Geld & Recht alle pijlers

schuldhulpverlening

23-03-2011 16:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik financieel in een dusdanige situatie dat ik niet uitkom met het aflossen van schulden ( voornamelijk achterstand in terugbetalen studiefinanciering ) en mijn inkomen.

Ik heb al een oriënterend gesprek gehad bij de kredietbank en op zich kunnen zij mij helpen.

Nu heb ik een aantal vragen gesteld aan mijn contactpersoon maar daar krijg ik geen antwoord op dus ik hoop dat er hier iemand is die weet hoe het zit.

Ik verdien teveel om huursubsidie en zorgtoeslag te krijgen. Zodra ik in de SHV zit ( minnelijk traject dus krediet bij kredietbank en ik betaal per maan aan kredietbank voor max 3 jaar is het dan zo dat als ik dat traject zit ik wel recht heb op huursubsidie en zorgtoeslag?

En als ik een bijbaan vind gaat dan die opbrengst ook naar de krediet bank zodat ik sneller aflos?

Ik kan zelf mijn schulden binnen 2 jaar aflossen, max afloscapaciteit, alleen ik krijg geen medewerking van de diverse incassobureaus ( uitstellen terugbetaling van de schulden en niet akkoord gaan met aflosvoorstellen ), logisch ook, maar dat is eigenlijk de enige reden waarom ik het traject ik wil gaan, geen stress meer door die bureaus. Momenteel ligt er loonbeslag op mijn loon ( studiefinanciering terugbetalen ) waardoor ik wel mijn vaste lasten kan betalen maar niet de aflossing van de overige schulden, waaronder de maandelijks terugbetaling van de studiefinanciering, waardoor daar weer incassobureaus voor komen en weer beslag gelegd gaat worden in de toekomst. Nu heb ik begrepen dat de studiefinanciering terugbetaling ook buiten het traject gehouden wordt, maar kan ik hier dan een draagkrachtberekening voor aanvragen?

Enfin, het zijn wat praktische vragen , hopelijk zijn er hier mensen die wat meer inzicht hebben in deze trajecten
Ik lees hier in reacties terug dat je geen 'baas in eigen beurs' meer bent als je in de schuldsanering (wsnp) zit. Dit wil ik graag nuanceren. De wsnp-bewindvoerder regelt alleen je oude schulden. Je moet maandelijks (zelf of d.m.v. inhouding op het inkomen) een bedrag aan de boedelrekening overmaken. De boedelrekening is het spaarpotje voor de schuldeisers. De bewindvoerder doet een draagkrachtberekening om te bepalen welk bedrag van jouw inkomen afgedragen moet worden. De bewindvoerder bemoeit zich verder niet betaling van de vaste lasten o.i.d. Dus stel: inkomen = 1500 minus afdracht 500 = 1000 euro wat je overhoudt om vrij te besteden. Voorwaarden is wel dat de vaste lasten e.d. betaald worden want je mag namelijk geen nieuwe schulden laten ontstaan.
Hoi schuldenaartje,

Ter aanvulling van wat al gezegd is: ik weet niet in welke plaats je bij GKB gaat, maar het kan wel even duren voordat alles op de rit staat. Waar ik met mijn clienten heenga lassen ze altijd een stabilisatieperiode in van een aantal maanden voor ze de schuldeisers aanschrijven. Bovendien (wat eerder gezegd is) moeten schuldeisers akkoord gaan en dat gebeurt niet altijd. Bovendien zit je nadat je het traject hebt gedaan nog steeds met die schuld van de IB, die blijft nml gewoon staan. Kun je niet proberen om daar eerst iets mee te regelen?
na bijna 3 maanden wachten heb ikeindelijk intake gehad, alles ondertkend en ingevuld, alle schuklden op een rijtje... en vervolgens wordt ik afgewezen .. want schulden zijn niet problematisch genoeg.. zucht...

nu kan ik nog particulier iets proberen te regelen en anders het zelf doen. Maar dan heb ik weer die deurwaarders in mijn nek tehijgen en loonbeslagen en bankbeslagen..

ik weet het even niet meer.
schuld bij DUO ( IBG ), of eigenlijk de afbetaling ervan kan niet verlaagd worden ( maandbedrag ) want ik verdien teveel.
quote:Boogschutter10 schreef op 23 maart 2011 @ 17:15:

Wellicht heeft de IB-groep een soort van hardheidsclausule voor dit soort situaties.

Neem in plaats van met de schuldhulpverlening, contact op met een advocaat (sociale advocatuur). Zij leggen meer gewicht in de schaal. Informeer wel eerst naar de kosten van de advocaat en of je deze kosten d.m.v. een toevoeging vergoed kunt krijgen (Raad voor Rechtsbijstand). Succes.hoe bedoel je dit?
Heb je zelf al geprobeerd betalingsregelingen te treffen met de diverse schuldeisers? Vaak staan ze daar wel voor open.
Schuldenaartjes..... ik kan je enkele tips geven, maar liever niet hier.

Als je evt. wilt, mag je me mailen:

bergje65@hotmail.com
@bergje: ik ga je mailen.. thanx
En misschien heb je iets aan de tips op het vrekkentopic?

Veel succes in ieder geval!
Net met DUO gebeld. De regeling van het tijdelijke stopzetten van de terugbetaling geldt niet voor mij, alleen voor studenten die na 2009 beginnen met terugbetalen. Ik kan alleen een poging wagen om mijn maandbedrag te laten verlagen maar gezien mijn redelijk goede inkomen zie ik daar ook geen ruimte in. Ik ga het wel proberen.
Heb je een goed overzicht van je schulden en inkomsten?

Wat ontzettend vervelend dat je 'niet problematisch' genoeg bent, al klinkt dat stom...
schuldenaartje, leef je niet gewoon boven je stand? Op deze manier blijf je achter de feiten aanlopen. Het is jammer dat je bent afgewezen voor het traject, maar in principe kun je zelf deze problemen oplossen door twee dingen te doen:

-je inkomen verhogen (je ging een bijbaantje zoeken 3 maanden geleden, heeft dat al wat opgeleverd?)

-je uitgaven verlagen.

Misschien als je ons een overzichtje geeft van je uitgaven dat we je advies kunnen geven? Hoe groot zijn je openstaande schulden? En wat zijn je maandbedragen?
quote:gember999 schreef op 27 juli 2011 @ 16:32:

schuldenaartje, leef je niet gewoon boven je stand? Op deze manier blijf je achter de feiten aanlopen. Het is jammer dat je bent afgewezen voor het traject, maar in principe kun je zelf deze problemen oplossen door twee dingen te doen:

-je inkomen verhogen (je ging een bijbaantje zoeken 3 maanden geleden, heeft dat al wat opgeleverd?)

-je uitgaven verlagen.

Misschien als je ons een overzichtje geeft van je uitgaven dat we je advies kunnen geven? Hoe groot zijn je openstaande schulden? En wat zijn je maandbedragen?

nee ik leef niet boven mijn stand, heb geen drugs of andere verslaving.

uitgaven zijn al tot het minimale verlaagd.

Ik ga hier nioet mijn financiele situatie neerzetten , dat gaat me net iets te ver. Mijn aflossing voor DUO is 450 euro per maand ( dan heb je even een beeld ).

Mijn totale afloscapaciteit is 1200 euro per maand. wat ik dan over hou is voor huur/g/w/e/eten ( 100 euro ) /benzine en alle belastingen en verzekeringen. mijn mob telefoon is minimaal en de enige luxe die ik nog heb is abonnement op sportschool en die heb ik nodig want ik sport op semi prof. niveau. ( 40 euro per maand )

hoe het nu gaat: loonbeslag want achterstanden bij DUO: 5 tot 6 maanden . dus zeker 6 maanden geen DUO kunnen aflossen . Is weer achterstand->weer loonbeslag enz... loonbeslagen zijn dan niet alleen de nominale achterstanden maar ook kosten deurwaarders en beslagen wat het bedrag direct 2x zo groot maakt. Ik heb nog een flinke rekening liggen van de tandarts van een kroon enz.

wat heb ik algedaan om mijn uitgaven te verlagen: 2e sportabonnement opgezegd. mob telefoonabonnement verlaagd. Alle tijdschriften en loterijen opgezegd. Alle maand bedragen van de nuts verlaagd/opnieuw laten inschatten / ik doe minimale boodschappen( goed voor de lijn ) , ik doe niet meer aan cadeau's voor verjaardagen, geen vakanties/ geen festivals/ ik bezoek mijn familie en vrienden bijna niet meer ( wonen aan andere kant vanhet land dus te duur ). Kapper niet meer, minimaal nieuwe kleren ( alleen als het echt echt echt nodig is ) . Geen reisverzekering meer ( want kan toch niet weg ) geen rechtsbijstand meer/ geen extra tandverzekering meer. Mijn broer betaalt de autoverzekering ( auto heb ik nodig voor werk - functioneel autogebruik ) . Ik heb geen creditcard, geen achterstanden bij wehkamp oid want daar koop ik nooit. heb geen lening bij bank, sta ook minimaal rood.

wat ik nodig heb is 6 maanden geen aflossing DUO en dan ben ik gewoon helemaal bij.

aanvulling: deze post zal ik binnenkort weghalen ivm herkenbaarheid dus graag niet quoten
Die jokerjaren gelden voor iedereen hoor, zie website DUO

Aflosvrije maanden

Vanaf 1 januari 2012 krijgt iedere terugbetaler de mogelijkheid om het terugbetalen van de studieschuld tijdelijk stop te zetten. U kunt het terugbetalen van uw studieschuld in totaal maximaal vijf jaar (zestig maanden) stopzetten. U moet per keer minimaal een aflosvrije periode van drie aaneengesloten maanden opnemen. Woont u in het buitenland, dan geldt een minimale periode van één jaar. De rente over uw schuld blijft wel lopen tijdens de aflosvrije periode. Bovendien geldt dat de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.

Op dit moment kunt u nog geen aflosvrije periode aanvragen. Deze nieuwe regeling gaat pas per 1 januari 2012 in.

Nieuwe regels voor nieuwe terugbetalers

Vanaf 1 januari 2012 verandert er een aantal dingen in de manier waarop een studieschuld terugbetaald moet worden. Deze wijzigingen gelden alleen voor terugbetalers die vanaf 1 augustus 2009 voor het eerst studiefinanciering hebben ontvangen en niet eerder dan 1 januari 2012 hoeven te beginnen met het aflossen van hun studieschuld.

De belangrijkste wijzigingen voor deze groep terugbetalers zijn:

■automatische incasso voor iedereen

■u betaalt altijd terug naar draagkracht

■bij het berekenen van die draagkracht telt het inkomen van uw partner altijd mee.
if we all light up, we can scare away the dark...
Maar die 'jokerjaren' zijn dus niet voor mensen die nu al moeten afbetalen. Toch?!

Schuldenaartje; ik denk dat je toch -tijdelijk- je sportschool abo stop moet zetten. Je kunt toch ook wel even gratis sporten? Hardlopen, zelf oefeningen doen, opdrukken, zumba weet ik het... Dat is nl het enige wat 'makkelijk' geld bespaard.

Een andere stap is extra inkomen vergaren. Hoeveel uur werk je? Kan je extra werken? Of een ander baantje erbij nemen? Het is maar voor tijdelijk he. Desnoods neem je een folderwijk ofzo...
Het is voor iedereen maar je kan het nu nog niet aanvragen nee. Maar dat is wat anders dan de DUO mederwerker aan TO vertelde toch?
ik ben ook bezig met die joker maanden en voor mij geldt het ook niet..
quote:tatlitatli schreef op 28 juli 2011 @ 10:57:

Het is voor iedereen maar je kan het nu nog niet aanvragen nee. Maar dat is wat anders dan de DUO mederwerker aan TO vertelde toch?Alleen voor (oud ) studenten die na 2009 gaan terugbetalen, zo is het mij verteld i.i.g.
Ja, zo staat het ook in dat stukje dat tatlitatli plaatste.
@schuldenaartje, dat klinkt inderdaad alsof je al echt een stap terug hebt genomen in je uitgaven. Heel goed van je. Ik denk dat je even het idee van het uitstellen van de DUO-betalingen los moet laten, want dat staan ze niet toe, en eerlijk is eerlijk: geef ze eens ongelijk? Zij zijn natuurlijk net als alle andere schuldeisers gewoon een organisatie die recht heeft op hun geld terug.

Een bijbaantje in het weekend of in de avonduren moet je toch al snel 450 euro per maand op kunnen leveren. Dat zou je problemen oplossen toch? Want dat staat ongeveer gelijk aan je DUO aflossing. Dus als je zoveel erbij gaat werken, dan ben je in 6 maanden weer helemaal bij naar eigen zeggen.

Heb je al een bijbaantje? Krantenwijk/thuiswerk/horecawerk?
Huh?

Er staat toch 'iedere terugbetaler' krijgt de mogelijkheid blablabla. En daaronder staat een kopje met nieuwe regels voor terugbetalers die vanaf 2009 zijn gestart met terugbetalen.

Beide regelingen gaan per 2012 in.

Dat lees ik er tenminste in.
Kan je familie niet voor een paar maanden bijspringen? Of je een bedrag lenen waardoor je weer door kunt?
Volgens mij gelden die 'joker regels' alleen voor mensen die na aug 2009 voor het eerst stufie kregen. Maar je kunt Duo bellen natuurlijk.
Ik ben ook een studieschuld aan het terugbetalen en wilde in 2012 aflosvrije maanden aanvragen. Net als tatlitatli begreep ik uit de tekst dat de regeling voor iedereen geldt en niet alleen voor degene die pas begint met aflossen. Na de verschillende reacties die beweerden dat het alleen geldt voor de mensen die na 2009 voor het eerst stufi kregen begon ik de twijfelen. Ik dacht wij Turken het misschien verkeerd begrepen . Daarom ben ik even in de wetgeving gedoken.

De studiefinanciering wordt geregeld in de wet studiefinanciering 2000. Daarin staat het volgende:

Artikel 6.7. Aflosfase

1. De aflosfase beslaat behoudens toepassing van artikel 6.9, derde lid, 15 kalenderjaren volgend op de aanloopfase. Deze periode wordt verlengd met het aantal maanden dat gebruik is gemaakt van de aflosvrije periode op grond van het tweede lid.

2. Op aanvraag van de debiteur wordt de terugbetaling voor ten hoogste 5 kalenderjaren opgeschort.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld met betrekking tot de opschorting, bedoeld in het tweede lid

Lid 3 zegt dat de details worden geregeld bij ministeriële regeling.

De ministeriële regeling waarover in lid 3 wordt gesproken is de Regeling studiefinanciering 2000. Daarin staat er over de aflosvrije periodes het volgende:

Artikel 5.2. Aflosvrije periode

1. Op aanvraag van de debiteur kan de terugbetaling, bedoeld in artikel 6.7, tweede lid, en artikel 10a.5, eerste lid, van de wet, worden opgeschort met een of meerdere aflosvrije periodes.

2. Een aflosvrije periode beslaat minimaal drie kalendermaanden.

3. De debiteur dient een aanvraag als bedoeld in het eerste lid in uiterlijk 1 maand voor de datum waarop de aflosvrije periode in moet gaan.

4. Voor elke aflosvrije periode wordt een nieuwe aanvraag ingediend bij de Minister.

5. In afwijking van het tweede lid, beslaat een aflosvrije periode voor een debiteur die in het buitenland woont als bedoeld in artikel 10a.6, vierde lid, van de wet, minimaal één kalenderjaar.

Er staat dus dat de debiteuren bedoeld in art 6.7 en art 10.5 recht hebben op de vijf jaar. Art 10a in de wetgeving heeft betrekking op het terugbetalen van de studieschuld van de zogenaamde oude debiteuren.

"Artikel 10a.1. Reikwijdte

Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op debiteuren die voor het studiejaar 2009–2010 voor het eerst studiefinanciering ontvingen, tenzij zij een aanvraag hebben ingediend als bedoeld in artikel 10a.2."

"Artikel 10a.5. Opschorten terugbetaling

1. In afwijking van artikel 10a.4 kan een debiteur met ingang van 1 januari 2012 op aanvraag de terugbetaling voor ten hoogste 5 kalenderjaren opschorten.

2. De aflosfase wordt verlengd met het aantal maanden dat gebruik is gemaakt van de aflosvrije periode op grond van het eerste lid.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld met betrekking tot de opschorting, bedoeld in het eerste lid."

Mijn conclusie is dus dat iedereen recht heeft op 5 aflossingsvrije jaren. Het is dus een idee voor TS om 5 jaar geen studieschuld af te lossen en in de tussentijd haar zaakjes op orde te brengen.
Voor huurtoeslag verdien je niet alleen te veel maar huur je ook te duur:

- Tussen de 23 en 64 jaar:

* Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning (welke recht geeft op toeslagen)

* Huur mag niet lager zijn dan ¤ 200,70 en niet hoger zijn dan ¤ 631,73

* Maximaal inkomen van ¤ 20600

* Op het betreffende adres ingeschreven bij de gemeente

* Betreffende woning moet over een eigen voordeur beschikken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven