Geld & Recht alle pijlers

Rente berekenen

03-02-2011 16:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.

Ik heb geld geleend aan mijn inmiddels ex-vriend. Dit geld heb ik geleend tijdens onze relatie, ik ga er vanuit dat ik het gewoon terug krijg, maar om problemen te voorkomen wil ik een schuldbekentenis opstellen.

Ik heb er al een aantal gevonden en ben bezig deze in te vullen.

Nu las ik ook dat je eigenlijk verplicht bent om rente te rekenen, nou kan ik natuurlijk dit terug geven of gewoon zeggen dat ie dit aan t einde betaald, maar ik moet het wel in vullen.

Mijn vraag is wat is het rentepercentage wat je dan opgeeft? Hou je het rentepercentage van de bank aan van een persoonlijke lening, verminderd met 1,5% ofzo (dit las ik ergens). of het rentepercentage van mijn spaarrekening, dit loop ik uiteindelijk mis. Daarnaast als ik wel de rente zou willen vragen van hem, hoe reken ik uit hoeveel dat zou moeten zijn? Uitgaande van een looptijd van 5 jaar. Moet je dan steeds het bedrag verminderen als hij per maand inlost?

Maar hoe reken ik zoiets sowieso uit?

Alvast bedankt!
Nog 1 aanvulling: als je er echt niet vanaf durft te zien om de wettelijke rente te vorderen, bereken hem dan wel, en leg in de overeenkomst vast dat je na aflossing van alle termijnen binnen de gestelde aflossingsperiode het totale bedrag aan rente binnen een maand zult terugstorten.
Rente persoonlijk lening 15% is echt belachelijk hoog hoor, dat zijn dsb-praktijken.

Normaalgesproken zit persoonlijke lening tussen 6-8 %.

maar je kan ook prima 3, 4, 5 % doen.
De wet zegt drie procent, dus dat lijkt me een prima richtlijn
quote:Mlle_j schreef op 03 februari 2011 @ 17:14:

Nog 1 aanvulling: als je er echt niet vanaf durft te zien om de wettelijke rente te vorderen, bereken hem dan wel, en leg in de overeenkomst vast dat je na aflossing van alle termijnen binnen de gestelde aflossingsperiode het totale bedrag aan rente binnen een maand zult terugstorten.Zou dat niet raar staan? Ik dacht ik vorder het gewoon en dan stort ik de rente weer terug. Heeft ie nog een soort van spaarpotje bij me. En als ie dan nog moeilijk doet met afbetalen heb ik in ieder geval een extra deel in de vorm van rente ontvangen.
3% is nog niet eens zoveel. Twijfel nou waar ik die 15% zag...... dsb bank praktijken heeft ie al, dus dat zal ik niet aandoen.
quote:Mlle_j schreef op 03 februari 2011 @ 17:04:

[...]

Een niet notariele akte is ook rechtsgeldig hoor. Overeenkomsten zijn in beginsel vormvrij (art 3:37 BW). Het verschil ligt hem in de bewijskracht in een civiele procedure en het feit dat een notariele akte een executoriale titel oplevert en een onderhandse akte niet. Maar dat doet NIET af aan de rechtsgeldigheid.dah bedoel ik
quote:tigger04 schreef op 03 februari 2011 @ 17:24:

[...]

Zou dat niet raar staan? Ik dacht ik vorder het gewoon en dan stort ik de rente weer terug. Heeft ie nog een soort van spaarpotje bij me. En als ie dan nog moeilijk doet met afbetalen heb ik in ieder geval een extra deel in de vorm van rente ontvangen.

Ik vind het niet raar staan, waarom? Het is zekerheid voor jou, en een incentive voor hem. Niet vastleggen kun je juist gezeur mee krijgen.

Je zegt dus eigenlijk

* X leende EUR X tegen X% enkelvoudige interest. Het totale terug te betalen bedrag inclusief bedraagt thans EUR X, wat neerkomt op EUR X per maand tot en met [einddatum].

* [overige bepalingen over bankrekeningnummer, verplichte automatische overmaking, vaste omschrijving overboeking etc.]

* Bij voldoening van het gehele bedrag binnen de termijn, dus voor [einddatum], ontvangt X het bedrag aan rente binnen 1 maand terug op rekening X.

* PS: Zet er ook in dat alle maandtermijnen fatale termijnen zijn en dat hij automatisch in verzuim is als hij niet betaalt. Dan hoef hem niet steeds opnieuw in de gelegenheid hoeft te stellen alsnog zijn maandbedragje te voldoen als hij niet betaalt. Steeds reminders moeten sturen is namelijk .irritant, en het kan je kostbare tijd schelen wanneer je onverhoopt toch naar de rechter moet om betaling af te dwingen!
quote:Scuba schreef op 03 februari 2011 @ 17:02:

[...]

Tuurlijk kan hij ontkennen maar indien je dan naar de rechter stapt sta je heel sterk hoor met een handtekening. Het beste zou ook nog zijn om er een getuige bij te hebben als hij tekent. Geloof me, dat is helemaal sterk.

Twee particulieren zijn net zo goed in staat tot het maken van een rechtsgeldige ovk. Een ovk is een ovk en dus rechtsgeldig. Hoe je dit precies opstelt is wel belangrijk, ook wat er in het document staat, wie er getekent heeft en of er een getuige bij was.

Hiervoor hoef je echt niet naar een notaris hoor.Helemaal eens!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
TO,

Mlle_j heeft helemaal gelijk.

Ik heb precies hetzelfde aan de hand gehad.

Een zelfgemaakte getekende verklaring is zeker wel geldig. Wanneer hij niet betaalt, kun je hiermee naar een advocaat en zul je wanneer er een vonnis bij de rechtbank van komt (wat mij is gebeurd) ijzersterk bewijs hebben. Je ex zal dan zeker moeten betalen, en wanneer hij het dan nog niet doet mag met het vonnis een deurwaarder ingeschakeld worden.

Houd er wel rekening mee dat wanneer je naar een advocaat gaat om dit geld met vonnis terug te krijgen, dat er rond de 700 euro aan proces- en rechtskosten bijkomen, waarvan je weer rond de 200 euro mag verhalen op je ex. Het makkelijkst is dus wanneer hij gewoon gaat betalen, maar de verklaring helpt zeker wel!

Zelf heb ik geen rente gerekend, maar het zo laten opstellen dat over het bedrag dat nog openstaat na de laatste termijn die nu is uitgerekend, wél rente wordt berekend. Bij op tijd betalen is er dus geen rente, bij prutsen wel. Je mag hiervoor alleen de wettelijke rente rekenen, die staat vermeld bij De Nederlandsche Bank en is momenteel 3%. Meer mag echt niet.

http://www.rijksoverheid. ... lijke%20rente&ns_fee=0.00

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven