Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitsen

16-02-2018 07:39 139 berichten
Wat doen jullie als je steevast degene bent die het goedkoopste eet, maar toch elke keer de rekening wordt gesplitst?

Wij eten meestal vegetarisch en we drinken geen alcohol, dus we zijn vaak goedkope klanten, maar als de rekening wordt gesplitst dan gaat dat altijd gewoon naar het aantal personen en zijn wij dus altijd het drankgebruik van anderen aan het sponsoren. En dat begint me best tegen te staan eigenlijk.... Maar ik weet ook niet zo goed hoe ik het bespreekbaar moet maken :roll:
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het gewoon vantevoren. Ook vega trouwens maar meestal niet veel goedkoper volgens mij.
Maar ik ga wel naar plekken waar vega een mooi onderdeel van de kaart is.

En inderdaad ik drink er fris bij dus gewoon aankaarten. Mensen die er moeilijk om doen zijn vaak de mensen die zelf goedkoper uit zouden zijn als je wel de rekening deelt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wij splitsen altijd rekening, maar in mijn omgeving betekent splitsen juist dat de rekening wordt opgesplitst in wat iedereen heeft besteld, ieder betaalt dus z'n eigen deel. Onze alles op 1 hoop is jullie splitsen haha.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan wel eens ergens eten met vrienden en dan gaan hun kinderen mee. ( 10 en 8 jaar en van andere vrienden 17, 18,19) daar gaan wij dus echt niet voor betalen.
Afgelopen weekend in de shoarmatent nog. Ik keek wat man en ik gegeten hadden en legde dat op tafel of ik zeg dat ik ons deel overmaak als ik geen cash heb.Is nog nooit een probleem geweest.
Vroeger met het maken van een pot met uitgaan genoeg discussies over gehad.
Alle reacties Link kopieren
Je moet het gewoon aan geven. De splitsers zijn zich vaak van geen kwaad bewust en denken: "Ach niemand heeft rare dingen gedaan, dus dat loopt wel los". Maar dat komt omdat meestal niemand echt op let wat zijn of haar buurvrouw bestelt. Als je het zegt zal een aantal denken: "oh ja nooit op gelet, maar dat is inderdaad niet erg eerlijk". Een ander deel vind je misschien een zeikerd, maar dat zijn ze dan zelf vind ik.
Als het een eenmalig is is het misschien niet zo erg, maar wel als het regelmatig gebeurd. Vooral als je als alleenstaande vrouw met allemaal stellen gaat eten kan het verschil groot zijn valt me op. De rekening van de heren is meestal een stuk hoger (in mijn vriendenkring in ieder geval we), maar dat maakt voor de stellen niet uit, want die betalen voor een man en een vrouw, maar als je er als alleenstaande vrouw tussen zit dan ben jij relatief te duur uit. De stellen hebben dat vaak niet door.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het ook altijd gewoon, de meeste van mijn vrienden letten er nu op en geven zelf al aan meer te betalen :)

Vrienden die hier flauw over doen ga ik niet meer mee uit eten, die reden geef ik dan ook.

Overigens geef ik het ook aan als ik meer heb gebruikt dan de ander en ik zou meer moeten betalen. Als de ander dan de rekening wil delen. Vind ik dan ook wel zo eerlijk ;)
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ik houd juist rekening met diegene die geen alcohol drinken. Ik betaal steevast meer.

Vind het onzin dat iemand voor mijn drankje moet betalen.
MEFunny schreef:
16-02-2018 08:49
Ik houd juist rekening met diegene die geen alcohol drinken. Ik betaal steevast meer.

Vind het onzin dat iemand voor mijn drankje moet betalen.

Da's netjes. Ik zou me er zelf ook niet prettig bij voelen om anderen voor mij te laten betalen als ik meer heb gedronken. Maar anderen staan daar minder bij stil blijkbaar.
Jij betaalt, neemt de rekening mee en stuurt je gezelschap even een Tikkie. Dan voorkom je dat ze alsnog de helft overmaken.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
16-02-2018 08:53
Jij betaalt, neemt de rekening mee en stuurt je gezelschap even een Tikkie. Dan voorkom je dat ze alsnog de helft overmaken.
Dit.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Over €5 zou ik me niet druk maken. Andersneem je een extra koffie.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Troeteltje schreef:
16-02-2018 08:30
Jolly, heeft niets met jufgedrag van doen. Je bericht kwam op mij zeer onvriendelijk en kort door de bocht over. Gewoon even tot 10 tellen en dan schrijven helpt blijkbaar, want je andere berichten komen een stuk prettiger over.

Ik ambieer trouwens geen juffenfunctie....hoewel ik wel regelmatig als juf moet fungeren. Hahaha.
Iets meer zelfreflectie juf
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
ElizabethThatcher schreef:
16-02-2018 08:53
Jij betaalt, neemt de rekening mee en stuurt je gezelschap even een Tikkie. Dan voorkom je dat ze alsnog de helft overmaken.

Dat vind ik ook een goed idee.

Net als het idee om ervoor te zorgen dat ik contant geld bij me heb en dan gewoon direct mijn gedeelte betaal.
Lastige situatie wel he? Je wilt ook niet overkomen als gierig of als een zeur, tenminste, daar zou ik bang voor zijn.

Misschien ook een idee om het van tevoren al aan te geven of bespreekbaar te maken? En als je dan meerdere keren in eenzelfde gezelschap eet, is het daarna gewoon normaal hoe je de kosten verdeeld.
Gatti schreef:
16-02-2018 08:56
Over €5 zou ik me niet druk maken. Andersneem je een extra koffie.
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.

Zo ja, dan ben ik oprecht blij voor je dat je zo goed in de slappe was zit dat je je geld zo makkelijk weg kunt geven. Maar er zijn mensen die zuiniger moeten doen met hun geld (of met die 60 euro die ze liever besparen per jaar gewoon een ander plan hebben). Ik snap nooit zo goed dat anderen daar zo afkeurend over kunnen doen (voor kniepert uitmaken bijvoorbeeld).
Annelleke schreef:
16-02-2018 08:39
Wij splitsen altijd rekening, maar in mijn omgeving betekent splitsen juist dat de rekening wordt opgesplitst in wat iedereen heeft besteld, ieder betaalt dus z'n eigen deel. Onze alles op 1 hoop is jullie splitsen haha.
Hier snap ik geen hout van. Splitsen is splitsen. En op een hoop is op een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 09:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.

Zo ja, dan ben ik oprecht blij voor je dat je zo goed in de slappe was zit dat je je geld zo makkelijk weg kunt geven. Maar er zijn mensen die zuiniger moeten doen met hun geld (of met die 60 euro die ze liever besparen per jaar gewoon een ander plan hebben). Ik snap nooit zo goed dat anderen daar zo afkeurend over kunnen doen (voor kniepert uitmaken bijvoorbeeld).
Ik maak niemand voor kniepert uit.

En ik doe niet afkeurend ik geef antwoord op een vraag.
Er werd gevraagd hoe anderen ermee omgaan en daar geef ik antwoord op.

En nee, als wij met meerdere mensen uit eten gaan dan kan ik me echt niet druk maken om €5.

Kennelijk mag dat dus niet.
gatti wijzigde dit bericht op 16-02-2018 09:12
2.72% gewijzigd
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
MiniMe3 schreef:
16-02-2018 09:10
Hier snap ik geen hout van. Splitsen is splitsen. En op een hoop is op een hoop.
Terwijl ik het typ, snap ik het al haha. Oké. Nog niet helemaal wakker.
Kastanjez schreef:
16-02-2018 09:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.
Ik zou er zelf niet moeilijk over doen. Ik haal ook regelmatig iets voor anderen (bijvoorbeeld als er dingen in de aanbieding zijn bij een bepaalde winkel), dan neem ik bij kleine bedragen ook geen bonnetje mee hoor.

Ik snap het dan weer wel dat niet iedereen dat zo doet.
Tr0tter schreef:
16-02-2018 08:13
Dan maakt de ander waarschijnlijk de helft van het bedrag op de rekening over als er normaal altijd gesplitst wordt, dat lost het probleem niet op.

Nooit problemen mee gehad ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
16-02-2018 08:59
Dat vind ik ook een goed idee.

Net als het idee om ervoor te zorgen dat ik contant geld bij me heb en dan gewoon direct mijn gedeelte betaal.
Het idee wat geopperd werd met Tikkie, heeft als voordeel dat het in het restaurant ook niet ingewikkeld wordt. Dat gedoe met ieder zijn deel op tafel leggen, het niet gepast hebben en moeten wisselen.....ik vind het altijd wat gênant.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
16-02-2018 09:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.
als ik met een groep(je) uit eten ga, gaat het me om die leuke avond. En dan kan me die 5 euro inderdaad niet schelen.
Kastanjez schreef:
16-02-2018 09:05
Ik blijf het bijzonder vinden dat zo veel mensen 5 euro niet zo'n probleem vinden. Betekent dat, dat deze mensen het ok vinden om iedere maand (ik neem even aan dat je ongeveer een keer per maand uit eten gaan) 5 euro weg te geven aan vrienden/familie? Ik vraag het me namelijk echt af, als het over jouw portemonnee zou gaan.

Zo ja, dan ben ik oprecht blij voor je dat je zo goed in de slappe was zit dat je je geld zo makkelijk weg kunt geven. Maar er zijn mensen die zuiniger moeten doen met hun geld (of met die 60 euro die ze liever besparen per jaar gewoon een ander plan hebben). Ik snap nooit zo goed dat anderen daar zo afkeurend over kunnen doen (voor kniepert uitmaken bijvoorbeeld).
Huh?
5 euro stelt toch niet veel voor het is tenslotte maar één keer in de maand? Mensen die écht krap bij kas zitten gaan sowieso niet elke maand uiteten. Ik vind het echt vreemd als mensen zo moeilijk doen over een paar euro's en als excuus gebruiken dat ze weinig geld hebben. Als je werkt heb je gewoon geld. Zelfs als student deed ik niet moeilijk over een vijfje, ik snap het gewoon niet als mensen zo doen.
En vraag me dan wel af ja hoe het komt dat ze zo knieperig zijn geworden.
Alle reacties Link kopieren
Of je je druk maakt om €5 hangt wel van je financiële situatie af natuurlijk. Met een groep werkende dertigers is het anders dan met een groep studenten zonder basisbeurs. En als jij de armste van de groep bent is het voor anderen wel eens lastig om zich in jouw situatie te verplaatsen.
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
16-02-2018 09:26
Of je je druk maakt om €5 hangt wel van je financiële situatie af natuurlijk. Met een groep werkende dertigers is het anders dan met een groep studenten zonder basisbeurs. En als jij de armste van de groep bent is het voor anderen wel eens lastig om zich in jouw situatie te verplaatsen.
wij hebben een prima (dubbel)inkomen, een van mijn vriendinnen leeft van een uitkering. Rondjes in een cafe betaal ik.
Het is ook gewoon leuk, dat ze mee is. Voelt ze zich soms wel bezwaard. Dat lossen we (=vriendinnen) op door haar op feestelijke momenten (verjaardag/kerst/hond jarig what ever) kaartjes kado te doen voor een concert of film oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf niet vallen over af en toe 5 euro teveel betalen, maar ik kan me ergens voorstellen dat als je om de week uit eten gaat met dezelfde mensen, het wel vervelend wordt.

Wij vragen in onze ene vriendengroep regelmatig aan de mensen die minder eten/geen alcohol drinken of ze liever evenredig splitsen of alleen hun deel willen betalen. Meestal splitsen ze gewoon mee, maar soms geven ze aan dat ze even krap zitten en daarom bv bewust iets goedkopers nemen en dat is dan ook prima. Bij de andere vriendengroep speelt geld eigenlijk noot een rol en wordt er niet gekeken wie meer eet of drinkt, of meeneemt of wat dan ook. Daar betalen we ook vaak om en om (zonder bij te houden wie wat wanneer betaalt).
Ik maak ook nooit een probleem ervan, toen ik zwanger was of bv gaf en geen alcohol dronk heb ik nooit minder betaald. Maar ik zit dan ook nooit krap, dus ik heb makkelijk praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven