Geld & Recht alle pijlers

Rente DUO

27-11-2013 14:27 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op Mijn Duo zie ik dat de rente over mijn studieschuld eindigt per 31-12-2013. Deze wordt dus opnieuw vastgesteld voor 5 jaar.

Studenten die in 2013 afgestudeerd zijn, betalen een rentepercentage van 0,6%.

Zelf betaal ik (afgestudeerd in 2008) 3,58%.

Wie heeft een idee van het rentepercentage van 2014? Zal dit nog steeds beneden de 1% uitkomen? Je schijnt het te kunnen berekenen, echter heb ik er totaal geen verstand van.

Waarschijnlijk wordt dit bekendgemaakt eind december, maar ik ben e.e.a. aan het berekenen en ben zeer nieuwsgierig :-).

Het zou mij ook wel schelen als mijn rente rond de 1% uit zou komen i.p.v. 3,58%. Ik zou dan meer kunnen aflossen (betaal nu 2/3 aan rente en 1/3 aflossing en ik betaal al meer dan zou moeten op basis van mijn inkomen) en wil graag wat dingen uitzoeken voor de vaste lasten van volgend jaar.

Wie weet kan iemand me iets wijzer maken hoe hoog de rente ongeveer zal zijn.

http://www.ib-groep.nl/pa ... ontvangen-na-1-1-1992.asp
Als dit nog niet bekend gemaakt is zal niemand het wel weten he...
Je kunt via die site ook een mailtje sturen over terugbetalen studieschuld: https://www.duo.nl/studie ... ce%20V%20-%20Terugbetalen

Maar als je toch nog vast zit aan die lening, dan maakt het toch niet uit of je nu al weet wat het percentage is of over 1 maand, want je moet toch sowieso betalen.
Er staat ook niet dat ik het precieze percentage graag wil weten..want ik snap dat dit niet kan. Maar je schijnt het te kunnen berekenen aan de hand van diverse cijfers. Bovendien zei ik dat ik gewoon nieuwsgierig was, omdat ik diverse dingen aan het berekenen was. Er is wel degelijk een verschil tussen afbetalen met 3,58% rente of een rente van 0,6% he.
Niemand zegt dat er geen verschil zit tussen 4 of 1 procent rente.

Zoals ik al zei, stuur gewoon een mailtje. Is binnen 5 seconden gedaan.
Dankjewel, zal ik zeker doen :-)

Het gaat mij meer om het feit dat ik nu best veel rente betaal van het bedrag dat ik maandelijks aflos... En mijn inkomen gaat er flink op achteruit per maart dus dat speelt ook wel mee.. Vandaar mijn gereken .
0,8% in 2014
Vanmiddag gebeld en kreeg dat te horen.
Oh mooi! Scheelt veel komende jaren. Heb ook een mailtje gestuurd :-)
Ik weet niet wie jou die info van 0,8% gegeven heeft, maar dit klopt niet. Ze kunnen het eind december pas definitief vaststellen, maar ze gaan uit dat het rond de 0,6 blijft.

Toch even zelf telefonisch contact opgenomen.
Ik zou 0,8 wel opvallend hoog vinden.

De rente wordt bepaald naar aanleiding van de gemiddelde rente op de kortlopende bladiebla. Alle rentes overal zijn alleen maar gedaald sinds 1 januari. Ik ga er dus ook vanuit dat de rente voor dit jaar lager wordt dan die voor volgend jaar. Ik kan niet wachten om te horen wat mijn nieuwe bedrag wordt.

Overigens ga ik het verschil sparen op mijn vaste spaarrekening en niet extra aflossen. Met de te verwacchten rentestand kost dat alleen maar geld, bovendien vind ik het fijn om mijn geld aanwendbaar te houden en denk ik dat het nog meer oplevert als ik straks het bedrag kan aanbetalen op een huis.

Overigens geldt voor veel mensen die in 2014 nieuwe rente bepaald krijgen dat het zinnig is om uit te zoeken of je over de afgelopen jaren recht hebt op inkomensmiddeling. Hier kun je dat berekenen
Ik zie net op de site van DUO staan dat de rente vanaf 1-1-2014 tot 31-12-2018 0,81% is?! Dit staat in de tabel. Ik snap nu echt niet dat die man mij vertelde dat dit eind december pas bekend is, omdat ze het nu nog niet wisten.. Hij had het over besluit van overheid/tweede kamer etc....
Ik ga eens bekijken hoe dat zit met inkomensbemiddeling, bedankt!

Jij hebt dus ook pech doordat je in 2008 afgestudeerd bent... Nouja, in 2007 was het nog hoger, maar die mensen gaan komende 5 jaar van 4,17% naar 0,6%!
Ik wilde inderdaad nog melden dat ik het nu ook zag staan op de site (ging voor iets anders kijken) en dat het inderdaad 0,81% is.
.
anoniem_178475 wijzigde dit bericht op 09-06-2017 19:25
99.68% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven