Geld & Recht alle pijlers

Overtreding en net 18

03-01-2022 15:52 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vuurwerkovertreding, grote knaller afgestoken in een fietstunneltje. (Mede-) daders zijn een net 18-jarige en twee 17-jarigen die op afstand stonden en aanmoedigden, een 17-jarige die het vuurwerk in bezit had en afstak, en twee 16-jarigen die eigenlijk thuis hadden willen blijven. Het hele groepje was enthousiast uitgezwaaid door twee vijftigers, zijnde de ouders van een van de jongeren, die hen veel plezier hadden gewenst met knallen.
En toen stond er politie. Uiteindelijk hebben alle minderjarigen een halt-melding gekregen en de enige 18-jarige een proces-verbaal. De vijftigers niets.
Zou het nog zin hebben om de namen van die vijftigers door te geven aan de politie? Het is ook een beetje sneu dat die 18-jarige nu als enige eindigt met een strafblad terwijl het niet eens zijn vuurwerk was.
kamillet wijzigde dit bericht op 04-01-2022 10:21
2.80% gewijzigd
Wat hebben die vijftigers dan verkeerd gedaan?
:rofl: :rofl: :rofl:
Als ik iemand op straat een fijne avond wens en die persoon daarna iemand vermoordt, ben ik toch ook niet medeplichtig?
anoniem_6620c941ede91 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 15:57
0.42% gewijzigd
En dan? Ze hebben gezwaaid. Nou poeh, welke strafbaar feit is dat?
En waarom konden de 16 jarigen niet naar huis? Hun benen en mobiel werkten beiden niet meer?
Subnautica schreef:
03-01-2022 15:54
Wat hebben die vijftigers dan verkeerd gedaan?
Ik vind het niet normaal dat ouders kinderen (van anderen) aanmoedigen om dat soort bommen af te steken in een fietstunnel.
Denk je dat het strafblad van de (schuldige) 18-jarige wordt weggestreept tegen twee (onschuldige) vijftigers? Dat is een creatieve kijk op strafrecht.
Wat eten we vanavond?
Waarom zou je dat doen? Ten eerste waren die vijftigers niet er bij en die 18 jarige had beter moeten weten. Consequenties noemen ze dat.
Raar dat jij je er mee wil bemoeien. Als de 18 jarige jouw kind is had je t beter kunnen voorlichten wat de risico’s zijn als je de wet overtreedt.
Ben je dan bang dat je vervolgt kan worden om het zwaaien?
anoniem_409576 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 15:58
4.50% gewijzigd
KamilleT schreef:
03-01-2022 15:57
Ik vind het niet normaal dat ouders kinderen (van anderen) aanmoedigen om dat soort bommen af te steken in een fietstunnel.
Hoe komen die kinderen aan die bommen dan? En waar zijn de ouders van die kinderen met die bommen?
anoniem_409576 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 15:58
0.34% gewijzigd
Was je erbij dat je de 50tigers kent?
KamilleT schreef:
oh, dit topic is echt???

eeuh, nee, anderen erbij lappen, maakt niet zoveel uit. Wraak levert geen pluspunten op of aftrek van aantekeningen op een strafblad ofzo
lilalinda schreef:
03-01-2022 15:58
oh, dit topic is echt???

eeuh, nee, anderen erbij lappen, maakt niet zoveel uit. Wraak levert geen pluspunten op of aftrek van aantekeningen op een strafblad ofzo
Erbij lappen voor zwaaien zal zeker niets opleveren.
Nou geef mij dan ook maar aan. Ik (52) heb er hartelijk om gelachen toen mijn zoon (17) gisteren opbiechtte dat ie samen met mijn schoonzoon (22) ergens in een verlaten wei een (1) cobra had afgestoken. Ik dacht al, waarom zijn die kinders ineens zo verzot op een wandeling :lol:
anoniem_405281 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 16:02
2.76% gewijzigd
Karl_Marx schreef:
03-01-2022 15:58
Was je erbij dat je de 50tigers kent?
Of zelf heb gezien dat ze hun plezier wensten met de bommen en zwaaiden?
KamilleT schreef:
Maar strafbaar is het niet. Ouders mogen ook drank kopen voor hun kinderen. Kun jij van alles van vinden, maar daar heeft geen enkele OvJ wat mee te maken.
Huh, dit is toch niet een serieuze vraag?

Is een van die 16 jarige jouw kind TO?

Dat je zo uitdrukkelijk zegt dat ze eigenlijk thuis hadden willen blijven?

Of is jouw kind die van 18 en vind je het zielig dat hij niet zelf nadacht voor hij handelde?

Ik begrijp niet zoveel van dit topic geloof ik.
Dit is niet helemaal hoe ons rechtsysteem werkt...
Jullie zouden dus enthousiast reageren als je kind meldt dat hij illegaal vuurwerk gaat afsteken in een tunneltje? Tja, ik vind het minder ludiek. Ik snap wel dat het niet strafbaar is.
kamillet wijzigde dit bericht op 03-01-2022 16:03
11.78% gewijzigd
Hij krijgt geen strafblad, alleen een boete. Pas als je echt voorgeleid wordt, heb je een strafblad. Mn neef heeft 2x een nacht jn de cel gezeten, 2x een boete maar geen strafblad.
ik geef mn bek ook maar een douw
KamilleT schreef:
Wisten ze dat ze naar een fietstunnel gingen ?
Hebben zij ze daarheen gestuurd ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Huh? Hoe dan? Als je al niet direct alle lachers op de hand krijgt, wat moet een OvJ hiermee? Bewijzen dat het zwaaien en ‘succeswens’ niet ironisch waren bedoeld? Dat de invloed van de vijftigers dermate verderfelijk was dat het groepje niets anders kon dan de vuurwerkbom af te steken?
Nee heb je, ja kun je krijgen
blijfgewoonbianca schreef:
03-01-2022 16:03
Wisten ze dat ze naar een fietstunnel gingen ?
Hebben zij ze daarheen gestuurd ?
Ze wisten ervan.
KamilleT schreef:
03-01-2022 16:01
Jullie zouden dus enthousiast reageren als je kind meldt dat hij illegaal vuurwerk gaat afsteken in een tunneltje? Tja, ik vind het minder ludiek.
Nogmaals, je kunt er van alles van vinden maar zwaaien en veel plezier wensen is niet verboden. En die zestien- of achttienjarige van jou heeft zelf ook nog hersens he, die had ook gewoon kunnen besluiten om niet mee te doen aan die onzin.
Madeliefjees schreef:
03-01-2022 16:02
Hij krijgt geen strafblad, alleen een boete. Pas als je echt voorgeleid wordt, heb je een strafblad. Mn neef heeft 2x een nacht jn de cel gezeten, 2x een boete maar geen strafblad.
Bij (illegaal) vuurwerk afsteken tijdens een vuurwerkverbod krijg je wel een strafblad. ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... n-vuurwerk
lemoos2 wijzigde dit bericht op 03-01-2022 16:05
15.26% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven