Geld & Recht alle pijlers

Terugvordering PGB, wát een bedragen !!!

21-03-2011 11:52 127 berichten
Gelukkig hoef ik zelf geen gebruik te maken van een PGB, maar de terugvorderingsbedragen die ik soms zie langskomen zijn afgrijselijk. 15duizend, 20duizend euro terug te betalen, alsof het niets is. Gelet op de postcodegebieden gaat het om twee jaarsalarissen, zeg maar.

Ik vraag me serieus af of een PGB wel aan jan-en-alleman die er recht op heeft in cash verstrekt moet worden. Kunnen mensen die zorg dan niet beter in natura ontvangen ?

Het voeren van een (juiste) administratie is voor honderden gezinnen blijkbaar teveel gevraagd, en die komen nu in een enorme sh*tbende terecht.

Waarom kunnen die "zorgkantoren" niet eerder aan de bel trekken, maar moet het eerst zo uit de hand lopen ?
Alle reacties Link kopieren
quote:Starshine schreef op 21 maart 2011 @ 12:41:

[...]

het ligt er maar aan Sorcha. Mijn zoon komt na een drukke schooldag helemaal tot rust als hij even kan ds'en.

Op de DS kun je ook educatieve spelletjes doen.

Als jij goed kan motiveren waarom die DS noodzakelijk is, kan het.

En waarom ook niet, omdat het een aparaat is dat plezier verschaft mag het niet vergoedt worden?

Maar wat is dan de meerwaarde van een Nintendo DS op een gewone computer? Of gewone educatieve spelletjes?

Ik ben niet anti DS hoor, ik heb er zelf een. Maar ik snap niet helemaal waarom dit betaalt moet worden uit een PGB.
Dat je alleen hulp en geen spullen kan kopen van je PGB is niet waar. Je kan iets kopen van je vrije besteedbaar bedrag.

Hoe hoger je totaal PGB, des te hoger is je vrije besteedbaar bedrag. Bij ons was het een paar 100 euro.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 21 maart 2011 @ 12:27:

[...]

Zou ik ook niet snel doen. Ik huur zelf trouwens ook geen ZZP-ers in. Ik wil alleen mensen die bij een thuiszorg organisatie werken. Zij kunnen veel beter screenen dan ik dat zelf kan.

Ja maarrrr het zou voor mij wel een manier zijn om meer geld te verdienen en minder te maken te hebben met zaken die ik nu niet leuk vind aan mijn werk.

Plus, het werk dat ik doe met deze doelgroep, die hulp is niet echt ergens in te huren. Maar met mijn netwerk zou ik wel genoeg aanmeldingen krijgen.
Ouders die van 1 inkomen leven, omdat 1 partner veel thuis is vanwege ziek kind, krijgen nu ook iets van 1400 euro extra vanuit de TOG.
Male, weet ik en was ik even vergeten. Maar het leek er in dit geval op dat het uit het budget werd betaald (wat strikt gezien dan ook zo is). Maar dan zeggen die mensen; ik heb het van het PGB betaald. Wat feitelijk klopt, maar wel legitiem is.
Bij ons ook, 350 euro vrij besteedbaar.
quote:frizzy schreef op 21 maart 2011 @ 12:47:

[...]

Ja maarrrr het zou voor mij wel een manier zijn om meer geld te verdienen en minder te maken te hebben met zaken die ik nu niet leuk vind aan mijn werk.

Plus, het werk dat ik doe met deze doelgroep, die hulp is niet echt ergens in te huren. Maar met mijn netwerk zou ik wel genoeg aanmeldingen krijgen.als je zeker weet dat je genoeg geld kunt verdienen, dan is het interessant. Het moet niet zo zijn dat als 2 gezinnen je niet meer in kunnen huren (niks is zo grillig als het CIZ, tenslotte) dat je dan zwaar in de problemen komt.
quote:Julus schreef op 21 maart 2011 @ 12:48:

Bij ons ook, 350 euro vrij besteedbaar.dat is toch niet meer? dat vrij besteedbaar bedrag?
Wij hadden ook een pgb, een redelijk grote ook nog. En geloof me, met het 'krijgen' van dat geld, krijg je er ook een baan bij. Wij hadden uit een aantal hoeken hulp nodig en je moet het allemaal tot op de cent bij houden en netjes uit een zetten. Jij bent als het ware zelf de werkgever en moet contracten aangaan, uren bij houden, eventuele vakantie dagen. Het is niet niks en er komt echt veel bij kijken. Veel mensen denken mss wel: leuk zoveel geld eens kijken wat ik daar allemaal creatief mee kan doen. Nou wij hadden het eerste jaar al een grote controle. Dus ik zeg: bezint eert ge begint. Ik ben dan ook blij dat we er nu vanaf zijn. Het is hartstikke handig dat het er is, en je krijgt zo ook zicht op wat zorg nu allemaal kost, maar het is ook ontzettend veel werk. Overigens kan je ook kiezen voor zorg in natura, wij zelf hadden half om half.

Ik ken ook mensen die proletarisch huis houden met hun pgb. Nou waar je al het risico mee wil lopen. Het kan, zoals Mop al aangeeft, nogal in de papieren gaan lopen. En echt dat moet je NIET willen!! Het is verdorie bedoeld voor die mensen die het zo brood nodig hebben. Wat mij betreft mag de screening nog strenger. En verplicht de boekhouding uit handen genomen door de svb.
Kregen we in 2010, voor dit jaar weet ik het niet, maar vind ik niet zo belangrijk.
quote:hennameis schreef op 21 maart 2011 @ 12:50:

[...]

dat is toch niet meer? dat vrij besteedbaar bedrag?Jawel hoor.
Vrij te laten bedrag was ooit afhankelijk van hoeveel pgb je kreeg. Wij hebben wel eens iets van 1250 vrij te laten bedrag gehad. Maar in ons geval ging het tot in de laatste druppel op aan zorg. We hadden het meer dan nodig zullen we maar zeggen. Overigens mag je best veel met je pgb en ook vooral heel veel NIET. ( en terecht)
Vrij te laten bedrag is nu iets van 250 euro ofzo? Ik weet het niet eens meer.
Arwen, eens. Ik zou wel willen dat ik het niet nodig had..maar helaas. Ik zou er nooit of te nimmer misbruik van maken, ben blij dat het er is!
Ik wil de PGB in natura. En niet alleen de PGB, ook de kinderopvangtoeslag. We hebben ook in de afgelopen vier jaar meer dan 10000 euro terug moeten betalen. Geen verkeerde administratie, foutje van de belastingdienst en een wijziging in de inkomens midden in het jaar.
Vrij te besteden bedrag is een bepaald percentage van je budget.
Met een minimum van 250 euro inderdaad.
Ik vind dat je een beetje overdrijft Arwen. Mijn man doet het naast zijn 40 urige werkweek. En geloof me, we hebben een heel groot PGB.

Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk gaat maken als je heel veel verschillende ZZP-ers gaat inhuren.

Daarom werken wij dus liever met organisaties. Veel duidelijker.

Je betaalt wel wat meer, maar dat vinden wij niet zo erg dus.
quote:Maleficent schreef op 21 maart 2011 @ 12:50:

[...]

als je zeker weet dat je genoeg geld kunt verdienen, dan is het interessant. Het moet niet zo zijn dat als 2 gezinnen je niet meer in kunnen huren (niks is zo grillig als het CIZ, tenslotte) dat je dan zwaar in de problemen komt.Ik zou dan worden ingehuurd door 18plussers, niet door gezinnen. Maar goed, ik zou dat moeten onderzoeken.
Als ik het bedrag van 1400 euro zie, dan zou dat wel eens de "minstverdienende-werkende-ouder-toeslag kunnen zijn".

Die ontvangt de minst-verdienende-ouder van een werkend stel met kinderen via de Belastingdienst, ook als de ene ouder 4 ton verdient, en de andere ouder 3 ton.

Dit staat los van PGB, TOG en andere voorzieningen.
quote:moppetoet schreef op 21 maart 2011 @ 12:57:

Als ik het bedrag van 1400 euro zie, dan zou dat wel eens de "minstverdienende-werkende-ouder-toeslag kunnen zijn".

Die ontvangt de minst-verdienende-ouder van een werkend stel met kinderen via de Belastingdienst, ook als de ene ouder 4 ton verdient, en de andere ouder 3 ton.

Nee hoor, dat is wel de TOG. De extra tegemoetkoming.

Is een nieuwe regel.

http://www.oscarnederland.nl/node/272
Ik moest ook een megabedrag terugbetalen, maar ik ben nog steeds van mening dat er niets van klopt. In mijn geval dan.

Want ze gingen opeens een bedrag over 2006 in het jaar 2004 boeken. Nou hoef je echt geen boekhoudwonder te zijn om te snappen dat dat niet kan. Daarbij het bedrag wat ik terug moest betalen, heb ik nooit concreet ontvangen. ben er nog mee bezig om het uit te zoeken.

En last but not least... ik kreeg voor het eerst bericht dat ik terug zou moeten betalen 3 jaar later. Terwijl ik dacht dat alles verder klopte want ik had al een bedrag terugbetaald.

Maar ja, ik heb het inmiddels wel betaald (vraag niet hoe), omdat ze ondanks dat ik aangegeven had, dat ik het aan het uitzoeken was, omdat het m.i. niet klopte, een incassobureau op mijn dak stuurde.

Ik heb het dus wel betaald, maar heb er wel bij vermeld en dit ook schriftelijk medegedeeld, dat dit bedrag niet onherroepelijk is. m.a.w. indien tijdens het onderzoek blijkt dat het idd niet klopt(kan ook niet anders) , dat ik het teveel betaalde bedrag terugvorder.
quote:moppetoet schreef op 21 maart 2011 @ 12:57:

Wat is dat voor een regel? Die ken ik niet. ik ben alleenstaand moeder van 3 kinderen waaronder 1 met een verstandelijke beperking. Zou ik daar ook in aanmerking voor komen?

Ben minst verdienende ouder.
Wij scannen alle rekeningen die we krijgen en die we betalen in.

Zo hebben we een digitaal dossier, wat we op elk moment in kunnen sturen. En dan tesamen met het programma wat we doen, valt het ons echt niet tegen, wat we kwijt zijn aan tijd en stress.

Ik heb meer stress als we weer tegen een nieuwe indicatie aan hikken, ben altijd een beetje bang dat we uren kwijt raken.
quote:namita schreef op 21 maart 2011 @ 13:05:

Wat is dat voor een regel? Die ken ik niet. ik ben alleenstaand moeder van 3 kinderen waaronder 1 met een verstandelijke beperking. Zou ik daar ook in aanmerking voor komen?

Ben minst verdienende ouder.

Dat kan alleen als je al TOG ontvangt.

Je kan met je DigiD inloggen en kijken of je er voor in aanmerking komt. Volgens mij mag je bruto maximaal iets van 4000 euro verdienen, maar pin me er niet op vast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven