Tandartsfoto's echt noodzakelijk?
dinsdag 6 december 2011 om 12:53
Ik was een paar dagen geleden bij de tandarts (ik zit bij een tandartsenpraktijk waar de laatste jaren veel verschillende buitenlandse tandartsen de revue hebben gepasseerd, zo heb ik een paar verschillende Poolse tandartsen gehad, een Irakees en nu opeens een Portugees. Ik ging voor controle en de assistente bracht me naar een ruimte om foto's te maken.
Omdat ik niet wist wat het me zou gaan kosten met mijn verzekering zei ik dat ik dit niet wilde. Ze vertelde me dat de huidige tandarts voortaan elke 2 jaar foto's wil hebben om de patiënten beter te kunnen behandelen. Bij navraag bij mijn verzekeraar bleek ik een gedeelte zelf te moeten betalen. Ik vraag me nu af of dit werkelijk noodzakelijk is en of de tandarts lastig kan gaan doen als ik dit weiger. Ik heb overigens een uitstekend, goed onderhouden gebit.
Omdat ik niet wist wat het me zou gaan kosten met mijn verzekering zei ik dat ik dit niet wilde. Ze vertelde me dat de huidige tandarts voortaan elke 2 jaar foto's wil hebben om de patiënten beter te kunnen behandelen. Bij navraag bij mijn verzekeraar bleek ik een gedeelte zelf te moeten betalen. Ik vraag me nu af of dit werkelijk noodzakelijk is en of de tandarts lastig kan gaan doen als ik dit weiger. Ik heb overigens een uitstekend, goed onderhouden gebit.
woensdag 7 december 2011 om 02:35
Inderdaad, ik werd ook gepusht om die foto's te maken en kreeg zelfs de indruk dat als ik nee zou zeggen, ze me niet eens zou helpen.
Lesje voor de volgende keer: gewoon rustig de tijd nemen om na te denken of dit echt nodig is.
Jammer, want ik kan die 180 euro nu goed gebruiken.
Moest ook nog eens een boete betalen voor te laat betalen. Kreeg de rekening niet mee, want dat ging via de zorgverzekering. Ik heb geen tandartsverzekering, maar dat maakte volgende de assistente niet uit; dan kreeg ik het wel doorgestuurd via de zorgverzekering. Vervolgens verhuisd en post niet gekregen, bleek ik ineens een of andere instantie geld te moeten betalen. Eigen schuld, ik weet het, maar als ze mij de gelegenheid hadden gegeven gewoon gelijk te betalen zoals ik wilde, was er niks aan de hand.
Lesje voor de volgende keer: gewoon rustig de tijd nemen om na te denken of dit echt nodig is.
Jammer, want ik kan die 180 euro nu goed gebruiken.
Moest ook nog eens een boete betalen voor te laat betalen. Kreeg de rekening niet mee, want dat ging via de zorgverzekering. Ik heb geen tandartsverzekering, maar dat maakte volgende de assistente niet uit; dan kreeg ik het wel doorgestuurd via de zorgverzekering. Vervolgens verhuisd en post niet gekregen, bleek ik ineens een of andere instantie geld te moeten betalen. Eigen schuld, ik weet het, maar als ze mij de gelegenheid hadden gegeven gewoon gelijk te betalen zoals ik wilde, was er niks aan de hand.
woensdag 7 december 2011 om 05:51
Wat ik verder van de zotte vind is dat ik altijd terug moet komen voor een gaatje te vullen. Daarmee verdient de tandarts nl. 2x een consult. Laten ze dat lekker meteen doen!
Ja, dat kan natuurlijk niet! De tandarts heeft toch ook een planning?! Stel dat er 3 mensen achter elkaar met 2 gaatjes komen, dan kan jij anderhalf uur wachten op jouw controle.
Eens in de 2 jaar foto's is normaal. Zo duur zijn die foto's nu ook weer niet.
Ja, dat kan natuurlijk niet! De tandarts heeft toch ook een planning?! Stel dat er 3 mensen achter elkaar met 2 gaatjes komen, dan kan jij anderhalf uur wachten op jouw controle.
Eens in de 2 jaar foto's is normaal. Zo duur zijn die foto's nu ook weer niet.
woensdag 7 december 2011 om 17:08
donderdag 8 december 2011 om 07:47
Mijn tandarts heeft 10 jaar geleden toen ik nieuw was bij deze praktijk foto's gemaakt. Daar werd ik voor gebeld omdat er een gaatje te zien was. Afspraak gemaakt: vond hij het niet nodig iets te doen, assistente die de foto had beoordeeld was iets te voorbarig geweest. Daarna hebben we het er nooit meer over gehad, geen gaatje meer gezien en nooit meer foto's gemaakt. Ik ben dus heel verbaasd over 2 keer per jaar een foto en zelfs eens per 2 jaar. Mijn dochter is radiologe en in het ziekenhuis maken ze echt zo min mogelijk foto's.
O ja, ik heb trouwens geen gaatjes, een prima gebit zonder vullingen.
O ja, ik heb trouwens geen gaatjes, een prima gebit zonder vullingen.
maandag 2 januari 2012 om 15:45
quote:Danayla schreef op 08 december 2011 @ 06:31:
Waarom? Om gaatjes tussen de tanden te vinden, oude lekkende vullingen, enz, zodat er iets aan gedaan kan worden eerdat je halve tand is weg gerot Ik heb geen vullingen en gaatjes komen ze zonder foto's ook wel achter voordat de halve tand is weg gerot. Ik vind het gewoon onzin. De 23 jaar hiervoor heb ik ook nooit problemen gehad doordat er geen foto's waren gemaakt. Wanneer er iets was kwam de tandarts daar altijd zonder foto's op tijd achter. Het is gewoon geldklopperij.
Waarom? Om gaatjes tussen de tanden te vinden, oude lekkende vullingen, enz, zodat er iets aan gedaan kan worden eerdat je halve tand is weg gerot Ik heb geen vullingen en gaatjes komen ze zonder foto's ook wel achter voordat de halve tand is weg gerot. Ik vind het gewoon onzin. De 23 jaar hiervoor heb ik ook nooit problemen gehad doordat er geen foto's waren gemaakt. Wanneer er iets was kwam de tandarts daar altijd zonder foto's op tijd achter. Het is gewoon geldklopperij.
maandag 2 januari 2012 om 15:53
Als er een klein gaatje is alleen te zien op een foto. Gaat de tandarts dit gaatje groter maken om te kunnen vullen. Dit lijk me wat voorbarig. Zou ik niet doen.
Ik heb ook foto's gemaakt. Daarna wilde ze de verstandskiezen eruit halen. Eén die zichtbaar was gedaan, maar de rest lekker laten zitten. Nu jaren later nog steeds geen last van.
Ik laat ook geen foto's elke 2 jaar maken. Ga wel elk half jaar na de mondhygeniste voor schoonmaken en controle.
Ik heb ook foto's gemaakt. Daarna wilde ze de verstandskiezen eruit halen. Eén die zichtbaar was gedaan, maar de rest lekker laten zitten. Nu jaren later nog steeds geen last van.
Ik laat ook geen foto's elke 2 jaar maken. Ga wel elk half jaar na de mondhygeniste voor schoonmaken en controle.
maandag 2 januari 2012 om 15:59
controle foto's zijn heel belangrijk. advies is een keer per 2 á 3 jaar. dit hangt af van hoe snel iemand gaatjes ontwikkeld, leeftijd e.d.
in de mond is niet alles te zien daarbij heb je echt foto's nodig om tot een goede diagnose te komen.
het cariesproces duurt gemiddeld 2 jaar dus een beginnend gaatje kan je door foto's in de gaten houden en daarnaast goed instrueren door thuis veel te flossen,stoken en fluoride te spoelen.
in de mond is niet alles te zien daarbij heb je echt foto's nodig om tot een goede diagnose te komen.
het cariesproces duurt gemiddeld 2 jaar dus een beginnend gaatje kan je door foto's in de gaten houden en daarnaast goed instrueren door thuis veel te flossen,stoken en fluoride te spoelen.
dinsdag 3 januari 2012 om 16:40
Het verschil tussen tandartsen vind ik opmerkelijk. De een wilde bij elk consult een foto maken, de andere sprak er nooit over. De een wilde mijn verstandskiezen eruit, de ander vind ze prima zitten. Bij de een moet mijn 8 jarige zoon snel een beugel, de ander vind het onzin en zegt wel te kijken wanneer hij een jaar of 12 is.
dinsdag 3 januari 2012 om 16:56
quote:Jippertje schreef op 03 januari 2012 @ 16:40:
Het verschil tussen tandartsen vind ik opmerkelijk. De een wilde bij elk consult een foto maken, de andere sprak er nooit over. De een wilde mijn verstandskiezen eruit, de ander vind ze prima zitten. Bij de een moet mijn 8 jarige zoon snel een beugel, de ander vind het onzin en zegt wel te kijken wanneer hij een jaar of 12 is.Waar ze het wel over eens lijken te zijn is over een forse prijsverhoging met zo'n 10 %.
Het verschil tussen tandartsen vind ik opmerkelijk. De een wilde bij elk consult een foto maken, de andere sprak er nooit over. De een wilde mijn verstandskiezen eruit, de ander vind ze prima zitten. Bij de een moet mijn 8 jarige zoon snel een beugel, de ander vind het onzin en zegt wel te kijken wanneer hij een jaar of 12 is.Waar ze het wel over eens lijken te zijn is over een forse prijsverhoging met zo'n 10 %.
dinsdag 3 januari 2012 om 16:58
iedere 5 jaar je hele gebit (meerdere foto's) is normaal.
Iedere tandarts gaat er een beetje anders mee om.
Maar een nieuwe tandarts begint er wel mee (ben onlangs van tandarts veranderd)
Zou op iets anders bezuinigen en niet op mijn gebit (en zoveel verdient hij er ook niet aan, dus opzet lijkt me niet)
Iedere tandarts gaat er een beetje anders mee om.
Maar een nieuwe tandarts begint er wel mee (ben onlangs van tandarts veranderd)
Zou op iets anders bezuinigen en niet op mijn gebit (en zoveel verdient hij er ook niet aan, dus opzet lijkt me niet)
dinsdag 3 januari 2012 om 21:13
quote:Bergje65 schreef op 06 december 2011 @ 13:44:Wat ik verder van de zotte vind is dat ik altijd terug moet komen voor een gaatje te vullen. Daarmee verdient de tandarts nl. 2x een consult. Laten ze dat lekker meteen doen!Een tandarts mag voor een vervolgafspraak niet nog eens een consult rekenen. Een consult houdt in dat de tandarts het gebit onderzoekt en de gebitstoestand bespreekt. De tandarts doet dit al in de eerste afspraak die je hebt. Dit wordt niet nog eens gedaan in de vervolgafspraak. De tandarts heeft je gebit al onderzocht en weet wat er moet gebeuren. In dit geval dus het vullen van het gaatje. Alleen de verrichten van het vullen van het gaatje zouden op de nota bij die behandeldatum moeten staan.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.