Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 09:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.

Nee, dat zou ik geen enkel probleem vinden.

Ik moet zeggen dat ik zelf in het geval van TO al voorstel dat ik meer betaal, als de ander niet drinkt en ik echt aanzienlijk meer besteld heb. Maar als maar het om 5 euro zou gaan, dan zou ik het zelfs een beetje gênant vinden om aan te bieden dat ik 5 euro meer betaal. Andersom ook, als een vriendin zou zeggen, ik betaal wel 5 euro meer, want ik heb een glas wijn meer, dan zou ik zeggen; nee joh, ben je gek. Ik zou het heel onprettig vinden om met vrienden uit eten te gaan en dan alles uit te moeten rekenen, ook als mijzelf dit bijv. 20 euro meer zou kosten, dan nog zou ik dat gereken niet fijn vinden. Ik heb ook geen vrienden waarbij dat voorkomt overigens, maar misschien zijn die niet eerlijk, dat kan. Hoewel ik geen vrienden heb, die niet een wijntje drinken tijdens een etentje :-D
Als eerste de rekening pakken, snel scannen en je eigen bedragen optellen en dan zeggen 'mijn deel is ongeveer 22 euro, dus ik leg alvast 25 euro neer, dan kunnen jullie de rest verdelen als je wilt'.

Ik probeer het zelf in de gaten te houden. Als iedereen ongeveer even duur eet en drinkt, dan ga ik mee het voorstel te splitsen, als er mensen zijn die een gang minder hebben genomen of veel minder gedronken hebben, zeg ik dat ik liever per persoon het eigen deel betaal. Ik zit zelf meestal in de middenmoot merk ik, dus voor mijn deel van de kosten maakt het niet veel uit.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-02-2018 09:16
als ik met een groep(je) uit eten ga, gaat het me om die leuke avond. En dan kan me die 5 euro inderdaad niet schelen.

Ik vind het ervan afhangen of die €5 uit altijd uit dezelfde portemonnee komt of niet.
Als ik het idee heb dat het een beetje om en om is, dan maakt het me ook niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst uit eten met een groepje . Ik wist dat het eten 35,-was. Heb zelf 2 cola gedronken en de rest zat aan de wijn. Eén iemand betaalde en ik zou achteraf een tikkie krijgen. Nooit meer bij stilgestaan, maar toen het tikkie kwam en ik 55,- mocht betalen dacht ik wel, Shit ik heb de flessen wijn voor de anderen betaald. Heb er niks van gezegd maar de volgende x zal ik dat wel anders doen. Dure les.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn nou eenmaal mensen die het wel lekker vinden, drie glazen wijn bij het eten á 8 euro. Voor dat bedrag kan ik doorgaans eten en drinken.

Bespreek het in elk geval niet op de avond zelf, want met wat pech verknoei je de hele avond. Op het moment dat je de afspraak maakt meteen even melden dat jij alleen je eigen deel betaalt. Desnoods met de smoes dat het financieel even wat minder gaat of dat je de komende tijd wat veel feestjes hebt ofzo.

En vervolgens, als jullie om de rekening vragen, jouw deel meteen cash op tafel leggen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit dé gelegenheid om wat duurder te eten. Per slot van rekening ben je uit en is er geen goede andere oplossing. Je wil niet gierig overkomen en je geniet van hun gezelschap. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb wel eens als student 25,00 bij me gehad en bij het bestellen daarmee rekening gehouden. Toen wilde men achteraf delen en kwam het op hoger uit. Geprotesteerd en toe ging men alsnog rekenen pp.

Zou ik nu nog steeds doen. Omdat anderen geen zin hebben om het bij te houden en na afloop op te tellen zou ik dan meer moeten betalen. Daar heb ik geen zin in, ongeacht hoeveel geld ik heb.

Meestal pak ik als 1e de bon inderdaad en leg ik mijn bijdrage neer.
Marana-- schreef:
16-02-2018 09:37
Als eerste de rekening pakken, snel scannen en je eigen bedragen optellen en dan zeggen 'mijn deel is ongeveer 22 euro, dus ik leg alvast 25 euro neer, dan kunnen jullie de rest verdelen als je wilt'.
Op reis wel 'ns meegemaakt als we met 'n groep uit eten gingen. Legde ik mijn bedrag + fooi weg en bij het natellen van het eindbedrag bleek er maar net genoeg op tafel om te rekening van te betalen. Dus anderen hadden geen fooi gegeven en ook nog 'ns de fooi van de welgevers in hun zak gestoken. Aparte rekeningen vragen is relaxter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het omgekeerde vervelend: de rekening splitten als je zelf meer eet. Ik wil in een restaurant graag kunnen bestellen waar ik zin in heb, en me niet gehinderd voelen omdat er iemand mee is die alleen een voorgerecht en een glaasje cola wil, en de rekening gesplit moet worden.

Dat vind ik trouwens sowieso ongezellig. Voor mij is uit eten een beetje een bourgondische aangelegenheid die er niet leuker op wordt als mijn tafelgenoot zo sobertjes gaat zitten doen. Je hoeft natuurlijk geen wijn te drinken als je geen alcohol wilt, en geen toetje als je op dieet staat. Maar neem wel twee gangen zodat we iig samen kunnen eten.

Financiën daargelaten, waarom nuttigen sommige mensen in een restaurant amper iets?
merano wijzigde dit bericht op 16-02-2018 10:49
0.35% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-02-2018 10:02
Financiën daargelaten, waarom nuttigen sommige mensen in een restaurant amper iets?
Ik heb niet altijd even veel honger en ook niet zoveel zin om me de hele dag weinig te eten en dan los te gaan in het restaurant....
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
merano schreef:
16-02-2018 10:02
Ik vind het omgekeerde vervelend: de rekening splitten als je zelf meer eet. Ik wil in een restaurant graag kunnen bestellen waar ik zin in heb, en me niet gehinderd voelen omdat er iemand mee is die alleen een voorgerecht een een glaasje cola wil, en de rekening gesplit moet worden.

Dat vind ik trouwens sowieso ongezellig. Voor mij is uit eten een beetje een bourgondische aangelegenheid die er niet leuker op wordt als mijn tafelgenoot zo sobertjes gaat zitten doen. Je hoeft natuurlijk geen wijn te drinken als je geen alcohol wilt, en geen toetje als je op dieet staat. Maar neem wel wel twee gangen zodat we iig samen kunnen eten.

Financiën daargelaten, waarom nuttigen sommige mensen in een restaurant amper iets?
Mee eens! Vind dat ook uitermate ongezellig. Dat je niet veel op kunt tot daar aan toe, maar zeker in 'n frans restaurant zijn de gerechtjes heus geen bord vol machtig voedsel en kun je best 2 gerechten nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met weinig nemen. Als ik met mijn vriendin ergens ga eten is zij standaard 10 á 15 euro meer kwijt. Niet omdat ik niet eet maar wel omdat zij zo'n 4 wijntjes drinkt en ik 1 fris neem (ik drink weinig bij het eten)
Ik ga zo'n eens in de maand met haar eten. Dat zou neer komen op zo'n 120 tot 180 euro per jaar wat het mij meer kost omdat zij wijn drinkt. Zij geeft zelf overigens aan haar deel te betalen en niet te splitsen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn woonplaats kun je eigenlijk overal apart betalen. Op de kassa tikken ze even je eigen consumpties aan. meestal betaalt iedereen dus voor zich. Soms zegt iemand: vandaag trakteer ik. Met meerdere vriendinnen delen we ook soms, maar ik hou er wel rekening mee als ik cocktails heb gehad en de ander fris. Dan betaal ik dus gewoon meer.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-02-2018 09:59
Aparte rekeningen vragen is relaxter.
Ik vind wel dat je dat dan moet aangeven bij het bedienend personeel, voor hun is het niet relaxter en zelfs vervelend als het achteraf nog gesplitst moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een kleine eter, neem dan ook nooit een voorgerecht. Maar over de rekening doe ik nooit moeilijk, gewoon alles op 1 hoop, zo vaak gaan we nu ook weer niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
dolfje schreef:
16-02-2018 10:16
Ik vind wel dat je dat dan moet aangeven bij het bedienend personeel, voor hun is het niet relaxter en zelfs vervelend als het achteraf nog gesplitst moet worden.
In Amerika werd dat standaard vooraf gevraagd als ik samen met mijn vriendinnen ging eten.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-02-2018 10:02
Financiën daargelaten, waarom nuttigen sommige mensen in een restaurant amper iets?

Ik kan mij nog wel voorstellen dat als je (door omstandigheden?) vaak uit eten gaat, je niet elke keer voor een driegangenmenu kiest. Ik ken iemand die zeker 3-4 keer in de week uit eten gaat. Met vrienden, collega's, klanten en omdat hij geen zin heeft om te koken. Dus dan neemt hij een heel klein voorgerecht en wel een hoofdgerecht.

Aan de andere kant, bij veel restaurants waar ik ga eten, is het echt wel veel als je 2-3 gangen neemt...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Overigens vind ik het relaxter ieder voor zich te doen, zodat ik me niet in hoef te houden. Als de één een schnitzel eet en ik zit aan de zeetong, dan zou ik me bezwaard voelen dat diegene mee moet betalen aan mijn duurdere smaak.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een keer uitgenodigd voor het afscheidsfeestje van een vriendin in een restaurant. Ze ging emigreren en had een groep vrienden uitgenodigd, waar ik niemand van kende omdat ze in een andere stad woonde. Het restaurant dat ze had gekozen was het restaurant waar haar ex vriend als kok werkte, die had voor ons een mini menu gemaakt waar we uit konden kiezen.

Op tafel stonden flessen wijn. Ze hadden 1 lange tafel gemaakt door verschillende tafels tegen elkaar te zetten. Aan elke tafel zaten 4 personen. Er stonden 3 flessen wijn op iedere tafel. Ik drink geen alcohol.

Bij mij aan tafel zat ook een stel, die heel snel 2 flessen wijn opdronk en er nog 1 bij bestelde. De andere fles werd door de man tegenover mij leeggedronken. Die bestelde er ook nog 1 bij. Omdat ik niet wist of wij dit etentje zelf moesten betalen (vriendin had ons tenslotte uitgenodigd om naar dat restaurant te komen) of dat we het zelf moesten betalen, ben ik na het eten naar de kassa gelopen en heb gezegd dat ik alleen wilde betalen wat ik gegeten had. De flessen bleken € 20 per stuk te kosten, er waren dus 5 flessen door heen gegaan aan mijn tafel, waarschijnlijk dachten mijn tafelgenoten ook dat het eten/ drinken hen aan werd geboden. Ik wilde niet meebetalen aan het gulzige drinkgedrag van mijn tafelpartners die ik niet kende.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
16-02-2018 10:14
Ik denk dat het niet zoveel te maken heeft met weinig nemen. Als ik met mijn vriendin ergens ga eten is zij standaard 10 á 15 euro meer kwijt. Niet omdat ik niet eet maar wel omdat zij zo'n 4 wijntjes drinkt en ik 1 fris neem (ik drink weinig bij het eten)
Ik ga zo'n eens in de maand met haar eten. Dat zou neer komen op zo'n 120 tot 180 euro per jaar wat het mij meer kost omdat zij wijn drinkt. Zij geeft zelf overigens aan haar deel te betalen en niet te splitsen.
Je rekent verkeerd. Als zij 10 euro duurder uit is dan scheelt jou dat op jaarbasis zo'n 60 euro. Immers je zou dan ook het verschil delen.

Bij de meeste vriendengroepen delen we door het aantal personen. Als iemand aangeeft krap te zitten of het heel scheef is gelopen met de prijs van drankjes dan houden we daar rekening mee. Nooit een probleem. De enige keer dat het raar ging was toen iemand zei dat ze wek even ging betalen en vervolgens zonder het even te melden alleen haar deel af heeft gerekend. Het principe is geen probleem maar zeg het even.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik vind uit eten gaan trouwens ook echt duur. 60 euro voor één maaltijd vind ik echt veel geld. Daar ga ik liever 4 keer van lunchen. Ik ga ook niet vaak echt uit eten, liever lunch of tapas ofzo.
Ik zou dus wel balen als ik iedere keer voor de ander mee zou betalen. Een keertje is tot daar aan toe, maar als het elke maand zou zijn, nee dank je. Is ook geen gierigheid, want ik betaal gerust een keer de koffie of lunch met een vriendin.
Het heeft er ook mee te maken dat ik graag zelf beslis waar ik mijn geld aan uitgeef. Gelukkig is het hier nooit een probleem geweest binnen mijn vriendenkring.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Alle reacties Link kopieren
subon schreef:
16-02-2018 10:25
Je rekent verkeerd. Als zij 10 euro duurder uit is dan scheelt jou dat op jaarbasis zo'n 60 euro. Immers je zou dan ook het verschil delen.
Inderdaad! Maar dan vind ik 60 tot 90 euro nog echt teveel om zo weg te geven. Ze is niet het enige gezelschap waar ik mee ga eten. Als niet drinker ben je dan altijd duurder uit met splitsen van de rekening.
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik meestal degene in een groep die een beetje op let of er geen mensen zijn die echt minder eten. Als iedereen voor- hoofd- en nagerecht heeft gehad en 1 persoon alleen een hoofdgerecht, dan kan dat natuurlijk niet. Met name mijn man is heel makkelijk in roepen: zullen we het gewoon door X delen? Misschien dat ik daarom extra goed op let, omdat ik dat van hem weet. Negen van de tien keer zegt de betreffende persoon namelijk zelf dan niks. Dan zeg ik altijd gelijk: "nee dat kan niet, want Pietje heeft alleen maar een hoofdgerecht op". Meestal rekenen we dan uit wat die persoon gegeten heeft en de rest van het bedrag delen we door het aantal personen. Ik vind het eerder raar als jij degene bent die veel eet en drinkt en niks zegt, dan dat je degene bent die niet veel eet en drinkt en wel wat zegt.
Het schijnt trouwens wel typisch Nederlands te zijn dat gelijk verdelen. Ik weet dat Duitsers in ieder geval dat heel erg raar vinden. Zij vragen ook gewoon aan het bedienend personeel de rekening per persoon of per stel.
Het schijnt trouwens wel typisch Nederlands te zijn dat gelijk verdelen. Ik weet dat Duitsers in ieder geval dat heel erg raar vinden. Zij vragen ook gewoon aan het bedienend personeel de rekening per persoon of per stel.
Amerikanen ook.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het een probleem dit te benoemen?

Ik drink wijn, en als ik niet hoef te rijden meer glazen. Dat hoeft een niet-drinkende tafelgenoot natuurlijk niet te betalen, maar ik let echt niet op wat de ander ander eet & drinkt (in een groter gezelschap) dus dat zul je altijd zelf moeten doen.

Bij het afrekenen roept iedereen gewoon wat hij gegeten heeft en rondt de bedragen af naar boven want het grootste probleem bij het splitsen van de rekening vind ik dat de fooi er altijd bij in lijkt te schieten.

En natuurlijk geen tikkie achteraf, wat iemand hierboven beschreef, als je wil dat er individueel gesplitst wordt, doe je dat aan tafel en kan je niet verwachten dat iemand de volgende dag de rekening uit gaat pluizen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven