schuldbekentenis
zondag 20 februari 2011 om 19:27
Een aantal jaar geleden heeft iemand een enorm bedrag van mij geleend. Ik had toen net mijn huis verkocht, dus dat was mogelijk toen. Doordat het ging om een hele goede vriendin, heb ik hier (heeeeeeel stom) nooit iets over op papier gezet. Doordat zij een jaar na de lening in de schuldsanering is terecht gekomen, heb ik dat bedrag grotendeels niet meer terug gekregen. De periode van schuldsanering is inmiddels voorbij en we gaan op korte termijn rond te tafel om het een en ander hierover af te spreken.
Graag zou ik advies krijgen hoe dit aan te pakken, en of ik een soort van schuldbekentenis ergens kan registreren, dusdanig dat als zij de betalingsregeling niet na komt, ik dit op een juridische manier alsnog kan verhalen. En hoeveel kost dat om zoiets vast te leggen?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
Graag zou ik advies krijgen hoe dit aan te pakken, en of ik een soort van schuldbekentenis ergens kan registreren, dusdanig dat als zij de betalingsregeling niet na komt, ik dit op een juridische manier alsnog kan verhalen. En hoeveel kost dat om zoiets vast te leggen?
Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken.
zondag 20 februari 2011 om 19:46
Theoretisch - als ze bij einde schuldsanering een schone lei hebben gekregen - valt de door jou gegeven lening onder de schuldsaneringsperoide en schone lei. Als ze praktisch nog wat willen doen (schuldbekentenis / lening) dan heb je flinke mazzel.
Een onderhandse schuldbekentenis is inderdaad geldig, Een overeenkomst moet nageleefd worden en schept voor beiden verplichtingen.
Een onderhandse schuldbekentenis is inderdaad geldig, Een overeenkomst moet nageleefd worden en schept voor beiden verplichtingen.
zondag 20 februari 2011 om 19:50
zondag 20 februari 2011 om 19:51
quote:arc schreef op 20 februari 2011 @ 19:50:
als je vriendin de wsnp heeft afgesloten met een schone lei, dan hoeft ze je niet meer terug te betalen. Het siert haar als ze het omwille van de vriendschap wel wil doen, maar dat is dan puur op vrijwillige basis, dus niet op rechtsgronden.Daarom valt het ook niet binnen die wetgeving. Noch de schuld, noch de aflossing, en dus ook niet de schone lei.
als je vriendin de wsnp heeft afgesloten met een schone lei, dan hoeft ze je niet meer terug te betalen. Het siert haar als ze het omwille van de vriendschap wel wil doen, maar dat is dan puur op vrijwillige basis, dus niet op rechtsgronden.Daarom valt het ook niet binnen die wetgeving. Noch de schuld, noch de aflossing, en dus ook niet de schone lei.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
zondag 20 februari 2011 om 19:54

zondag 20 februari 2011 om 19:55
quote:arc schreef op 20 februari 2011 @ 19:50:
als je vriendin de wsnp heeft afgesloten met een schone lei, dan hoeft ze je niet meer terug te betalen. Het siert haar als ze het omwille van de vriendschap wel wil doen, maar dat is dan puur op vrijwillige basis, dus niet op rechtsgronden.Maar dan moet de schuld aan TO door die vriendin wel zijn opgegeven in het traject? En dan zou TO toch ook een schikkingsvoorstel moeten hebben gekregen voor een x% van de schuld?
als je vriendin de wsnp heeft afgesloten met een schone lei, dan hoeft ze je niet meer terug te betalen. Het siert haar als ze het omwille van de vriendschap wel wil doen, maar dat is dan puur op vrijwillige basis, dus niet op rechtsgronden.Maar dan moet de schuld aan TO door die vriendin wel zijn opgegeven in het traject? En dan zou TO toch ook een schikkingsvoorstel moeten hebben gekregen voor een x% van de schuld?
zondag 20 februari 2011 om 19:57
als ik TO goed begrijp is de lening niet meegenomen in de schuldsanering omdat er niets van op papier stond. Zoals ik het dus lees heeft TO tot de schuldsanering een beetje ontvangen, toen is het terugbetalen even on hold gezet en is de lening buiten beschouwing gelaten.
Als vriendin echt zo`n goeie vriendin is gaan jullie nu om de tafel en stellen een contract op. Dit ondertekenen jullie allebei en dan is het al geldig.
Ik hoop dat je je geld terug krijgt, en een wijze les voor de toekomst: GEEN GELD UITLENEN AAN VRIENDEN EN FAMILIE>>.. daar komt alleen maar narigheid van!
Als vriendin echt zo`n goeie vriendin is gaan jullie nu om de tafel en stellen een contract op. Dit ondertekenen jullie allebei en dan is het al geldig.
Ik hoop dat je je geld terug krijgt, en een wijze les voor de toekomst: GEEN GELD UITLENEN AAN VRIENDEN EN FAMILIE>>.. daar komt alleen maar narigheid van!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 20 februari 2011 om 19:58
Mijn vriendin heeft de schuld niet opgegeven aan de schuldsanering. De vriendschap is helaas stukgelopen enkele maanden nadat ze de lening is aangegaan. Ze heeft me toen schriftelijk laten weten dat ze de afbetaling niet meer kon betalen, doordat ze in de schuldsanring is terecht gekomen. Wel zei ze me toe dat ze mij tot op de laatste cent zou terugbetalen. Zelf ging ik er vanuit dat terugbetaling niet meer zou plaatsvinden. Het siert haar absoluut dat zij hier toe alsnog toe zegt over te gaan. Ik vind dat bewonderingswaardig in ieder geval.
zondag 20 februari 2011 om 19:59
quote:engeltje79 schreef op 20 februari 2011 @ 19:54:
[...]
Dit klopt dus helemaal niet.
En hoe zit het dan dus wel volgens jou?
Het is onderdeel van mijn werk dus ik meen te weten waar ik het over heb. Maar ik sta open voor argumenten hoor. Zodra ik die krijg.
[...]
Dit klopt dus helemaal niet.
En hoe zit het dan dus wel volgens jou?
Het is onderdeel van mijn werk dus ik meen te weten waar ik het over heb. Maar ik sta open voor argumenten hoor. Zodra ik die krijg.
zondag 20 februari 2011 om 20:05
quote:Pastcy2 schreef op 20 februari 2011 @ 19:58:
Mijn vriendin heeft de schuld niet opgegeven aan de schuldsanering. De vriendschap is helaas stukgelopen enkele maanden nadat ze de lening is aangegaan. Ze heeft me toen schriftelijk laten weten dat ze de afbetaling niet meer kon betalen, doordat ze in de schuldsanring is terecht gekomen. Wel zei ze me toe dat ze mij tot op de laatste cent zou terugbetalen. Zelf ging ik er vanuit dat terugbetaling niet meer zou plaatsvinden. Het siert haar absoluut dat zij hier toe alsnog toe zegt over te gaan. Ik vind dat bewonderingswaardig in ieder geval.Heb je die brief nog?? Waarin ze vermeld dat ze het bedrag tot op de laatste cent terug zal betalen?? Dat is ook een afspraak...
Mijn vriendin heeft de schuld niet opgegeven aan de schuldsanering. De vriendschap is helaas stukgelopen enkele maanden nadat ze de lening is aangegaan. Ze heeft me toen schriftelijk laten weten dat ze de afbetaling niet meer kon betalen, doordat ze in de schuldsanring is terecht gekomen. Wel zei ze me toe dat ze mij tot op de laatste cent zou terugbetalen. Zelf ging ik er vanuit dat terugbetaling niet meer zou plaatsvinden. Het siert haar absoluut dat zij hier toe alsnog toe zegt over te gaan. Ik vind dat bewonderingswaardig in ieder geval.Heb je die brief nog?? Waarin ze vermeld dat ze het bedrag tot op de laatste cent terug zal betalen?? Dat is ook een afspraak...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 20 februari 2011 om 20:06
Ik weet niet precies waarom persoonlijke leningen onder de wsnp vallen maar zit zelf in een traject en mij werd naar persoonlijke leningen gevraagd bij inschrijving, omdat die ook meetellen. Stel dat een familielid mij nu een X bedrag geeft dan heb ik dus volgens de GKB ook een nieuwe schuld gemaakt (ook al is het een gift) en vervalt mijn schuldsanering.
zondag 20 februari 2011 om 20:06
omdat door de toekenning van de schone lei alle schulden die voor de wsnp zijn aangegaan omgezet zijn in natuurlijke verbintenissen en niet meer opeisbaar zijn. Er zijn maar 2 soorten schulden waar een uitzondering voor gemaakt wordt en dat zijn sommige soorten studiefinanciering en strafrechterlijke vorderingen. De to had er beter aan gedaan haar vordering bij de bewindvoerder in te dienen, dan had ze mogelijk nog een einduitkering gekregen. Nu heeft ze geen rechtsgronden meer om terugbetaling te eisen.
Dus terugbetaling zal alleen geschieden op vrijwillige basis.
Dus terugbetaling zal alleen geschieden op vrijwillige basis.
zondag 20 februari 2011 om 20:07
Bij schuldsanering moet je toch iedereen opgeven aan wie je geld schuldig bent? Dat is toch de bedoeling van schuldsanering. Dat je daarna met een schone lei kan beginnen. Het siert je vriendin wel (naar jou toe dat ze het geld wil terugbetalen) maar aan de andere kant benadeelt ze wel alle andere schuldeisers die maar een deel hebben gekregen.
Ik heb trouwens geld gekregen uit schuldsanering omdat ik een persoonlijke lening met die persoon had afgesloten. Dus naar mijn weten vallen persoonlijke leningen daar dus wel onder.
Ik heb trouwens geld gekregen uit schuldsanering omdat ik een persoonlijke lening met die persoon had afgesloten. Dus naar mijn weten vallen persoonlijke leningen daar dus wel onder.
anoniem_68243 wijzigde dit bericht op 20-02-2011 20:11
Reden: tikfoutje
Reden: tikfoutje
% gewijzigd
zondag 20 februari 2011 om 20:18
Nou dan moet het wel heel goed en officieel vastgelegd zijn, met bewijzen zoals bankafschriften, en aantoonbaar gemaakt worden waar het aan gespendeerd is.
Anders; jammerdebammer. Nogal fraudegevoelig, met al die zogenaamde persoonlijke schulden. Op die manier kunnen "zomaar" vrienden en kennissen met allerlei verhalen aankomen, en vloeit bij sanering een grote stroom geld weer linea recta de familie in, terecht of onterecht. Vandaar dat dat echt niet zomaar meegenomen wordt, je zal echt goed beslagen ten ijs moeten komen.
Anders; jammerdebammer. Nogal fraudegevoelig, met al die zogenaamde persoonlijke schulden. Op die manier kunnen "zomaar" vrienden en kennissen met allerlei verhalen aankomen, en vloeit bij sanering een grote stroom geld weer linea recta de familie in, terecht of onterecht. Vandaar dat dat echt niet zomaar meegenomen wordt, je zal echt goed beslagen ten ijs moeten komen.
zondag 20 februari 2011 om 20:22
satsuma, de vriendin van to heeft haar andere schuldeisers bevoordeeld, niet benadeeld. Ze heeft to namelijk zover gekregen dat die haar vordering niet opgaf. Daardoor heeft to niet meegedeeld in de opgebouwde einduitkering, dus kregen de andere schuldeisers meer dan dat ze zouden hebben gekregen als to haar vordering wel had opgegeven. Als de vriendin na datum schone lei besluit to wel terug te betalen, benadeelt ze hier niemand mee (behalve zichzelf) omdat geen van de schuldeisers hun vordering nog op haar kan verhalen. Dat is de hele essentie van wsnp/schone lei.
zondag 20 februari 2011 om 20:27
Arc, bedankt voor je uitleg. Maar bij schuldsanering krijgen de schuldeisers toch niet het hele bedrag maar een deel? Nouja dat zal wel liggen aan de totale schuld natuurlijk. Stel dat de vriendin to nu helemaal terugbetaalt dan heeft to alles teruggekregen en de schuldeisers een deel. Dat was mijn punt.
Overigens vraag ik me af of to ooit haar geld krijgt. Als het zo'n enorm bedrag is waar moet de vriendin dan het geld vandaan halen? Dat was voorheen ook niet makkelijk anders was vriendin niet in de schuldsanering beland.
Overigens vraag ik me af of to ooit haar geld krijgt. Als het zo'n enorm bedrag is waar moet de vriendin dan het geld vandaan halen? Dat was voorheen ook niet makkelijk anders was vriendin niet in de schuldsanering beland.
zondag 20 februari 2011 om 20:43
dubiotje, de vriendin heeft geen probleem, de schuld is aangegaan voor datum uitspraak wsnp. Alleen schulden die tijdens de wsnp worden aangegaan zouden de uitspraak schone lei betwistbaar maken. De brief die to heeft van vriendin is niet genoeg om de uitspraak te betwisten. Iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen en dus had to moeten beseffen dat ze haar vordering beter in had kunnen dienen en dat na de verificatievergadering en schone lei ze nergens meer aanspraak op kan maken.
Overigens krijgen de schuldeisers vaak maar een heel klein deel van hun vordering uitgekeerd. Vaak hebben de schuldenaren zo'n beperkt inkomen en/of zoveel schulden dat er in de drie jaar dat een wsnp doorgaans loopt maar weinig gereserveerd kan worden, en van wat er gereserveerd wordt gaan eerst nog eea aan kosten vanaf, zoals het salaris vd bewindvoerder enz. Ik heb het in de 7jaar dat ik me er mee bezig houd maar 1x meegemaakt dat we 100% uitgekeerd kregen. In ongeveer de helft van de gevallen kregen we niets. Voor het overige varieerde de uitkering tussen de 3 en de 30%, waarbij 30% echt te beschouwen is als heel veel.
Dus satsuma, dat is denk ik de beantwoording van jouw vraag.
Overigens krijgen de schuldeisers vaak maar een heel klein deel van hun vordering uitgekeerd. Vaak hebben de schuldenaren zo'n beperkt inkomen en/of zoveel schulden dat er in de drie jaar dat een wsnp doorgaans loopt maar weinig gereserveerd kan worden, en van wat er gereserveerd wordt gaan eerst nog eea aan kosten vanaf, zoals het salaris vd bewindvoerder enz. Ik heb het in de 7jaar dat ik me er mee bezig houd maar 1x meegemaakt dat we 100% uitgekeerd kregen. In ongeveer de helft van de gevallen kregen we niets. Voor het overige varieerde de uitkering tussen de 3 en de 30%, waarbij 30% echt te beschouwen is als heel veel.
Dus satsuma, dat is denk ik de beantwoording van jouw vraag.
zondag 20 februari 2011 om 21:31
Ben je er nog Arc? Ik wil het wel neerzetten maar haal het dan ook weer weg, t is nogal specifiek. Maar de grote lijn is verslavingszorg en daar komen schulden bij kijken, wat niet specifiek mijn vak is, maar omdat ik eindverantwoordelijkheid draag, ben ik op de hoogte van de inhoud van het hele dossier, dus ook van het hoofdstuk "schuldhulpverlening".