Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad

30-03-2012 14:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwwijk in een rijtjeshuis. We hebben een paadje achter ons huis langs lopen zodat je ook achterom kunt komen. Je komt dan bij de schuur en de achtertuin. De twee buren rechts van ons hebben recht van overpad, bij de meest rechtse tuin eindigt het pad.

Onze achterburen hebben geen recht van overpad. Maar zij hebben we een deur in hun schutting laten zetten waardoor zij feitelijk wel gebruik zouden kunnen maken van het pad. In de regel gebeurt dit amper. Zij wonen hier overigens langer dan wij en de deur zat er al.

Ik meen mij te herinneren dat, na verloop van een bepaald aantal jaren, er een soort van gedogen ontstaat waardoor het recht van overpad alsnog toegekend moet worden. Hier zitten wij natuurlijk niet op te wachten.

Hoe maak ik mijn achterburen duidelijk, terwijl het meteen juridisch geregeld is, dat ik niet van plan ben hen recht van overpad te verlenen?
Ik krijg er een punthoofd van!
Als ik de post van BGB lees dan moet je nogal wat ondernemen om dat recht van overpad te voorkomen. Lekker is dat, je buren zetten ff een poort in hun schutting en vervolgens moet jij gaan lopen dagvaarden.
Nou, je kan ook een belletje richting gemeente doen, en kijken wat zij er op te zeggen hebben.
quote:zenga schreef op 30 maart 2012 @ 14:05:

Een perfecte kandidaat voor De rijdende rechter

Sorry ik zie het probleem ook niet zo.

Inderdaad, typisch een case voor De rijdende rechter! Die weet wel hier wel raad mee!
Heb je al met hun gepraat hierover.

Kijk ze kunnen die deur natuurlijk laten zitten zolang ze hem niet gebruiken.

Of idd een schutting ertegen aan
Hoe je het ook wendt of keert, de deur is natuurlijk niet verboden, en ook het gebruik van de deur niet. Pas als iemand úit die deur, óp het paadje stapt, is het betreding van andermans grond. Ik vind het nogal raar om het 'nogal brutaal' te noemen dat ze die deur daar hebben, terwijl die er al vóór jullie was. Je hebt geen idee waarom ze die deur er geplaatst hebben en wat ze met de vorige bewoners hebben afgesproken toch?

Dat gezegd hebbende: Kun je het paadje niet 10 cm smaller maken en er een schutting langszetten, die dus vóór de schutting (met deur) van de buren staat?
Vorige bewoners waren er niet want het is nieuwbouw.
Zoals ik het lees, woont TO in een nieuwbouwplan en zijn zowel het huis van de achterburen als het huis van TO zelf net nieuw. De achtetburen hebben een deur in hun schutting geplaatst, wetende dat die uitkomt in de tuin van TO en wetende dat zij geen wettelijk recht hebben gebruik te maken van de doorgang achter de tuin van TO.

Dat zou ik zelf dus ook niet fijn vinden, zeker niet omdat de buren een eigen achterom hebben vanaf hun eigen straat. Het riekt ook een beetje naar opzet, zeker omdat er vooraf geen overleg met TO is geweest.
Maar dan was er 'vroeger' misschien een openbaar pad waardoor het heel logisch is dat de buren daar een deur hebben? Hoe was de situatie vóórdat de nieuwbouw er was? Of is het een kwestie van dat de betreffende buren een maand eerder hun huis opgeleverd hebben gekregen en toen gauw meteen die deur hebben geplaatst?

Wil je de relatie met deze buren normaal houden, is denk ik de enige optie dat je met ze gaat praten, om te zeggen dat je niet wil dat ze van het paadje gebruik maken.

Ik zou erg pissed zijn als ik een brief van een jurist of advocaat ofzoiets in de bus kreeg over zoiets als dit, van mijn achterburen, terwijl er nooit overlast was geweest en ik er nooit op aangesproken was.

Als het echt Tokkies zijn, zou ik ze niet graag pissed maken...
quote:12twister schreef op 30 maart 2012 @ 15:15:

Als ik de post van BGB lees dan moet je nogal wat ondernemen om dat recht van overpad te voorkomen. Lekker is dat, je buren zetten ff een poort in hun schutting en vervolgens moet jij gaan lopen dagvaarden.

Zo werkt dat dus niet he. Dan moet je die post toch nog eens een keer extra lezen. Je hebt niet zomaar een recht van overpad, omdat je een poort in je schutting maakt.

Maar goed, heel simpel gezegd is dit probleem natuurlijk direct opgelost door een schutting/hekje/gaas voor hun deur te plaatsen. Of gewoon een leuke grote boom :D

Aan de andere kant, als die mensen amper gebruik maken van die poort en die er ook al was voordat de hele nieuwbouw er stond, dan zie ik ook niet zo goed waar je je druk over maakt. Als ze het niet gebruiken is er ook geen automatisch recht van overpad.
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:49:

[...]

Nee hoor, die plannen waren bekend. Huis achter ons is ook nieuwbouw.
quote:Ikbenanoniem schreef op 30 maart 2012 @ 15:52:

Zoals ik het lees, woont TO in een nieuwbouwplan en zijn zowel het huis van de achterburen als het huis van TO zelf net nieuw. De achtetburen hebben een deur in hun schutting geplaatst, wetende dat die uitkomt in de tuin van TO en wetende dat zij geen wettelijk recht hebben gebruik te maken van de doorgang achter de tuin van TO.

Dat zou ik zelf dus ook niet fijn vinden, zeker niet omdat de buren een eigen achterom hebben vanaf hun eigen straat. Het riekt ook een beetje naar opzet, zeker omdat er vooraf geen overleg met TO is geweest.Klopt inderdaad.
Kastanjez, die buren hebben hun nieuwbouwhuis eerder betrokken en gewoon een deur in de schutting gezet. Zonder overleg met TO en zonder recht van overpad.

Er was geen sprake van een bestaande situatie.
Wat bizar dat bijna iedereen Plokkie aanvalt. De situatie is sowieso voor heel veel mensen waarschijnlijk niet duidelijk, en al helemaal niet wat dat in de praktijk betekent.

Ik weet wel dat een pad achter je huis waar jan en alleman doorheen loopt, al dan niet met lawaai, een flinke inbreuk op je privacy is, om maar wat te noemen. Als je dat kan voorkomen door gewoon je recht te halen, het is immers je eigen grond, zeker doen. Anders zit je inderdaad straks met knetterende brommers over jouw pad.
Ja, die conclusie had ik inmiddels ook al getrokken. Ben blijkbaar moeier dan ik doorheb, want het stond ook gewoon al in het topic. Maar de rest van mijn post blijft staan. Ik zou niet het risico willen lopen om een verstoorde relatie met mijn buren te krijgen, terwijl er nu feitelijk nog niks aan de hand is.
quote:mienbillekesjeuken schreef op 30 maart 2012 @ 16:10:

Wat bizar dat bijna iedereen Plokkie aanvalt. De situatie is sowieso voor heel veel mensen waarschijnlijk niet duidelijk, en al helemaal niet wat dat in de praktijk betekent.

Ik weet wel dat een pad achter je huis waar jan en alleman doorheen loopt, al dan niet met lawaai, een flinke inbreuk op je privacy is, om maar wat te noemen. Als je dat kan voorkomen door gewoon je recht te halen, het is immers je eigen grond, zeker doen. Anders zit je inderdaad straks met knetterende brommers over jouw pad.Dank voor je support!
Maar als je dus bewijsbaar wil aangeven dat ze geen recht van overpad hebben dan zou ik dit in een aangetekende brief zetten. Eerst wel even mondeling toelichten en daarna aangetekend bevestigen.
En volgens mij mag die deur op de erfgrens dus ook niet. Ik zou daar de notaristelefoon voor bellen.
Ik zou toch overwegen om een schutting te plaatsen tussen het paadje en je tuin. Niet eens zozeer om je achterburen (want daar heb je geen last van). Je zegt dat je weet 'wie' er van je overpad gebruik (mag) maakt en dat je het daarom niet erg vindt, maar je weet natuurlijk niet wie er allemaal nog komt te wonen.

Hoe het wettelijk zit met dat overpad, weet ik allemaal niet. Maar als eerste stap zou ik gewoon eens naar de achterburen toe gaan om het er even over te hebben. Zonder beschuldigingen, maar gewoon eens informeren naar het hoe en waarom. Misschien werden ze wel op de hoogte gesteld van dat pad nadat ze die deur hadden geplaatst?

Na aanleiding van hun reactie, kun je altijd nog drastischer stappen zetten.
quote:Plokkie schreef op 30 maart 2012 @ 14:26:

Ik hoor jullie oordelen, maar daar vroeg ik niet om. Ik wil gewoon weten hoe ik dit juridisch dicht timmer. Ik heb een huis gekocht waarvan ik van tevoren wist welke mensen ik achterthuis zou kunnen

verwachten en daar horen de achterburen niet bij.Helaas, dat is een vervelende bijkomstigheid van het (verder vaak leuke) Viva-forum. Je krijgt niet altijd inhoudelijk antwoord op een vraag, soms alleen maar meningen. Niet leuk! (Vandaar mijn eerdere advies om je vraag op een juridisch forum neer te leggen.)quote:12twister schreef op 30 maart 2012 @ 14:39:

Plok is bang dat er na verloop van tijd een juridisch gebruiksrecht ontstaat door het nu toestaan. Net als de boom die te dicht bij de erfgrens staat, maar al 20 jaar dus helaas 'verjaard' en kun je er niets meer tegen ondernemen. Ik kan me dat wel voorstellen. Stel die buren verhuizen en de volgende bewoners hebben inderdaad wél 2 tienerzonen die 4 x per dag met hun scooters door dat paadje raggen, dan wordt het wél irritant. Dat wil ze denk ik voor zijn, en dat snap ik wel.Ik snap dat ook wel!quote:mienbillekesjeuken schreef op 30 maart 2012 @ 16:10:

Ik weet wel dat een pad achter je huis waar jan en alleman doorheen loopt, al dan niet met lawaai, een flinke inbreuk op je privacy is, om maar wat te noemen. Als je dat kan voorkomen door gewoon je recht te halen, het is immers je eigen grond, zeker doen. Anders zit je inderdaad straks met knetterende brommers over jouw pad.Inderdaad!
Ik zou een schutting plaatsen tegen de schutting van de achterburen aan. Deze mensen waren geïnformeerd dat zij geen recht van overpad hebben en plaatsen doodleuk toch een deur, dus mijn inschatting is dat ze toch gewoon zullen doen wat ze willen doen. Plaats een schutting, dan kunnen ze er sowieso niet door, en kunnen ze ook door verjaring geen recht krijgen.
Zo moeilijk is deze kwestie toch niet. Gewoon eens langsgaan voor een kop koffie en de zaak bespreken. Als je het idee hebt dat er wel uitkomt, zet je dat op papier. Je kunt ervoor kiezen om de brief dan aangetekend te sturen, of om de brief door de achterburen te laten ondertekenen. Levert dat gesprek nou niets op, dan schakel je je rechtsbijstand in. Problem solved!

Overigens, mocht het ooit bij de rechter komen. Die kijkt wel verder dan de feiten. Hij zal alle argumenten overwegen. Ook al is de grond jouw bezit, dan kan de rechter het recht van overpad uitbreiden. Dat geldt natuurlijk alleen als het belang van de achterburen groter is dan dat van jou. Dat zal nu vast niet het geval zijn omdat de buren op een andere manier in en uit de tuin kunnen komen. Maar hou er wel rekening mee dat zoiets kan gebeuren.
quote:Kastanjez schreef op 30 maart 2012 @ 16:13:

Ja, die conclusie had ik inmiddels ook al getrokken. Ben blijkbaar moeier dan ik doorheb, want het stond ook gewoon al in het topic. Maar de rest van mijn post blijft staan. Ik zou niet het risico willen lopen om een verstoorde relatie met mijn buren te krijgen, terwijl er nu feitelijk nog niks aan de hand is.Je keert de zaak om. Niet TO zet de relatie onder druk, maar haar achterburen hebben de relatie onder druk gezet. Door een deur te plaatsen in een schutting die uitkomt in de achtertuin van TO. Dat hele recht van overpad is niet relevant, want dat hebben ze niet. Ze hebben dus "alleen maar" een deur die uitkomt op de achtertuin van Plokkie. En dat is nogal brutaal, om niet te zeggen onbeschoft.
Zoals Thee al aangaf kun je een schutting tegen die van de achterburen zetten, het is je eigen grond. Het voorkomt ook dat de buren zo je tuin inkijken vanuit de deuropening.

Ook kun je overwegen om aan het einde /begin van het pad een hek met slot neer te zetten, waarvan alleen de mensen die recht op overpad hebben een sleutel krijgen.

Maar bespreek die deur eerst met je achterburen!
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:_Branwen_ schreef op 30 maart 2012 @ 21:10:

Ik zou een schutting plaatsen tegen de schutting van de achterburen aan. Deze mensen waren geïnformeerd dat zij geen recht van overpad hebben en plaatsen doodleuk toch een deur, dus mijn inschatting is dat ze toch gewoon zullen doen wat ze willen doen. Plaats een schutting, dan kunnen ze er sowieso niet door, en kunnen ze ook door verjaring geen recht krijgen.Dit zou ik ook doen trouwens, met dezelfde overweging. Mijn ervaring is dat asociale buren niet zo veel boodschap hebben aan wat jij vindt (of zelfs maar wat jouw recht is). Dus ik zou ook gewoon die deur dicht bouwen. Veel makkelijker aan te tonen ook dat de buren het pad niet gebruikt hebben.
Misschien hebben ze het alleen als nooduitgang, bij brand bijv.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven