Geld & Recht alle pijlers

Problemen met rijschool

21-09-2013 09:51 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Viva'ers!

Volgende week donderdag had ik een rijexamen staan. Nou heb ik ontdekt dat een collega van mijn rijinstructeur met wie ik gisteren en uur rijles heb gehad, mijn rijexamen zonder mijn medeweten en toestemming heeft geannuleerd en daarvoor in de plaats TTT heeft ingepland. Dit, omdat hij vindt dat ik nog niet klaar ben voor het rijexamen.

Het verloopt al langer niet soepel tussen mij en desbetreffende rijschool. Zij komen regelmatig afspraken niet na, komen niet opdagen tijdens het rijles of beweren andere lestijden in hun agenda te hebben staan. Ik keek er echt naar uit om na aankomende donderdag, dus na mijn rijexamen van hun af te zijn. Voor mijn gevoel willen zij zoveel mogelijk tijd rekken om mij meer lessen aan te smeren. Prima, het is ook hun brood maar moet niet gekker worden, want ik zit al 10 lessen over mijn pakket heen (pakket 25 lessen)

Vorige week had ik een les via ANWB rijopleidingen gedaan, om te kijken hoe ik ervoor stond en of ik klaar was voor het rijexamen. Rijinstructeur van ANWB heeft mij positief feedback gegeven en heeft gezegd dat ik naar zijn idee klaar ben voor de examen.

Nu dus het probleem: mijn rijschool weigert om de TTT te wijzigen naar examen! Hun zeggen dat dit ook niet meer gewijzigd kan worden (is dat zo?). Hoe kan een rijschool in godsnaam eenzijdig minder dan een week voor het rijexamen desbetreffende examen annuleren? Zonder mijn toestemming en eigenlijk tegen mij wil? Wat kan ik hiertegen doen? Los van dat ik dit onprofessioneel en asociaal vind, zadelen zij mij dus nu met extra kosten op voor de rijexamen die na de TTT nog moet komen + eventuele rijlessen + extra tijd (wat ik niet heb).

Ik kan cbr, rechtsbijstand en consumentenbond niet bellen ( i.v.m. weekend). Ik hoop dat iemand mij kan adviseren hoe ik het beste in deze situatie kan handelen en alsnog van TTT een rijexamen maken.

p.s. Mocht het niet lukken, kan ik dan restbedrag van het pakket laten zitten omdat rijschool dus de gemaakte (mondelinge) afspraken niet nakomt? Mijn rijinstructeur (eigenaar van de rijschool), heeft wel aangegeven dat als ik restbedrag aan hem voor maandag betaal, hij wel wil zijn best doen om alsnog TTT te veranderen naar rijexamen. Maar goed, moet ik hem op zijn woord geloven (wat eerder al onbetrouwbaar bleek te zijn)?
Volgens de Bovag is 40 lessen een gemiddeld aantal. Elke rijschool die zegt dat 25 normaal is, heeft er geen verstand van.
quote:lilalinda schreef op 21 september 2013 @ 10:58:

Volgens de Bovag is 40 lessen een gemiddeld aantal. Elke rijschool die zegt dat 25 normaal is, heeft er geen verstand van.

Dit. Het gemiddelde verschilt ook per stad. Hier in utrecht is 50 uur best normaal.

Een rijschool die zegt dat 25 normaal is, die is gewoon aan het liegen.
Niet op komen dagen hadden ze bij mij 2 keer kunnen doen. 1x krijgen ze het voordeel van de twijfel, 2 x is dikke doei.
TO, ben je je ervan bewust dat je straks niet in een schakelwagen mag rijden als je nu afrijdt in een automaat?!
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
@matroesjka_ Ik zat er al zelf aan te denken om machtiging in te trekken, zodat TTT in ieder geval blijft staan.. Maar ik ben bang dat de "oorlog" dan echt verklaard is en dat wil ik niet, ik wil graag dit fatsoenlijk oplossen.

@minnimouse Zij hebben wel mijn rijexamen veranderd naar TTT, heb e-mail bevestiging van ontvangen via CBR. (ik wist niet wat ik zag )

Ik moet vandaag in de middag mijn rijinstructeur opbellen en zeggen wat het wordt. Dus of ik akkoord ga met zijn regels. (restbedrag betalen en dan hopen dat hij alsnog TTT omzet naar rijexamen). Mijn "eis" is dus, dat hij eerst TTT omzet naar rijexamen (ik snel machtiging intrek, zodat zij achteraf niet alsnog annuleren/wijzigen) en dan hun restbedrag betaal en tot nooit meer ziens zeg.

Maar goed, hoe krijg ik dit voor elkaar?

Hierbij nog, mijn rijinstructeur zegt ook dat als ik geld voor maandag niet betaal, hij alles gaat annuleren dus ook TTT en ik andere rijschool mag uitzoeken en daar ook mag afrijden. Mocht ik restbedrag niet willen terugbetalen, dat hij da deurwaardersop mij afstuurt. Nou, fijn dit...
Tja. Dat restbedrag is toch gewoon voor gereden lessen? Die moet jij ook gewoon betalen. Eigenlijk moet je gewoon je hele pakket betalen ook als je niet tevreden bent. Maargoed...hij mag dan weer niet zonder jouw toestemming je examen omzetten in TTT.

Ik zou het zo afspreken dat jij maandag of een andere dag dat je kunt langskomt op kantoor bij hun, zij regelen dat je een examen krijgt ipv TTT en jij dan direct het restbedrag betaalt.
Mijn examinator bij het CBR zei bij mijn TTT: zonde dat je geen examen geboekt had, dan was je nu geslaagd geweest. Dat was het 30 lessen. Vervolgens heeft mijn rijinstructeur (hij ging toevallig even heeeeeeel lang op vakantie en als hij op vakantie is dan kan er geen examen geregeld worden, maar dan wel lekker dikke maand 'm boeken en mij verplichten 4u per week les te volgen anders wil je geen examen boeken want dan ben ik het weer verleerd) me nog 25 LESSEN extra laten nemen voor ik examen mocht doen.

En niet omdat hij het toen wou regelen... Neuh. Maar omdat ik zei dat ik wel eens eventjes contact op zou nemen met het CBR op zou nemen indien ze geen examen zouden regelen, over zou stappen baar een andere rijschool en eens zou informeren bij een bevriende advocaat (niet dat ik die heb) naar de mogelijkheden tot een klacht indienen.

Opeens was het examen zo gepiept, terwijl meneer de instructeur nog op vakantie was. Uiteindelijk was ik zo kwaad op hem en zo zenuwachtig omdat ik ECHT niet wilde zakken (dat zou een beetje genant zijn) dat ik echt heel slecht reed en het was kantje boord uiteindelijk. Maar gehaald, dikke middelvinger naar mijn rijinstructeur opgestoken en de bus naar huis gepakt ipv hem me laten brengen.

Nou weet ik dat Matroesjka een hele leuke rijinstructeur had, maar voor wat ik er van hoor van andere mensen: ik zeg niet dat alle rijinstructeuren eikels zijn, maar klanten tevreden houden is niet bepaald hun specialiteit.

Als ik jou was zou ik lekker terug gaan dreigen.
@blue_yoshi Ja,dat weet ik. Maar goed beter rijbewijs dan helemaal geen rijbewijs. Ik heb al zoveel tijd en geld aan besteed, dan ik onderhand wel klaar mee ben en resultaat wil hebben.
Oh dekleinekapitein. Dat is ook zeker waar. Maar ik moet eerlijk zeggen...ik ken dat wereldje nu een stuk beter van binnen...het komt van 2 kanten. Veel instructeurs zijn niet zo netjes...maar leerlingen zijn vaak ook vreselijk en ongeregeld (zoals veel te laat betalen enzo).

@druifjee, om die reden maar automaat rijden vind ik eerlijk gezegd echt heel dom. Sorry.
Oh enne, wat je gehad hebt moet je natuurlijk wel betalen, ik had volledige bedrag vooraf betaald. Ja ook als ik het eten in een restaurant niet lekker vond, betaal ik ervoor. Jammer dan. Zo werkt dan nou eenmaal.

En ik heb dus uiteindelijk 15 lessen (bij andere instructeur) 30 lessen en nog eens 25 lessen + TTT + examen + 3x theorie (schaam, vond het te saai om te leren). Dat is dus 70*45eur = 3150 + die examens van 250 p/s ofzo? En theorie? Weet niet meer hoe duur dat was, nouja laten we zeggen 4000 euro aan mijn rijexamen uitgegeven, waarvan 1125eur dus voor Jan Joker, puur de rijschoolkas spekken.

Ja zij moeten ook hun brood verdienen maar ik ben ook maar een student. Ik heb niet bepaald 1125eur in een laatje liggen ofzo.

Hè Verdomme, kan me er nog steeds kwaad om maken. Heb toen 2 weken lang 's avonds brood gegeten om de eindjes aan elkaar te knopen met een tweede zo'n duur pakket.
Ben je mooi klaar mee, klinkt als een idiote rijschool. 1 ding vind ik vreemd; dat jij ze nog 700 verschuldigd bent? Je betaalt toch in termijnen of voor examens apart? Hoe heeft dat zo kunnen oplopen? Ik snap wel dat jou instructeur na al die lessen ook geld wil zien
Druifjeee: jij HOEFT geen TTT te doen als je niet wilt dus ik zou zeggen: ik betaal het geld maar ik wil wel gewoon examen doen. In principe mag je zelf aangeven of je examen wilt doen of niet.

Wat staat er in je contract?
@ Matroesjka: ik heb alles vooraf betaald, anders wilden ze me geen rijles geven. Wel in delen, maar dan bij les 20 was mijn 'tegoed op' en moest ik bijkopen zeg maar. Dus dat was bij die rijschool niet aan de orde.

Verder ook geen gezeik gehad hoor, allebei netjes op tijd, lessen waren goed. Maar het waren gewoon wel zakkenkloppers. En daar hou ik niet van.
@ janna1986 Betaling was nooit een issue, sterker nog toen ik mijn eerste aanbetaling deed van 300 euro, zei rijinstructeur: ah meid, maak je niet druk om geld. Betaal wanneer jij geld hebt, dat mag voor rijexamen, maar ook erna. Daar doen wij niet moeilijk over.

Toen het steeds slechter ging (communicatie, lessen afzeggen kwartier van te voren etc). Toen dacht ik ook, laat maar ik betaal vlak voor rijexamen. Let op, ik checkte na of hij dat niet erg vond! Nee was geen probleem dat bedrag, totdat zij eenzijdig rijexamen hadden veranderd in TTT. Toen moest ik opeens hele bedrag voldoen, ander kon het niet "ongedaan" worden gemaakt.

Maar goed, nu er aan telefoon word opgehangen, woorden worden verdraaid.. Nu heb ik ook zo'n houding van: eerst zien, dan geloven. Eerst zet jij dus mijn TTT weer om in rijexamen en dan betaal ik. Ik heb zelf aangeboden om met geld bij hem te komen en toekijken hoe hij wijziging digitaal doorgeeft en dan direct achteraf te betalen. Maar nee, dat vind mijn rijinstructeur geen leuk idee.

@dekleinekapitein Wat ontzettend erg, wat jij allemaal hebt moeten meemaken. Ben er even stil van. Wel vet dat jij alsnog jou rijbewijs heb gehaald, en zelf met de bus naar huis bent gegaan. Lekker de eer aan jezelf gehouden, well done!
Huh? Hoe bedoel je je tegoed was op?

Ik heb idd ook in delen betaald. De eerste 15 lessen in 1x en daarna elke keer 6 uur gepland en dan ook meteen 6 uur betaald.

Achteraf laten betalen zijn rijscholen huiverig voor...het gebeurt meer dan eens dat ze dan kunnen fluiten naar hun geld.
@minnimouse Dat is ook mijn punt, ik hoef naar mijn idee geen TTT te doen, maar argument van mijn rijschool is dat als ik zak hun percentage omlaag gaat en dat willen zij niet hebben. Om dit reden vinden zij dat zij dus alleenrecht hebben om voor mij te beslissen en alsnog mijn rijexamen om te zetten naar TTT. Tja, is dat zo? Wat kan ik hier tegen in brengen?
Voor alle duidelijkheid, ik WIL betalen! Maar wil OOK zekerheid hebben dat ik niet genaaid word en mijn TTT wordt omgezet naar rijexamen (wat al weken vaststaat).
Wat een gedoe TO. Wat je nu ook gaat afspreken, zorg dat je bevestiging krijgt via mail. Dat je iets zwart op wit hebt. En contact opnemen met Bovag. (Als de rijschool daarbij is aangesloten).

In een grijs verleden ben ik ook geswitcht van rijschool, de eerste werkte ook alleen met bulkpakketten en vooruit betalen. Na de tweede afzegging tien minuten voor de rijles, ben ik overgestapt naar een kleine rijschoolhouder. Daar betaalde ik per les en deze instructeur kwam gewoon wel zijn afspraken na.
quote:druifjeee schreef op 21 september 2013 @ 11:37:

Voor alle duidelijkheid, ik WIL betalen! Maar wil OOK zekerheid hebben dat ik niet genaaid word en mijn TTT wordt omgezet naar rijexamen (wat al weken vaststaat).Daarom zeg ik...spreek met ze af op kantoor. Neem het geld cash mee en regel alles in 1x.
quote:druifjeee schreef op 21 september 2013 @ 11:35:

@minnimouse Dat is ook mijn punt, ik hoef naar mijn idee geen TTT te doen, maar argument van mijn rijschool is dat als ik zak hun percentage omlaag gaat en dat willen zij niet hebben. Om dit reden vinden zij dat zij dus alleenrecht hebben om voor mij te beslissen en alsnog mijn rijexamen om te zetten naar TTT. Tja, is dat zo? Wat kan ik hier tegen in brengen? Jij bent de klant! Wijs ze er maar eens fijntjes op dat dit soort praktijken geen reclame zijn! Stel dat de Wehkamp je ineens een dure jas meestuurt die jij niet besteld hebt, dat ga je toch ook niet betalen? Jij hebt niet gevraagd om die dienst.
@ Matroesjka: nou ik betaalde 20 lessen vooruit en als die dan op waren nog eens 10 en uiteindelijk steeds 5 omdat het maar niet op schoot.

Maar dat vond ik geen probleem, kreeg betalingsbewijzen en pinbonnen mee naar huis en een bon waarop stond waarvoor ik betaald had. Dat ging allemaal keurig. Rijlessen waren ook echt goed, veel geleerd. Dat ging allemaal soepeltjes.

Maar toen die examinator had gezegd dat ik geslaaggd zou zijn, toen gingen ze opeens vreselijk moeilijk doen en zeggen dat ik niet klaar was voor het examen, 3 dagen na die les was mijn rijinstructeur opeens weg en alleen hij kon mijn examen boeken maar dan moest ik wel netjes lessen blijven volgen en dan zou hij mijn examen boeken als hij terug was. Mja hij kwam maar niet terug dus toen heb ik het heft maar ik eigen handen genomen.

Maar ik betaalde dus telkens vooraf lessen. Dan betaalde ik 450 euro, had ik dus 10 lessen, bij de laatste les betaalde ik dan eeer 450, zodat ik weer lessen kon volgen. Maar dat was dus keurig geregeld, daar heb ik niks op aan te merken en ook op de manier van lesgeven niet, auto's waren mooi en goed onderhouden, instructeur was altijd op tijd en belde op tijd op, rijles verzetten was nooit een probleem, dat ging allemaal echt keurig. Daarom zocht ik er in eerste instantie niks achter dat hij op vakantie ging, maar toen hij een maand weg was had ik dus 16 extra lessen gevolgd terwijl ik volgens CBR geslaagd zou zijn geweest. Dus toen werd ik argwanend en het kostte nog eens 10 lessen voordat er eindelijk een examen geboekt werd.
Niet dat ik niet geloof dat hij op vakantie was! Dat was hij vast. Maar ja ik vind, als jij 7 weken op vakantie gaat kun je mij niet gewoon gaan laten doorbetalen. Dan moet je mij ook examen laten doen met iemand anders, of het op een andere manier oplossen.

Dus het was op zijn minst slechte communicatie, maar omdat de rest tiptop in orde was neig ik meer naar zakkenklopperij.
quote:druifjeee schreef op 21 september 2013 @ 11:32:

@ janna1986 Betaling was nooit een issue, sterker nog toen ik mijn eerste aanbetaling deed van 300 euro, zei rijinstructeur: ah meid, maak je niet druk om geld. Betaal wanneer jij geld hebt, dat mag voor rijexamen, maar ook erna. Daar doen wij niet moeilijk over.

Toen het steeds slechter ging (communicatie, lessen afzeggen kwartier van te voren etc). Toen dacht ik ook, laat maar ik betaal vlak voor rijexamen. Let op, ik checkte na of hij dat niet erg vond! Nee was geen probleem dat bedrag, totdat zij eenzijdig rijexamen hadden veranderd in TTT. Toen moest ik opeens hele bedrag voldoen, ander kon het niet "ongedaan" worden gemaakt.

Maar goed, nu er aan telefoon word opgehangen, woorden worden verdraaid.. Nu heb ik ook zo'n houding van: eerst zien, dan geloven. Eerst zet jij dus mijn TTT weer om in rijexamen en dan betaal ik. Ik heb zelf aangeboden om met geld bij hem te komen en toekijken hoe hij wijziging digitaal doorgeeft en dan direct achteraf te betalen. Maar nee, dat vind mijn rijinstructeur geen leuk idee.

@dekleinekapitein Wat ontzettend erg, wat jij allemaal hebt moeten meemaken. Ben er even stil van. Wel vet dat jij alsnog jou rijbewijs heb gehaald, en zelf met de bus naar huis bent gegaan. Lekker de eer aan jezelf gehouden, well done!Haha dank je. Ja ik dacht je zoekt het maar uit, zak. Ik ga echt niet nu in die auto zitten luisteren hoe jij goed les hebt gegeven waardoor ik het heb gehaald. IK zat achter het stuur. En nu rij ik soms wel eens langs in mijn eigen auto en soms zie ik hem dan met iemand naar die auto lopen ofzo en dan doe ik mijn raampje open en dan zwaai ik altijd even heel lief. Vooralsnog zwaait hij niet terug
Druifjeee: je hebt geen TTT afgenomen en dat ben je ook niet verplicht, klaar. Dan kunnen zij gaan lopen schreeuwen dat hun slagingspercentage omlaag gaat maar daar heb jij niks mee te maken. Bovendien is het helemaal niet gezegd dat je slaagt, als je je TTT haalt.
Hmm rare zaken hoor dit.

Wat was de betaalafspraak op papier? Als je namelijk nog 700 moet betalen dan heb je daar dus al lessen van gehad en zijn ze bang dat ze hun geld niet krijgen. Hebben ze hier reden toe?

Ik zou contact opnemen met het cbr om te kijken of je alsnog donderdag rijexamen kan doen maar dan met een andere rijschool.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven