Geld & Recht alle pijlers

privacy epd

04-11-2012 10:06 55 berichten
Al een tijdje vraag ik me het volgende af: Wie heeft er allemaal de mogelijkheid om mijn gegevens uit mijn electronisch patienten dossier in te zien? Verkapte vraag: kan iemand in de medische sector die mij kent hier bij terwijl deze persoon mij niet behandeld? En als laatste: hoe uitgebreid is zo'n dossier en wat staat er wel of niet in?
http://www.vzvz.nl/page/Home/Informatiepunt
Dank je redband. Maar als ik mijn epd open laat stellen voor het geval van spoed, dan kunnen alle zorgverleners hier dus bij? En wie controleert wie wat bekijkt met welke reden? Of is dit niet geregeld?
Alle reacties Link kopieren
wanneer je het epd opent van iemand waarvan jij niet de behandelaar bent, dus bv in geval van crisis, dan ben je verplicht de reden van raadplegen van het epd in te voeren.

Echter is dit niet waterdicht, want je kunt van alles invoeren.

Dit wordt slechts steekproefsgewijs gecheckt.
ahaa. Dus je kunt dan gewoon lezen wat er in staat. En als je dit niet beschrijft dan weet niemand dat je dat hebt gedaan?

Wie weet tot in welk detaill klachten en de medische geschiedenis opvraagbaar is? Of is het alleen en standaard profiel?
het is altijd bekend wie het dossier heeft geraadpleegd, alleen de reden waarom is soms wazig, omdat je gewoon wat in kunt vullen.

met de volgende vraag kan ik je niet helpen.
De details van een artsconsult worden niet getoond. Wel de gebruikte medicatie en de zgn probleemlijst. Hierin staan diagnoses vermeld, bijv hoge bloeddruk, diabetes etc.
Zorginstellingen onderling hebben geen toegang tot elkaars gegevens.
Volgens mij komt er vanaf 5 november weer volop aandacht voor het EPD in de media, ze gaan de campagne nieuwe leven inblazen. Hierbij moet je expliciet aangeven dat je wél een EPD wilt hebben indien je dat wenst.
Het wordt al duidelijk. Mag je ook je eigen epd inzien?
Natuurlijk mag je je eigen EPD inzien, zijn toch jou medische gegevens?
@ rozenstruikje: maar daarvoor is het epd toch? Dat in geval van spoed alle gegevens beschikbaar zijn?
Ja, dit kan je aanvragen
Het is beschikbaar in het ziekenhuis waar je behandeld bent. Maar ziekenhuis B kan niet bij ziekenhuis A. In geval van spoed doen ze alle onderzoeken overnieuw.
Ieder ziekenhuis heeft ook een eigen epd. De ene van chipsoft, een ander weer van epic enz enz. Voor alle pacs beelden bestaan ook weer vele andere applicaties die voor elk ziekenhuis anders is. Het is overigens wel mogelijk technologie in te zetten om gegevens uit te wisselen, maar gebeurd nog niet.
Ik heb destijds bezwaar gemaakt tegen het EPD, en daarna zijn er een aantal dingen gebeurd waardoor ik veel medisch behandelaars kreeg. Pas nu bedenkt ik me dat nooit iemand heeft gezegd dat het een probleem vormt. Sterker nog: volgens de ene behandelaar was het zelfs normaal dat ik moet tekenen om mijn dossier van een andere behandelaar uit hetzelfde ziekenhuis in te mogen zien. En ook ziekenhuizen onderling sturen gewoon de papieren naar elkaar toe (met mijn toestemming).

Zou dat anders zijn wanneer ik geen bezwaar had gemaakt?
Frizzi, dat bezwaar heb je waarschijnlijk gemaakt op het landelijk epd. Je gegevens staan gewoon in het ziekenhuis epd.
Het word ook regio gebonden toch? Dus ziekenhuis, huisartsenpost, seh en apotheken in de regio?

Edit, volgens mij toch niet.
Ja, daar is men nu wel mee bezig. HP, apotheek, etc, maar aan een enkel ziekenhuis. Ziekenhuizen gaan wel steeds meer samen doen in de toekomst en er zijn vele fusies op komst.
quote:rozenstruikje schreef op 04 november 2012 @ 10:45:

Frizzi, dat bezwaar heb je waarschijnlijk gemaakt op het landelijk epd. Je gegevens staan gewoon in het ziekenhuis epd.Klopt. Wist niet dat dat apart van elkaar was. Maar mij wordt dus wel steeds gevraagd of ze die info van mij mogen doorspelen.
Gegevens worden vaak per post (cdrom) gedeeld. Nog niet via het epd. Men is daar dus wel jaren mee bezig geweest via het landelijk schakelpunt, maar is vooralsnog van de baan. Er is nog wel veel regionaal overleg om het toch in te voeren.
Check de WGBO maar eens, als je precies wilt weten hoe en wat je als zorgverlener mag delen.
Mijn beeld van een epd waarbij alle zorgverleners bij info over alle mensen kunnen klopt dus niet gelukkig. Wat zijn dan de voors en tegens om straks wel of juist geen toestemming te geven voor zo'n epd?
Wat betreft privacy, het systeem was niet en is niet waterdicht voor als iemand kwaad wil. Het is alleen niet zo dat een zorgverzekeraar je gegevens kan inzien of iets anders nadeligs. We gaan wel een andere kant op. Dna in kaart brengen. Dat wordt de komende jaren een stuk goedkoper en dat is voor een zorgverzekeraar wel interessant. Mochten zij gaan eisen dat in te zien. Dat klinkt nu nog als onmogelijk, maar zie hoe hard de glijdende schaal gaat. Maar dat is slechts een mening en geen feit.
Voor is dat je gegevens altijd bekend zijn in geval van spoed, waar dan ook. Tegen is security. In kunnen breken op een landelijk netwerk. Eventuele tegen is een brug verkleinen richting verzekeraars.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven