Geld & Recht alle pijlers

Reisverzekering geldig bij overlijden oma?

21-01-2012 12:37 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Zeer binnenkort gaan wij (mijn ouders, zus, schoonbroer, hun zoontje, vriend en ik) op vakantie. Nu gaat het echter sinds een kleine week erg slecht met mijn oma. De verwachting is dat ze nu heel snel komt te overlijden.

Op de vakantie is geen annuleringsverzekering afgesloten. Mijn moeder vroeg zojuist aan mij of ik een reisverzekering had. Die heb ik momenteel niet. Maar ik kan zo snel niet duidelijk vinden of er bij een overlijden van een familie lid (bloedverwant) geld uitgekeerd wordt voor het niet doorgaan van de vakantie. Wanneer dit is zou dit voor 3 personen gelden (moeder, zus en ik) en misschien voor 4 als mijn vader ivm aangetrouwd hier ook ondervalt.

Klopt dit? Ik zie namelijk door de bomen het bos even niet meer in alle polisvoorwaarden.

wie kan mij helpen? bedankt alvast.

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Wat naar dat het zo slecht gaat met je oma

Volgens mij kan je alleen beroep doen op een reisverzekering als jullie al op vakantie zijn. Zijn jullie van plan wel te gaan?
volgens mij is de reisverzekering iig per persoon, dus als ze zouden uitkeren zouden ze jouw reissom uitkeren en niet die van je familie. Die moeten daar hun eigen reisverzekering op aanspreken.

Verder denk ik dat bij het annuleren van de reis dit toch onder een annuleringsverzekering valt.

Bij mij is mijn oma overleden tijdens een stage in het buitenland, ik ben toen op koste van mijn reisverzekering terug naar Nederland gegaan toen ze zeer kritiek lag. Een paar dagen na de begrafenis ben ik toen weer terug naar stage-land terug gevlogen. Dit alles werd toen betaald door de reisverzekering.
Ik denk wel bij jouw ouders, maar niet bij jouw. Wij hebben hetzelfde meegemaakt. Gelukkig was KLM zo lief om ons twee kosteloos om te boeken, maar anders kon ik niet naar eerder naar huis vanuit Singapore of moest ik gewoon de volle mep betalen (voor twee tickets). Nu was ik ook te laat, maar ik had er niet aan moeten denken daar nog te zitten met zoveel verdriet.
Ik heb ooit een reis gecancelled bij reisbureau

toen mijn vader ernstig ziek werd.Had geen reisverzekering maar uit coulance mocht ik de reis tot een jaar verschuiven voor hetzelfde bedrag.Misschien het vragen waard als je geen reisverzekering hebt? (was nog wel VOOR het online tijdperk)
Informeer goed of je verzekerd bent voor de 2e graad (oma), of alleen voor de 1e graad.

En als je op voorhand niet heen kunt omdat een familielid is overleden, moet je je annuleringsverzekering aanspreken (want je annuleert je vakantie). Ook als je halverwege de vakantie terug moet, kun je een deel van je niet genoten vakantiedagen terug krijgen.

Ik heb een doorlopende reis- en annuleringsverzekering via de Hema, volgens mij nog geen 50,- per jaar.

En een reis/annuleringsverzekering is vaak per persoon, maar soms vergoeden ze ook de terugreis voor de meereizenden (als in 'samen geboekt'). Maar vraag dat na voor je een verzekering afsluit.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Annulering valt niet onder reisverzekering, dit is nou echt waar die annuleringsverzekering voor is bedoeld.

Waarom heb je geen reisverzekering? Reisverzekering is altijd handig, dekt oa evt extra ziektekosten (buiten wat je gewone zorgverzekering vergoedt), repatriering. Oftewel: kosten die behoorlijk kunnen oplopen. Ik zou een reisverzekering alleen laten zitten als ik naar Belgie ging of zo (en dan nog, de kosten en het gedoe van een repatriering vallen tegen).

Annuleringsverzekering kun je laten zitten, soms is de reissom zo laag dat het de moeite niet is. Alleen draai je dan ook zelf op voor de kosten als je zelf op stel en sprong naar huis zou moeten bij slecht nieuws.

Sterkte.
Ik vind de polisvoorwaarden van de Hema heel duidelijk. zonder ingewikkelde constructies. Die kan je hier vinden:

https://www.hemaverzekeri ... e%20Reisverzekering_C.pdf

7. Onderdeel reis afzeggen of inkorten (Rubriek annulering)

7.1 Waarvoor bent u verzekerd?

U bent verzekerd als u een reis heeft geboekt en die moet afzeggen. U bent ook verzekerd als u een reis heeft

geboekt en niet alle dagen van die reis kunt meemaken. Bijvoorbeeld doordat u vertraging heeft op de heenreis

of eerder naar huis moet. Of doordat u tijdens uw reis in het ziekenhuis wordt opgenomen. Of wij betalen, hangt

af van de reden dat u de reis afzegt of inkort.

7.2 Wanneer geldt de verzekering?

U bent verzekerd vanaf het moment dat u de reis boekt. De verzekering stopt op de laatste dag van de reis. U

mag maximaal 42 dagen achter elkaar op reis zijn.

7.3 Wanneer betalen wij als u de reis afzegt?

We betalen alleen als u de reis afzegt door één van de situaties hieronder. U krijgt maximaal het bedrag dat u

verzekerd heeft.

Dit is per geboekte reis:

∞ Voor 1 verzekerde maximaal ¤ 1.500,-.

∞ voor 2 verzekerden samen maximaal ¤ 3.000,-.

∞ voor een gezin maximaal ¤ 5.000,-.

7.3.1 Iemand overlijdt, wordt ernstig ziek of raakt ernstig gewond

∞ We betalen als u overlijdt. Of als u ernstig ziek wordt of als u ernstig gewond raakt door een ongeluk.

∞ We betalen als een familielid van u overlijdt, ernstig of ernstiger ziek wordt of door een ongeluk ernstig

gewond raakt. Met een familielid bedoelen we: de partner, de ouders, schoonouders, eigen kinderen,

stiefkinderen, pleegkinderen, broers, zussen, zwagers, schoonzussen, grootouders of kleinkinderen van u.

∞ We betalen ook als iemand die bij u in huis woont overlijdt, ernstig ziek wordt of ernstig gewond raakt door

een ongeluk.

7.6.1

Heeft u deze verzekering afgesloten nadat u de reis heeft geboekt? En was dat 7 dagen of langer nadat u de

reis heeft geboekt? Dan betalen we ook niet in de volgende situaties.

∞ U zegt de reis af omdat er iets gebeurt dat te maken heeft met een ziekte, aandoening of afwijking die u heeft.

En u had in de 3 maanden voordat deze verzekering inging al klachten door die ziekte, aandoening of

afwijking.

∞ U zegt de reis af omdat er iets gebeurt dat te maken heeft met een ziekte, aandoening of afwijking die een

huisgenoot of familielid van u heeft. En die huisgenoot of dat familielid had in de 3 maanden voordat deze

verzekering inging al klachten door die ziekte, aandoening of afwijking. Met een familielid bedoelen we: de

partner, de ouders, schoonouders, eigen kinderen, stiefkinderen, pleegkinderen, broers, zussen, zwagers,

schoonzussen, grootouders of kleinkinderen van u.

Reisverzekering geldt inderdaad pas als de reis gestart is. Afgelopen zomer zou iemand later aansluiten bij een reis. Uit coulance (zeer groot gezelschap, veel contacten met verzekeraar enz) hebben ze het voor ons geregeld, maar het viel er niet onder.
De verzekering moet je dus binnen 7 dagen na boeking van je reis afsluiten, anders keren ze sowieso niet uit.

En ik denk dat die restrictie voor alle verzekeringsmaatschappijen geldt.
Hima, jouw verzekering is geen 'standaard' reisverzekering, bij Hema heb je gecombineerde reis- en annuleringsverzekering. Bij de meeste aanbieders is dit apart.

(En inderdaad moet je die annuleringsverzekering binnen zoveel dagen na boeken reis afsluiten)
Is het niet zo dat als je nu een verzekering afsluit die zo ie zo niets meer dekt.

Want het is al bekend dat het niet goed gaat met je oma.

Dit geldt volgens mij onder het mom van "een brandend huis kun je niet verzekeren".

Kijk dit dus ook goed na voor je een verzekering afsluit. Want het kan best dat je dus niks krijgt!
Het annuleren van een reis valt niet onder de reisverzekering. Daar is nu juist een aparte annuleringsverzekering voor.
Ik zou gewoon een doorlopende annalueringsverzekering afsluiten bij de anwb. Die geld dan ook nog voor je reis die je binnenkort gaat maken.

Alleen een annulering voor de reis die je nu gaat maken kan tot 5 dagen na boeken van je reis (dus denk dat dat niet meer kan). Op de site van de anwb kan je gewoon zien welke familieleden (1e en /of 2e graads) vergoed worden.

Doorlopend gaat in vanaf datum dat je m afsluit.
Jaren geleden overleed de opa van mijn toenmalige vriend.

We zaten toen in het buitenland.

De reisverzekering heeft de taxi naar het vliegveld, de telefoonkosten en de vlucht vergoed

De annuleringsverzekering de gemiste vakantiedagen.

Dus ik zou beide verzekeringen afsluiten.
Allereerst sterkte!

Je kan nu geen annuleringsverzekering meer afsluiten. Helaas, maar zo zijn (vrijwel altijd) de regels. Die moet inderdaad binnen x dagen na het boeken van je reis zijn afgesloten.

Ik zou er maar van uit gaan dat je reisverzekering je reis niet vergeodt, daar is de reisverzekering niet voor bedoeld. En als je het niet kunt terugvinden in de polisvoorwaarden dan zal het er ook niet in staan.

Wat je wel kunt doen is nu contact opnemen met de reisorganisatie en vragen wat zij voor je kunnen doen. Wie weet kun je annuleren en een deel van de kosten terugkrijgen? Of tegen niet al te veel extra kosten je reis een paar maanden opschuiven? Het is het proberen waard!
Hi

Bedankt voor de reacties. Ik dacht namelijk ook niet dat de reisverzekering dit niet vergoed. Maar ik wilde het gewoon zeker weten. Ik ging zowiezo kijken voor een reisverzekering maar was er nog niet over uit of ik een kortdurende of een doorlopende zou nemen.

We hebben niet geboekt bij of via een organisatie, we hebben losse vluchten en losse slaaplaatsen (via een particulier soort van b&b). Nouja is het zo dan is het zo, we moeten even kijken hoe deze week verloopt en ik wil het een beetje van mijn moeder laten afhangen of ze wel of niet wil gaan. Bedankt
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:himalaya schreef op 21 januari 2012 @ 12:55:

De verzekering moet je dus binnen 7 dagen na boeking van je reis afsluiten, anders keren ze sowieso niet uit.

En ik denk dat die restrictie voor alle verzekeringsmaatschappijen geldt.

Dat hangt er vanaf wat de situatie alvorens het afsluiten was. Stel je boekt een vakantie in februari voor november en had toen een doorlopende reisverzekering bij X. In mei stap je over naar Y. In oktober blijkt dat je moet annuleren of tijdens de vakantie gebeurt wat waardoor je moet claimen op de reisverzekering. Dan is de verzekering niet binnen 7 weken na boeken afgesloten, maar wordt er toch uitgekeerd door Y omdat er reeds een bestaande verzekering was. Wist ik ook niet, tot ik het dit jaar voor mijn ouders uit moest zoeken in kader betere dekking nodig voor reis B terwijl A ook al geboekt maar nog niet genoten was en huidige verzekeraar kon dekking niet bieden. Heb menige verzekeraar gecontacteerd, maar allemaal eenzelfde afhandeling.

Voor de orginele vraag; dat valt niet met zekerheid te beantwoorden. Daarvoor zul je de voorwaarden van moeten lezen van de verzekering die je op het oog hebt. Bovendien zal er duidelijk moeten worden in hoeverre dit door verzekeraar als "reeds bekende situatie bij moment van afsluiten" geldt en of men daarop eventueel alsnog zou kunnen afwijzen.

Daarnaast kan het invloed hebben hóe je de reis geboekt en betaald hebt. Is dit met creditcard, dan zit daar vaak een beperkte aankoopverzekering op, waaronder ook bepaalde vergoedingen omtrent vluchtvertraging, bagage en wat al niet meer. Ook daarbij geldt; voorwaarden verschillen per verzekeraar en zul je dus even moeten uitpluizen. Kom je er niet uit maar is de reis betaald met de creditcard? Bel dan gewoon de verstrekker, die kan je meer vertellen.

Volgende stap; bij wie heb je geboekt? Check ook daar weer de voorwaarden. Soms sta je verbaasd over wat er toch al halfslachtig mogelijk is. Losse componenten (vlucht, hotel etc.) zijn daarbij makkelijker is mijn ervaring.

Los daarvan; met elkaar praten en iedereen een kans geven zijn/haar gevoel te laten spreken. Wil een ieder wel op vakantie met het risico te laat terug te komen voor overlijden en/of begravenis/crematie (wat als alles tegen zit qua vluchten vol, vertragingen, weet ik het, waardoor je niet terug kan komen)? Als er iemand zou zijn die daar veel moeite mee heeft, dan is het misschien verstandiger om de reis niet eens te maken of alleen met diegenen die daar achter staan. Kans tot reizen krijg je toch makkelijker weer rond dan aanwezig zijn rondom een overlijden. Wanneer iemand zich erg geroepen voelt om daar bij te "moeten" of willen zijn, zou het mooi zijn als ze de ruimte ook nemen om dat te doen. En niet vanuit de groep wordt besloten dat ze bijv. maar op reis moeten omdat "meeste stemmen gelden".

Sterkte!
when you wish upon a star...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven