Geld & Recht alle pijlers

schuldhulpverlening

23-03-2011 16:20 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zit ik financieel in een dusdanige situatie dat ik niet uitkom met het aflossen van schulden ( voornamelijk achterstand in terugbetalen studiefinanciering ) en mijn inkomen.

Ik heb al een oriënterend gesprek gehad bij de kredietbank en op zich kunnen zij mij helpen.

Nu heb ik een aantal vragen gesteld aan mijn contactpersoon maar daar krijg ik geen antwoord op dus ik hoop dat er hier iemand is die weet hoe het zit.

Ik verdien teveel om huursubsidie en zorgtoeslag te krijgen. Zodra ik in de SHV zit ( minnelijk traject dus krediet bij kredietbank en ik betaal per maan aan kredietbank voor max 3 jaar is het dan zo dat als ik dat traject zit ik wel recht heb op huursubsidie en zorgtoeslag?

En als ik een bijbaan vind gaat dan die opbrengst ook naar de krediet bank zodat ik sneller aflos?

Ik kan zelf mijn schulden binnen 2 jaar aflossen, max afloscapaciteit, alleen ik krijg geen medewerking van de diverse incassobureaus ( uitstellen terugbetaling van de schulden en niet akkoord gaan met aflosvoorstellen ), logisch ook, maar dat is eigenlijk de enige reden waarom ik het traject ik wil gaan, geen stress meer door die bureaus. Momenteel ligt er loonbeslag op mijn loon ( studiefinanciering terugbetalen ) waardoor ik wel mijn vaste lasten kan betalen maar niet de aflossing van de overige schulden, waaronder de maandelijks terugbetaling van de studiefinanciering, waardoor daar weer incassobureaus voor komen en weer beslag gelegd gaat worden in de toekomst. Nu heb ik begrepen dat de studiefinanciering terugbetaling ook buiten het traject gehouden wordt, maar kan ik hier dan een draagkrachtberekening voor aanvragen?

Enfin, het zijn wat praktische vragen , hopelijk zijn er hier mensen die wat meer inzicht hebben in deze trajecten
quote:gkhn007 schreef op 19 augustus 2011 @ 19:23:

Ik ben ook een studieschuld aan het terugbetalen en wilde in 2012 aflosvrije maanden aanvragen. Net als tatlitatli begreep ik uit de tekst dat de regeling voor iedereen geldt en niet alleen voor degene die pas begint met aflossen. Na de verschillende reacties die beweerden dat het alleen geldt voor de mensen die na 2009 voor het eerst stufi kregen begon ik de twijfelen. Ik dacht wij Turken het misschien verkeerd begrepen . Daarom ben ik even in de wetgeving gedoken.

De studiefinanciering wordt geregeld in de wet studiefinanciering 2000. Daarin staat het volgende:

Artikel 6.7. Aflosfase

1. De aflosfase beslaat behoudens toepassing van artikel 6.9, derde lid, 15 kalenderjaren volgend op de aanloopfase. Deze periode wordt verlengd met het aantal maanden dat gebruik is gemaakt van de aflosvrije periode op grond van het tweede lid.

2. Op aanvraag van de debiteur wordt de terugbetaling voor ten hoogste 5 kalenderjaren opgeschort.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld met betrekking tot de opschorting, bedoeld in het tweede lid

Lid 3 zegt dat de details worden geregeld bij ministeriële regeling.

De ministeriële regeling waarover in lid 3 wordt gesproken is de Regeling studiefinanciering 2000. Daarin staat er over de aflosvrije periodes het volgende:

Artikel 5.2. Aflosvrije periode

1. Op aanvraag van de debiteur kan de terugbetaling, bedoeld in artikel 6.7, tweede lid, en artikel 10a.5, eerste lid, van de wet, worden opgeschort met een of meerdere aflosvrije periodes.

2. Een aflosvrije periode beslaat minimaal drie kalendermaanden.

3. De debiteur dient een aanvraag als bedoeld in het eerste lid in uiterlijk 1 maand voor de datum waarop de aflosvrije periode in moet gaan.

4. Voor elke aflosvrije periode wordt een nieuwe aanvraag ingediend bij de Minister.

5. In afwijking van het tweede lid, beslaat een aflosvrije periode voor een debiteur die in het buitenland woont als bedoeld in artikel 10a.6, vierde lid, van de wet, minimaal één kalenderjaar.

Er staat dus dat de debiteuren bedoeld in art 6.7 en art 10.5 recht hebben op de vijf jaar. Art 10a in de wetgeving heeft betrekking op het terugbetalen van de studieschuld van de zogenaamde oude debiteuren.

"Artikel 10a.1. Reikwijdte

Dit hoofdstuk is uitsluitend van toepassing op debiteuren die voor het studiejaar 2009–2010 voor het eerst studiefinanciering ontvingen, tenzij zij een aanvraag hebben ingediend als bedoeld in artikel 10a.2."

"Artikel 10a.5. Opschorten terugbetaling

1. In afwijking van artikel 10a.4 kan een debiteur met ingang van 1 januari 2012 op aanvraag de terugbetaling voor ten hoogste 5 kalenderjaren opschorten.

2. De aflosfase wordt verlengd met het aantal maanden dat gebruik is gemaakt van de aflosvrije periode op grond van het eerste lid.

3. Bij ministeriële regeling kunnen voorschriften worden vastgesteld met betrekking tot de opschorting, bedoeld in het eerste lid."

Mijn conclusie is dus dat iedereen recht heeft op 5 aflossingsvrije jaren. Het is dus een idee voor TS om 5 jaar geen studieschuld af te lossen en in de tussentijd haar zaakjes op orde te brengen.hmm ik weet het nog zonet niet. Bij de DUO waren ze er van overtuigd dat het niet voor mij gold
@schuldenaartje

Pffffff.....

Je zit in grote financiele problemen. De oplossing voor je problemen zou de 5 jokerjaren zijn. Ik ben van mening dat je daar recht op hebt. Dat heb ik onderboud met wetgeving. Jou is door een telefoniste van de duo vertelt dat je daar geen recht op hebt.

En wat doe je nu? Je doet helemaal niks met mijn verhaal en gaat op het verhaal van een telefoniste af. Wat je op z'n minst zou kunnen doen een mail sturen naar Duo met daarin mijn uitleg. Als ik het mis heb zit je nog steeds in dezelfde shit en anders ben je van je problemen

af. Dat is toch niet zoveel moeite voor misschien de oplossing voor jou situatie?
quote:gkhn007 schreef op 22 september 2011 @ 19:00:

@schuldenaartje

Pffffff.....

Je zit in grote financiele problemen. De oplossing voor je problemen zou de 5 jokerjaren zijn. Ik ben van mening dat je daar recht op hebt. Dat heb ik onderboud met wetgeving. Jou is door een telefoniste van de duo vertelt dat je daar geen recht op hebt.

En wat doe je nu? Je doet helemaal niks met mijn verhaal en gaat op het verhaal van een telefoniste af. Wat je op z'n minst zou kunnen doen een mail sturen naar Duo met daarin mijn uitleg. Als ik het mis heb zit je nog steeds in dezelfde shit en anders ben je van je problemen

af. Dat is toch niet zoveel moeite voor misschien de oplossing voor jou situatie?waar lees jij dat ik niets doe? Wie weet heb ik al 10 brieven geschreven en is mijn rechtsbijstand er mee bezig? Ik heb ook inmiddels een bijbaantje gevonden dus werk me 20 x in de rondte.
Ik heb niet gezegd dat je niks doet. Ik heb gezegd dat je niks met mijn uitleg doet. Je gaat er niet eens inhoudelijk op in maar zegt alleen dat de telefoniste ervan overtuigd was dat het niet zo was. Dat terwijl ik het uitgezocht en de wetgeving heb gepost. Dat je vervolgens dat allemaal terzijde schuift met als argument dat de telefoniste ervan overtuigd was dat het niet zo is snap ik niet.
Ik zou er niet vanuit gaan dat de telefonistes bij overheidsinstanties altijd gelijk hebben...vaak hangt her maar net van de persoon af wat voor antwoord je krijgt!
Ik ben nu wel heel benieuwd naar het antwoord over die Jokerjaren. In de tekst lijkt mij ook te staan dat het voor iedereen geldig is.Maar goed als zo'n telefoniste dat dan vervolgens weigert te doen kom je ook niet verder.

Ik heb ook een behoorlijke achterstand bij de DUO, zou je dan ook jokerjaren in mogen zetten of moet je eerst helemaal bij zijn??
Ik neem aan dat je eerst bij moet zijn? Dat lijkt me vrij logisch toch...

Ik ben eerder begonnen dan 2009, en volgens de telefoniste die ik sprak geldt het ook voor mij, maar pas vanaf 2012 (en dan ben ik nog niet afgestudeerd trouwens, maar goed, je kunt het dus niet nu al inzetten)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven