Geld & Recht alle pijlers

recht op uitbreiding contract?

20-02-2012 14:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik wist niet zeker of ik het onder Werk&Studie moest plaatsen, of hier, dus sorry als het verkeerd staat.

Ik heb een vraag mbt het volgende: Sinds een maand of 5 heb ik een jaarcontract voor 2 uren per week. Er is toen met mij afgesproken dat ik wel 8 uur per week zou werken, maar dat zij een 8 uren contract niet mochten geven. (Bezuinigingen).

Dit is tot nu toe altijd goed gegaan, ik heb zelfs veel meer gewerkt dan die 8 uren per week. Over de afgelopen maanden heb ik gemiddeld 10 uur per week gewerkt (met ziekte en vakantiedagen inbegrepen).

Nu wil mijn werkgever mijn 8 uren inkorten naar 6, waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Kan ik mij beroepen op art 7:610b BW (of een andere wetsbepaling) en dus mijn contract laten uitbreiden naar 8 uren of meer? Of zou dit strategisch niet heel slim zijn omdat mijn werkgever dan een reden zou hebben om me eruit te willen werken?

Hopelijk kan iemand van jullie mij hiermee helpen
@flower, de reden weet ik helaas niet, hij heeft dit zonder overleg gedaan en per mail gemeld. Ik heb daarop teruggemaild en gebeld maar ik krijg geen reactie.
Wetgeving zegt dat wanneer jij gedurende een periode structureel meer uren draait dan in je contract staat, je dan ook recht hebt op die uren, binnen een lopend contract.

Dus nee, hij kan je uren niet zomaar minderen.

Wel kan hij je jaarcontract niet verlengen, of bij verlenging wel minder uren afspreken.
Dankjewel moppie. Nav de reacties hier denk ik dat het niet wijs is meer uren af te dwingen. Wat ik wel ga doen weet ik nog niet
artikel 141 a en b van het burgerlijk wetboek.\

Kort:

De gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen drie maanden staat gelijk aan je arbeidstijd.

Simpel gezegd:

afgelopen drie maanden 8 uur gemiddeld gewerkt? Dan heb je recht op een contract van 8 uur. Ook met terugwerkende kracht.

Kijk je arbeidsovereenkomst er eens op na, of dat die overeenkomst een clausule heeft waarin art. 141 a+b uitgesloten worden. Zo niet, schriftelijk vragen om aanpassing van je contractduur. Mocht je werkgever daar niet op ingaan, dan kun je naar Buro Rechtshulp voor een toegevoegd advocaat. ( Kostte mij indertijd precies 15 euro, voor de hele procedure)

Succes!
P.S.

Niet over deze zaak per mail corresponderen. De brief waarin je vraagt om ophoging van je arbeidsduur aangetekend versturen, mét ontvangstbevestiging. ( Bij evt. gang naar rechter/UWV telt dit zwaar)

Geen genoegen nemen met telefoontjes, alle correspondentie zwart op wit. Mondelinge beloften zijn wel rechtsgeldig, maar zéér moeilijk te bewijzen, vandaar.
Wifra, top! Dankje! Maar hoe is dit bij jou afgelopen? Of heb je dit zelf niet meegemaakt?

In mijn contract zijn deze bepalingen niet uitgezonderd iig!
tuurlijk kan je contract gaan afdwingen,maar op einde van je nieuwe tijdelijke contract, sta je dan zo goed als zeker, toch op straat.aan jou de keus.
Artikel van vivette is onjuist, maar je had zelf gelukkig wel al de juiste gevonden. Daarnaast is het alleen een vermoeden dat als je drie maanden een x aantal uren hebt gewerkt dit je arbeidsomvang is. Wg kan zeggen nee minder uur eant seizoensdrukte of veel zieke collega s. Ik denk dat met het tijdelijke contract het nu niet de juiste tijd is om hier een strijd over aan te gaan met je wg.
quote:wifra98 schreef op 20 februari 2012 @ 21:25:

artikel 141 a en b van het burgerlijk wetboek.\

Kort:

De gemiddelde arbeidsduur van de afgelopen drie maanden staat gelijk aan je arbeidstijd.

Simpel gezegd:

afgelopen drie maanden 8 uur gemiddeld gewerkt? Dan heb je recht op een contract van 8 uur. Ook met terugwerkende kracht.

Kijk je arbeidsovereenkomst er eens op na, of dat die overeenkomst een clausule heeft waarin art. 141 a+b uitgesloten worden. Zo niet, schriftelijk vragen om aanpassing van je contractduur. Mocht je werkgever daar niet op ingaan, dan kun je naar Buro Rechtshulp voor een toegevoegd advocaat. ( Kostte mij indertijd precies 15 euro, voor de hele procedure)

Succes!Jij had ook een tijdelijk contract wat van rechtswege eindigde???
Het is NIET zo dat je automatisch na 3 maanden recht op die uren hebt. Wanneer de werkgever kan uitleggen waarom dat tijdelijk nodig was heb je geen poot om op te staan. Bijvoorbeeld zwangerschapsverlof, veel zieken, te weinig personeel wat nu opgelost is etcetc....
quote:ikkeh19 schreef op 21 februari 2012 @ 21:58:

Het is NIET zo dat je automatisch na 3 maanden recht op die uren hebt. Wanneer de werkgever kan uitleggen waarom dat tijdelijk nodig was heb je geen poot om op te staan. Bijvoorbeeld zwangerschapsverlof, veel zieken, te weinig personeel wat nu opgelost is etcetc....Hoi Ikkeh, kun je dit toelichten? In mijn geval zijn deze extra uren structureel: het contract is voor 2 uur, maar de dienst is minimaal 8 uur lang.
Misschien mag ik het ook toelichten. Het wetsartikel 610b spreekt over een rechtsvermoeden en niet heeft recht op. Als je dus 3 maanden lang x aantal uur werk, dan is er een vermoeden dat je nu een contract hebt van meer uur. Dit vermoeden kan door de werkgever ontkracht worden door aan te geven dat dit niet het geval is aangezien iemand alleen tijdelijk meer is gaan werken door de eerder aangehaalde bijzondere omstandigheden van ziektevervanging of seizoensdrukte. Ik begrijp dat je stuctureel meer bent gaan werken. Als daar dus geen bijzondere aanleiding voor was waardoor het drukker was qua werk dan is je arbeidsomvang dus wel aangepast naar die meerdere uren. Was er wel een bijzondere aanleiding niet.
Wat jo1980 zegt klopt inderdaad. Ik heb namelijk hetzelfde gehad, minimaal 24 uur gewerkt de afgelopen 6 maanden en terug naar 10 uur gezet. Toen ik mijn rechten wou weten heb ik informatie ingewonnen bij het uwv en deze man zei dat ik zo weinig kans had om dit te krijgen, dat ik dit nieteens moest willen. Er zijn zoveel uitzonderingen en bijzondere aanleidingen dat een werkgever er vaak onderuit kan komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven