privacy epd
zondag 4 november 2012 om 10:06
Al een tijdje vraag ik me het volgende af: Wie heeft er allemaal de mogelijkheid om mijn gegevens uit mijn electronisch patienten dossier in te zien? Verkapte vraag: kan iemand in de medische sector die mij kent hier bij terwijl deze persoon mij niet behandeld? En als laatste: hoe uitgebreid is zo'n dossier en wat staat er wel of niet in?
zondag 4 november 2012 om 10:20
zondag 4 november 2012 om 10:41
Ieder ziekenhuis heeft ook een eigen epd. De ene van chipsoft, een ander weer van epic enz enz. Voor alle pacs beelden bestaan ook weer vele andere applicaties die voor elk ziekenhuis anders is. Het is overigens wel mogelijk technologie in te zetten om gegevens uit te wisselen, maar gebeurd nog niet.
zondag 4 november 2012 om 10:42
Ik heb destijds bezwaar gemaakt tegen het EPD, en daarna zijn er een aantal dingen gebeurd waardoor ik veel medisch behandelaars kreeg. Pas nu bedenkt ik me dat nooit iemand heeft gezegd dat het een probleem vormt. Sterker nog: volgens de ene behandelaar was het zelfs normaal dat ik moet tekenen om mijn dossier van een andere behandelaar uit hetzelfde ziekenhuis in te mogen zien. En ook ziekenhuizen onderling sturen gewoon de papieren naar elkaar toe (met mijn toestemming).
Zou dat anders zijn wanneer ik geen bezwaar had gemaakt?
Zou dat anders zijn wanneer ik geen bezwaar had gemaakt?
zondag 4 november 2012 om 10:49
quote:rozenstruikje schreef op 04 november 2012 @ 10:45:
Frizzi, dat bezwaar heb je waarschijnlijk gemaakt op het landelijk epd. Je gegevens staan gewoon in het ziekenhuis epd.Klopt. Wist niet dat dat apart van elkaar was. Maar mij wordt dus wel steeds gevraagd of ze die info van mij mogen doorspelen.
Frizzi, dat bezwaar heb je waarschijnlijk gemaakt op het landelijk epd. Je gegevens staan gewoon in het ziekenhuis epd.Klopt. Wist niet dat dat apart van elkaar was. Maar mij wordt dus wel steeds gevraagd of ze die info van mij mogen doorspelen.
zondag 4 november 2012 om 11:02
Wat betreft privacy, het systeem was niet en is niet waterdicht voor als iemand kwaad wil. Het is alleen niet zo dat een zorgverzekeraar je gegevens kan inzien of iets anders nadeligs. We gaan wel een andere kant op. Dna in kaart brengen. Dat wordt de komende jaren een stuk goedkoper en dat is voor een zorgverzekeraar wel interessant. Mochten zij gaan eisen dat in te zien. Dat klinkt nu nog als onmogelijk, maar zie hoe hard de glijdende schaal gaat. Maar dat is slechts een mening en geen feit.