Spaarbuffer met kindje op komst?
donderdag 1 maart 2012 om 09:52
Ik twijfel een beetje hoeveel een normaal/verstandig bedrag zou zijn om achter de hand te hebben nu ik zwanger probeer te raken. Af en toe denk ik dat we goed bezig zijn, maar af en toe slaat de twijfel toe. Graag dus jullie input.. Hoe hebben jullie dat geregeld?
We hebben nu ongeveer 6000 euro samen, waarschijnlijk kan dit nog wel 10000 euro worden voor de zomer. We hebben een koophuis, vaste lasten ongeveer 1500 euro p/m, netto inkomen ongeveer 3000 p/m als we allebei een dag minder werken. Het kindje zal straks 3 dagen per week naar de opvang gaan (duur ).
We hebben overigens ook nog elk ongeveer 10000 euro op onze individuele rekeningen, maar daar willen we eigenlijk niet aan komen. Dat is namelijk ons echte hele-hoge-noodspaargeld.
We hebben nu ongeveer 6000 euro samen, waarschijnlijk kan dit nog wel 10000 euro worden voor de zomer. We hebben een koophuis, vaste lasten ongeveer 1500 euro p/m, netto inkomen ongeveer 3000 p/m als we allebei een dag minder werken. Het kindje zal straks 3 dagen per week naar de opvang gaan (duur ).
We hebben overigens ook nog elk ongeveer 10000 euro op onze individuele rekeningen, maar daar willen we eigenlijk niet aan komen. Dat is namelijk ons echte hele-hoge-noodspaargeld.
donderdag 1 maart 2012 om 09:56
Zo! Als ik dit zo lees zijn jullie heel bewust en financieel verstandig bezig hoor! Er zijn vele vele mensen die dit niet hebben als ze aan kinderen beginnen. een buffer is altijd handig, maar zeker als je kinderen hebt/krijgt. Zo ging bij mij letterlijk de dag van de bevalling de wasmachine kapot, liep het huurcontract drie maanden daarna af en moesten we een beste borg ophoesten en was de auto aan vervanging toe. Wat was ik blij dat ik toen een buffertje had!
Maar on topic, goed bezig!
Maar on topic, goed bezig!
donderdag 1 maart 2012 om 09:56
Kijk eens op de site van de belastingdienst wat de kinderopvang jullie straks zal kosten. Als dat een bedrag is wat je nu kan missen (en daarbij ook het bedrag dat je in inkomsten achteruit verwacht te gaan), hoef je niet bijzonder veel geld achter de hand te hebben, is mijn mening.
Als je graag 10.000 euro uit wil geven aan een kinderkamer en baby-spulletjes, dan zal je dat geld moeten hebben. Als je een wat goedkopere smaak hebt, heb je minder nodig.
Volgens mij moet je er gewoon voor zorgen dat je een kind kan betalen met de inkomsten die je hebt en niet met je spaargeld.
Als je graag 10.000 euro uit wil geven aan een kinderkamer en baby-spulletjes, dan zal je dat geld moeten hebben. Als je een wat goedkopere smaak hebt, heb je minder nodig.
Volgens mij moet je er gewoon voor zorgen dat je een kind kan betalen met de inkomsten die je hebt en niet met je spaargeld.
donderdag 1 maart 2012 om 09:57
donderdag 1 maart 2012 om 09:58
Ah, geruststellend
Maar stel dat je ons individuele spaarpotje niet meetelt.. Is het dan nog steeds echt prima? Dat ligt namelijk eigenlijk te liggen voor het geval bijv. onze relatie stukloopt. Niet dat we dat verwachten ofzo, maar ja.. Dat doen die andere stellen die uit elkaar gaan ook niet.
* onzekere modus *
Maar stel dat je ons individuele spaarpotje niet meetelt.. Is het dan nog steeds echt prima? Dat ligt namelijk eigenlijk te liggen voor het geval bijv. onze relatie stukloopt. Niet dat we dat verwachten ofzo, maar ja.. Dat doen die andere stellen die uit elkaar gaan ook niet.
* onzekere modus *

donderdag 1 maart 2012 om 09:58
Je kunt uitrekenen wat je nieuwe maandelijkse kosten zijn (met kinderopvang en luiers enz). En kijken hoe lang je het op 1 salaris vol zou houden. (Maar bij ontslag heb je natuurlijk vaak wel recht op ww)
Het nibud heeft op hun site ook een rekenprogramma waarmee je je minimale en je advies buffer uit kan rekenen. Dat houdt ook rekening met of je een koophuis hebt waar misschien duur onderhoud aan komt enzo.
Maar mijn eerste indruk is dat het makkelijk moet lukken.
donderdag 1 maart 2012 om 10:00
Het ligt er nogal aan hoe chique je alles wil doen.
Ik ben vorig jaar bevallen en wij hebben ons spaargeld eigenlijk niet gebruikt. Wij houden van oude meubeltjes dus wij hebben die opgeknapt. Het duurste was de kinderwagen maar ook daar hebben we niet een super dure gekocht.
Verder hebben we alles verspreid tijdens de zwangerschap gekocht.
Je kunt alles zo duur maken als je wilt. Maar ik denk bij 10000 spaargeld en 20000 achter de hand dat je je nergens druk over hoeft te maken.
Ik ben vorig jaar bevallen en wij hebben ons spaargeld eigenlijk niet gebruikt. Wij houden van oude meubeltjes dus wij hebben die opgeknapt. Het duurste was de kinderwagen maar ook daar hebben we niet een super dure gekocht.
Verder hebben we alles verspreid tijdens de zwangerschap gekocht.
Je kunt alles zo duur maken als je wilt. Maar ik denk bij 10000 spaargeld en 20000 achter de hand dat je je nergens druk over hoeft te maken.
donderdag 1 maart 2012 om 10:00
Ik heb gerekend met de nieuwe maandelijkse kosten. Dat kunnen we prima redden met ons huidige inkomstenpatroon, al valt er dan niet meer echt hard te sparen. WW zou ook een tijdje lukken met wat zuiniger aan doen, maar op één salaris wordt hem niet.
Het NIBUD zegt dat we iets van 16000 euro moeten hebben. Daar begon mijn twijfel
Hoi Janna!
Het NIBUD zegt dat we iets van 16000 euro moeten hebben. Daar begon mijn twijfel
Hoi Janna!

donderdag 1 maart 2012 om 10:08
Dat is dan de 'grote buffer' die ¤16.000 die het nibud aanraad? Maar dat is echt om echt alles te dekken he. En als 1 van de 2 zonder baan komt heb je meestal nog wel een tijdje ww, dus dan zit je dus niet helemaal zonder inkomen.
Zijn er andere grote uitgaven die eraan zitten te komen? Een andere auto? Een nieuwe cv ketel, een ander dak?
Want kinderspullen kun je zo duur maken als dat je zelf wilt. En ik denk dat je -zeker bij je 1e kindje- ook best veel krijgt.
Wel goed dat je hier over nadenkt hoor!
Zijn er andere grote uitgaven die eraan zitten te komen? Een andere auto? Een nieuwe cv ketel, een ander dak?
Want kinderspullen kun je zo duur maken als dat je zelf wilt. En ik denk dat je -zeker bij je 1e kindje- ook best veel krijgt.
Wel goed dat je hier over nadenkt hoor!
donderdag 1 maart 2012 om 10:12
De auto houdt het denk ik nog wel een jaartje of 2. Het huis is prima op orde, maar als het kinderen maken goed mocht lukken () en er zou een tweede komen, willen we wel wat verbouwen (ong. 20.000 euro, maar kan evt ook in hypotheek)
Ik zou best goedkope/gekregen kinderspullen willen, maar mijn vriend heeft nogal een dure smaak die daar mogelijk wat verandering in zal brengen.
Ok, ik denk dat ik misschien wel weer wat geruster ben
Ik zou best goedkope/gekregen kinderspullen willen, maar mijn vriend heeft nogal een dure smaak die daar mogelijk wat verandering in zal brengen.
Ok, ik denk dat ik misschien wel weer wat geruster ben

donderdag 1 maart 2012 om 10:30
16000 euro als buffer voor een kind? Wat denken ze dat je daarvan gaat doen dan? Of bedoelen ze dat je alvast de eventuele studiekosten op de bank moet hebben voor de conceptie?
Daarbij: een baby hoeft bijna niks te kosten: borstvoeding is gratis, wasbare luiers kun je eventueel tweedehands overnemen en een bedje en commode van marktplaats is ook prima.
Kinderdagverblijf kost natuurlijk wel geld, maar daar krijg je nog steeds kinderopvangtoeslag voor.
Ze gaan pas significant geld kosten tegen de tijd dat ze naar school gaan en op sportclubjes. Dat geeft je genoeg tijd om nog even te sparen (Niet dat dat nodig is bij jullie).
Daarbij: een baby hoeft bijna niks te kosten: borstvoeding is gratis, wasbare luiers kun je eventueel tweedehands overnemen en een bedje en commode van marktplaats is ook prima.
Kinderdagverblijf kost natuurlijk wel geld, maar daar krijg je nog steeds kinderopvangtoeslag voor.
Ze gaan pas significant geld kosten tegen de tijd dat ze naar school gaan en op sportclubjes. Dat geeft je genoeg tijd om nog even te sparen (Niet dat dat nodig is bij jullie).

donderdag 1 maart 2012 om 11:03

donderdag 1 maart 2012 om 11:13
Toen wij 4 jaar geleden aan kinderen begonnen zaten we ongeveer op hetzelfde als jullie. Ik vond het toen heel goed te doen. Alleen is in die 4 jaar tijd de kinderopvangtoeslag behoorlijk minder geworden, en namen wij ook maar twee dagen af ipv 3. Maar dan is het goed te doen denk ik. Hoe zijn de vooruitzichten qua salaris?
En de kosten van kinderopvang zijn maar tijdelijk.
En de kosten van kinderopvang zijn maar tijdelijk.