Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad

30-03-2012 14:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwwijk in een rijtjeshuis. We hebben een paadje achter ons huis langs lopen zodat je ook achterom kunt komen. Je komt dan bij de schuur en de achtertuin. De twee buren rechts van ons hebben recht van overpad, bij de meest rechtse tuin eindigt het pad.

Onze achterburen hebben geen recht van overpad. Maar zij hebben we een deur in hun schutting laten zetten waardoor zij feitelijk wel gebruik zouden kunnen maken van het pad. In de regel gebeurt dit amper. Zij wonen hier overigens langer dan wij en de deur zat er al.

Ik meen mij te herinneren dat, na verloop van een bepaald aantal jaren, er een soort van gedogen ontstaat waardoor het recht van overpad alsnog toegekend moet worden. Hier zitten wij natuurlijk niet op te wachten.

Hoe maak ik mijn achterburen duidelijk, terwijl het meteen juridisch geregeld is, dat ik niet van plan ben hen recht van overpad te verlenen?
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:26:

[...]

Ze kunnen dit dus wel, ze hebben een eigen achterom aan hun kant van de straat.

Ik hoor jullie oordelen, maar daar vroeg ik niet om. Ik wil gewoon weten hoe ik dit juridisch dicht timmer. Ik heb een huis gekocht waarvan ik van tevoren wist welke mensen ik achterthuis zou kunnen verwachten en daar horen de achterburen niet bij.Is er iets met die mensen waarom je het niet wilt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Susan schreef op 30 maart 2012 @ 14:25:

Zij wonen er trouwens langer dan jullie, die deur zat ook al eerder in de schutting, jullie zijn de eerste bewoners van jullie huis. Kennelijk zat die deur dus al in de schutting voordat dat pad er in de huidige vorm was. Die mensen maken ook nog eens nooit gebruik van die deur. Echt, waar zeur je over.Het gaat er om wat in koopacte's staan vermeld.Niet wie het eerst of het laatst is.
quote:Annie.Ooi schreef op 30 maart 2012 @ 14:26:

wij hebben recht van overpad, ons buurtgenootje deed echter erg moeilijk en had een slot zitten op haar schuttingsdeur. hier hebben we nooit een probleem van gemaakt, zou het zelf ook niet fijn vinden. toen zij ging verhuizen hebben we het echter wel met haar makelaar besproken zodat nieuwe bewoners weten van dit recht. in de regel wordt er nauwelijks gebruik van gemaakt, fiets staan buiten, allen niet bij langere afwezigheid. en kliko's voor het huis.

mij lijkt het niet fijn, dagelijks mensen door je tuin heen...Het gaat hier niet om recht om door hun tuin te lopen, maar recht om gebruik te maken van een gezamenlijk paadje achter de tuinen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Annie.Ooi schreef op 30 maart 2012 @ 14:26:

mij lijkt het niet fijn, dagelijks mensen door je tuin heen...Dat is in het geval van TO toch totaal niet aan de orde?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:nouschi schreef op 30 maart 2012 @ 14:30:

[...]

Is er iets met die mensen waarom je het niet wilt?Tokkies!!!!
quote:redband schreef op 30 maart 2012 @ 14:31:

Het gaat er om wat in koopacte's staan vermeld.Niet wie het eerst of het laatst is.Het gaat mij niet om het recht, maar dat ze het over 'brutaal' heeft dat ze een deur hebben die leidt naar een paadje waar ze geen recht op hebben terwijl dat paadje er toen nog niet was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het zijn wel Tokkies ja.
Tokkies die vrijstaand wonen, en jij in een rijtje?

't Is ook niet eerlijk he...
En dat paadje was er inderdaad niet, maar hen was al wel bekend dat dat paadje er zou komen. Zij hebben dit dus moedwillig gedaan. Ik vind het gewoon onfatsoenlijk van hen.
Je zegt dat de aannemer hen geinformeerd heeft. Wat zegt de aannemer dan over die deur?
Op wie reageeren wij nu, op susan of op de openingspost?
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 maart 2012 @ 14:34:

't Is ook niet eerlijk he...Wat is je probleem?
quote:pimpelmeesje67 schreef op 30 maart 2012 @ 14:34:

't Is ook niet eerlijk he...
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Volgens mij is het juridisch al dichtgetimmerd. In jouw koopakte staat wie er recht van overpad heeft. En bij de mensen die het mogen gebruiken staat er ook iets in, lijkt me.

Je vraag moet dus eigenlijk zijn hoe je het juridisch geregelde moet handhaven. tja, ik zou zeggen: praat even met je achterburen. Of als je daar geen zin in hebt, laat een advocaat of je rechtsbijstanverzekering een briefje schrijven.
Het staat aangegeven in de kadaster bij de gemeente wie recht heeft op overpad.
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:34:

Het zijn wel Tokkies ja.Zie je ze als ze over het paadje lopen? Slopen ze de boel? Zijn ze luidruchtig?
quote:Maja82 schreef op 30 maart 2012 @ 14:35:

Je zegt dat de aannemer hen geinformeerd heeft. Wat zegt de aannemer dan over die deur?Dat die deur niet gebruikt mag worden en dat we juridisch moeten kunnen aantonen dat wij hen expliciet geen recht van overpad verlenen, omdat het anders in de loop der jaren automatisch wel gebeurt.
Misschien hebben ze deur er enkel gemaakt als brandgang, een soort van escape. Het was netter geweest als ze dat even met jullie overlegd hadden.

Mijn idee zou zijn om ze er gewoon een keer op aan te spreken. Dat jouw directe buren recht van overpad hebben, maar zij niet. En dat je nu een poort ziet. Hoe ze dat in gedachten hadden enzo.
Is het een soort steeg oid. dat ze er een soms met de kliko, fiets langs gaan. Dat is toch niet zo'n punt.

Of gaan ze echt door je tuin?

Je klinkt me echt iemand van "van mij en anderen wegwezen".
Plok is bang dat er na verloop van tijd een juridisch gebruiksrecht ontstaat door het nu toestaan. Net als de boom die te dicht bij de erfgrens staat, maar al 20 jaar dus helaas 'verjaard' en kun je er niets meer tegen ondernemen. Ik kan me dat wel voorstellen. Stel die buren verhuizen en de volgende bewoners hebben inderdaad wél 2 tienerzonen die 4 x per dag met hun scooters door dat paadje raggen, dan wordt het wél irritant. Dat wil ze denk ik voor zijn, en dat snap ik wel.

Of het ook zo werkt, dat weet ik niet.
Dank Katherina en Redband, daar kan ik wat mee.

Nouschi: ze zijn inderdaad zwaar luidruchtig.
Waarom bemoeit de aannemer er zich mee?
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:38:

[...]

Dat die deur niet gebruikt mag worden en dat we juridisch moeten kunnen aantonen dat wij hen expliciet geen recht van overpad verlenen, omdat het anders in de loop der jaren automatisch wel gebeurt.Dan zou ik toch een notaris bellen om te vragen hoe dit vastgelegd is / kan worden.
Ik heb echt een hekel aan mensen zoals jij weet je dat? Echt zeiken en een probleem van iets maken wat zoooo dom is. En dan? Dan lopen ze er een paar keer overheen. Jij zegt zelf dat dat bijna niet gebeurt maar al zou dat iedere dag 10x gebeuren? Ga je daar nou serieus over lopen mierenneuken? Hebben ze spijkers onder hun schoenen ofzo? Je moet je tijd en energie echt beter en nuttiger besteden (en dat komt van iemand die ook vaak problemen van dingen kan maken. al liggen mijn problemen wel in hele andere hoeken).
Er kan toch alleen sprake zijn van recht op overpad als die grond jullie eigendom is? Zoals ik het nu begrijp lijkt het me meer een (gezamenlijke) brandgang. Waar iedereen gebruik van mag maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven