Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
16-02-2018 16:34
Vaak wel, want het is best onbeleefd om iedereen te laten wachten tot jij je voorgerecht of toetje op hebt.
Oh echt? Ik zie nou werkelijk geen probleem.
Grappig hoe het topic loopt.... Qua hoofdgerecht enz. zitten we vaak wel op een lijn met het gezelschap, dus daar zitten de kosten niet in. De kosten gaan pas echt uiteen lopen als het over de drankrekening gaat. Wij drinken sowieso al niet zoveel, maar als de ander dan ook nog eens drankjes neemt die 2 tot 3 keer duurder zijn, dan gaat het helemaal hard. :roll:
2koffie schreef:
16-02-2018 15:14
En als nou iemand nee zegt, of iedereen zegt nee, mag jij dan niks?
Tenzij ik al 3 weken niets heb gegeten, ga ik niet in mijn ééntje zitten vreten.

Als niemand dus een voorgerecht moet, leg ik mij daar gewoon bij neer.
Zelfde met als iedereen snel door wil, ga ik niet de moeilijkerd uithangen die persé dessert of koffie wil.

Als ik persé wijn wil en al de rest cola of water ... dan betaal ik die wijn toch écht wel volledig zelf.
Wat ik ook zo jammer vind aan splitsen is dat je zelf eigenlijk maar heel weinig invloed hebt op de hoogte van de rekening. Ik vind het heel leuk om mee uit eten te gaan, maar soms laat het budget niet toe om het al te duur te maken, maar als er wordt gesplitst heb je daar dus totaal geen weinig invloed op. Hoe meer mensen meegaan, hoe minder invloed
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
16-02-2018 17:33
Wat ik ook zo jammer vind aan splitsen is dat je zelf eigenlijk maar heel weinig invloed hebt op de hoogte van de rekening. Ik vind het heel leuk om mee uit eten te gaan, maar soms laat het budget niet toe om het al te duur te maken, maar als er wordt gesplitst heb je daar dus totaal geen weinig invloed op. Hoe meer mensen meegaan, hoe minder invloed


Dat is dus de slechtste smoes ooit hé, dat snap je zelf ook wel. Je kan heeeeel goed zelf zeggen dat je liever alleen je eigen spul wil betalen.
Bumba1985 schreef:
16-02-2018 17:33
Wat ik ook zo jammer vind aan splitsen is dat je zelf eigenlijk maar heel weinig invloed hebt op de hoogte van de rekening. Ik vind het heel leuk om mee uit eten te gaan, maar soms laat het budget niet toe om het al te duur te maken, maar als er wordt gesplitst heb je daar dus totaal geen weinig invloed op. Hoe meer mensen meegaan, hoe minder invloed
Je kunt dat van te voren bespreken. Als ik zou gaan eten met iemand waarvan ik weet dat die krap zit, zou ik liever bij de pizzeria of andere goedkope tent gaan eten dan dat mijn tafelgenoot het voorgerecht skipt wegens de kosten. En gewoon ieder z'n eigen rekening, hoef ik me ook niet schuldig te voelen over dat extra wijntje of die irish coffee na.
Falathiel schreef:
16-02-2018 17:48
Dat is dus de slechtste smoes ooit hé, dat snap je zelf ook wel. Je kan heeeeel goed zelf zeggen dat je liever alleen je eigen spul wil betalen.

Hoezo is dat een smoes? Ik leg alleen nog even wat duidelijker uit waarom ik geen fan ben van splitsen. Maar als je in een team met collega's zit dat al jarenlang de rekening splitst, dan is het best lastig om opeens als eerste aan te geven dat je dat niet meer wilt. In nieuwe situaties doe ik dit sowieso al niet (meer), maar in grote groepen is het best vervelend om dan als enige dwars te gaan liggen. Maar ik ga het voortaan wel anders aanpakken
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
16-02-2018 12:52
Wat,de verplichting om andermans drankjes, voorgerecht te bekostigen?
Ik neem aan dat wat een ieder bestelt,hij/zij ook zelf kan betalen en niet verwacht dat een ander daaraan bijdraagt.
Er is geen verplichting maar je laat jezelf wel kennen als het toch geen uitnodiging blijkt te zijn terwijl je die indruk wel had. Dan had ik mijn eigen prijs, tijdstip en gezelschap wel uitgezocht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-02-2018 18:02
Er is geen verplichting maar je laat jezelf wel kennen als het toch geen uitnodiging blijkt te zijn terwijl je die indruk wel had. Dan had ik mijn eigen prijs, tijdstip en gezelschap wel uitgezocht.
Ik vind het maar raar dat jij aanneemt dat iemand jou trakteert als diegene zegt 'dit is een leuke tent, zullen we hier gaan eten' , tenzij diegene letterlijk zegt 'ik trakteer' of iets dergelijks.
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 21:18
3.25% gewijzigd
eva-luna schreef:
16-02-2018 18:17
Ik vind het maar raar dat jij aanneemt dat iemand jou trakteert als diegene zegt 'dit is een leuke tent, zullen we hier gaan eten' , tenzij diegene letterlijk zegt van niet.
Ik vind wel meer raar aan wat Retro roept (in dit topic).
winkelfanaat schreef:
16-02-2018 17:20
Oh echt? Ik zie nou werkelijk geen probleem.
Nee natuurlijk is dat niet onbeleeft.
Bumba1985 schreef:
16-02-2018 17:52
maar in grote groepen is het best vervelend om dan als enige dwars te gaan liggen. Maar ik ga het voortaan wel anders aanpakken
Niet als enige, als eerste. Grote kans dat mensen het helemaal met je eens zijn maar dat niet zelf durfden aan te geven.
retrostar schreef:
16-02-2018 18:02
Er is geen verplichting maar je laat jezelf wel kennen als het toch geen uitnodiging blijkt te zijn terwijl je die indruk wel had. Dan had ik mijn eigen prijs, tijdstip en gezelschap wel uitgezocht.
Je kunt ook nee zeggen tegen de 'uitnodiging' als het gezelschap je toch niet bevalt.

Maar het idee van gratis eten is aanlokkelijker, begrijp ik.
Er kan ook iemand een voorgerecht nemen en iemand een nagerecht. En de rest het hoofdgerecht. Zou mij niet bommen. Ieder zijn ding. Dan iemand wat eerder starten en een ander wat langer doorgaan. Zie geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven