Geld & Recht alle pijlers

Scheiding/spaargeld

20-08-2019 07:07 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Man en ik liggen in scheiding.
Huis staat te koop, man heeft bovengemiddeld salaris, woont zolang in ons huis en betaald alle lasten voor het huis.
We hebben ieder ons eigen salaris, man verdiend 4’5 keer zoveel als dat ik verdien.
Ik woon ergens anders.

Gedeelte van spaargeld is al verdeeld.
Andere gedeelte van spaargeld wordt na de scheiding verdeeld.

Huis, waarvan man dus alle lasten betaald, heeft een lage hypotheek.
Toch komt man niet rond en pint geregeld van onze gezamenlijke spaarrekening om de vaste lasten te betalen/boodschappen enz.
Is gewend om veel geld uit te geven.

Man zit relatief goedkoop in onze koopwoning, als hij straks gaat huren, betaald hij meer.
Ik moet ook alle touwtjes aan elkaar knopen om rond te komen
en pin van mijn eigen spaarrekening als ik niet rondkom.
Hij pint van onze gezamenlijke spaarrekening als hij niet uitkomt.

Is dit eerlijk?
pink-nails wijzigde dit bericht op 20-08-2019 07:47
1.17% gewijzigd
Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd?

Ik heb begrepen dat het dan niks uitmaakt. Straks gaat al het spaargeld op 1 hoop en wordt het in tweeën gehakt
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me niet eerlijk. Kun je afspreken dat als hij een bedrag opneemt van de gezamenlijke rekening, dat jij een gelijk bedrag opneemt. Dat kun je dan op je eigen prive rekening zetten. Dat lijkt me een hele redelijke oplossing.
Al het spaartegoed al verdelen, dan heb je hier geen last meer van
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de rest van het spaargeld ook alvast verdelen, dan kan hij opmaken wat hij wil. Leg het dan wel officieel vast, anders kan hij nog steeds aanspraak maken op de helft van jouw geld!
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Man wil het overige gedeelte van spaargeld pas verdelen wanneer de scheiding uitgesproken is.
Dit omdat, als er onvoorziene kosten optreden m.b.t. ons huis, hij daar natuurlijk niet alleen voor op wil draaien.
Alle reacties Link kopieren
Je man verdient 4,5 keer meer dan jij. Dan zou ik ook zeggen dat je niet rond kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Pink-nails schreef:
20-08-2019 07:26
Dank jullie wel.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Man wil het overige gedeelte van spaargeld pas verdelen wanneer de scheiding uitgesproken is.
Dit omdat, als er onvoorziene kosten optreden m.b.t. ons huis, hij daar natuurlijk niet alleen voor op wil draaien.
Kan hij wel willen maar het klinkt alsof jij wat anders wilt. Omdat hij er misbruik van lijkt te maken.

Bespreek dit en de afspraak bij de mediator vast, bijvoorbeeld dat het spaargeld wordt verdeeld en eventuele gezamenlijke onvoorziene kosten door jullie gezamenlijk worden betaald (naar redelijkheid, mits jullie het daar over eens zijn, enz.).
Alle reacties Link kopieren
Pink-nails schreef:
20-08-2019 07:26
Dank jullie wel.

We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.

Man wil het overige gedeelte van spaargeld pas verdelen wanneer de scheiding uitgesproken is.
Dit omdat, als er onvoorziene kosten optreden m.b.t. ons huis, hij daar natuurlijk niet alleen voor op wil draaien
Logische redenatie maar dan moet hij er ook wel afblijven in de tussentijd. Geld uitgeven ivm woning onderhoud en onvoorziene kosten waar jullie beide van zouden kunnen profiteren is prima. Maar niet zn eigen zakken vullen met jullie spaargeld.

Zou afspreken dat als hij geld van de rekening afhaalt jij hetzelfde bedrag naar jezelf overmaakt. Is dit waterdicht ? Nee, dat niet


Hoeveel spaargeld staat er nog op de rekening. Anders verdelen en x bedrag laten staan en vastleggen dat dit enkel voor onvoorziene kosten is en na verkoop/scheiding wordt verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Hij verdient 4,5 x zoveel als jij, maar kan nog niet rondkomen. Verdien jij ‘vrijwel niets’ of is hij met dit excuus geld aan het wegsluizen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heeft hij ook het grootste deel van de spaarrekening gevuld?
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
20-08-2019 07:41
Heeft hij ook het grootste deel van de spaarrekening gevuld?
Weinig relevante vraag bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Vraag een voorlopige voorziening aan

En een eigen advocaat mocht je samen een mediator hebben.
Mermedina schreef:
20-08-2019 07:45
Weinig relevante vraag bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Maar dan geldt dat ook voor de gezamelijke spaarrekening waar man van pint.
TO, pin dan ook van die rekening.
Mermedina schreef:
20-08-2019 07:45
Weinig relevante vraag bij een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Het maakt wel dat mensen daardoor op een andere manier erover na kunnen denken.
Niq schreef:
20-08-2019 07:49
Het maakt wel dat mensen daardoor op een andere manier erover na kunnen denken.
Ja en? Misschien heeft to wel altijd gratis voor de kinderen gezorgd.
Juridisch doet het er niet toe.
Maar hoe kom jij nu rond? Of krijg jij nog een enorme berg toeslagen waardoor het 'eigenlijke verschil' helemaal geen 4.5x is maar veel minder...
Ik zou de helft opnemen (van voor zijn pinacties) en als er extra kosten zijn dit aan hem betalen. Je lijkt wel gek. Met hem zijn dus geen afspraken te maken. Je gaat je toch niet in de problemen laten helpen door je ex?
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-08-2019 07:36
Hij verdient 4,5 x zoveel als jij, maar kan nog niet rondkomen. Verdien jij ‘vrijwel niets’ of is hij met dit excuus geld aan het wegsluizen?
Ik heb gedurende ons huwelijk, parttime gewerkt.
Heb dus een laag inkomen.
Man heeft een bovengemiddeld inkomen.
Inmiddels probeer ik zoveel mogelijk te werken om financieel rond te kunnen komen.
Ik heb chronische beperkingen, en binnen het huwelijk was het financieel niet noodzakelijk om fulltime te werken.
Nu moet ik wel, en dat geeft ook niets, ik wil ook mijn eigen boontjes kunnen doppen natuurlijk.

Hij sluist geen geld weg, ik kan ten alle tijde in onze bankgegevens kijken.
gizzmo-returns schreef:
20-08-2019 07:52
Ja en? Misschien heeft to wel altijd gratis voor de kinderen gezorgd.
Juridisch doet het er niet toe.
Welke kinderen?
Kan het er juridisch niet toedoen, het ging mij erom hoe mensen kunnen denken.
b
Niq schreef:
20-08-2019 07:55
Welke kinderen?
Kan het er juridisch niet toedoen, het ging mij erom hoe mensen kunnen denken.
Hoe jij denkt bedoel je?
gizzmo-returns schreef:
20-08-2019 07:57
Hoe jij denkt bedoel je?
Of hoe mijn ex dacht?
Pink-nails schreef:
20-08-2019 07:54
Ik heb gedurende ons huwelijk, parttime gewerkt.
Heb dus een laag inkomen.
Man heeft een bovengemiddeld inkomen.
Inmiddels probeer ik zoveel mogelijk te werken om financieel rond te kunnen komen.
Ik heb chronische beperkingen, en binnen het huwelijk was het financieel niet noodzakelijk om fulltime te werken.
Nu moet ik wel, en dat geeft ook niets, ik wil ook mijn eigen boontjes kunnen doppen natuurlijk.

Hij sluist geen geld weg, ik kan ten alle tijde in onze bankgegevens kijken.
Nogmaals heb je een eigen advocaat?
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je advocaat of mediator? Zijn er geen afspraken over geld opnemen van de gezamenlijke rekening?

Ik zou in ieder geval goed bijhouden en bankstatements downloaden van alle rekeningen.

In gemeenschap van goederen betekent dat alles wat jullie hebben van jullie samen is. Wat zijn de afspraken nu? Of iets eerlijk is of niet, dat zal voor ieder persoon anders zijn. Het gaat erom of dat het mag of niet, valt binnen de afspraken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven