Geld & Recht alle pijlers

Recht van overpad

30-03-2012 14:01 123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwwijk in een rijtjeshuis. We hebben een paadje achter ons huis langs lopen zodat je ook achterom kunt komen. Je komt dan bij de schuur en de achtertuin. De twee buren rechts van ons hebben recht van overpad, bij de meest rechtse tuin eindigt het pad.

Onze achterburen hebben geen recht van overpad. Maar zij hebben we een deur in hun schutting laten zetten waardoor zij feitelijk wel gebruik zouden kunnen maken van het pad. In de regel gebeurt dit amper. Zij wonen hier overigens langer dan wij en de deur zat er al.

Ik meen mij te herinneren dat, na verloop van een bepaald aantal jaren, er een soort van gedogen ontstaat waardoor het recht van overpad alsnog toegekend moet worden. Hier zitten wij natuurlijk niet op te wachten.

Hoe maak ik mijn achterburen duidelijk, terwijl het meteen juridisch geregeld is, dat ik niet van plan ben hen recht van overpad te verlenen?
Ik krijg er een punthoofd van!
quote:kerstklok schreef op 30 maart 2012 @ 21:46:

Misschien hebben ze het alleen als nooduitgang, bij brand bijv.Ze hebben toch een eigen achterom? Hoeveel wil je er hebben?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Bij brand kunnen ze langs hun eigen huis naar de voorkant vluchten. Ze hebben immers zelf een achterom.
Hahaha, dat dus.

Overigens: ik ken mensen die hun eigen achterom dicht gebouwd hebben met een garage. Die rekenden erop dat ze wel via het pad van de achterburen hun tuin in konden. Achterburen dachten daar anders over, dus nu kunnen ze alleen nog maar via hun huis hun tuin bereiken. Zoiets zou ook nog kunnen spelen, dat ze plannen in die richting hebben. (Weet niet hoe groot hun "achterom" is...)
quote:_qwertu schreef op 30 maart 2012 @ 21:49:

Hahaha, dat dus.

Overigens: ik ken mensen die hun eigen achterom dicht gebouwd hebben met een garage. Die rekenden erop dat ze wel via het pad van de achterburen hun tuin in konden. Achterburen dachten daar anders over, dus nu kunnen ze alleen nog maar via hun huis hun tuin bereiken. Zoiets zou ook nog kunnen spelen, dat ze plannen in die richting hebben. (Weet niet hoe groot hun "achterom" is...)Goed idee! Of bouw er een schuur tegenaan. (5 cm afstand oid)
Ik vond die boom voor de deur wel een goede.

(wel even rekening houden met afstand tot de erfgrens enzo).
Of je laat een mooie klimop tegen de schutting aan groeien.
quote:_qwertu schreef op 30 maart 2012 @ 22:00:

Of je laat een mooie klimop tegen de schutting aan groeien.

Duurt nog een jaartje voordat ie zover is.. :D

Nee flauw, maar we hebben bijvoorbeeld wel de container voor die deur gezet.

Helaas zijn het geen mensen waar je ´even´ mee gaat praten. Ik wil me alleen niet tot hun niveau verlagen en er een schutting voorzetten, hoewel het echt wel in me op is gekomen.

Ik ga in alle rust de links lezen die ik eerder kreeg en daarmee verder. Mocht het op de legale manier allemaal niet werken, dan kan er altijd nog een schutting tegen hun deur... :-)
Ik krijg er een punthoofd van!
Klimop, een haagje, een mooi bloemenperkje... het hoeft niet hoog te staan om te kunnen laten zien dat de deur er maar voor de sier in zit, toch?
Klimop, ook leuk ja.
Kan het zijn dat zij helemaal niet goed gelezen hebben, maar gewoon zagen dat er een paadje was en dus een schutting met deur hebben gemaakt? Bedoel: als het echte tokkies zijn hebben ze misschien wel helemaal niet in de gaten dat er iets als recht van overpad bestaat en dat zij het niet hebben en de buren wel.

Succes!

Overigens: wij zitten op een hoek, waar het achterpaadjes van een stuk van 30 huizen uit komt. Allemaal langs onze schutting, over grond die waarschijnlijk van ons is met recht van overpad voor iedereen. Maar niemand weet eigenlijk hoe het echt zit.

Nooit last van eigenlijk, weleens een scooter (KNETTERDEKNETTER) en soms een heel grappig gesprekje ofzoiets wat je opvangt. Omdat er zo veel mensen overheen gaan is het onderhoud te verwaarlozen, het onkruid heeft geen kans om op te komen. Wel irritant is dat de kliko's op de stoep aan het einde van het paadje worden verzameld op de ophaaldag. En dat is voor ons raam - op de plek waar wij normaal onze auto hebben staan. En in een volle wijk kan je 's avonds niet echt ergens anders parkeren. Dus kliko's netjes aan de rand zetten en dan parkeren. Maargoed, da's wel te overzien.
quote:aaaanne schreef op 30 maart 2012 @ 22:13:

Kan het zijn dat zij helemaal niet goed gelezen hebben, maar gewoon zagen dat er een paadje was en dus een schutting met deur hebben gemaakt? Bedoel: als het echte tokkies zijn hebben ze misschien wel helemaal niet in de gaten dat er iets als recht van overpad bestaat en dat zij het niet hebben en de buren wel.

Nee, het schijnt dat ze dit wel wisten. Beide huizen zijn nieuwbouw, maar die van de achterburen iets eerder neergezet. Ze wisten dat er huizen met tuinen achter zouden komen.
quote:_qwertu schreef op 30 maart 2012 @ 21:43:

Dit zou ik ook doen trouwens, met dezelfde overweging. Mijn ervaring is dat asociale buren niet zo veel boodschap hebben aan wat jij vindt (of zelfs maar wat jouw recht is). Dus ik zou ook gewoon die deur dicht bouwen. Veel makkelijker aan te tonen ook dat de buren het pad niet gebruikt hebben.Precies.
Ik zou gewoon, ipv hier om advies vragen, de notaris bellen waar je het huis geleverd hebt gekregen, vragen of hij even jouw recht van overpad wil uitleggen en even precies op een kadastraal kaartje wil aangeven wie wel en wie niet over dat pad mag. Wellicht hebben zij wel degelijk een recht van overpad alleen staat dat in hun eigendomsbewijs en niet in de jouwe. De tekst voor een recht van overpad is ingewikkeld en moeilijk leesbaar. Het is mijn werk en weer uit ervaring dat wen recht van overpad niet altijd juist wordt geregeld zeker met niewbouwhuizen die niet bij elkaar horen
Ik begrijp dan niet dat je het geen probleem vind dat die andere naaste buren ( ook al zijn dat er maar enkele) gewoon van het pad gebruik mogen / kunnen maken. Lijkt me niets , geen schutting achter en die buren die in feite door je tuin lopen naar hun eigen tuin. Mijn gevoel v privacy zou weg zijn. Heb je soms geen achterschutting omdat hierdoor je tuin groter is?

Ook die deur bij de achterburen lijkt me niet zo prettig maar goed , die wordt weinig gebruikt.
Dit is bij mijn woning ook het. Geval. De rechter buren kunnen door dit pad in hun tuin komen. Ik gebruik het pad dus weer van mijn linker buren. Het is dus een brandgang waar wij en de buren door mogen. In mijn achterburen dus niet. We hebben zelfs voor dat pad betaald, het teld als eigen grond. Ondanks mogen we het niet bij de tuin trekken want de buren moeten er langs kunnen. Toen er in het begin een schutting geplaatst werd wilde een van de achterburen een deur maken, mijn buurman heeft toen die mensen erop gewezen dat zij niks met het pad van doen hebben omdat zij de een van de eigenaren waren. En hun dus officierl niet eens daar mogen komen.

Dus ts heeft gelijk, alleen is het je waard om er moeilijk over te doen?
quote:Misskatie schreef op 31 maart 2012 @ 02:42:

Lijkt me niets , geen schutting achter en die buren die in feite door je tuin lopen naar hun eigen tuin. Mijn gevoel v privacy zou weg zijn. Heb je soms geen achterschutting omdat hierdoor je tuin groter is? Ik persoonlijk zou lekker zelf een schutting plaatsen, natuurlijk wel zo dat er nog een paadje overblijft voor de mensen die er langs moeten. Dan mis je wel 1,5 meter tuin, maar je krijgt er wel heeeel veel privacy voor terug! En niet alleen privacy, ook veiligheid: het wordt inbrekers nu wel heel makkelijk gemaakt om via de achterkant bij jullie huis te komen.
ik zou idd eerst de notaris benaderen ivm dat recht van overpad en wie er precies waar recht op heeft.. Mocht daaruit blijken dat die betreffende buren géén recht hebben op overpad dan zou ik ze daarvan netjes op de hoogte stellen via een goed opgestelde , aangetekende, brief. Ik weet niet of je dan nog die deur moeten noemen maar ook dat zou je via de notaris, rechtsbijstand of jurudisch loket kunnen checken..

Ik snap Plokje wel hoor. het is nu onduidelijk en blijkbaar zijn het mensen die minder toenaderbaar zijn.. Dus ze maakt er geen overdreven probleem van, misschien beschrijft ze het hier wat plastisch (maar ja.. daar is het internet voor)..
Ik zou juist van die deur een probleem maken. Ze hebben daar niets te zoeken, dus er hoeft geen deur te zitten.
Eens met poldervrouw. Eerst zeker zijn van je zaak en dan, als je niet met buren kan praten een aangetekende brief sturen en een termijn in stellen. Eventueel in overleg met notaris of juridisch loket
Ik snap TO wel en vind het wat simpel gesteld dat je hier nu niks mee zou moeten doen omdat het op dit moment geen probleem oplevert.

Ik zou ook bang zijn voor verworven rechten als ik nu niks zou doen.

En dat ze over een paar jaar bijvoorbeeld ineens wel elke dag om 6 uur 's ochtends er met een brommer langsgaan.

Of de kliko op het paadje gaan stallen.

Of dat ze het verkopen en de nieuwe kopers vinden dat ze bepaalde rechten hebben omdat die deur er zit.

Of dat je het zelf wil verkopen en dat eventuele kopers vallen over een onterecht verleend recht van overpad.

Of weet ik veel wat.

Je kan niet in de toekomst kijken.

Maar TO weet nu dat ze voor dat pad betaald heeft (het is hààr grond) en dat het recht van overpad geldt voor de zijburen maar niet voor de achterburen.

Dan zou ik niet zonder enig overleg akkoord gaan met een andere situatie die in de toekomst mogelijk (en nu nog moeilijk te voorspellen) nadelige gevolgen zal hebben.

Als die achterburen toch graag ook gebruik zouden willen maken van dat pad, dan hadden ze daar over kunnen komen praten.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Uit de afleveringen van de 'rijdende rechter' heb ik altijd begrepen dat het recht van overpad eigenlijk iets achterhaalds is. Vroeger was het, om bouwkundige redenen, iets heel gebruikelijks, en daarom is het nog vaak bij oude huizen terug te vinden.

Hierom ben ik er erg verbaasd over, dat het, in geval van TO, gaat om een recht van overpad bij een nieuwbouwhuis....

TO, hoe ben je nu van plan het aan te gaan pakken?
quote:tof schreef op 02 april 2012 @ 16:46:

Uit de afleveringen van de 'rijdende rechter' heb ik altijd begrepen dat het recht van overpad eigenlijk iets achterhaalds is. Vroeger was het, om bouwkundige redenen, iets heel gebruikelijks, en daarom is het nog vaak bij oude huizen terug te vinden.

Hierom ben ik er erg verbaasd over, dat het, in geval van TO, gaat om een recht van overpad bij een nieuwbouwhuis....

TO, hoe ben je nu van plan het aan te gaan pakken?Zoals ik het heb begrepen gaat het meer om een poort achter een aantal huizen. De bewoners hebben gekozen om hun tuinen niet af te zetten waardoor en dus langs de achterkant van de tuinen wordt gelopen. Waarschijnlijk is die poort dus uitsluitend voor de betreffende huizen, en niet voor de achterbuurman die zelf een poort aan de zijkant van zijn huis heeft.
quote:Tickel schreef op 02 april 2012 @ 18:53:

Zoals ik het heb begrepen gaat het meer om een poort achter een aantal huizen. De bewoners hebben gekozen om hun tuinen niet af te zetten waardoor en dus langs de achterkant van de tuinen wordt gelopen.

Zoals ik het begrijp is het dus niet zozeer een keuze geweest van TO en de volgende 2 buren, maar is dit iets geweest wat als zodanig bij de aankoop al vaststond; dan is het dus eerder opgelegd geweest. Ik kan me niet voorstellen dat er vandaag de dag iemand is, die vrijwillig een recht van overpad aanneemt op zijn perceel....

Het alternatief zou een openbare steeg geweest zijn, waartoe iedereen vanuit zijn achtertuin toegang heeft. Ik verbaas mij erover dat in een nieuwbouwwijk niet gewoon is gekozen voor deze laatste optie! Dat had zo gebouwd kunnen worden; dan was ieder perceel dat aan die steeg ligt 0.75 meter smaller geweest, en had iedereen van het pad gebruik mogen maken. Maar ja, dan heeft de gemeente er weer een verantwoordelijkheid bij....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven