Orders van overledene annuleren mag dat?
maandag 7 mei 2018 om 17:59
Bij leven heeft de overledene een aantal goederen gekocht die nog geleverd moeten worden maar het testament is door de Notaris nog niet voor gelezen. Een van de kinderen heeft de order af gekocht en nu worden de goederen niet meer geleverd. Mag dit zomaar? het valt toch onder het testament ? en alles is "bevroren" todat het testament is voor gelezen?
woensdag 9 mei 2018 om 12:52
Ik snap dat de erfgenamen geen extra kosten willen, maar wat ik dan niet snap, is dat ze niet met de huidige bewoonster overleggen of zij misschien die zonwering wil kopen. Hij is namelijk al op maat gemaakt, dus kosten hebben ze sowieso. Dat was een kleine moeite en had alles niet meteen op scherp gezet.
woensdag 9 mei 2018 om 13:00
Ik krijg niet de indruk dat de bewoonster ook echt de zonwering wil betalen. Want dan was er geen probleem geweest. Het staat haar vrij alsnog een nieuwe zonwering te bestellen. Tenzij het alleen om het principe gaat natuurlijk.chocolol schreef: ↑09-05-2018 12:52Ik snap dat de erfgenamen geen extra kosten willen, maar wat ik dan niet snap, is dat ze niet met de huidige bewoonster overleggen of zij misschien die zonwering wil kopen. Hij is namelijk al op maat gemaakt, dus kosten hebben ze sowieso. Dat was een kleine moeite en had alles niet meteen op scherp gezet.
Maar ik geef toe, ik vul nu zelf een hoop in, gebaseerd op vrijwel niets.
woensdag 9 mei 2018 om 13:10
Nou heel simpel. De verkoper heeft er dus niets aan. Bellen en een bedragje bieden. De annuleringskosten hebben ze blijkbaar al dus voor hun komt dat er bovenop.RodeRaceMier schreef: ↑07-05-2018 18:30Het gaat om zonnewering die is besteld om het appartement te beschermen tegen de zon. De toekomstige bewindvoerder heeft dit met zijn eigen geld afgekocht. Het betreft nl een product dat klantspecifiek word gemaakt en waren al klaar.
Ik probeer voor degene die nog in het appartement woont te achterhalen of dit mag. Doordat er nu geen zonnewering word geplaatst, word het een gaaroven gedurende de zomer. degene die nog in het appartement woont was de partner van de overledene ( samenlevingscontract ) en is momenteel in rouw. Vandaar dat ik deze persoon mijn hulp heb aangeboden. Note : er is al door de kinderen verzocht om uit te kijken naar een ander appartment , terwijl het testament aan geeft dat ze er nog 2 jaar mag blijven wonen.
woensdag 9 mei 2018 om 13:20
woensdag 9 mei 2018 om 13:24
Die profiteert er ook van toch?
TO wat zijn de afspraken in het testament? Nog twee jaar vruchtgebruik blijkbaar, maar wie betaalt in die jaren het onderhoud? Wat wordt er van de betrokkene verwacht? Hoe is de verstandhouding met de erven verder?
woensdag 9 mei 2018 om 13:29
Overigens, voor wat betreft het appartement, dat de bewoonster er volgens het testament nog mag blijven wonen, betekent vaak wel dat de bewoonster er ook voor moet betalen als er nog hypotheek op zit, dus in de vorm van huur aan de erfgenamen of iets dergelijks (dit hebben wij in de famillie meegemaakt). Het betekent alleen dat de erfgenamen het de komende twee jaar nog niet kunnen verkopen. Maar goed, alles hangt natuurlijk af van hoe dit in het testament is beschreven.
woensdag 9 mei 2018 om 14:08
Ik doe een kleine gok door te zeggen dat kinderen en nieuwe partner niet on speaking terms waren en zijn.chocolol schreef: ↑09-05-2018 12:52Ik snap dat de erfgenamen geen extra kosten willen, maar wat ik dan niet snap, is dat ze niet met de huidige bewoonster overleggen of zij misschien die zonwering wil kopen. Hij is namelijk al op maat gemaakt, dus kosten hebben ze sowieso. Dat was een kleine moeite en had alles niet meteen op scherp gezet.
woensdag 9 mei 2018 om 14:11
Nou ja, dat hoeft natuurlijk niet eens. Maar ik zou ook geen behoefte hebben om de kosten van een zonnescherm op me te nemen als dat nog kan worden afgezegd. Dat heeft niets met de persoon te maken.
woensdag 9 mei 2018 om 14:14
Als de verhoudingen normaal zijn, dan overleg je dat toch wel eerst met degene die ook in dat huis woont?
donderdag 10 mei 2018 om 00:55
Oh pardon hoor, dat had ik niet zo begrepen.
Ik zou dat zelf ook niet doen trouwens, ongeacht de verhoudingen, maar dat doet er niet toe. Ik ga er vanuit dat afkopen goedkoper was dan het hele zonnescherm afnemen namelijk.
donderdag 10 mei 2018 om 01:43
Komt een beetje vreemd over allemaal, ik heb ook het idee dat ze de partner van de overledene niet mogen.
Ik zou jou en je familie vragen: vraag jezelf bij elke rel die je gaat schoppen af wat je vader (als het je vader was, zo klinkt het me in de oren) ervan gevonden had. Zou hij blij zijn geweest dat de zonnewering niet doorging, zou hij verontwaardigd zijn geweest: al dat geld over de balk omdat de kinderen/erfgenamen het zijn partner niet gunde om nog 2 jaar van een zonnescherm te genieten?
Weet het niet maar ik zou echt denken bij ELKE move: zou ik dit ook gedaan/gezegd hebben als mijn vader naast me stond?
Stomme geld altijd... kan me niet schelen wat er speelt; ik vind jullie niet erg sympathiek gebaseerd op wat ik hier allemaal lees. Krijg er een bepaald beeld bij.
Wat als diegene na 2 jaar nog geen andere woonruimte heeft? Op straat zetten?
Wees niet zo opgefokt het spat gewoon van mijn scherm af!
Ik zou jou en je familie vragen: vraag jezelf bij elke rel die je gaat schoppen af wat je vader (als het je vader was, zo klinkt het me in de oren) ervan gevonden had. Zou hij blij zijn geweest dat de zonnewering niet doorging, zou hij verontwaardigd zijn geweest: al dat geld over de balk omdat de kinderen/erfgenamen het zijn partner niet gunde om nog 2 jaar van een zonnescherm te genieten?
Weet het niet maar ik zou echt denken bij ELKE move: zou ik dit ook gedaan/gezegd hebben als mijn vader naast me stond?
Stomme geld altijd... kan me niet schelen wat er speelt; ik vind jullie niet erg sympathiek gebaseerd op wat ik hier allemaal lees. Krijg er een bepaald beeld bij.
donderdag 10 mei 2018 om 03:32
Wij hebben ook zo'n soort situatie gehad. De overledene (in mijn geval mijn moeder) was een contract aangegaan. En dan moet je uitzoeken in hoeverre de erfgename (dat was ik) daarvoor aansprakelijk voor is. En dat is een zeer grijs gebied.
Sommige (vooral) grotere bedrijven hebben gelukkig een clausule opgenomen in de verkoopvoorwaarden als contractnemer is overleden het contract als te niet wordt beschouwd. Helaas zijn niet alle bedrijven zo.
Dat afkoopverhaal begrijp ik indeze nog niet goed, waarom is dat gedaan?
En wat zijn de kleine letters bij dat bedrijf?
Sommige (vooral) grotere bedrijven hebben gelukkig een clausule opgenomen in de verkoopvoorwaarden als contractnemer is overleden het contract als te niet wordt beschouwd. Helaas zijn niet alle bedrijven zo.
Dat afkoopverhaal begrijp ik indeze nog niet goed, waarom is dat gedaan?
En wat zijn de kleine letters bij dat bedrijf?
donderdag 10 mei 2018 om 03:36
donderdag 10 mei 2018 om 11:35
Wij hebben zoiets in de familie gehad. Als diegene dan niet netjes huur aan de familie betaalt, kan dat de familie nog veel geld kosten. Je wil iemand er niet uitzetten, maar ik wil ook niet opdraaien voor de woonkosten van de partner van mijn vader. Als dat niet goed is geregeld, zit je behoorlijk in de problemen. Hetzelfde geldt voor een zonnescherm, prima als iemand dat wil hebben, maar ik ga er niet voor betalen. Als ik er dan op een goedkope manier vanaf kan, zou ik dat zeker doen.Lenn12345 schreef: ↑10-05-2018 01:43Komt een beetje vreemd over allemaal, ik heb ook het idee dat ze de partner van de overledene niet mogen.
Ik ben niet moeilijk met verdeling van te ontvangen geld, maar ik wil niet hoeven betalen. Overigens zou ik veel dingen wel doen met mijn vader ernaast.
Hij is een drama met geld en beslissingen, dus wat dat betreft kijk ik niet tegen hem op.
donderdag 10 mei 2018 om 13:46
Maar als je vader nou gewoon van zijn partner hield.... zou hij dan gewild hebben dat partner eruit getrapt wordt en behandeld als een doorsnee kamerhuurder?LizBakker schreef: ↑10-05-2018 11:35Wij hebben zoiets in de familie gehad. Als diegene dan niet netjes huur aan de familie betaalt, kan dat de familie nog veel geld kosten. Je wil iemand er niet uitzetten, maar ik wil ook niet opdraaien voor de woonkosten van de partner van mijn vader. Als dat niet goed is geregeld, zit je behoorlijk in de problemen. Hetzelfde geldt voor een zonnescherm, prima als iemand dat wil hebben, maar ik ga er niet voor betalen. Als ik er dan op een goedkope manier vanaf kan, zou ik dat zeker doen.
Ik ben niet moeilijk met verdeling van te ontvangen geld, maar ik wil niet hoeven betalen. Overigens zou ik veel dingen wel doen met mijn vader ernaast.
Hij is een drama met geld en beslissingen, dus wat dat betreft kijk ik niet tegen hem op.
Ik zou laaiend worden als mijn imaginairy partner met wie ik verder nog niet getrouwd ben of wat dan ook door mijn familie niet behandeld zou worden zoals ik dat zelf zou doen. En mag ze dus best een schermpje tegen de zon, heb ik zelf nog besteld bij leven dus..... duidelijke zaak, toch?
Ik ben er gewoon stil van en weet wel dat als ik een partner krijg waar ik mee zou gaan samenwonen ik ALLES op papier laat zetten, en snel ook.
Vorige keer toen ik jarenlang samenwoonde heb ik dat niet gedaan maar stel dat ik toen onder een bus was gekomen of zo... dan stond er wel verdomd veel op mijn naam en had mijn ex met kwaaie wil van mijn familie zó op de keien gestaan. Nou zie ik ze daar niet voor aan maar je weet maar nooit besef ik me nu.
Wie weet zegt iemand die ik nauwelijks ken: dat zou Lenn nooit gewild hebben. Heeft hij zelf een keer gezegd: mijn familie moet zoveel mogelijk krijgen een evt. partner niks.
En dat ze dat dan geloven..
En ja, ik ben ook een ramp met geld. Vergeet facturen te versturen, heb mijn belastingaangifte de laatst mogelijke dag gedaan en weet nog niet eens wat er nu precies op mijn rekeningen staat. Zat om me nergens zorgen over te maken maar het zou een leuke meevaller kunnen zijn als ik kijk: dat gebeurt me best vaak. Dat ik denk: o ja dat had ik dubbel betaald en is rechtgetrokken, en krijg nou wat toch weer een paar honderd meer die ik gewoon was vergeten. Om dan te denken hee had ik niet nog een paar van die gevalletjes? Ja? Verdomd zeg, opsturen maar en cashen, bummer voor de ontvanger van de factuur die dacht vast dat ik het al vergeten was
Gelukkig hoor, dat is ook heel anders geweest maar als ik vanuit het hiernamaals toe zou moeten zien hoe mijn nabestaanden mijn rouwende vriendin het leven zo zuur mogelijk maken kom ik denk ik terug om ze te vragen of ze hier ÉCHT gelukkig van worden.
Mijn familie kennende schamen ze zich diep en zullen zeggen nee Lenn, we gaan nu normaal doen dit is inderdaad te zot voor woorden..
donderdag 10 mei 2018 om 14:24
Ik ben het met je eens Lenn, ik vind het een misselijke instelling. Daarnaast wordt dat zonnescherm niet eigendom van die partner maar van de erfgenamen en zal het best de waarde van het huis iets verhogen. Dan ga je toch geen geld wegflikkeren om kost wat kost die schermen te annuleren enkel om een paar euro uit te sparen, nota bene van de ERFENIS. Hallohooo, dat geld was niet eens van jou én die man wilde het eraan uitgeven. Ja, dat vind ik ziek hoor als je dat hebberig gaat zitten annuleren.
donderdag 10 mei 2018 om 15:01
Blij dat te lezen. Echt, het maakt me verdrietig om te zien hoe de haat tegen die partner eraf spat, bahS-Groot schreef: ↑10-05-2018 14:24Ik ben het met je eens Lenn, ik vind het een misselijke instelling. Daarnaast wordt dat zonnescherm niet eigendom van die partner maar van de erfgenamen en zal het best de waarde van het huis iets verhogen. Dan ga je toch geen geld wegflikkeren om kost wat kost die schermen te annuleren enkel om een paar euro uit te sparen, nota bene van de ERFENIS. Hallohooo, dat geld was niet eens van jou én die man wilde het eraan uitgeven. Ja, dat vind ik ziek hoor als je dat hebberig gaat zitten annuleren.
Ook al kan je die partner zelf niet luchten of zien: heb een beetje respect voor het feit dat het wél de partner van de overledene was.
Ik zou geen reden kunnen bedenken om een evt. nieuwe partner van mijn moeder zo shit te behandelen ook al zou ik het een griezel vinden.
Als mijn moeder voor hem kiest kan ik niets anders doen dan tandenknarsend denken: mam, je verdient beter!!!!
Maar als mam zelf vind dat ze geluk heeft gehad omdat ze die 'griezel' ontmoet heeft en weer gelukkig is met hem wie ben ik dan om mijn mening ertussendoor te knallen door bv heel ostentatief de zonneschermen NIET te laten plaatsen.
Zielig gedoe.
En inderdaad dat huis word er alleen maar meer op waard, ook zou ik mezelf niet in de spiegel kunnen kijken na zo'n actie en overal het gezicht van mijn moeder zien dat zou zeggen: 'ik hoop dat je héél erg trots op jezelf bent flinke vent'.
Dat zei ze altijd als ik iets had gedaan wat echt niet door de beugel kon als puber.
Ik zou liever rondlopen met het gevoel dat ik bepaalde zaken heb afgehandeld zoals ze dat zelf gedaan zou hebben. En uitvissen waar die '2 jaar blijven na overlijden' vandaan komt, mocht het een standaardcontract zijn zou ik ook niet zo aan die 2 jaar vasthouden; iets met karma/respect voor een overleden ouder/respect voor het verdriet wat die partner ook heeft.
Die zit niet te wachten op een stel klapperende aasgieren boven het huis waar het om gaat. Echt droevig dit, dat haastige: hoe kunnen we zoveel mogelijk binnenslepen met scheit aan de hele wereld. Elke euro is er één...
Ik hoop dat deze mensen alsnog een fatsoenlijk gesprek aangaan met de achterblijvende partner en afspraken maken waarvan de overledene ook mee zou instemmen als hij nog geleefd had.
donderdag 10 mei 2018 om 15:07
Ik gun de partner van mijn vader alles en wil best twee jaar wachten tot het verkocht kan worden. Maar ik kan geen tweede hypotheek opbrengen. Voor het zonnescherm geldt hetzelfde. Als iemand het kan betalen, mij best, maar ik zou het niet kunnen missen als het een paar duizend euro is.
Dat heeft niets met haat naar een partner te maken. Ik vind het raar dat een partner verwacht dat de kinderen dat gaan betalen. Iedereen heeft toch zijn eigen levensonderhoud?
Dat heeft niets met haat naar een partner te maken. Ik vind het raar dat een partner verwacht dat de kinderen dat gaan betalen. Iedereen heeft toch zijn eigen levensonderhoud?
donderdag 10 mei 2018 om 15:43
Lenn, ik ben het roerend met je eens! Handel in de geest van de overledene.
Als ik dat als nabestaande niet zou doen,zou ik de wraak van mijn dierbare ouder
vanuit het hiernamaals vrezen met grote vreze. Bovendien zou ik met mijn ( gelukkig ontwikkelde) geweten in de knoei komen.
@RodeRaceMier, bel het Jurisch Loket, het is gratis ,ze geven raad en zetten je op het goede spoor in de jungle van jurische zaken.
Verder sterkte voor alle betrokkenen, door dit gedonder komen mensen niet eens aan rouwen toe...
Als ik dat als nabestaande niet zou doen,zou ik de wraak van mijn dierbare ouder
@RodeRaceMier, bel het Jurisch Loket, het is gratis ,ze geven raad en zetten je op het goede spoor in de jungle van jurische zaken.
Verder sterkte voor alle betrokkenen, door dit gedonder komen mensen niet eens aan rouwen toe...
anoniem_369244 wijzigde dit bericht op 10-05-2018 15:56
0.10% gewijzigd
donderdag 10 mei 2018 om 15:49
Hoezo kunnen missen? Het was al besteld en als de beste man nog geleefd had, had hij dat zonnescherm gewoon van zn eigen centjes betaald neem ik aan.Omdat hij nu toevallig overleden is willen de kinderen niet dat het van de erfenis afgaat..dus van geld dat ze vorige week nog niet eens hadden.. Dat heeft niet veel met kunnen missen maar meer met niet willen gunnen te maken denk ik..LizBakker schreef: ↑10-05-2018 15:07Ik gun de partner van mijn vader alles en wil best twee jaar wachten tot het verkocht kan worden. Maar ik kan geen tweede hypotheek opbrengen. Voor het zonnescherm geldt hetzelfde. Als iemand het kan betalen, mij best, maar ik zou het niet kunnen missen als het een paar duizend euro is.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
donderdag 10 mei 2018 om 15:51
Jullie kunnen je duidelijk niet in die kinderen verdiepen.
Die moeten op hele korte termijn erfbelasting betalen over de waarde van een huis wat ze niet kunnen verkopen. Daarnaast moeten ze twee jaar de kosten voor dat huis betalen waaronder de hypotheek.
Ik zou er ook alles aan doen om de kosten zo veel mogelijk te beperken. Waar moet ik anders het geld vandaan halen om deze kosten te betalen? Dat is geen aasgierengedrag, dat is voorkomen dat je zelf diep in de schulden beland in de komende twee jaar.
Die moeten op hele korte termijn erfbelasting betalen over de waarde van een huis wat ze niet kunnen verkopen. Daarnaast moeten ze twee jaar de kosten voor dat huis betalen waaronder de hypotheek.
Ik zou er ook alles aan doen om de kosten zo veel mogelijk te beperken. Waar moet ik anders het geld vandaan halen om deze kosten te betalen? Dat is geen aasgierengedrag, dat is voorkomen dat je zelf diep in de schulden beland in de komende twee jaar.
donderdag 10 mei 2018 om 16:00
Zwartvlekje schreef: ↑10-05-2018 15:51Jullie kunnen je duidelijk niet in die kinderen verdiepen.
Natuurlijk... En omdat ze het zogenaamd niet kunnen betalen gaan ze zonder overleg met de partner (die misschien wel mee had willen betalen of alle kosten over had willen nemen) de order annuleren en de kosten daarvoor uit eigen portemonnee betalen... Ja, echt heel logisch.
donderdag 10 mei 2018 om 16:08
Lenn, ik ben het helemaal met je eens. Maar je moet dat TO niet kwalijk nemen. TO is niet 1 van de erven, als ik het goed begrijp. Maar iemand die de achtergebleven partner een warm hart toedraagt. Misschien is het haar moeder, wiens partner is overleden, en die nu zo door haar stiefkinderen wordt behandeld.
Het is echt niet leuk dat die erven dit zo, zonder overleg, gedaan hebben. En TO kan proberen haar recht te halen (het recht van de vrouw in kwestie). Het probleem wordt daarmee echter nog meer op de spits gedreven. Terwijl ze nog maximaal 2 jaar met elkaar moeten dealen, zolang die vrouw in dat huis blijft wonen. Als TO op dit punt enorm gaat opkomen voor die vrouw, dan stookt ze daarmee tussen de erven en de vrouw, en dat zal het geheel niet bevorderen. En ik vraag me af hoeveel het zal steunen in de rouwverwerking van de vrouw in kwestie.
TO is niet bij machte om de erven te laten inzien dat ze enorm lomp handelen. Helaas.
Het is echt niet leuk dat die erven dit zo, zonder overleg, gedaan hebben. En TO kan proberen haar recht te halen (het recht van de vrouw in kwestie). Het probleem wordt daarmee echter nog meer op de spits gedreven. Terwijl ze nog maximaal 2 jaar met elkaar moeten dealen, zolang die vrouw in dat huis blijft wonen. Als TO op dit punt enorm gaat opkomen voor die vrouw, dan stookt ze daarmee tussen de erven en de vrouw, en dat zal het geheel niet bevorderen. En ik vraag me af hoeveel het zal steunen in de rouwverwerking van de vrouw in kwestie.
TO is niet bij machte om de erven te laten inzien dat ze enorm lomp handelen. Helaas.