Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract en testament??

26-01-2012 08:07 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn al 2 jaar trotse eigenaar van ons koophuis...alleen hebben wij nog steeds geen samenlevingscontract geregeld. Dit wil ik nu dan ook zo snel mogelijk gaan afsluiten, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer...

Het enige wat wij willen is dat bij plotseling overlijden de partner erfgenaam wordt van de helft van het huis, en dat de levensverzekering en partner pensioen daadwerkelijk worden uitgekeerd.

Is hiervoor alleen een testament of samenlevingscontract (voornamelijk verblijvingsbeding) voldoende, of zijn beide nodig?

Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit geregeld hebben. Ik vind het allemaal vrij prijzig, en krijg net een offerte waarbij zowel het afsluiten van een samenlevingscontract als testament ieder zo';n ruim 300 euro kost...

Er zijn verder geen kinderen in het spel, en we hebben ook ieder niet veel privé-vermogen (en hoeven voor privé eigendom ook niet perse elkaars erfgenaam te zijn).

Thx!!
Als de levensverzekering gekoppeld is aan je hypotheek ter aflossing, is in jouw geval een samenlevingsovereenkomst voldoende. Een verblijvingsbeding in een samenlevingsoverwenkomst regelt dat alles wat van jullie gemeenschappelijk is, bij overlijden van de een, naar de ander gaat. Ook het partnerpensieon. Is de lwvensverzekering niet aan de hypotheek geloppeld maar wil ke die wel wrven van elkaar dan moet je een testament maken. Een
Wij hebben destijds alleen een samenlevingscontract afgesloten. Daarin was geregeld dat de ander het huis kreeg en al het "vermogen". Moet partnerpensioen niet gewoon via het pensioenfonds?

Wij zijn inmiddels getrouwd overigens, maar testament hebben we nooit opgesteld.
Let er wel op dat jij de premie van de levensverzekering van je partner betaald en andersom. Heeft dacht ik met belasting te maken. Anders moet je bij uitkeren er belasting over betalen en zo niet, volgens mij. Maar denk dat dit wel geregeld is bij de hypotheek afsluiten.
Pensioen partner dien je bij het desbetreffende pensioenfonds te regelen. Dat is niet automatisch geregeld bij het samenstellen van een samenlevingscontract. Wij hebben dit in juli gedaan zonder testament. Verwachten binnenkort een kleine dus gaan alsnog het testament opstellen om dat ook goed geregeld te krijgen. Laat je goed inlichten daar is de notaris voor. Wij hebben wel elke dag gemaild met de onze. Succes!
Oja wij hebben qua prive eigendom alles 50/50. Bij overlijden partner krijgt de ander alles. Dit is ons als tip gegeven want anders krijgen de nabestaande directe familie dit toegewezen. We zijn ook heel makkelijk en alles in huis is van elkaar. Heb hele lieve schoonfamilie en ze zullen me de goederen gunnen maar in tweestrijdzitten om een ketting of tv e.d. zie ik dan niet zitten. Het kan gek lopen als het om kostbare spullen gaat
Wij hebben een samenlevingscontract + testamenten. Gelijk alles maar direct geregeld. We hebben een lening-schenking afspraak met mijn ouders omtrent onze nieuwbouwwoning,dus ook dit moest in de testamenten opgenomen worden. Aan een samenlevingscontract alleen hadden we niet genoeg-:).
Bedankt voor al het advies! Het is me nu al een stuk duidelijker. Maar uiteraard zal ik ook bij de notaris een en ander navragen.

Het ziet er naar uit dat wij idd alleen een samenlevingscontract (verblijvingsbeding nodig hebben). Ben ik erg blij mee, want ik schrok wel een beetje van de offerte die ik net zag! Maar met alleen een samenlevingscontract val het nog mee.
Als je de goedkoopste oplossing zoekt: trouwen! Elke gemeente biedt tijden aan waarop je gratis kunt trouwen.
Ik zeg ook trouwen. Waarom moeilijk (en duur doen) als het goedkoop en makkelijk kan.
Ik heb dat serieus overwogen, gewoon stiekem en snel om lekker goedkoop uit te zijn, maar mijn vriend krijg daar nogal de bibbers van ;)
Wij hebben ook een samenlevingscontract met klein testament. We waren 600 euro kwijt geloof ik.

We hebben het zo geregeld qua testament dat mijn familie (ouders/zus) altijd recht blijven houden op 'mijn' deel als mijn partner komt te overlijden na mij.

(Anders krijgt hij eerst alles als ik ga, overlijdt hij, gaat alles naar bijv. zijn ouders)

Bovendien is een testament soms verplicht voor sommige pensioeninstanties om recht te hebben op nabestaandenpensioen, werd ons verteld.

Gesprek/informatie bij de notaris is, bij ons was dat zo tenminste, vrijblijvend en gratis.
Wij zijn 2 jaar nadat we ons samenlevingscontract hadden opgesteld alsnog getrouwd :P maar goed, ik wilde dan ook niet gratis op maandagochtend trouwen zonder feest enzo. En toen we ons huis kochten was er geen geld voor een mooie bruiloft. Misschien zonde van het geld achteraf, maar wie weet waren we in die 2 jaar wel met knallende ruzie uit elkaar gegaan en dan zit je ermee
Willen jullie (ooit) kinderen? Want dan zou ik persoonlijk gewoon even op een maandagochtend trouwen. Zonder poespas. Eventueel met wat huwelijkse voorwaarden naar keuze.
...
Haar vriend wil niet trouwen...dus die optie lijkt me toch uitgesloten dan? Ik snap trouwens niet dat zoveel mensen dat roepen. Het huwelijk sluit je toch uit liefde voor elkaar? Omdat je de rest van je leven met elkaar wil delen? Niet om 400 euro uit te sparen op een samenlevingscontract...
Trouwen, de bibbers??? Wel een huis en samenlevingsovereenkomst? Zoveel scheelt dat niet meer.

Ik heb trouwens geen idee of je je nog als partner kunt laten registeren (ook wel "homohuwelijk" genoemd). Ik weet dat dit afgeschaft gaat worden maar niet wanneer.

Daarna kun je nog altijd eens trouwens, mocht je dat ooit willen.

Dit geeft (behalve bij adoptie) wel dezelfde rechten en plichten als een huwelijk. Een optie?
Vriend en ik willen ook nog niet trouwen ( beiden 23 jaar).

Kopen vond ik al een grote stap, samenlevingscontract met testamenten was te overzien. -;). Eerst maar eens kijken hoe we de komende jaren door gaan komen.

Trouwen gebeurd over een aantal jaar, wanneer we voldoende gespaard hebben en een bruiloft kunnen geven.
Geregistreerd partnerschap kan nog steeds gewoon. Maar dan kan je inderdaad net zo goed trouwen. Daar zit geen verschil tussen. Ik vond het samenlevingscontract toch wel iets anders dan trouwen. Maar goed, dat is mijn gevoel. Er zijn genoeg mensen die trouwen niks speciaals vinden en het doen omdat het de goedkoopste oplossing is
Nee, het geregistreerd partnerschap geeft niet dezelfde rechten wat betreft kinderen!!
Gewoon een samenlevingsovereenkomst én een testament op laten stellen. Als een van jullie je pensioen heeft bij het ABP MOET je ook een kopie van de samenlevingsovereenkomst insturen anders kan je fluiten naar het pensioen van je partner als hij of jij komt te overlijden. Ik ben zelf rijksambtenaar en mijn notaris heeft me dit nadrukkelijk verteld.

En je wilt wel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten hoor. Wat dacht je dan? Dat een overeenkomst en testament 3 tientjes kosten? Je moet er wel wat voor betalen en dan heb je later tenminste geen problemen als een van jullie, onverhoopt, komt te overlijden.
Mocht je een hypotheek hebben die je niet allebei op alleen je eigen salaris kunt betalen, dan is testament en vooral die levensverzekering op elkaars leven echt heel belangrijk. Het bedrag van de levenverzekering moet dus zo hoog zijn dat daarmee het deel van de hypotheek betaalt kan worden dat de aner niet zou kunnen opbrengen.

Want ookal erf je zijn helft van het huis, als jij ook op de hypotheekakte staat, blijf je hoofdelijk aansprakelijk voor het gehele bedrag. Dat betekent dat je dan alsnog niet in het huis kunt blijven wonen, omdat je de hypotheeklasten niet kunt opbrengen wabnneer met je partner ook zijn inkomen wegvalt. een paar weken geleden stond hierover een artikel in de krant; dat veel mensen ten onrechte dachten dat na hun overlijden hun partner "gewoon"in het huis kon blijven wonen, terwijl dat niet het geval was.
quote:aardappelhoofd schreef op 26 januari 2012 @ 09:40:

Nee, het geregistreerd partnerschap geeft niet dezelfde rechten wat betreft kinderen!!Owja, da's waar. Wist dat er iets anders was, dit dus
Gratis trouwens is misschien leuk, maar huwelijkse voorwaarden zijn niet per se goedkoper dan een samenwooncontract en dergelijke.

Let bij het sluiten van een overlijdensrisicoverzekering bij je hypotheek ook goed op trouwens. Veel van dat soort verzeringen zijn een hypotheek verzekering, dat het geld dus niet vrijkomt, maar in de hypotheek gestort wordt.

Als jij geen werk hebt (bv omdat je thuisblijfmoeder was), heb je geen inkomen meer als je partner wegvalt. Ook de helft van de hypotheek kan dan veel en veels te veel zijn om te blijven betalen! Terwijl een ton in euro's (ik noem maar een bedrag), misschien wel genoeg is om een paar jaar (zuinig) van te leven en een baan te zoeken, je leven op de rit te krijgen na het overlijden van je partner.
Maar je dekt met de levensverzekering toch niet maar de helft van de hypotheek? Ik snap wel dat je daarvoor kan kiezen, dat je zelf beslist voor welk bedrag je een levensverzekering neemt. Maar neem toch aan dat je dat bedrag basseert op wat je partner na overlijden kan dragen aan kosten? Wij hebben dat iig wel gedaan, gekeken naar wat ik aan hypotheek moet betalen als die levensverzekering uitkeert bij overlijden. Ik kwn met mijn inkomen zonder zorgen hier blijven wonen. Wel een fijne gedachtte
Wij hebben een samenlevingscontract én testament om dezelfde redenen als hier al eerder genoemd zijn. Je bent even wat meer geld kwijt, maar dan heb je alles tenminste goed geregeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven