Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
16-02-2018 12:37
Ben het eens met afspraken voordat je van huis gaat. Soms is het gewoon niet duidelijk of je wordt uitgenodigd of dat het een voorstel is om gezamenlijk op eigen kosten te eten.

Bij: "Dat is een leuke tent! Zullen we hier gaan eten?" is het niet duidelijk. Dan zou de ander eraan moeten denken om voor te stellen gescheiden te betalen. Als degene die het voorstel oppert ook niets zegt dan ga ik ervan uit dat degene die uitnodigt betaalt.
Hoezo ga je er bij zo'n vraag vanuit dat de ander betaalt? Dat vind ik zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Ik was een keer met mijn Turkse vriendin in Turkije. We hadden ergens wat gedronken en een klein hapje gegeten. Ik wilde de rekening door tweeën doen, zij wilde dat niet, dus vroeg zij de ober om apart te kunnen afrekenen, die vond dat heel vervelend en zei geirriteerd dat "die buitenlanders" (dat was ik dus) altijd zo gierig zijn, terwijl het dus haar idee was om de rekening uit te pluizen, ze had trouwens meer besteld dan ik.
Alle reacties Link kopieren
wat is tikkie? nog nooit gehoord :-?
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk gedoe allemaal, zo heb ik dat nog nooit meegemaakt. Vaak uit eten geweest, in allerlei verschillende samenstellingen en pas bij de rekening gaan we eens nadenken hoe we e.e.a. verdelen. Als iemand bezwaar heeft tegen splitsten omdat hij of zij meer of juist minder dan de rest heeft gegeten of gedronken dan meldt diegene zich wel. Niemand bezwaar? Dan de fooi bij het totaal optellen, delen door het aantal personen en klaar.
Het zou niet eens in me opkomen dat ik voor het bestellen al over het betalen van de rekening moet beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Milnisk schreef:
16-02-2018 13:53
wat is tikkie? nog nooit gehoord :-?
App op je telefoon. Is heel makkelijk. Via die weg kun je dus naar iemand sturen wat diegene nog aan jouw moet betalen en die kan dat direct via de telefoon regelen door de link en komt dan in zijn internetbankierenapp terecht.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
16-02-2018 08:51
Da's netjes. Ik zou me er zelf ook niet prettig bij voelen om anderen voor mij te laten betalen als ik meer heb gedronken. Maar anderen staan daar minder bij stil blijkbaar.
Ik voel mij dan bezwaard... Maar in grote groepen kan ik het moeilijk voor iedereen bijhouden. Al is dan wel de stelregel "Wij die zuipen betalen de drank, zij die dat niet doen niet" ... maar je mag ook wel een beetje voor jezelf opkomen natuurlijk.

Net zoals dat ik niet mee betaal aan dure mix-drankjes terwijl ik zelf een biertje ofzo drink.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nogal een dure smaak dus ik voel me juist vaak bezwaard als mensen willen splitsen. Als het echt veel scheelt biedt ik dan zelf aan om voor te schieten en vraag dus minder van de andere(n) (bijvoorbeeld: de rekenening is 80 maar ik heb het idee voor 10,- meer te hebben gegeten, dan vraag ik de ander maar 35 terug).
Tikkie is wat dat betreft ideaal omdat je dan als vrager bepaalt wat de ander geeft.
Als anderen voorschieten biedt ik trouwens ook wel eens aan om dan de fooi te betalen als compensatie.

Ik ken voor zover ik weet geen mensen die per se willen splitsen als zijzelf veel meer hebben gegeten/gedronken. Niet bewust in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat een ander betaalt tenzij deze expliciet heeft gezegd: ik trakteer.
Bij 'ga je mee een hapje eten?' zou ik altijd er vanuit gaan dat we gewoon samen betalen.
AnAppleADay schreef:
16-02-2018 14:21
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat een ander betaalt tenzij deze expliciet heeft gezegd: ik trakteer.
Bij 'ga je mee een hapje eten?' zou ik altijd er vanuit gaan dat we gewoon samen betalen.
Precies! Ik ben een beetje verbaasd door de reacties waarin het lijkt alsof 1tje dan zou moeten betalen. Heb daar nog nooit zo over nagedacht.
AnAppleADay schreef:
16-02-2018 14:21
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat een ander betaalt tenzij deze expliciet heeft gezegd: ik trakteer.
Bij 'ga je mee een hapje eten?' zou ik altijd er vanuit gaan dat we gewoon samen betalen.
Precies! Ik ben een beetje verbaasd door de reacties waarin het lijkt alsof 1tje dan zou moeten betalen. Heb daar nog nooit zo over nagedacht.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
16-02-2018 14:21
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat een ander betaalt tenzij deze expliciet heeft gezegd: ik trakteer.
Bij 'ga je mee een hapje eten?' zou ik altijd er vanuit gaan dat we gewoon samen betalen.
Ik ook niet.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Een ander bepaald niet wat ik eet, hoeveel ik eet, hoeveel gangen ik kies te bestellen en/of wat en hoeveel ik drink.

Ikzelf bepaal dat.

Zou wat zijn zeg.
Troeteltje schreef:
16-02-2018 14:46
Een ander bepaald niet wat ik eet, hoeveel ik eet, hoeveel gangen ik kies te bestellen en/of wat en hoeveel ik drink.

Ikzelf bepaal dat.

Zou wat zijn zeg.
Ja, wat een gekheid. Als iemand waarmee je toevallig op pad bent meldt dat-ie honger heeft, moet je dus allerlei zaken gaan afdekken.
1) niet voorstellen bij dit restaurant naar binnen te gaan, want dan trakteer je
2) de precieze mate van rekeningsplitsing al op de drempel aankondigen
3) evenveel gangen nemen als de rest (andersom zou ook kunnen, hè?)
4) niet het goedkoopste gerecht nemen, want misschien neemt de rest wel wat duurs (idem)
...
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
16-02-2018 14:46
Een ander bepaald niet wat ik eet, hoeveel ik eet, hoeveel gangen ik kies te bestellen en/of wat en hoeveel ik drink.
qua gangen vaak wel, is mijn ervaring: "doen we een voorgerecht?" (mijn antwoord is altijd ´ja´trouwens)
lilalinda schreef:
16-02-2018 15:06
qua gangen vaak wel, is mijn ervaring: "doen we een voorgerecht?" (mijn antwoord is altijd ´ja´trouwens)
En als nou iemand nee zegt, of iedereen zegt nee, mag jij dan niks?
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
16-02-2018 15:14
En als nou iemand nee zegt, of iedereen zegt nee, mag jij dan niks?
dan overleg je, hoe dat dan gaat met de gangen, wat eet je op welk moment
Maar komt nooit voor
Ik ga toch geregeld ergens eten, en heb nooit gedoe rondom wie eet wat, wie betaalt wat etc. (nu zit ik ook in een vriendenkring die niet omvalt van een tientje meer uitgeven)
AnAppleADay schreef:
16-02-2018 14:21
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat een ander betaalt tenzij deze expliciet heeft gezegd: ik trakteer.
Bij 'ga je mee een hapje eten?' zou ik altijd er vanuit gaan dat we gewoon samen betalen.
Dit ja
Ik zou gewoon de rekening nemen, grosso modo uitrekenen wat je kwijt bent (niet persé op 5 cent) en dat op tafel leggen.

Hoe de rest de overschot betaalt, zou mij worst wezen.

Elke keer 5 euro aan 1 etentje per maand is al 60 euro.
Daar kan ik nog een keer mee gaan eten.
Ik heb ook nooit gedoe hoor, maar misschien merk ik het wel niet ;-)
Ik wil altijd wel groenten=salade bij het eten en ben dan vaak de enige die dat erbij neemt. Als verder niemand dat neemt, dan laat ik me niet weerhouden.
Verder betaal ik altijd mijn eigen deel en leg ik dat neer. Wat daar achter mijn rug over wordt gezegd weet ik natuurlijk niet.
Bij 9 van de 10 groepen waar ik mee ga eten zitten geen gekke mensen.
retrostar schreef:
16-02-2018 12:37
Bij: "Dat is een leuke tent! Zullen we hier gaan eten?" is het niet duidelijk. Dan zou de ander eraan moeten denken om voor te stellen gescheiden te betalen. Als degene die het voorstel oppert ook niets zegt dan ga ik ervan uit dat degene die uitnodigt betaalt.
Serieus? Dus als je een dagje naar de stad gaat en iemand stelt voor een hapje te gaan eten ga jij er vanuit dat degene die het eerst zoiets oppert trakteert? Bizar.

Je bespreekt het meteen voordat je naar binnen gaat, aan tafel is het al rijkelijk laat, maar na het bestellen is de gelegenheid voorbij om onder de betalingsverplichting uit te komen.
En dit is nog veel bizarder. Ik ben blij dat ik geen vrienden heb zoals jij. Koekoek.
Tr0tter schreef:
16-02-2018 16:00
Serieus? Dus als je een dagje naar de stad gaat en iemand stelt voor een hapje te gaan eten ga jij er vanuit dat degene die het eerst zoiets oppert trakteert? Bizar.
Ik denk dat ik de volgende keer mijn mond maar hou als ik honger heb.

Geen zin om aan een rekening voor 2 of 4 of ... man vast te zitten als ik toevallig met mensen op stap ben die denken zoals retro.
Tornacense schreef:
16-02-2018 16:04
Ik denk dat ik de volgende keer mijn mond maar hou als ik honger heb.

Geen zin om aan een rekening voor 2 of 4 of ... man vast te zitten als ik toevallig met mensen op stap ben die denken zoals retro.
Nee, je kunt het wel zeggen, want als een van de anderen dan een restaurant voorstelt, heb jij gratis eten, bij dit soort mensen :lol:
2koffie schreef:
16-02-2018 15:05
Ja, wat een gekheid. Als iemand waarmee je toevallig op pad bent meldt dat-ie honger heeft, moet je dus allerlei zaken gaan afdekken.
1) niet voorstellen bij dit restaurant naar binnen te gaan, want dan trakteer je
2) de precieze mate van rekeningsplitsing al op de drempel aankondigen
3) evenveel gangen nemen als de rest (andersom zou ook kunnen, hè?)
4) niet het goedkoopste gerecht nemen, want misschien neemt de rest wel wat duurs (idem)
...
:proud:
Alle reacties Link kopieren
2koffie schreef:
16-02-2018 15:14
En als nou iemand nee zegt, of iedereen zegt nee, mag jij dan niks?
Vaak wel, want het is best onbeleefd om iedereen te laten wachten tot jij je voorgerecht of toetje op hebt.
óu sont les neiges d'antan

merano schreef:
16-02-2018 16:34
Vaak wel, want het is best onbeleefd om iedereen te laten wachten tot jij je voorgerecht of toetje op hebt.
Waar ik heb gegeten loste het personeel dat gewoon op door dat redelijk tegelijk te geven. Niet dat ik een half uur salade at terwijl de rest zat te kijken en zo.

Maar anders kun je het argument van de delers gebruiken: het is toch gezeeeeellig ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven