Geld & Recht alle pijlers

samenwonen perrikelen

22-02-2011 12:52 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en m'n vriendin hebben nu 5 maanden een relatie en zijn dolblij met elkaar. We willen dan ook graag samenwonen. (ik 29, zij 28) Omdat te kunnen doen zijn we op zoek gegaan naar een koopwoning in mijn woonplaats. (Op dit moment woon ik in het huis van mijn ouders en heeft zij een huurhuis waar ze bijna ¤ 1000,- aan lasten heeft)

Nu hebben we een huis gevonden dat ons allebei bevalt en waar we ons zien wonen. Nu hebben we een huis gevonden dat ¤250.000 heeft als vraag prijs. Realistisch, na overleg met de makelaar denken we dat we uit kunnen komen op 235.000,-.

Ik heb door veel te sparen, te beleggen en met wat hulp (lees schenkingen) van mijn ouders een vermogen opgebouwd van ¤175.000,-. Dit wil ik in het huis steken. Daarnaast heb ik een spaarhypotheek van ¤ 100.000 (10 jaar aflossingsvrij tegen 5%) bij een privébank.De hypotheek wil ik gebruiken voor het restant van de vermogensbehoefte, wat overblijft zal weer belegd worden. Het huis zou dan op mijn naam komen.

Door deze constructie, die ik bedacht had, zouden we dan hypotheeklasten hebben van 250 euro netto per maand. En kunnen we allebei maximaal sparen.

Goed tot zover hoe ik had bedacht had. Vriendin lief heeft hier echter veel moeite met deze constructie. Het huis zou op mijn naam komen (is niet van ons samen) en ze bouwt niks op (in het huis dan) en wanneer de relatie over zou gaan dan zou ze er uit moeten. Terwijl ze nu haar eigen (huur)huisje heeft etc en onafhankelijk is. Kortom ze wil zekerheden hebben.

Ik zou alleen niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Wat kan ik doen?
quote:Karen24 schreef op 22 februari 2011 @ 16:08:

Nog even een reactie: ik kan me voorstellen dat je een zo'n klein mogelijk schuld wil hebben.

Na 2 jaar eigenaar worden lijkt me geen optie: dan krijgt ze dus de helft van 175.000. Lijkt me ook niet de bedoeling.Zij kan zich dan toch inkopen?
quote:Qball schreef op 22 februari 2011 @ 16:40:En gooien we heel veel geld weg aan rente wat niet hoeft.

En zolang dat je uitgangspunt blijft, gaan jullie er niet uitkomen.

Zoals anderen en ik steeds al zeggen: jouw vriendin wil zekerheid over haar positie in de toekomst. Dat los je niet op met steeds naar de goedkoopste optie te kijken.
en na 5 maanden een relatie samen een huis kopen is gewoon naief... zoniet stom...

vandaar mijn voorstel...
Je wil risico wegnemen... maar aan de andere kant wel beleggen in opties. Hoezo een tegenstelling?

Je kan je risico ook hedgen door de 175k in een fonds te stoppen, denk aan beleggingsrekening oid, en die aan de hypo te koppelen.

Daarnaast is zekerheid natuurlijk een wassenneus... welke zekerheid wil de vriendin hier hebben? Een huis dat misschien in de toekomst minder waard is, of erg moeilijk verkoopbaar?

Of cash op de bank, waar ze vrij over kan beschikken?
quote:spectral schreef op 22 februari 2011 @ 17:00:

Je wil risico wegnemen... maar aan de andere kant wel beleggen in opties. Hoezo een tegenstelling?

Daarnaast is zekerheid natuurlijk een wassenneus... welke zekerheid wil de vriendin hier hebben? Een huis dat misschien in de toekomst minder waard is, of erg moeilijk verkoopbaar?

Of cash op de bank, waar ze vrij over kan beschikken?Ik denk dat vriendin al redelijk blij is met huurdersbescherming, dat heeft ze nu namelijk ook. Vriendin wil wat betreft een dak boven haar hooft niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander, en geef haar eens ongelijk.
.
235K voor het huis. Dus een 250K nodig om het te kopen. Zij kan een hypotheek krijgen van 115K. Dan stel ik voor dat jij ook een hypotheek neemt van 115K. De overige 20K betaal je uit je spaargeld, en je laat vastleggen dat jij recht hebt op 54% van het huis, zij 46%, en jullie houden ook deze verdeling aan als het huis met verlies wordt verkocht.

Je andere 155K spaargeld laat je spaargeld zijn. wat je uiteraard ook contractueel vastlegt alvorens een samenwoningscontract aan te gaan.

Op die manier bouwen jullie allebei even snel waarde op, en hebben jullie allebei een voldoende hyprenteaftrek. Dit is financieel veel voordeliger dan al je spaargeld in je huis steken. Zij betaalt mee. en bouwt eigendom op, en is toch nog minder woonlasten kwijt dan nu het geval is. UIteraard kost dit wel geld als jullie na 6 maanden beslissen uiteen te gaan en het huis te verkopen, maar dan gebruik je weer de 46-54 verdeelsleutel. Of jij kan dan gewoon beslissen om het huis volledig op jouw naam te nemen, want de financiele draagkracht heb je toch.

Maar dus in elk geval een zo hoog mogelijke hypotheek nemen - is op lange termijn financieel het voordeligst
Even een kleine update;

Vanmiddag hebben vriendinlief en ik een hele tijd over gesproken hoe we nu dingen gaan aanpakken met het huis. En we hebben een akkoord bereikt! Ik ga het huis kopen en het komt op mijn naam te staan. Om dit te kunnen kopen zal ik ook mijn eigen vermogen erin staan. De hypotheeklasten zullen ook voor mij zijn en het zal een aflossingsvrije hypotheek worden.

De overige kosten gwl etc etc gaan we delen.

De 'resthypotheek" (30K) zal op mijn naam blijven staan en daarmee zal belegd worden. Hierop zullen toekomstige schenkingen etc van mijn ouders aan mij ook op terecht komen.

Daarnaast komt er een gezamenlijke rekening bij dezelfde particuliere bank. Op deze rekening gaan we samen sparen en hiermee gaat ook weer belegd worden.

Tot slot wil ik jullie nog graag bedanken voor jullie adviezen! Het heeft echt geholpen!
En welke zekerheid heeft je vriendin in het nieuwe verhaal? Want dat wilde ze toch niet opgeven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Geen eigenlijk. Ze is bijgedraaid. Mede door het besef dat dit financieel het voordeligst is en het feit dat ze een chronische ziekte heeft (Crohn) waardoor ze nu ook makkelijker minder kan gaan werken wanneer dat nodig mocht blijken.
quote:Qball schreef op 27 februari 2011 @ 17:34:

Even een kleine update;

Vanmiddag hebben vriendinlief en ik een hele tijd over gesproken hoe we nu dingen gaan aanpakken met het huis. En we hebben een akkoord bereikt! Ik ga het huis kopen en het komt op mijn naam te staan. Om dit te kunnen kopen zal ik ook mijn eigen vermogen erin staan. De hypotheeklasten zullen ook voor mij zijn en het zal een aflossingsvrije hypotheek worden.

De overige kosten gwl etc etc gaan we delen.

De 'resthypotheek" (30K) zal op mijn naam blijven staan en daarmee zal belegd worden. Hierop zullen toekomstige schenkingen etc van mijn ouders aan mij ook op terecht komen.

Daarnaast komt er een gezamenlijke rekening bij dezelfde particuliere bank. Op deze rekening gaan we samen sparen en hiermee gaat ook weer belegd worden.

Tot slot wil ik jullie nog graag bedanken voor jullie adviezen! Het heeft echt geholpen!

Beseft je vriendin wel dat er aan beleggen ook risico's hangen?

Tot zover de financiele zekerheid.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven