Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Wij splitsen ook altijd de rekening maar hier drinkt iedereen en geen vegetariers.
Ik zou het heel onplezierig vinden als iemand direct zijn of haar consumpties bij elkaar optelt, dat bedrag op tafel gooit en het de rest dan maar laat uitzoeken.
Samen uit, samen betalen.
Dus van te voren goede afspraken maken. Ben je het daar niet mee eens, ga dan ook niet mee.

Als ik met vrienden iets ga doen splitten we gewoon in gelijke delen. Niks geen gereken en gedoe.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-02-2018 11:53
Reden: Spam
99.46% gewijzigd
lise1985 schreef:
16-02-2018 10:56
Ik zou het heel onplezierig vinden als iemand direct zijn of haar consumpties bij elkaar optelt, dat bedrag op tafel gooit en het de rest dan maar laat uitzoeken.
Samen uit, samen betalen.
Dus van te voren goede afspraken maken. Ben je het daar niet mee eens, ga dan ook niet mee.

Als ik met vrienden iets ga doen splitten we gewoon in gelijke delen. Niks geen gereken en gedoe.


Dus als iemand op dieet is en daarom maar 1 gang eet ipv 3, en geen alcohol drinkt maar alleen water, en 1 koffie na, dan mag diegene niet mee van jou, of moet diegene het maar accepteren dat hij het dubbele betaalt dan wat hij zelf gebruikt? Behoorlijk asociaal.

Kijk jij er wel eens naar of je tafelgenoten net zoveel gangen nemen, en net zoveel drinken?

Als er veel flessen wijn doorgaan en 1 of 2 personen zijn de bob, vind ik het ook nogal lullig dat zij voor de wijn van de anderen betalen.
Marana-- schreef:
16-02-2018 11:16
Dus als iemand op dieet is en daarom maar 1 gang eet ipv 3, en geen alcohol drinkt maar alleen water, en 1 koffie na, dan mag diegene niet mee van jou, of moet diegene het maar accepteren dat hij het dubbele betaalt dan wat hij zelf gebruikt? Behoorlijk asociaal.

Kijk jij er wel eens naar of je tafelgenoten net zoveel gangen nemen, en net zoveel drinken?

Als er veel flessen wijn doorgaan en 1 of 2 personen zijn de bob, vind ik het ook nogal lullig dat zij voor de wijn van de anderen betalen.
Jawel hoor, maar ik zei daarom ook dat je beter van te voren die afspraken kunt maken.
lise1985 schreef:
16-02-2018 11:19
Jawel hoor, maar ik zei daarom ook dat je beter van te voren die afspraken kunt maken.
Ja en een mogelijke afspraak is dus ieder eigen deel betalen.

Wij werken ook gewoon met tikkie. In de meeste restaurants waar wij komen doen ze niet aan rekeningen per persoon/stel betalen, vanwege de drukte. Dus een iemand betaalt en stuurt de rest een tikkie, zo veel moeite is dat niet.

Werkt hier prima. Iedereen heeft een ander inkomen en andere eetgewoontes. Dus waarom zou je voor een ander bepalen dat hij meer moet betalen?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-02-2018 10:56
Ik zou het heel onplezierig vinden als iemand direct zijn of haar consumpties bij elkaar optelt, dat bedrag op tafel gooit en het de rest dan maar laat uitzoeken.
Samen uit, samen betalen.
Dus van te voren goede afspraken maken. Ben je het daar niet mee eens, ga dan ook niet mee.

Als ik met vrienden iets ga doen splitten we gewoon in gelijke delen. Niks geen gereken en gedoe.
Dus als iemand om welke reden dan ook niet op jullie wijze wil betalen, heb je diens gezelschap liever niet? Ik zou dan dus niet mee gaan. Sterker nog, zulke vrienden bel ik nooit meer...
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Je hebt toch een mond gekregen, ik zou gewoon vooraf aangeven dat je voortaan alleen je eigen deel betaald met fooi.

Kunnen ze wat van vinden... lekker boeien.

Ik eet erg weinig, soms alleen hoofdgerecht. Nooit nagerecht en ik drink amper ivm insulineproblemen.

Bij ons is het sowieso heel normaal om ongeveer je eigen deel te betalen omdat wij wel kunnen bedenken dat niet iedereen het even breed heeft. Is gewoon zo gegroeid omdat er inkomensverschillen en een aantal flinke dure drinkers zijn terwijl andere amper drinken. en we het toch leuk vinden om af en toe wat samen te doen zonder gedoe om geld.
Maar bij andere mensen geef ik het ook gewoon aan, wel van te voren.

Soms zit er wel 30/40 euro of meer verschil in omdat ik niet altijd een voorgerecht neem en sowieso nooit een nagerecht neem en amper wijn/drank drink.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 11:44
68.83% gewijzigd
Vlammetje schreef:
16-02-2018 11:35
Dus als iemand om welke reden dan ook niet op jullie wijze wil betalen, heb je diens gezelschap liever niet? Ik zou dan dus niet mee gaan. Sterker nog, zulke vrienden bel ik nooit meer...
Eens.
lise1985 schreef:
16-02-2018 10:56
Ik zou het heel onplezierig vinden als iemand direct zijn of haar consumpties bij elkaar optelt, dat bedrag op tafel gooit en het de rest dan maar laat uitzoeken.
Samen uit, samen betalen.
Dus van te voren goede afspraken maken. Ben je het daar niet mee eens, ga dan ook niet mee.
Hoezo moet de rest het dan uitzoeken? Zo moeilijk is dat niet, als die ene persoon dat ook kan. En als je niet kan rekenen, kun je het ook nog aan die ene snelle rekenaar vragen ;-)

Ik zou het heel onplezierig vinden om te gaan eten met een paar freeloaders.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
16-02-2018 10:55
Wij splitsen ook altijd de rekening maar hier drinkt iedereen en geen vegetariers.
Ja als het gelijk op gaat als we met een ander stel zijn doen we dat ook zo.

Vroeger wel eens een dikke vette discussie gehad met iemand toen we op vakantie waren. Voor de lunch aten hij en zijn vriendin een dure biefstuk en flink wat bier en wij hadden een hamburger en een cola oid. De rekening moest gedeeld worden. Ik was het er natuurlijk niet mee eens en zei dat wij alleen ons deel betaalden omdat wij maar voor een tientje oid hadden gegeten. Ja dan hadden wij ook maar een biefstuk moeten pakken. Nee ik had zin een hamburger. Snapte hij niks van.
We zijn nog steeds vrienden maar lappen voor een pot doe ik dus met sommige mensen niet meer.
dolfje schreef:
16-02-2018 10:16
Ik vind wel dat je dat dan moet aangeven bij het bedienend personeel, voor hun is het niet relaxter en zelfs vervelend als het achteraf nog gesplitst moet worden.
De laatste jaren merk ik echt nooit meer dat dit een probleem is. Allemaal apart afreken met de pin is geen enkel probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 11:55
De laatste jaren merk ik echt nooit meer dat dit een probleem is. Allemaal apart afreken met de pin is geen enkel probleem.
Oh gelukkig.
Wij zijn al lang niet meer met een groep uit eten geweest en aparte rekeningen gevraagd. Meestal pint er 1 iemand en dan de dag erna maakt de rest het over.
lattemachiato schreef:
16-02-2018 10:35
Overigens ben ik meestal degene in een groep die een beetje op let of er geen mensen zijn die echt minder eten. Als iedereen voor- hoofd- en nagerecht heeft gehad en 1 persoon alleen een hoofdgerecht, dan kan dat natuurlijk niet. Met name mijn man is heel makkelijk in roepen: zullen we het gewoon door X delen? Misschien dat ik daarom extra goed op let, omdat ik dat van hem weet. Negen van de tien keer zegt de betreffende persoon namelijk zelf dan niks. Dan zeg ik altijd gelijk: "nee dat kan niet, want Pietje heeft alleen maar een hoofdgerecht op". Meestal rekenen we dan uit wat die persoon gegeten heeft en de rest van het bedrag delen we door het aantal personen. Ik vind het eerder raar als jij degene bent die veel eet en drinkt en niks zegt, dan dat je degene bent die niet veel eet en drinkt en wel wat zegt.
Dit dus. Ik vraag me echt af of mensen die zeggen 'ik vind 5 euro extra geen probleem' niet precies degenen zijn die dus heel vaak dat bedrag 'cadeau' krijgen van hun tafelgenoten. Misschien ben ik een kniepert. Maar wat vooral blijft staan voor mij, is dat ik liever zelf bepaal wat ik op welk moment met mijn geld doe. En 60 euro per jaar vind ik geen tientjeswerk meer.
dolfje schreef:
16-02-2018 11:58
Oh gelukkig.
Wij zijn al lang niet meer met een groep uit eten geweest en aparte rekeningen gevraagd. Meestal pint er 1 iemand en dan de dag erna maakt de rest het over.
Nu kan het vaak al bij het afrekenen zonder gedoe. Echt bijna overal. Is ook echt best normaal tegenwoordig. Soms vraagt de bediening het al zelf bij het maken van de rekening.

En anders is er tikkie terug of internetbankieren. Vee handiger dan vroeger inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 11:58
Dit dus. Ik vraag me echt af of mensen die zeggen 'ik vind 5 euro extra geen probleem' niet precies degenen zijn die dus heel vaak dat bedrag 'cadeau' krijgen van hun tafelgenoten. Misschien ben ik een kniepert. Maar wat vooral blijft staan voor mij, is dat ik liever zelf bepaal wat ik op welk moment met mijn geld doe. En 60 euro per jaar vind ik geen tientjeswerk meer.

Wij zijn zo´n stel dat doorgaans zegt; gewoon allemaal hetzelfde afrekenen. Maar wij hebben dan ook vrienden die vergelijkbaar eten. Of drinken. Een aantal keer de rekening echt uitgesplitst naderhand en die vijf euro verschil zijn de ene keer in ons voordeel en de andere keer in ons nadeel. Wij lusten geen alcohol, maar ik ben bijvoorbeeld wel dol op carpaccio. Als de andere helft van het gezelschap een bouillon neemt heb je het eerste prijsverschil al weggestreept.

Maar als we met een groter gezelschap gaan, dan betaalt gewoon ieder zijn eigen, wel zo relaxt. En heel opvallend; dan wordt er een stuk minder gedronken.
Willen we helemaal geen gezeik, kiezen we voor een all-in wok restaurant/buffet. Iedereen hetzelfde bedrag en je eet en drinkt vervolgens wat je wil. Niet direct mijn favoriete manier van uit eten, maar wel lekker duidelijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
JollyRider schreef:
16-02-2018 08:57
Iets meer zelfreflectie juf
Wat maak je toch vaak een probleem van iets wat geen probleem is joh. Ik zeg toch niets bozigs? Ik bedoel er toch niets persoonlijks mee?
Om moe van te worden zeg.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
16-02-2018 10:56
Ik zou het heel onplezierig vinden als iemand direct zijn of haar consumpties bij elkaar optelt, dat bedrag op tafel gooit en het de rest dan maar laat uitzoeken.
Samen uit, samen betalen.
Dus van te voren goede afspraken maken. Ben je het daar niet mee eens, ga dan ook niet mee.

Als ik met vrienden iets ga doen splitten we gewoon in gelijke delen. Niks geen gereken en gedoe.
Ben het eens met afspraken voordat je van huis gaat. Soms is het gewoon niet duidelijk of je wordt uitgenodigd of dat het een voorstel is om gezamenlijk op eigen kosten te eten.

Bij: "Dat is een leuke tent! Zullen we hier gaan eten?" is het niet duidelijk. Dan zou de ander eraan moeten denken om voor te stellen gescheiden te betalen. Als degene die het voorstel oppert ook niets zegt dan ga ik ervan uit dat degene die uitnodigt betaalt.

Overigens is een kreet als "ik trakteer (behalve extra drankjes)" ondubbelzinnig.

Alle foefjes om *onopvallend* toch niet voor anderen te willen betalen vind ik eigenlijk nogal grof en gierig overkomen. Je bespreekt het meteen voordat je naar binnen gaat, aan tafel is het al rijkelijk laat, maar na het bestellen is de gelegenheid voorbij om onder de betalingsverplichting uit te komen.

Maar goed, gebeurt maar zelden hoor dat we met anderen gaan eten en dan betalen wij gewoon. Als we dat enkele malen per week zouden doen dan zou dat in de papieren lopen maar dan kan je je ook afvragen of het niet beter was thuis zelf iets te koken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-02-2018 09:31
wij hebben een prima (dubbel)inkomen, een van mijn vriendinnen leeft van een uitkering. Rondjes in een cafe betaal ik.
Het is ook gewoon leuk, dat ze mee is. Voelt ze zich soms wel bezwaard. Dat lossen we (=vriendinnen) op door haar op feestelijke momenten (verjaardag/kerst/hond jarig what ever) kaartjes kado te doen voor een concert of film oid.
Dat is heel attent van jullie, maar niet in alle vriendengroepen gaat het zo denk ik.
retrostar schreef:
16-02-2018 12:37

.. vind ik eigenlijk nogal grof en gierig overkomen. Je bespreekt het meteen voordat je naar binnen gaat, aan tafel is het al rijkelijk laat, maar na het bestellen is de gelegenheid voorbij om onder de betalingsverplichting uit te komen.
Wat,de verplichting om andermans drankjes, voorgerecht te bekostigen?
Ik neem aan dat wat een ieder bestelt,hij/zij ook zelf kan betalen en niet verwacht dat een ander daaraan bijdraagt.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 11:58
Dit dus. Ik vraag me echt af of mensen die zeggen 'ik vind 5 euro extra geen probleem' niet precies degenen zijn die dus heel vaak dat bedrag 'cadeau' krijgen van hun tafelgenoten. Misschien ben ik een kniepert. Maar wat vooral blijft staan voor mij, is dat ik liever zelf bepaal wat ik op welk moment met mijn geld doe. En 60 euro per jaar vind ik geen tientjeswerk meer.
Ik krijg het waarschijnlijk juist heel vaak niet cadeau, maar ik vind niet na hoeven denken hoeveel mijn deel precies was, omdat het gewoon een gezellige avond was (net zoveel voor mij als voor anderen) die 5 eu extra wel waard.
Alle reacties Link kopieren
Alleen zal het vaak meer zijn dan 5 euro... En dat kan gaan steken. Dus vooraf afspreken en ook beide opties prima vinden dan. Blijft uit eten gaan gewoon gezellig en geen gedoe.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
retrostar schreef:
16-02-2018 12:37


Alle foefjes om *onopvallend* toch niet voor anderen te willen betalen vind ik eigenlijk nogal grof en gierig overkomen. Je bespreekt het meteen voordat je naar binnen gaat, aan tafel is het al rijkelijk laat, maar na het bestellen is de gelegenheid voorbij om onder de betalingsverplichting uit te komen.
Hè????
Onopvallend? Het zou gewoon niet eens een issue moeten zijn dat iemand moet betalen voor wat een ander meer eet of drinkt.
En een tijdslimiet waar binnen het besproken moet worden is bizar.
MargjeM schreef:
16-02-2018 12:54
Ik krijg het waarschijnlijk juist heel vaak niet cadeau, maar ik vind niet na hoeven denken hoeveel mijn deel precies was, omdat het gewoon een gezellige avond was (net zoveel voor mij als voor anderen) die 5 eu extra wel waard.


Eens hoor als het om zulke bedragen gaat....


Maar heel vaak gaat het om meer geld.
En ik zou nooit van een ander verwachten dat zijn mee betalen aan mijn deel als het om meer dan een paar euro gaat.
Vind echt bizar. Ik heb altijd gezegd dat een ander niet voor mijn dure eten en drank hoefte mee te betalen.


En nu ik zelf sinds kort aan de andere kant zit qua inkomen en geen drank en nagerechten ivm suikerziekte.. vind ik het ook niet raar als ik aangeef niet 20/30 euro meer te gaan betalen voor de rest van de groep.

En gelukkig vind niemand dat raar, eerder gewoon normaal en eerlijk.

Of dat wat een ander net tikt, dat iemand anders voor jou bepaald tot wanneer je mag aangeven dat je gewoon je eigen deel wil betalen.


Het zou normaler zijn om gewoon je eigen deel te betalen en dat het splitsen iets is waar je het over kan hebben als de rekening komt.
anoniem_194147 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 13:18
32.18% gewijzigd
redbulletje schreef:
16-02-2018 10:24
Overigens vind ik het relaxter ieder voor zich te doen, zodat ik me niet in hoef te houden. Als de één een schnitzel eet en ik zit aan de zeetong, dan zou ik me bezwaard voelen dat diegene mee moet betalen aan mijn duurdere smaak.

Dit. Je let zelf toch ook andersom op? Als ik een duur gerecht kies wil ik daar zelf voor betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven