Geld & Recht alle pijlers

schuld

26-04-2010 17:19 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal, ik heb een probleem rondom mijn ex.

hij is me namelijk nog best wel veel geld schuldig en door bepaalde omstandigheden verwacht ik dat ik dat geld niet ga krijgen.

we hebben een betalingsovereenkomst gemaakt, maar zoals ik net al zei denk ik niet dat ik mijn geld terug ga krijgen.

we hebben samengewoond, zijn uit het appartement. daar stonden nog enkele spullen van hem o.a. een tv, wii, computer enz. Deze spullen zijn van hem. Ik heb deze laatst meegenomen als onderpand voor de schuld die hij nog bij me heeft. hier heb ik hem ook van op de hoogte gesteld. Echter krijg ik nu van hem te horen dat hij zijn spullen terug wilt en dat hij anders aangifte van diefstal gaat doen bij de politie.

nu is mijn vraag, kan hij dit wel doen? ik kan bewijzen dat hij me geld schuldig is en ik heb ergens ook gehoord dat die spullen in ons gezamelijk appartement stonden, dus dan zijn ze automatisch ook van mij? Ik weet niet zeker of dit klopt.

Maar ik wil graag weten wat ik nu kan doen, wat mijn recht is enzo. Kunnen jullie me helpen?

Alvast bedankt. :-)
Probleem is de bewijslast. Ex hoeft niet aan te tonen dat hij geld heeft terugbetaald. TO moet aantonen dat ex haar geld verschuldigd is. En wat TO tot nu toe opnoemt als zijnde bewijs is geen bewijs. Haar ex heeft nergens een handtekening onder gezet en van mondelinge afspraken zijn geen getuigen.

Ex kan echter wel bewijzen dat spullen die van hem zijn door TO uit de gezamenlijke woning zijn gehaald nadat hij uit die woning is vertrokken. Dus staat hij bij aangifte in zijn recht.
MILF in the making ;-)
Ik neem aan dat wij beiden niet beschikken over de stukken/documenten. Als er voldoende reden is op basis van de documenten die TO heeft zou het kunnen dat de bewijslast wordt gelegd bij de Ex.

Als Ex in het huurcontract staat, lijkt het mij aannemelijk dat Ex het huurcontract heeft ondertekend en heeft Ex iig een huurcontract ondertekend.

quote:girlie22 schreef op 26 april 2010 @ 19:29:

[...]

ik heb wel in een mail staan dat hij mij zoveel euro per maand automatisch overmaakt. daarin staat ook vermeld dat het om de borg gaat. Het is niet bekend wat er precies in deze e-mail staat, wie deze e-mail heeft gestuurd (de Ex of TO?) en of dat de Ex hierop heeft gereageerd met een reply.

Enfin het gaat mij er hier niet om elkaar vliegen af te vangen. Je standpunt is duidelijk.
Of hij wel of niet dat huurcontract mee heeft ondertekend, staat toch volkomen los van het feit wie de borg heeft betaald en wat zij daar onderling over hebben afgesproken.
Eens met Pauline, of hij wel of niet heeft getekend doet er niet toe. Er is namelijk geen conflict met de verhuurder.

TO zegt zelf elders in dit topic dat het een mail van haar naar hem is.

[quote]girlie22 schreef op 26 april 2010 @ 20:20:

ik heb hem die betalingsregeling gemaild en hij heeft me daarna op msn aangesproken dat hij het aan de advocaat van de directeur van z'n werk zou voorleggen./quote]

Alleen als TO de MSNgeschiedenis heeft bewaard zou er iets op papier staan, maar dan nog is het twijfelachtig of ze er iets mee kan.

Maar het gaat om TO en wat zij het beste kan doen. Zaten er hier niet Vivajuristen af en toe? Staat me iets van bij. Misschien dat die er naar zouden kunnen kijken.
MILF in the making ;-)
die msn geschiedenis heb ik nog bewaard.

ik heb een mail van hem gekregen waarin hij zegt dat hij me maandelijks zoveel euro overmaakt.

ik heb idd bewijs dat ik de borg heb betaald. ik heb het van mijn rekening overgemaakt naar de huurbaas.
quote:DarkRosePrincess schreef op 27 april 2010 @ 14:39:

Eens met Pauline, of hij wel of niet heeft getekend doet er niet toe. Er is namelijk geen conflict met de verhuurder.

TO zegt zelf elders in dit topic dat het een mail van haar naar hem is.

[quote]girlie22 schreef op 26 april 2010 @ 20:20:

ik heb hem die betalingsregeling gemaild en hij heeft me daarna op msn aangesproken dat hij het aan de advocaat van de directeur van z'n werk zou voorleggen./quote]

Alleen als TO de MSNgeschiedenis heeft bewaard zou er iets op papier staan, maar dan nog is het twijfelachtig of ze er iets mee kan.

Maar het gaat om TO en wat zij het beste kan doen. Zaten er hier niet Vivajuristen af en toe? Staat me iets van bij. Misschien dat die er naar zouden kunnen kijken.

Het huurcontract doet er wel aan toe, omdat er een conflict is tussen de twee huurders TO en haar Ex.

Daarbij zal je moeten kijken wat er precies (electronisch) is gecorrespondeerd en door wie.

Verder zijn we het iig geval eens dat een jurist er naar moet kijken.
quote:girlie22 schreef op 27 april 2010 @ 14:59:

die msn geschiedenis heb ik nog bewaard.

ik heb een mail van hem gekregen waarin hij zegt dat hij me maandelijks zoveel euro overmaakt.

ik heb idd bewijs dat ik de borg heb betaald. ik heb het van mijn rekening overgemaakt naar de huurbaas.

Goed dat je nog even hebt gereageerd.

Dan zou ik als ik jou was je vragen voorleggen aan de rechtswinkel. Succes!
ik heb hem net een mail gestuurd, aangezien hij me weer aan het bellen is.

ik heb tegen hem gezegd dat ik z'n spullen niet mee had moeten nemen en dat hij ze donderdag kan komen ophalen en dat ik graag een handtekening van hem wil hebben op het betalingsformulier, waarbij ik heb gezet dat hij me nog zoveel euro schuldig is. heb er ook bij gezet dat hij me zoveel per maand terug betaald. en dat ik graag een reactie via de mail terug wil.

is dit een beetje goed? ik hoop dat hij erop terug mailt en dat z'n antwoord een beetje goed is zodat het misschien bewijs is.
heb net te horen gekregen dat hij aangifte heeft gedaan..
quote:girlie22 schreef op 27 april 2010 @ 16:19:

heb net te horen gekregen dat hij aangifte heeft gedaan..Dat is mooi balen!
MILF in the making ;-)
Wat een mispunt je ex.
ja idd.

kan hem wel wat aandoen, dat hij het zo laat lopen, echt triest, het kan toch ook op een andere manier.

wat kan ik nu nog doen?

is het een idee om gewoon al z'n spullen dan maar terug te geven?

sta ik nog in een positie waarin ik met hem kan onderhandelen over die handtekening? of ben ik nu alles kwijt?
Het kan onderhandelingstactiek zijn. Ga zo snel mogelijk juridische hulp zoeken om te beginnen bij de rechtswinkel.

Hier heb je telefoonnummers en adressen van rechtswinkels in verschillende steden door heel Nederland.

http://www.st-ab.nl/ad01c.htmquote:girlie22 schreef op 27 april 2010 @ 16:28:

[...]

wat kan ik nu nog doen?

is het een idee om gewoon al z'n spullen dan maar terug te geven?

sta ik nog in een positie waarin ik met hem kan onderhandelen over die handtekening? of ben ik nu alles kwijt?

Zou ik vooralsnog niet zo maar doen. Wat als hij dan zijn aangifte niet intrekt, terwijl jij de spullen hebt teruggeven?

Je bent nog niet alles kwijt.

En nu voor de allerlaatste keer zoek juridische hulp, rechtsbijstand en/of bel/ga naar de rechtswinkel.
die waar ik woon is alleen op donderdag te bereiken.
Van wie heb je gehoord dat hij aangifte heeft gedaan? Van hemzelf?
MILF in the making ;-)
ja. misschien is het bluf.

ik ga de politie eens bellen.
quote:girlie22 schreef op 27 april 2010 @ 16:35:

die waar ik woon is alleen op donderdag te bereiken.

Zoek er een op in de lijst die dinsdag telefonisch bereikbaar is dan kun je daar alvast telefonisch je eerste vragen stellen.

Bijvoorbeeld die van Amsterdam 020 - 673 13 11 dinsdag telefonisch telefonisch bereikbaar van 10:00 - 17:00 uur en 18:30 - 21:00 uur

http://www.rechtswinkelamsterdam.nl/ind ... ingstijden

of Rotterdam 010 - 413 00 90 dinsdag telefonisch bereikbaar van 08:30 - 12:30 uur

http://www.rechtswinkelrotterdam.nl/
quote:girlie22 schreef op 27 april 2010 @ 16:39:

ja. misschien is het bluf.

ik ga de politie eens bellen.Precies.quote:Sophiepapa schreef op 27 april 2010 @ 10:28:

Je zou bij de politie of het politiebureau kunnen informeren hoe de politie hiermee omgaat. Mssn doen ze hier wel helemaal niks mee, omdat ze vinden dat het een civiele zaak is tussen jij en je vriend en dat jullie het zelf maar moeten uitzoeken. Ik zeg niet dat het zo is, maar het zou mij niets verbazen.
politie mag dat soort zaken niet doorgeven.

heb net met de rechtswinkel gebeld en zij bevestigen hetzelfde, de spullen heb ik gestolen, dus daar kan hij me iets mee maken.

ik ga morgen langs de rechtswinkel in maastricht. dan print ik alles uit van wat ik als bewijs heb staan op de mail en het msn gesprek.

maar ik vraag me af hoe ik het beste die handtekening kan krijgen.
Niet om het een of ander, maar ik zou me eerst zorgen maken over het afhandelen van de aangifte inzake diefstal, waarvan je zelf zwart op wit hebt erkent dat het inderdaad zijn spullen zijn en je ze inderdaad hebt meegenomen en dan pas om die handtekening. De aangifte kan een vervelend staartje hebben voor meer zaken. Het niet krijgen van die handtekening kost je hoogstens geld.
MILF in the making ;-)
Advies van een juriste op verzoek van Sophiepappa:

Op zich heb jij zijn spullen dan wel gestolen, maar als hij geen bewijzen heeft dat het inderdaad zijn spullen zijn (door betalingsbewijzen, rekeningafschriften e.d.) dan kun je niet van diefstal beschuldigd worden, want ze zouden ook van jou kunnen zijn. Het is echter wel jammer dat jij emails hebt gestuurd waarin je bevestigd dat jij zijn spullen hebt meegenomen. Dat is wel bewijsmateriaal in een rechtzaak.

Verder heb jij weinig bewijs dat hij geld aan jou moet betalen (want die emails van jou aan hem) zijn niet voldoende en een niet ondertekende overeenkomst telt niet.

Jouw claim tegenover hem is dus klein, maar zijn claim tegenover jou is ook niet geweldig groot.

Jij hebt nu zijn spullen die hij terug wil hebben, dus kun je het hard spelen door te zeggen dat je ze alleen teruggeeft als hij jou de borg geeft. Als hij dat niet doet kun je niets eisen en zit jij met zijn spullen opgescheept, maar het kan dat hij hier intrapt en met dat geld over de brug komt. Dit is natuurlijk niet erg netjes, maar wellicht werkt het.

Ik denk niet dat hij het tot een dure rechtzaak zal laten komen en ook via de aangifte van de politie verwacht ik eerlijk gezegd niet zoveel, want die bemoeien zich liever niet met dit soort zaken.

Hopelijk komen jullie er samen uit, maar voortaan kun je beter alles zwart op wit regelen en daar ben jij nu achtergekomen....
O ja, nu even mijn niet-juridische advies: hou je hoofd koel, want als je eenmaal die spullen terug hebt gegeven kun je fluiten naar je geld. Zo l*l is het wel denk ik, aangezien hij gelijk naar de politie is gegaan terwijl hij ook fout zit.

Je moet dus voor die tijd je geld terug zien te krijgen met als ruilmiddel die spullen. Een vuil spel, maar dat speelt hij ook.

Slechts tijdens een rechtzaak (die er meestal niet komt!) kun je veroordeeld worden van diefstal en niet eerder. Tot die tijd is het slechts een beschuldiging.
dank je wel voor het advies :-)

ik ga zo naar het politiebureau toe om te kijken of hij ook wel echt aangifte heeft gedaan.

en ik ben er idd achter gekomen, zo'n fout maak ik nooit meer, maar als je in een relatie zit verwacht je soms niet dat het zo kan lopen. maar goed, het is gebeurd, ik zit er wel even mooi mee, pff.
ja daar zat ik ook al aan te denken. ik kan die spullen nu wel teruggeven, maar dan heb ik niks meer om mee te onderhandelen en dan kan ik idd fluiten naar mijn geld.

weet alleen niet goed hoe ik dit nu vorm moet geven en die handtekening moet krijgen.
maar weet je wat het ook is, ik woon nu dus weer thuis, bij m'n ouders en zusje.

die spullen staan hier. hij heeft gezegd dat hij ze komt halen, mijn moeder en zusje zijn doodsbang dat hij hier dadelijk voor de deur staat met weet ik hoeveel geweld.

maar dan kan ik gewoon de politie bellen, toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven