Geld & Recht alle pijlers

schuldhulpverlening

23-03-2011 16:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik financieel in een dusdanige situatie dat ik niet uitkom met het aflossen van schulden ( voornamelijk achterstand in terugbetalen studiefinanciering ) en mijn inkomen.

Ik heb al een oriënterend gesprek gehad bij de kredietbank en op zich kunnen zij mij helpen.

Nu heb ik een aantal vragen gesteld aan mijn contactpersoon maar daar krijg ik geen antwoord op dus ik hoop dat er hier iemand is die weet hoe het zit.

Ik verdien teveel om huursubsidie en zorgtoeslag te krijgen. Zodra ik in de SHV zit ( minnelijk traject dus krediet bij kredietbank en ik betaal per maan aan kredietbank voor max 3 jaar is het dan zo dat als ik dat traject zit ik wel recht heb op huursubsidie en zorgtoeslag?

En als ik een bijbaan vind gaat dan die opbrengst ook naar de krediet bank zodat ik sneller aflos?

Ik kan zelf mijn schulden binnen 2 jaar aflossen, max afloscapaciteit, alleen ik krijg geen medewerking van de diverse incassobureaus ( uitstellen terugbetaling van de schulden en niet akkoord gaan met aflosvoorstellen ), logisch ook, maar dat is eigenlijk de enige reden waarom ik het traject ik wil gaan, geen stress meer door die bureaus. Momenteel ligt er loonbeslag op mijn loon ( studiefinanciering terugbetalen ) waardoor ik wel mijn vaste lasten kan betalen maar niet de aflossing van de overige schulden, waaronder de maandelijks terugbetaling van de studiefinanciering, waardoor daar weer incassobureaus voor komen en weer beslag gelegd gaat worden in de toekomst. Nu heb ik begrepen dat de studiefinanciering terugbetaling ook buiten het traject gehouden wordt, maar kan ik hier dan een draagkrachtberekening voor aanvragen?

Enfin, het zijn wat praktische vragen , hopelijk zijn er hier mensen die wat meer inzicht hebben in deze trajecten
Je zou eigenlijk uit handen van schuldhulp moeten proberen te blijven. het geeft een hoop beperkingen en alle schuldeisers dienen mee te werken. In het geval dat een schuldeiser de kont tegen de krib gooit, zit je heel snel in de schuldsanering.

Dat wil je toch niet?

Probeer er zelf uit te komen, desnoods met behulp van een budgetcoach....
Huursubsidie en zorgtoeslag wordt bepaald door de hoogte van je inkomen en daar kom je ook met SHV niet voor in aanmerking.

Als je een bijbaan neemt, dan gaan ook die inkomsten naar de schuldeisers.

In de SHV krijg je precies genoeg om van te leven en dan heb ik het over eten,kleding en dergelijke zul je op pauze moeten zetten.
quote:schuldenaartje schreef op 23 maart 2011 @ 16:20:

logisch ook, maar dat is eigenlijk de enige reden waarom ik het traject ik wil gaan, geen stress meer door die bureaus.

maar kan ik hier dan een draagkrachtberekening voor aanvragen?

Nee, in de SHV heb je geen stress meer, dan heb je helemaal niets meer! Dat is echt niet fijn hoor! VErgis je daar vooral niet in.

Draagkrachtberekening kan je altijd proberen natuurlijk.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zo snel mogelijk een draagkrachtberekening bij die ib groep laten doen natuurlijk voordat je aan zoiets drastisch begint!
quote:Cateautje schreef op 23 maart 2011 @ 16:35:

Als je een bijbaan neemt, dan gaan ook die inkomsten naar de schuldeisers.

Misschien dat ik nu 2 dingen door elkaar haal, maar is de schuldhulpverlening niet dat je dan na 2 jaar schuldenvrij bent en het restbedrag wordt kwijtgescholden? Want dan loont het toch niet om een bijbaan te nemen, omdat je dan zonder bijbaan ook na 2 jaar uit de schulden bent?
quote:Madelein schreef op 23 maart 2011 @ 16:59:

[...]

Misschien dat ik nu 2 dingen door elkaar haal, maar is de schuldhulpverlening niet dat je dan na 2 jaar schuldenvrij bent en het restbedrag wordt kwijtgescholden? Want dan loont het toch niet om een bijbaan te nemen, omdat je dan zonder bijbaan ook na 2 jaar uit de schulden bent?Nee, dat is sanering en dat traject duurt minimaal 3 jaar en maximaal 5 jaar.
Bij schuldhulp helpt de kredietbank je met een lening om eenmalig alles af te lossen en krijgen alle schuldeisers hun geld. In de sanering moeten ze soms genoegen nemen met een percentage.

[...]

Misschien dat ik nu 2 dingen door elkaar haal, maar is de schuldhulpverlening niet dat je dan na 2 jaar schuldenvrij bent en het restbedrag wordt kwijtgescholden? Want dan loont het toch niet om een bijbaan te nemen, omdat je dan zonder bijbaan ook na 2 jaar uit de schulden bent?3 jaar.
Wellicht heeft de IB-groep een soort van hardheidsclausule voor dit soort situaties.

Neem in plaats van met de schuldhulpverlening, contact op met een advocaat (sociale advocatuur). Zij leggen meer gewicht in de schaal. Informeer wel eerst naar de kosten van de advocaat en of je deze kosten d.m.v. een toevoeging vergoed kunt krijgen (Raad voor Rechtsbijstand). Succes.

[...]

Misschien dat ik nu 2 dingen door elkaar haal, maar is de schuldhulpverlening niet dat je dan na 2 jaar schuldenvrij bent en het restbedrag wordt kwijtgescholden? Want dan loont het toch niet om een bijbaan te nemen, omdat je dan zonder bijbaan ook na 2 jaar uit de schulden bent?

Nee, het is een traject van (meestal) 3 jaar, waarbij alle schuldeisers moeten meewerken. Het heeft een minnelijk traject.

Zodra dat dreigt te mislukken, zit je in no time in de schuldsanering. Dan heb je de hand niet meer in eigen beurs (WSNP traject). Je krijgt dan door de rechtbank een bewindvoerder aangewezen.

Er zijn allemaal wetten en (vooral) regels aan verbonden. Als het zo makkelijk en prettig zou zijn, zou iedereen met schulden er toch voor kiezen om in de schuldhulpverlening terecht te komen?
Begrijp ik nou goed dat je in de schulden zit vanwege het terug betalen van de stufi? Ik kan je niet helpen met je probleem, maar ik schrik hier zelf heel erg van! Heb je je diploma niet binnen 10jr kunnen halen? Veel geleend?
Studiefinanciering zit inderdaad niet in de schuldsanering erbij. Dit wil zeggen dat meestal in dat traject tijdelijk de afbetaling stop gezet kan worden en nadat je uit de schuldsanering zou zijn het weer betaald moet gaan worden.

Indien de studiefinanciering het grootste probleem is is het na die 3 jaar dus nog niet opgelost.

Misschien is het ook nog een optie om via maatschappelijk werk begeleiding of iets dergelijks aan te vragen. Die helpen je dan ook met regelingen te maken met de deurwaarders.
Pas op met de schuldsanering: Houd rekening met het gegeven dta je coach ook betaald moet worden door jou. Ze doen er weinig voor, verder maar de kosten kunen oplopen tot 75-100 euro per maand waar je verder niets aan hebt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:SweetSummer schreef op 23 maart 2011 @ 18:06:

Begrijp ik nou goed dat je in de schulden zit vanwege het terug betalen van de stufi? Ik kan je niet helpen met je probleem, maar ik schrik hier zelf heel erg van! Heb je je diploma niet binnen 10jr kunnen halen? Veel geleend?ja, onder andere door de stufi. Ik heb het laatste jaar van mijn studie veel geleend . Ik ben daarna naar het buitenland vertrokken en op het moment dat ik terug kwam moest ik uiteraard gaan terugbetalen. Ik had/heb een goede baan maar door hele hoge afbetalingen van de stufi, het plotseling overlijden van mijn moeder ( zonder verzekering dus crematie moest door ons kinderen betaald worden ) en het plotseling einde van relatie waardoor ik alles kwijtraakt en moest verhuizen is e.e.a blijven liggen ( mijn fout ). Momenteel had ik de situatie zo ver onder controle dat het lukt en dta ik eind van dit jaar schuldenvrij kon zijn en plots ( nouja plots ) komt de deurwaarder van de stufi weer met een broef dat ik weer 5000 euro achterloop en dat ze weer naar de rechter gaan voor loonbeslag. ( loonbeslag betekend weer een paar maanden niet kunnen aflossen aan de reguliere aflossing stufi ) en zo gaat het maar door..
als ik het minnelijke traject inga ben ik ook binnen 2 jaar schulden vrij, maar dan zit ik nog steeds met de stufi aflossing en schuld.. van de 1300 euro die ik dan over houu kan ik echt de aflossing niet betalen ( mijn huur alleen is al 700 euro ).
quote:lies_lies schreef op 23 maart 2011 @ 16:44:

Zo snel mogelijk een draagkrachtberekening bij die ib groep laten doen natuurlijk voordat je aan zoiets drastisch begint!ik denk dat ik morgen inderdaad eens bel met hun. Als ik mijn schuld 1 jaar mag uitstellen ( de reguliere afbetaling ) ben ik uit de problemen.
quote:schuldenaartje schreef op 23 maart 2011 @ 18:37:

[...]

ik denk dat ik morgen inderdaad eens bel met hun. Als ik mijn schuld 1 jaar mag uitstellen ( de reguliere afbetaling ) ben ik uit de problemen.

Vanaf 2012 hebben ze ook "jokerjaren" bij de ib-groep, oftewel periodes waarin je je maandelijkse aflossing stop kunt zetten omdat je bijvoorbeeld krap zit omdat je net een huis hebt gekocht oid.

Misschien kun je misschien in de tussentijd dat bedrag bij familie lenen? Wel op papier zetten uiteraard. Zie http://www.ib-groep.nl/pa ... /maandbedrag_verlagen.asp

"Aflosvrije maanden

Vanaf 1 januari 2012 krijgt u de mogelijkheid om het terugbetalen van uw studieschuld tijdelijk stop te zetten. U kunt het terugbetalen van uw studieschuld in totaal maximaal vijf jaar (zestig maanden) stopzetten. De rente over uw schuld blijft wel lopen tijdens de aflosvrije periode. Bovendien geldt dat de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.

In totaal heeft u de mogelijkheid om zestig aflosvrije maanden aan te vragen. U moet per keer minimaal een aflosvrije periode van drie aaneengesloten maanden opnemen. Woont u in het buitenland, dan geldt een minimale periode van één jaar. Op dit moment kunt u nog geen aflosvrije periode aanvragen. Deze nieuwe regeling gaat pas per 1 januari 2012 in.

"
Schuldenaartje,

Als jij het schuldhulpverlening traject (gelukkig ) via de kredietbank ingaat,krijg je heel duidelijk op papier wat er aan schulden is en wie er allemaal betaald worden,zoals je al schrijft zijn er incassobureaus die tegen werken met betalings regelingen die jij voorsteld, en de grap is dat als de krediet bank die zelfde incassobureau benaderd dat ze er dan wel mee accoord gaan en deurwaarders ook, wat betrefd IBG dat weet ik niet,maar ik weet wel dat incassobureaus,en deurwaarders liever 1% zien dan helemaal niets, en dat is het risoco als er een rechter aan te pas moet komen.

Het kan heel goed zijn dat je eventueel (hangt er van af of je rood staat bij je bank) budget beheer krijgt, dat kost je maximaal ¤50,- 1 malig en je betaald ¤5,- pm voor een bankpas.

Butgetbeheer krijg je alleen als je in het rood staat en dus geen andere bankrekening kan openen, en dat houd in dat Budget beheer gewoon je vaste lasten betalen en de afbetalingsregeling die je via de kredietbank afgesproken hebt, de rest is leefgeld en word gewoon 1 keer pm naar jou over gemaakt.

Huursubsidie krijg je enkel wanner jouw inkomen te laag is anders niet.

Laat je niet bang maken door kletsverhalen, maar ga vragen wat het allemaal inhoud bij die kredietbank waar je bent geweest.
Ik probeer nog 1x een regeling te treffen met de diverse incassobureau's en als dat niet lukt dan ga ik het traject in.
En wat over de uitsteljaren vanaf volgend jaar bij de IBgroep? Kun je daar niet wat mee?
@lies lies: ja dat hou ik nog even achter de hand. Met het overzicht dat ik gemaakt had kan ik binnen 1,5 jaar schuldenvrij zijn en dan kan ik ook nog gewoon mijn studieschuldaflossing betalen.

er is alleen een probleem bij gekomen:

de bank heeft mijn rekeningen geblokkeerd. op de ene stond ik rood ( wist ik, heb ik ook betalingsvoorstel voor gedaan ) op de ander kwam mijn loon binnen en werden de vaste lasten betaald ennu hebben ze het plussaldo van de ene rekening overgeboekt naar de andere rekening waardoor ik deze maand geen vaste lasten kan betalen en daar een achterstand opbouw en ik heb helemaal geen geld meer voor de resrt van de maand ( maar dat overleef ik wel, genoeg in de vriezer ).

Ik ga mij maandag maar bij de kredietbank melden, ik kan hier zo slecht tegen.

en het allerergste is ook nog dat ik gewoon modaal verdien.
De aanvraag naar de SHV is weg, wachttijd is nu nog 6 weken.

Als ik alles op papier zet ben ik september 2012 uit de schulden, dat is met maximale aflossing.

Dus dat is 1,5 jaar zeer minimaal leven...

Ik ben druk op zoek naar een baantje 9 thuiswerk/bijbaan ) naast mijn gewone baan maar dat ik nog niet zo makkelijk.
Bijbaantjes:

ik heb goede dingen gehoord over thuiswerk van lionsbridge. http://en-us.lionbridge.c ... bs/internet-assessors.htm Een van de weinige ligit thuiswerkbedrijven. Moet je wel goed in Engels zijn en 2-3v maanden wachten totdat je geld binnenkomt.

Wat logischer dingen zijn: oppaswerk, schoonmaakwerk, werken bij een webshop (ken vriendin die pakketjes klaarmaakt voor verzending van een webwinkel, elke dag 1-2 uurtjes magazijn-en inpakwerk), horeca in weekend en natuurlijk al je overbodige spullen op marktplaats zetten en zuinig doen met energie, auto de deur uit, goedkopere verzekering ed.

En misschien heb je vaardigheden die je ook ten gelde kan maken: bv extra diensten draaien, als thuiskapper werken, websites bouwen, geboortekaartjes ontwerpen, huizen voor de verkoop stylen, foto's voor mensen bewerken en samenvoegen in een album, een strijkservice beginnen.... denk creatief.
[quote]ronniemitchel schreef op 24 maart 2011 @ 01:43:

Schuldenaartje,

.....Butgetbeheer krijg je alleen als je in het rood staat en dus geen andere bankrekening kan openen, en dat houd in dat Budget beheer gewoon je vaste lasten betalen en de afbetalingsregeling die je via de kredietbank afgesproken hebt, de rest is leefgeld en word gewoon 1 keer pm naar jou over gemaakt....quote]

Budgetbeheer heeft niets met een eventuele roodstand te maken.

Als jij (door omstandigheden) niet meer in staat bent zelf je financiën te beheren kun je budgetbeheer aanvragen. Dit kan

bij een kredietbank maar er zijn ook genoeg andere kantoren. Let

daarbij wel op dat het kantoor is aangesloten bij de branchevereniging. Het is een vrijwillige overeenkomst. Het komt inderdaad vaak voor dat mensen een roodstand hebben maar dit

is geen criterium om wel of niet in budgetbeheer te mogen (het

kan zijn dat de kredietbank dit anders beoordeelt maar dat zou ik nogal raar vinden).

Verder het volgende,

Schuldenaartje, ik wil je er voor alle duidelijkheid graag even op wijzen dat je niet 'zomaar' de schuldsanering in gaat. Natuurlijk dien jij (gemeente/kredietbank) het verzoek in maar het is nog altijd de rechter die beslist of je wordt toegelaten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven