Geld & Recht alle pijlers

Overige inkomsten?

03-04-2017 17:06 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar jaar geleden ben ik chronisch ziek geworden terwijl ik in het buitenland woonde en verloor ik mijn baan. Omdat ik in het buitenland ziek was geworden had ik geen recht op WIA en werd ik financieel afhankelijk van mijn man. Inmiddels gaat het iets beter en kan ik een klein beetje werken. Ik heb nu iets heel leuks gevonden en ideaal in mijn situatie: zo veel uur als ik wil/kan, op tijden dat het mij uitkomt (lees: 'ik me goed voel, ze kennen mijn grenzen') en het belangrijkste, ècht leuk werk, op mijn niveau. Ik ben er super, superblij mee ! Maar nu belastingtechnisch:

- Ik ga werken voor een buitenlands bedrijf;

- Het is mijn enige opdrachtgever en gezien mijn situatie zal dat ook zo blijven, dus ZZP-er worden zit er niet in;

- Ik kan er niet in loondienst;

- Ik werk een paar uurtjes per week.

Ze hebben me gevraagd hoe ik het wil regelen. Wat kan ik het beste doen, factureren en dan, als ik volgend jaar samen met mijn man (fiscale partner) aangifte doe opgeven bij 'overige inkomsten'? Heeft dit nog consequenties voor de heffingskorting (aanrechtsubsidie) die ik nu krijg als niet-werkende partner (niet dat ik het daarom zal laten, maar je kunt maar beter voorbereid zijn). Is er nog een andere manier om dit netjes te regelen?
0 uren contract een optie?
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Payroll, kost een berg. Maar alles is geregeld.

Je kan geloof ik tot 6000 euro bijverdienen met kvk zonder btw-nummer. In de kleine ondernemers regeling oid?? Dat zou je moeten nakijken.
De zee is groen
Oh, over die optie had ik nog niet eens nagedacht. Complicerende factor is misschien wel dat het geen Nederlands bedrijf is. Wat zou het voordeel zijn boven opgeven bij overige inkomsten?
Zal ook payroll even googelen.
quote:groenogig_monster schreef op 03 april 2017 @ 17:12:

Je kan geloof ik tot 6000 euro bijverdienen met kvk zonder btw-nummer. In de kleine ondernemers regeling oid?? Dat zou je moeten nakijken.

Dit is toch de ZZP/ondernemers-route. Want je schrijft je in bij KvK.

Ik begrijp dat TO die route (terecht) juist niet wil inslaan.
Omdat ze geen 3 opdrachtgevers heeft. Wat je 'moet' voor een btw-nummer. Maar het kan dus ook zonder, heb ik me laten vertellen. Maar ik heb er te weinig verstand van, dus zou het nog even nakijken als ik haar was.
De zee is groen
Ik weet niet of een vrijwilligersvergoeding mogelijk is bij een buitenlands bedrijf? In Nederland zou dit wel een optie zijn misschien.
quote:groenogig_monster schreef op 03 april 2017 @ 17:25:

Omdat ze geen 3 opdrachtgevers heeft. Wat je 'moet' voor een btw-nummer. Maar het kan dus ook zonder, heb ik me laten vertellen. Maar ik heb er te weinig verstand van, dus zou het nog even nakijken als ik haar was.

Dat klopt niet, maar daar gaat het niet om.

Jouw informatie heeft te maken met het starten van een eigen bedrijf (wat je doet als ZZP'er).

TO geeft al aan dat daar geen aanleiding toe is, want ze gaat niet meer opdrachtgevers krijgen. Sterker nog, ze is helemaal geen bedrijf, gaat dat ook niet worden, gaat er niet op lijken

Ik wilde alleen aangeven dat jouw info daar allemaal wél mee te maken heeft. Dus die 'telt' niet.

Ik ben overigens geen fiscaal expert, dus het antwoord heb ik niet. Behalve dan dat KvK niet de aangewezen route is. Ik zou ook gaan voor 'inkomsten uit overig'. Maar welke consequenties dat heeft, dat weet ik niet.
Gelukkig is het uurloon te hoog om voor vrijwilligersvergoeding door te kunnen gaan .
Dit klinkt als typisch resultaat uit overige werkzaamheden en ik zou het dus ook zo opgeven. Het staat zelfs in de lijst met voorbeelden die de belastingdienst ook geeft.

https://www.belastingdien ... rig_werk/voorbeelden_row/

Houdt er wel rekening mee dat je werkgever geen loonbelasting inhoudt. Je zult dus een deel apart moeten zetten om deze zelf te betalen bij je belastingaangifte. Als je minder dan +/- 20.000 euro verdient in 2017 is dat 36%, als je meer verdient loopt dat op naar 40%. Daar mag je dan de heffingskorting nog vanaf trekken, dat betekend wel dat je je recht op aanrechtsubsidie verliest. Daarnaast heb je ook recht op arbeidskorting als je resultaat uit overige werkzaamheden hebt. Heffingskorting en arbeidskorting zijn beide inkomensafhankelijk en er valt dus niet zo te zeggen hoeveel je belasting je moet betalen.
Dankjewel Zwartvlekje! Helder. Mijn man zit in de hoogste schijf. Worden mijn werkzaamheden uit overige werkzaamheden daarbij opgeteld en vallen die dan ook automatisch daarin? Ik vraag dit vanwege het fiscaal partnerschap... Maar het zijn mijn inkomsten he... dus ik zal wel gewoon in de onderste schijf beginnen toch?
quote:Beeltenis schreef op 03 april 2017 @ 18:50:

Gelukkig is het uurloon te hoog om voor vrijwilligersvergoeding door te kunnen gaan .Ik weet natuurlijk niet wat een paar uur per week is, maar als het maar zo'n 3 uur is kom je met 10 euro per uur wel goed uit wat betreft totaalbedrag wat betaald mag worden aan vrijwilligersvergoeding.
Het is een creatief idee roserouge, maar het past niet. Als vrijwilliger mag je maar 4,50 Euro per uur vergoed krijgen en max 150 Euro per maand en over beide bedragen ga ik fors heen, ook met maar een paar uurtjes werk. Daarnaast is het bedrijf denk ik niet vrijgesteld van vennootschapsbelasting, dus aan die voorwaarde voldoet het ook niet.

Ik denk dat opgeven bij inkomsten uit overige werkzaamheden toch het meest passend is.
quote:Beeltenis schreef op 03 april 2017 @ 19:14:

Dankjewel Zwartvlekje! Helder. Mijn man zit in de hoogste schijf. Worden mijn werkzaamheden uit overige werkzaamheden daarbij opgeteld en vallen die dan ook automatisch daarin? Ik vraag dit vanwege het fiscaal partnerschap... Maar het zijn mijn inkomsten he... dus ik zal wel gewoon in de onderste schijf beginnen toch?Nee, het is gewoon jou eigen inkomen met een eigen belastingschijf. Fiscaal partnerschap heeft invloed op het vrijgesteld vermogen en op het verdelen van de aftrekposten. Kosten die je maakt voor je werk kun je ook nog weer aftrekken.
ik zou het als freelance werk benoemen, en dan valt het in overige inkomsten.
Dank voor alle info. Ik kom er zo wel uit.
Denkt u eraan de voorlopige teruggave vanwege niet of weinig verdienende partner stop te zetten.

Denkt u er ook aan dat op de overige inkomsten niet alleen inkomstenbelasting verschuldigd is, maar ook afdracht vanwege de ZVW. U krijgt een aanslag Zorgverzekeringswet. Belastingpercentage 2017 is 5,4%. Deze 5,4% komt bovenop de te betalen inkomstenbelasting. Lees hier
Dankjewel fisbel! Bij die afdracht ZVW had ik nog helemaal niet stil gestaan... Het is maar goed dat ik zo gemotiveerd ben voor mijn werk, het is maar de vraag wat er overblijft nadat de aanrechtsubsidie vervalt en ik lasten moet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven