Geld & Recht alle pijlers

Samen een huis kopen

02-06-2010 13:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik staan aan de start van samen een huis kopen. Helaas heb ik een schuld die niet meegenomen kan worden in de hypotheek. Mijn vriend heeft aangeboden mij het geld te lenen en dat ik het aan hem kan afbetalen.

Zijn er hier mensen die ook door hun partner geholpen zijn?
Het is maar beter ook dat je het niet in je hypotheek kwijtkan.

Maak heel duidelijke afspraken met je partner, zet het op papier, bespreek het evt met d enotaris waar je toch al naar toe moet voor je koop van het huis of vraag advies bij het juridisch loket waar een lening qua papierwerk aan moet voldoen wil het bindend zijn.
Nee, geen gelijke ervaring. Maar wellicht is het handig dit vast te leggen bij een notaris. Je weet nooit wat er gaat plaats vinden tussen jullie beiden en ook individueel. Baanverlies, ziekte, overlijden, relatiebreuk etc. Fijn als je hulp krijgt, maar houdt dit zakelijk. Maak duidelijke afspraken, je wilt niet bij iedere prive uitgave horen dat je hem nog geld verschuldigd bent en je wilt er ook nooit ruzie om krijgen.
ja hiero. alleen ging ik alleen een huis kopen. Ik had een DK van 2000 euro. Heb zelf 700 afgelost en mijn vriend 1300. Anders ging de deal niet door. Ik heb het hem ' terugbetaald' door hem elke maand minder lasten te laten betalen. dus ik betaal nu al 8 maand iets van 150 euro in de maand meer dan hem. nog 1 maandje en dan staan we weer gelijk
Helaas gaat het bij mij om veel meer dan een DK van ¤ 2000 en inderdaad ik ga naar de notaris om dit allemaal vast te laten leggen.

In eerste instantie gaf onze adviseur aan dat mijn schuld in de hypotheek verwerkt kon worden maar afgelopen week kon dat ineens niet voor het totale bedrag omdat we anders niet in aanmerking komen voor NHG. En dat laaste vind ik toch wel heel erg belangrijk.

Mijn vriend bood tijdens dat gesprek met de adviseur aan om een deel aan mij te lenen, de dag erna ging dat hele gesprek bij hem landen etc.

Ik heb het onderbuik gevoel dat hij het misschien toch teveel geld vind en twijfelt aan samen het huis te kopen.

En inderdaad, ik wil niet steeds hoeven te verantwoorden als ik iets koop van het deel van het geld wat ik overhou. Ik betaal hem dan elke maand een vast bedrag af. Ik moet zelf ook wel een beetje kunnen leven. Ik hou ¤ 500 per maand over om van te kleden, roken, sparen, eten op het werk, make up en dergelijke.
Niet zelf ervaring, maar het ligt er een beetje aan hoe groot de schuld is, of ik het zou doen (lenen dan wel uitlenen). Ik hou eigenlijk niet zo van geld lenen in liefde en vriendschap. Er komt vaak ellende van - als het even kan houd ik dat gescheiden. Maar mocht het om een relatief klein bedrag gaan, zoals de 2000 van Karin, dan zou ik het nog wel het overwegen waard vinden.
Heb je een BKR notering door die schuld? Want dan kun je het schudden met de hypotheek, dan zal je vriend de hypotheek in zijn eentje af moeten sluiten.
Geen bijzonderheden
quote:AlettaJacobs schreef op 02 juni 2010 @ 13:43:

Niet zelf ervaring, maar het ligt er een beetje aan hoe groot de schuld is, of ik het zou doen (lenen dan wel uitlenen). Ik hou eigenlijk niet zo van geld lenen in liefde en vriendschap. Er komt vaak ellende van - als het even kan houd ik dat gescheiden. Maar mocht het om een relatief klein bedrag gaan, zoals de 2000 van Karin, dan zou ik het nog wel het overwegen waard vinden.Inderdaad, iets van 1000-2000 euro lenen, dat vind ik geen probleem, zeker niet aan mijn vriend. Maar bedragen van tienduizenden euro's... daar zou ik me niet snel aan durven wagen.
Vriendschap en geld moet je gescheiden houden, vind ik.

Lastig in deze situatie, maar ik zal toch al het mogelijke doen om dit op een andere manier op te lossen.

Daarnaast is het natuurlijk zonde dat zijn geld in jouw schulden worden gestoken ipv leuke inrichting voor het huis.
Oh en een studieschuld: dat telt anders... geen invloed op je BKR en qua rentestanden ed weinig zin om zsm af te betalen. Enige is dat het gevoelsmatiger prettiger is zonder schuld en de gedachte dat je nog jaren af moet gaan betalen... Maar dat moet je ook als je leent bij vriend...
Geen BKR notering uiteraard, inboedel lopen we niks op mis.
Als het om veel meer dan E 2000 gaat, kan ik me voorstellen dat hij twijfelt het je te lenen en om samen een huis te kopen. Ligt er ook aan hoe het is ontstaan natuurlijk, met een reden of omdat je een gat in je hand hebt.

Misschien een idee dat jij eerst je schuld voor een groot deel wegwerkt en hij spaart. Kan hij later een bedrag in het huis inleggen (wel bij notaris op zijn naam laten zetten) en stappen jullie op een financieel betere manier in de koop van een huis.

Kan me voorstellen dat je geld voor jezelf wilt overhouden. Maar met het oog op de toekomst (huis kopen, misschien trouwen of kinderen?) zou ik je schuld toch zo snel mogelijk gaan aflossen en kijken waar je op kunt besparen (roken?). Daarbij is E 500,- in de maand voor kleding, lunch en make-up goed ruim volgens mij.
quote:Wintermuts schreef op 02 juni 2010 @ 14:01:

Oh en een studieschuld: dat telt anders... geen invloed op je BKR en qua rentestanden ed weinig zin om zsm af te betalen. Enige is dat het gevoelsmatiger prettiger is zonder schuld en de gedachte dat je nog jaren af moet gaan betalen... Maar dat moet je ook als je leent bij vriend...

Dat ben ik niet met je eens. Dit werd mij ook altijd voorgehouden. Maar tegenwoordig zijn de rentes een stuk hoger. En als je berekend wat je aan rente betaald op jaarbasis, dan word je er echt niet vrolijk van... Je moet alleen geen lening bij de bank aangaan om je studieschuld te betalen, want dat kan echt niet uit.

Maar loop ik achter ofzo, want naar mijn weten heeft studieschuld geen invloed op je hypotheek. Of is dat veranderd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven