Geld & Recht alle pijlers

Rentepercentage spaarrekening

04-10-2017 09:49 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien de rente van mijn ING-spaarrekening met ingang van deze maand gedaald is naar 0,05 procent en ik verwacht dat dit binnenkort nihil wordt (of erger: negatief), ben ik nu op zoek naar alternatieven voor het stallen van mijn spaargeld. Ik heb wel al even gegoogeld en gezien dat Knab en Moneyou (ik kan maar niet wennen aan die naam, blijf associatie houden met een witwaspraktijk) een rentepercentage van 0,45 bieden op hun spaarrekeningen, maar is overstappen naar een andere spaarrekening wel de juiste keuze of zijn er andere, betere mogelijkheden?

Wie heeft naar aanleiding van de historisch lage rente al actie ondernemen en wie heeft tips en adviezen?
liliane13 wijzigde dit bericht op 04-10-2017 09:54
Reden: schrijfwijze naam bank
6.49% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
05-10-2017 15:23
Maar als iedereen ze wil hebben, of iedereen wil er juist vanaf, waar verhandel je ze dan tegen? Niet tegen geld, want dat is dan kennelijk niks meer waard. Niet tegen boodschappen, tenzij de prijs van boodschappen krankzinnig stijgt. Dus wat krijg je voor je goud?
Again, goud is dan het geld. Zo simpel is het. Ik kan er mijn boodschappen van doen, een auto van kopen, wat ik wil.

Je zou bijvoorbeeld eens in Zimbabwe kunnen gaan kijken. Die munt is compleet verwoest door het economische beleid van Mugabe, Mensen accepteren hem niet meer. Het enige dat handelaren nog accepteren is 1. de Amerikaanse dollar (want dat is nu een officieel betaalmiddel in Zimbabwe en 2. goud!

Serieus er zijn lessen te over hoe het hier ook aan toe gaat, maar we zijn hier zo gewend en het is zo lang geleden dat het ons overkwam (in onze omgeving, duitsland in 1923), dat we denken dat het nooit meer gaat gebeuren. Het nadeel van de struisvogelpolitiek is dat het de werkelijkheid nooit kan laten verdwijnen. Maar 1998 Rusland, 1999 Argentinië, nu in Venezuela. Leer ervan zou ik zeggen.
spell68 schreef:
05-10-2017 17:22

Je snap toch wel dat een dividendrendement van 6% eigenlijk wil zeggen dat de markt twijfelt of Shell dat dividend wel kan blijven betalen. Een normaal dividendrendement ligt rond de 3%. Als de markt dat vertrouwen had dan zou de aandelenkoer al lang gestegen zijn naar een waarde die die 3% reflecteert.
Met alle respect maar je moet je eerst meer verdiepen in Shell en dividend voordat je dit opschrijft. Zie hier het dividendoverzicht van Shell sinds 2009. Geen vuiltje aan de lucht hoor. Al jaren en jaren gem. 6 procent.

https://www.beurscourant.nl/aandeel/div ... shell-a-nl
Alle reacties Link kopieren
aatjuhh123 schreef:
05-10-2017 17:54
Met alle respect maar je moet je eerst meer verdiepen in Shell en dividend voordat je dit opschrijft. Zie hier het dividendoverzicht van Shell sinds 2009. Geen vuiltje aan de lucht hoor. Al jaren en jaren gem. 6 procent.

https://www.beurscourant.nl/aandeel/div ... shell-a-nl
Mwah, ik handel al 9 jaar in shell. Als tegenbod:

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/210964 ... alyse.aspx

Kijk even onder "overige data" bij aantal uitstaande aandelen, winst per aandeel en cash flow per aandeel. Fors gezakt sinds 2013. In 2017 wel iets hersteld. De vrije kasstroom is nu net voldoende om het dividend te dekken, maar niet om investeringen te doen en die zullen tzt ook gedaan moeten worden.

Eens kijken wat ze gaan doen, wanneer de recessie/ depressie binnenkort in de VS begint en de olieprijzen weer kelderen of wanneer de OPEC de productiefreeze niet verlengt, omdat landen als Saudie Arabië en Venezuele, de pijn van de begrotingstekorten en afnemende buitenlandse deviezen echt gaan voelen. Ben benieuwd of Shell het dividend dan nog kan handhaven, gezien de huidige gearing.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
06-10-2017 23:36
Mwah, ik handel al 9 jaar in shell. Als tegenbod:

https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/210964 ... alyse.aspx

Kijk even onder "overige data" bij aantal uitstaande aandelen, winst per aandeel en cash flow per aandeel. Fors gezakt sinds 2013. In 2017 wel iets hersteld. De vrije kasstroom is nu net voldoende om het dividend te dekken, maar niet om forse investeringen te doen en die zullen tzt ook gedaan moeten worden.

Eens kijken wat ze gaan doen, wanneer de recessie/ depressie binnenkort in de VS begint en de olieprijzen weer kelderen of wanneer de OPEC de productiefreeze niet verlengt, omdat landen als Saudie Arabië en Venezuele, de pijn van de begrotingstekorten en afnemende buitenlandse deviezen echt gaan voelen. Ben benieuwd of Shell het dividend dan nog kan handhaven, gezien de huidige gearing.
Alle reacties Link kopieren
Zo, de eerste stap wordt al gezet: https://www.goudverzekerd.nl/ecb-overwe ... iestelsel/
Alle reacties Link kopieren
Nu dit topic toch weer actief wil ik nog even melden dat ik de reclame vorm van knab best wel misleidend vindt. Ze adverteren met de hoogste rente, maar de kosten laten ze achterwege...Ik heb Rabobank mét creditcard en daar betaal ik 2,70 voor per maand. Bij knab betaal je 5 euro per maand. Dus op jaarbasis is knab aan kosten 27,6 euro duurder. Nu is de rente bij de Rabobank 0,05 procent en bij Knab 0,35. Een verschil van. 0,3 procent. Om uit de kosten te komen en dus gelijk uit te komen met de Rabobank moet je minstens het volgende op je rekening hebben 27,6 : 0,003 = 9200. Heb je 9200 op je rekening!? Meeste mensen niet, 0,3 procent verschil maakr trouwens echt niks meer uit.
Investeer je geld niet in dingen die je niet snapt, ik heb best veel spaargeld en heb er laatst deels een huis voor gekocht. Ik kan onbeperkt extra aflossen en heb berekent via berekenhet.nl bij elke 5000 euro aflossing ik 50 euro per jaar bespaar, elk jaar weer.. Rendement is ongeveer 1,5 procent in dat geval.
Je kan ook in bijvoorbeeld zonnepanelen investeren, op voorwaarde dat je ze nog 20 jaar gebruikt is het geschatte rendement over alle jaren 5 tot 8 procent. Het break-even point is ongeveer 7 jaar gemiddeld meen ik.
Investeer in je huis isoleren is ook heel goed, radiator folie bijvoorbeeld: na 1 jaar heb.je de kosten er uit!
Ga niet op de gladde reclames van bijvoorbeeld BUX af, persoonlijk denk ik dat het een gokspel is gebaseerd op de aandelenmarkt.
Knab betaal je 1 bedrag voor hele pakket, bij de rabo betaal je voor elke dienst ( rekeningen en pasjes, creditcard) en voor elk pasje extra. Dus in de meeste gevallen is Knab gewoon wel goedkoper.

Verder vind ik de rest van je advies ook vaag.
Als ik de service tussen KNAB en rabobank vergelijk is me dat die €2,30 p/m wel waard. Wat een verschrikkelijke service bij de rabobank.
Alle reacties Link kopieren
De app is beter bij de Rabo maar daar is ook alles mee gezegd.
Alle reacties Link kopieren
0,03 inmiddels... :cry:
.
spell68 schreef:
05-10-2017 17:30
Again, goud is dan het geld. Zo simpel is het. Ik kan er mijn boodschappen van doen, een auto van kopen, wat ik wil.
Boodschappen van doen? Hoe komen de producten in de winkel dan? Wie werken er nog in die winkels? Er zijn nog wel autoverkopers? Er is nog benzine te krijgen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven