) gedraagt dexe zich als zuiver ergenaam. Niet handig........

Wel raar dat partner die in woning blijft geen erfgenaam is
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 07-05-2018 18:48
7.54% gewijzigd
Misschien is het dan handig om de leverancier te mailen en te zeggen dat het nog niet duidelijk is wie de erfgenamen zijn, dus dat de betreffende persoon voor zijn/haar beurt gesproken heeft. Wat ook een optie is is dat de partner het zonnescherm alsnog voor een prikkie krijgt want de leverancier zit er nu mee in zijn maag. Alleen waarschijnlijk heeft ze toestemming nodig om het te bevestigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven