Geld & Recht alle pijlers

Terugvordering PGB, wát een bedragen !!!

21-03-2011 11:52 127 berichten
Gelukkig hoef ik zelf geen gebruik te maken van een PGB, maar de terugvorderingsbedragen die ik soms zie langskomen zijn afgrijselijk. 15duizend, 20duizend euro terug te betalen, alsof het niets is. Gelet op de postcodegebieden gaat het om twee jaarsalarissen, zeg maar.

Ik vraag me serieus af of een PGB wel aan jan-en-alleman die er recht op heeft in cash verstrekt moet worden. Kunnen mensen die zorg dan niet beter in natura ontvangen ?

Het voeren van een (juiste) administratie is voor honderden gezinnen blijkbaar teveel gevraagd, en die komen nu in een enorme sh*tbende terecht.

Waarom kunnen die "zorgkantoren" niet eerder aan de bel trekken, maar moet het eerst zo uit de hand lopen ?
Alle reacties Link kopieren
Wij laten het niet doen trouwens, door een ander.

We hebben een programma op de computer E-pgb heet dat.

En die houdt precies bij wat je moet betalen en aan wie, en hoeveel uur je nog te besteden hebt. Ideaal.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Julus schreef op 21 maart 2011 @ 12:22:

Immaculata, ik denk dat sommige mensen verblind zijn door het bedrag wat ze (hopen of denken) te krijgen en dan denken; wie dan leeft, wie dan zorgt. Het is idd je eigen verantwoordelijkheid en er wordt hulp geboden mbt de administratie.

Frizzy...belachelijk!

Behoorlijk ja. En deze man heeft een goeie ingang, want contacten met mijn doelgroep en die zijn altijd wel in om ergens een slaatje uit te slaan.

Ikzelf heb overigens al meermaals het advies gekregen ZZP'er te worden en me te laten betalen uit PGB's, maar ik ben er om meerdere redenen huiverig voor.
quote:frizzy schreef op 21 maart 2011 @ 12:25:

Ikzelf heb overigens al meermaals het advies gekregen ZZP'er te worden en me te laten betalen uit PGB's, maar ik ben er om meerdere redenen huiverig voor.Zou ik ook niet snel doen. Ik huur zelf trouwens ook geen ZZP-ers in. Ik wil alleen mensen die bij een thuiszorg organisatie werken. Zij kunnen veel beter screenen dan ik dat zelf kan.
PGB's kunnen prima werken maar op mijn vorige werkplek helaas ook veel fraude geien. Mensen kwamen met de vraag 'we willen een PGB'. Als je dan vroeg wat voor hulp ze dan nodig hadden, dan wisten ze het niet. Uiteindelijk is in de meeste terechte gevallen een overspannen moeder ingehuurd die het moest blijven doen. Het praatje dat geld verder geen ontlasting biedt kwam niet binnen. Maar ieder jaar een reisje naar het buitenland wel. Dat de cliënt er geen baad bij had werd opzij geschoven.
Ik heb tot nu toe (twee zorgverleners) via de zoekpgb site gevonden. Zeer tevreden over. Alleen zo jammer dat ik (achteraf) bezien hoogstwaarschijnlijk ook door Robert M. telefonisch ben benaderd..na een paar telefoontjes heb ik hem onder de noemer "stalker" opgeslagen in mijn telefoon.
quote:Andj schreef op 21 maart 2011 @ 12:10:

.

In dienst van je zoon thuis zitten is inderdaad een optie, gebeurd wel vaker.maar daar krijg ik vast geen 6000 euro voor
Dieptriest dat bepaalde mensen dat geld besteden aan andere zaken, terwijl het is bedoeld voor hun kind. Motivatie bij de aanvraag van een PGB telt heel zwaar inderdaad.

Als je niet eens kunt beargumenteren waarom je hulp nodig hebt, dan vind ik het ook dubieus.
Starshine, je neemt het jaarlijkse budget en deelt dat door 12 en je weet wat je jezelf maandelijks kunt uitbetalen.

Dat mag, dat is dan legitiem.
Als ik een ZZP-er zou hebben dan zou ik nog veel meer uren in kunnen zetten, maar ik ben een beetje huiverig om er zelf 1 te zoeken. Ik heb nu echt 2 verpleegkundigen die in het ziekenhuis en/of zorginstelling hebben gewerkt.
quote:moppetoet schreef op 21 maart 2011 @ 12:14:

De postcodegebieden die ik bedoel vallen eerder onder een jaarinkomen van 10.000 euro.

Vaak betreft het hier sociaal zwakkere mensen, multi-problemgezinnen.

En ja, het kan snel oplopen, kijk bijvoorbeeld alleen al naar wat een mens kwijt kan zijn aan kinderopvang, à 6,50 per uur. Thuishulp / zorgboerderij is al veel duurder, x zoveel uur, x zoveel dagen per week, dat loopt hard op.

Ik wil het hier niet eens over fraude hebben, maar over mensen die hun eigen geld al niet kunnen beheren, laat staan potten vol "hulpgeld". Het onmacht-verhaal, dus.

ik begrijp dat dat inderdaad je insteek was.

Ik ben het eens met je dat mensen die geld niet kunnen beheren niet zomaar dit geld vrij in handen moeten krijgen.

Een administratie voeren is niet altijd gemakkelijk en als het geld dan ook nog aan andere dingen opgaat (ik stel me zo voor dat deze mensen ook wel eens geld van hun pgb 'lenen' als de maand even langer is dan hun salaris), is het einde snel zoek.
Hoe kun je eigenlijk zo iets aanvragen? ik kan dat nergens vinden, alleen dat het via het cz moet ofzo ( niet voor mezelf hoor)
quote:Flashy schreef op 21 maart 2011 @ 12:35:

Hoe kun je eigenlijk zo iets aanvragen? ik kan dat nergens vinden, alleen dat het via het cz moet ofzo ( niet voor mezelf hoor)

CIZ. Meestal, als het om je kind gaat, vraag je dan hulp van MEE, of iemand van school. De eerste keer aanvragen is nog best pittig.

Bij ons bellen ze ook vaak nog na, waarom we het willen, en dan kunnen we het ook motiveren.
quote:Julus schreef op 21 maart 2011 @ 12:34:

Starshine, je neemt het jaarlijkse budget en deelt dat door 12 en je weet wat je jezelf maandelijks kunt uitbetalen.

Dat mag, dat is dan legitiem.oh vast, maar ik wil het niet.
Je moet eerst een indicatie krijgen, dat gaat via de CIZ. Ik ben toen naar MEE gegaan de eerste keer, daarna gaat het om herindicaties en dat heb ik zelf gedaan.
Ik ken mensen die een Nintendo DS uit het PGB hebben betaald, zogenaamd omdat het zo goed is voor de motoriek van hun kind...

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.
Male, dat nabellen is bij mij altijd gebeurd. Kun je uitgebreid de aanvraag toelichten, vond ik wel prettig.

Star, begrijp ik. Ik wil het ook niet.
quote:Maleficent schreef op 21 maart 2011 @ 12:38:

[...]

CIZ. Meestal, als het om je kind gaat, vraag je dan hulp van MEE, of iemand van school. De eerste keer aanvragen is nog best pittig.

Bij ons bellen ze ook vaak nog na, waarom we het willen, en dan kunnen we het ook motiveren.ik ben bezig met een pgb-aanvraag en ik moet het via Jeugdzorg doen. (omdat autisme ineens een psychische aandoening is)
quote:Sorcha_ schreef op 21 maart 2011 @ 12:39:

Ik ken mensen die een Nintendo DS uit het PGB hebben betaald, zogenaamd omdat het zo goed is voor de motoriek van hun kind...

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.Enigszins is nog zacht uitgedrukt...
Ik ben eerlijk gezegd blij dat de navraag altijd telefonisch is.

Ons zoontje ziet er namelijk heel gelukkig en gezond uit.

Daar verkijken veel mensen zich op als ze hem voor het eerst zien.

Gelukkig hebben we stapels artsverklaringen waarin de ernst van zijn ziekte en de mate van zorg goed uitgelegd staan.

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.dan hebben ze dat op een bepaalde manier weggeschreven, je mag geen spullen kopen voor je pgb alleen hulp inkopen.

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.

het ligt er maar aan Sorcha. Mijn zoon komt na een drukke schooldag helemaal tot rust als hij even kan ds'en.

Op de DS kun je ook educatieve spelletjes doen.

Als jij goed kan motiveren waarom die DS noodzakelijk is, kan het.

En waarom ook niet, omdat het een aparaat is dat plezier verschaft mag het niet vergoedt worden?

edit: of het komt uit een ander potje, want spullen zitten niet in de pgb inderdaad. Misschien hebben ze d e ds van de TOG aangeschaft, en dat hoef je helemaal niet te verantwoorden.
Volgens mij krijg je alleen budget voor hulp, niet voor spullen. Zou wat zijn.
Kinderbijslag en TOG, ok, mag je helemaal zelf weten.

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.Je hebt een vrij besteedbaar bedrag, wat je niet hoeft te verantwoorden. Dat is een percentage van het totaalbedrag. Als ik zoiets zou willen kopen om die reden, zou ik het van het vrij besteedbaar bedrag doen. Maar wij zetten alles wat we 'krijgen' voor onze zoon apart. Kinderbijslag, TOG, het vrij besteedbaar bedrag etc. Staat allemaal intact op de spaarrekening. Omdat we bang zijn dat het in de toekomst minder wordt met de zorg. Eigen bijdragen hoger, medicatie die niet meer volledig vergoed wordt. En dan hebben we flink wat achter de hand.

Dat vind ik toch enigszins opmerkelijk.In dit geval adviseer ik zo'n Wii-ding.

(hoe schrijf je dat eigenlijk ?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven