Geld & Recht alle pijlers

Recht op schadevergoeding?

25-02-2010 11:41 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over het volgende.

Mijn vader besteld wel eens munten bij een muntenhuis. Nu kreeg hij een rekening van een 'dure' munt, die hij niet had besteld en ontvangen. Na veel heen en weer gebel krijgt hij nu aanmaning op aanmaning van Interim Justitia. Hij heeft een brief gestuurd en gevraagd om bewijzen (kopie bestelling en getekend afleverbewijs). Hierop is geantwoord, maar met geen enkel bewijs (wel een kopie factuur die al bekend was en een afleverbewijs met een andere handtekening).

Hierop hebben wij een brief gestuurd naar Interim Jus met de mededeling dat er niet betaald wordt en dat voor ons de zaak afgehandeld is.

Nu een paar weken later sturen ze brieven dat er een gerechtsdeurwaarder komt.

Kunnen wij op een of andere manier ook een schadevergoeding eisen bij een rechter als deze zaak voorkomt?

Groet,

Philippine
Volgens mij moet je geen brieven sturen naar het incassobureau maar naar dat muntenbedrijf. Een kans op schadevergoeding lijkt mij klein gezien het feit dat jij vrijwel geen kosten hebt gemaakt/nadeel hebt ervaren.

Ik ben geen jurist dus misschien kan iemand het beter onderbouwen als het klopt.
Intrum Justitia staat bekend om het sturen van spookfacturen. Laat ze die gerechtsdeurwaarder maar sturen en laat alle communicatie zien tussen jullie en Intrum. Een schadevergoeding echter....waarvoor? Trauma? Aangedaan leed? Een schadevergoeding is niet aan de orde.
Blijkbaar hebben ze geen verzend- en ontvangstbewijs dus de gerechtsdeurwaarder kunnen ze sturen, ze kunnen niet aantonen dat je vader iets heeft besteld en/of ontvangen. Logisch, want hij heeft niets besteld.

Zal wel met een sisser aflopen. Maar zoals DGS zegt: op welke grond zou je schadevergoeding eisen? De 8 euro voor een aangetekende brief? Vreselijk leed waardoor je niet meer kan functioneren? Lijkt me nogal overdreven en denk ook niet dat je er een vergoeding voor zou krijgen. Het is vervelend maar that's it. Als ik voor alle vervelende zaken in mijn leven een schadevergoeding moet eisen zou ik geen tijd hebben om te werken...
het muntenhuis heeft de openstaande vordering aan je vader overgedaan op intrum justitia. Dit betekent dat er geen relatie meer is met het muntenhuis en dat je alles zult moeten afhandelen met intrum justitia. Je kunt echter wel nogmaals een bewijs van bestelling, verzending en facturatie opvragen bij het muntenhuis, dit ter onderbouwing van het feit dat er geen koopovereenkomst is aangegaan door je vader. Verder hoop ik dat je vader een rechtsbijstandsverzekering heeft voor consumenten. Dan kunnen jullie gewoon een advocaat inschakelen om dit af te handelen. Dat is het makkelijkste. Zo niet, kijk dan ook eens op de sites van radar en kassa. Staan vast vergelijkbare gevallen op! Succes !
Goeie vraag dit, want mijn zus heeft net zo'n akkefietje, volgens mij ook met IJ. Zij heeft een eigen bedrijf en al het gedoe met haar IJ kost haar vreselijk veel tijd. Daarom speelde ze ook met de gedachte om schadevergoeding te eisen, voor gederfde inkomsten zeg maar, die ze anders had kunnen verdienen in de tijd dat ze met IJ bezig is geweest.

En natuurlijk ook vanuit een soort gevoel van 'wat zijn het toch een eikels, er valt niet met ze te praten, ik wil ook een soort genoegdoening!!'...

Ik lees hier dus nog even mee!
Zoek eerst even op radar. Intrum Justitia staat bekend om het sturen van spookfacturen, ik krijg ze regelmatig via hun voor onrechtmatig muziekgebruik in mijn onderneming ( ehhh ja ik denk het ook...ik ben glasbewerker, geen discotheek) of voor rekeningen van Tele2 waar ik niet eens lid van ben. In het begin deed ik er nog wat mee, bellen en schrijven en tegenwoordig scheld ik een paar keer heel hard ( want je krijgt ze NOOIT te pakken aan de telefoon) en flikker ik de hele handel aan de kant.
Waarom wil je een schade vergoeding?

Hoeveel leed kan je hebben van een verkeerd gestuurde factuur en de gevolgen daar van?

Het zal geen enorm schokkend bedrag zijn waar je weken van wakker ligt.

Buiten dat dus eens met de voorganger, IJ handeld in opdracht; die willen hun opdracht uitvoeren maar hebben verder helemaal niks te maken met de zaak tussen jouw vader en de munt leverancier.
Ga eens bij het Juridisch Loket langs, zij kunnen je wel helpen met het opstellen van een pittige brief naar Intrum Justitia, heeft bij mij ook geholpen met een conflict wat ik had met Ziggo/Casema.
Ik zou al blij zijn als het gezeik over is en IJ me niet meer lastig zou vallen. Wellicht kun je je beter daar eerst op richten?
Die muntenhuizen zijn niet echt koosjer!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven