Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad

30-03-2012 14:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwwijk in een rijtjeshuis. We hebben een paadje achter ons huis langs lopen zodat je ook achterom kunt komen. Je komt dan bij de schuur en de achtertuin. De twee buren rechts van ons hebben recht van overpad, bij de meest rechtse tuin eindigt het pad.

Onze achterburen hebben geen recht van overpad. Maar zij hebben we een deur in hun schutting laten zetten waardoor zij feitelijk wel gebruik zouden kunnen maken van het pad. In de regel gebeurt dit amper. Zij wonen hier overigens langer dan wij en de deur zat er al.

Ik meen mij te herinneren dat, na verloop van een bepaald aantal jaren, er een soort van gedogen ontstaat waardoor het recht van overpad alsnog toegekend moet worden. Hier zitten wij natuurlijk niet op te wachten.

Hoe maak ik mijn achterburen duidelijk, terwijl het meteen juridisch geregeld is, dat ik niet van plan ben hen recht van overpad te verlenen?
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:38:

[...]

Dat die deur niet gebruikt mag worden en dat we juridisch moeten kunnen aantonen dat wij hen expliciet geen recht van overpad verlenen, omdat het anders in de loop der jaren automatisch wel gebeurt.Dan stuur je ze een aangetekende brief waarin je dat meldt, en gaat alvast op zoek naar een knokploeg als ze dat recht schenden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als het zo belangrijk voor je is kun je zelf ook onderzoeken wat er mogelijk is. En dan bedoel ik niet hier een topic plaatsen.

Kijk eens vanaf artikel 5:70 BW (burgerlijk wetboek) of ga bij iemand langs die er meer van weet.
quote:12twister schreef op 30 maart 2012 @ 14:39:

Plok is bang dat er na verloop van tijd een juridisch gebruiksrecht ontstaat door het nu toestaan. Net als de boom die te dicht bij de erfgrens staat, maar al 20 jaar dus helaas 'verjaard' en kun je er niets meer tegen ondernemen. Ik kan me dat wel voorstellen. Stel die buren verhuizen en de volgende bewoners hebben inderdaad wél 2 tienerzonen die 4 x per dag met hun scooters door dat paadje raggen, dan wordt het wél irritant. Dat wil ze denk ik voor zijn, en dat snap ik wel.

Of het ook zo werkt, dat weet ik niet.Dat bedoel ik inderdaad. Of als hun 3 zonen over een tijdje zelf met scooters rondracen. Dan wil ik niet te horen krijgen dat ik dat dan 10 jaar geleden even had moeten regelen.
Ik heb niet alles gelezen maar wat staat er in de akte? Wij hebben een soortgelijke situatie maar er staat expliciet vermeld dat wij recht van overpad hebben.
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:35:

[...]

Wat is je probleem?

Mijn probleem? Heb ik niet hoor...

Wel moeite met mensen zoals jij...
Recht van overpad vanaf 2012 automatisch

‹ Buren

› Recht van overpad vanaf 2012 automatisch

› Stappenplan geschil

Recht van overpad vanaf 2012 automatisch

Voorheen kon niemand het recht van overpad krijgen door verjaring. Maar vanaf 1 januari 2012 verandert dat. Door de invoering van het nieuwe wetboek in 1992 kunt u automatisch het recht van overpad krijgen als u al 20 jaar lang het erf van uw buren gebruikt om bijvoorbeeld over te steken naar de openbare weg.

Of uw buren krijgen op die manier het recht van overpad op uw grond. Uiteraard geldt dit alleen als u of uw buren geen bezwaar hebben gemaakt tegen dat gebruik. Wie door verjaring het recht van overpad op iemands grond krijgt, hoeft niets te betalen aan de eigenaar van de grond. Zit het recht eenmaal op de grond, dan gaat het ook automatisch door op de volgende eigenaar.

Voorkomen

Als iemand gebruik maakt van uw grond, maar dat gebruik bestaat nog niet 20 jaar, dan kunt u voorkomen dat dit door verjaring automatisch wordt omgezet in een recht van overpad. Probeer er eerst in overleg uit te komen door bijvoorbeeld een gebruiksovereenkomst te sluiten. Hier vindt u een voorbeeld van zo'n overeenkomst. Werkt dat niet, dan kunt u een zogenoemde stuitingsbrief sturen. Hier vindt u een voorbeeld van zo'n stuitingsbrief. U moet wel binnen zes maanden nadat u de brief heeft gestuurd degene die gebruik maakt van uw erf dagvaarden. Doet u dat niet, dan werkt de zogenoemde stuiting niet. De stuitingsbrief is formeel. Mocht u dat willen, dan kunt u een persoonlijke alinea toevoegen.

Bewijsrecht bij degene die recht krijgt

Bent u degene die door verjaring het recht van overpad wil krijgen? Dan moet u wel bewijzen dat u hier recht op heeft. Dat wil zeggen dat u moet kunnen aantonen dat u de afgelopen 20 jaar ook actief gebruik heeft gemaakt van het erf van iemand anders. U kunt bijvoorbeeld aantonen dat u het pad op het terrein van een ander richting uw grond heeft onderhouden of aangelegd.

http://www.eigenhuis.nl/j ... buren/recht-van-overpad1/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik vind het wel terecht. vrijstaande woningen hebben meestal geen achterom en als al voor het begin van de neiuwbouw duidelijk is gemaakt dat zij geen recht van overpad zouden krijgen dan is het aso om toch een deur in de schutting te zetten.

En ik snap dat TO dat ze niet wil dat over een aantal jaar automatisch wel recht van overpas ontstaat.
http://www.eigenhuis.nl/j ... buren/recht-van-overpad1/
quote:oogappeltje schreef op 30 maart 2012 @ 14:41:

Ik heb echt een hekel aan mensen zoals jij weet je dat? Echt zeiken en een probleem van iets maken wat zoooo dom is. En dan? Dan lopen ze er een paar keer overheen. Jij zegt zelf dat dat bijna niet gebeurt maar al zou dat iedere dag 10x gebeuren? Ga je daar nou serieus over lopen mierenneuken? Hebben ze spijkers onder hun schoenen ofzo? Je moet je tijd en energie echt beter en nuttiger besteden (en dat komt van iemand die ook vaak problemen van dingen kan maken. al liggen mijn problemen wel in hele andere hoeken).Zeg Appel, bedankt voor je oordelen en je niets toevoegende post. Wat zegt het over jou dat jij zo´n oordeel velt op basis van een topic? Je zult snappen dat ik niets met jouw post doe.
quote:Maja82 schreef op 30 maart 2012 @ 14:43:

Ik vind het wel terecht. vrijstaande woningen hebben meestal geen achterom en als al voor het begin van de neiuwbouw duidelijk is gemaakt dat zij geen recht van overpad zouden krijgen dan is het aso om toch een deur in de schutting te zetten. Die deur in de schutting zit er misschien al langer dan de nieuwbouwplannen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Yoie schreef op 30 maart 2012 @ 14:42:

Ik heb niet alles gelezen maar wat staat er in de akte? Wij hebben een soortgelijke situatie maar er staat expliciet vermeld dat wij recht van overpad hebben.Staat in de papieren dié horen bij het pand, uitgegeven door het kadaster.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3035
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:44:

[...]

Zeg Appel, bedankt voor je oordelen en je niets toevoegende post. Wat zegt het over jou dat jij zo´n oordeel velt op basis van een topic? Je zult snappen dat ik niets met jouw post doe.Een oordeel op basis van een topic? Dat is waar de topics voor zijn toch? Of is dit stukje internet ook al jouw eigendom. Als ik een oordeel heb dan kom ik daarvoor uit, gewoon omdat ik daar zin in heb. Je hebt een topic geopend, dan hoef jij nog niet te bepalen wie er wat op moet zetten.
Dank BGB en Redband, heel duidelijk!
quote:himalaya schreef op 30 maart 2012 @ 14:45:

[...]

Die deur in de schutting zit er misschien al langer dan de nieuwbouwplannen.Nee hoor, die plannen waren bekend. Huis achter ons is ook nieuwbouw.
quote:oogappeltje schreef op 30 maart 2012 @ 14:48:

[...]

Een oordeel op basis van een topic? Dat is waar de topics voor zijn toch? Of is dit stukje internet ook al jouw eigendom. Als ik een oordeel heb dan kom ik daarvoor uit, gewoon omdat ik daar zin in heb. Je hebt een topic geopend, dan hoef jij nog niet te bepalen wie er wat op moet zetten.Zure appel gegeten voor vandaag?
Het is een pad dat tussen de tuinen doorloopt? En jullie hebben beiden een schutting? Wtf is dan het probleem.... wat een stress om niks! Ze maken er niet eens gebruik van, en nu?
Nogmaals; is die grond jullie eigendom? Anders kun je niet eens recht op overpad verlenen.
Als ik jou was zou ik mijn pad afschermen met een schutting. Gewoon een schutting voor hun schutting met deur langs plaatsen.
Maar van wie is de grond dan? Dus wie is eigenaar van dat pad?
quote:yvonjaspers schreef op 30 maart 2012 @ 14:55:

Nogmaals; is die grond jullie eigendom? Anders kun je niet eens recht op overpad verlenen.Sorry, ik had je eerdere vraag blijkbaar gemist. De grond is inderdaad onze eigendom.
Ik vind de term recht op overpad eigenlijk niet thuis horen bij nieuwbouw woningen. Je zou zo zeggen dat het daar sowieso goed geregeld is.
TO is eigenaar van het deel van het paadje achter hun kavel.
quote:diedietje schreef op 30 maart 2012 @ 14:56:

Als ik jou was zou ik mijn pad afschermen met een schutting. Gewoon een schutting voor hun schutting met deur langs plaatsen.Dat hebben wij gekscherend ook wel eens gezegd, maar volgens mij moeten we dat niet willen. Dat gaan we dus ook niet doen.
Het paadje ligt inderdaad op onze kavel. Wij hebben achter geen schutting, wel aan de zijkanten maar niet achter. Zij zullen dan dus daadwerkelijk door onze tuin gaan. We hebben hier bewust voor gekozen omdat we wisten wie we konden verwachten (de buren die recht van overpad hebben dus).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven