Geld & Recht alle pijlers

Testament en ANBI

19-04-2019 20:05 14 berichten
Ik ben alleenstaand zonder kinderen. Ik wil mijn spaargeld volledig nalaten aan goede doelen voor dieren. Eentje is Animal Aid India voor de zwerfdieren in India en de andere is het Kluivert Rescue Center voor de zwerfhonden op Curacao.

Ik had in januari een afspraak met de notaris en ik zou binnen een week haar melden aan welke instellingen ik wilde nalaten. Ze zei toen dat ik het beste aan ANBI instellingen kan nalaten. Ik ben vergeten te vragen waarom.

Nu zijn beide instellingen geen ANBI. Wat is dan het nadeel daarvan?

Ik kan mij wel voornemen om de notaris dinsdag te bellen, maar ik denk dat dat er weer niet van gaat komen. Vandaar dat ik de vraag liever zo neerleg. Misschien weet iemand het antwoord.

Ik heb de rekening van de notaris al wel betaald, maar omdat het al 3 maanden na het gesprek met haar is, wil ik het afronden. Ik ben helaas niet meer goed met administratie en die dingen. Ik heb mijn belastingaangifte ook ingevuld zonder mijn aftrekposten in te vullen, want dat werd te ingewikkeld, en ik ben blij dat ik daarvan af ben. Dus hier wil ik ook vanaf nu. Dat zal ook een opluchting zijn.
Alle reacties Link kopieren
Een ANBI betaalt geen erfbelasting of schenkbelasting voor erfenissen en schenkingen die de instelling gebruikt voor het algemeen belang.
You can be the ripest, juiciest peach in the world, but there will always be someone who hates peaches.
Alle reacties Link kopieren
Als de stichtingen waar je aan wil schenken geen ANBI zijn, zullen ze belasting over je schenking moeten betalen
Moeten ze dan veel belasting betalen? Ik wil echt heel graag de zwerfdieren in India helpen. ☹️
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
19-04-2019 20:12
Moeten ze dan veel belasting betalen? Ik wil echt heel graag de zwerfdieren in India helpen. ☹️

Hangt er vanaf hoeveel je schenkt. Een deel is vrij, ik meen iets van €2000. Daarboven start het met 30% van je schenking.
En er is een goede reden waarom een anbi wordt geadviseerd. Heeft de notaris vast uitgelegd?
gizzmo-returns schreef:
19-04-2019 20:18
En er is een goede reden waarom een anbi wordt geadviseerd. Heeft de notaris vast uitgelegd?
Nee, ze heeft het niet uitgelegd. En ik ben vergeten ernaar te vragen.
Pergamon schreef:
19-04-2019 20:15
Hangt er vanaf hoeveel je schenkt. Een deel is vrij, ik meen iets van €2000. Daarboven start het met 30% van je schenking.
Zelfs al moeten ze 50% erfbelasting betalen, ze houden dan toch nog steeds de helft over van wat er is geschonken.
Als iemand moet kiezen tussen: ik krijg niks of ik krijg 10.000 euro maar hou daar maar 7.000 euro van over (na de erfbelasting) dan heb je toch nog 7.000 euro over waar je niet op had gerekend.
Maxieee schreef:
19-04-2019 20:22
Nee, ze heeft het niet uitgelegd. En ik ben vergeten ernaar te vragen.
Dan maak je een nieuwe afspraak, in ieder geval als je wil dat je geld goed terechtkomt.
mammezel schreef:
19-04-2019 20:27
Zelfs al moeten ze 50% erfbelasting betalen, ze houden dan toch nog steeds de helft over van wat er is geschonken.
Als iemand moet kiezen tussen: ik krijg niks of ik krijg 10.000 euro maar hou daar maar 7.000 euro van over (na de erfbelasting) dan heb je toch nog 7.000 euro over waar je niet op had gerekend.
De stichting die het ontvangt zal het zeker prima vinden. Maar het kan zijn dat de gever wil dat zoveel mogelijk van de erfenis bij een stichting terechtkomt en dan speelt ANBI een rol.
Alle reacties Link kopieren
Als de stichting een ANBI is weet je dat het op allerlei vlak aan bepaalde voorwaarden voldoet.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... bi_voldoen

Van een niet ANBI weet je dat niet en is er minder controle hoe geld besteedt wordt.

Wordt een ANBI stichitng opgeheven dan is men verplicht het overgebleven geld over te maken naar een soort gelijke stichting.

Realiseer je wel dat de stichtingen wellicht niet meer bestaan als jij komt te overlijden. Heb je het met de notaris over alternatieven gehad?
Alle reacties Link kopieren
Maxieee schreef:
19-04-2019 20:12
Moeten ze dan veel belasting betalen? Ik wil echt heel graag de zwerfdieren in India helpen. ☹️
Liever belasting over een gift betalen dan helemaal geen gift ontvangen. Dus je moet je zeker niet tegen laten houden door het feit dat zij dan belasting moeten gaan betalen.
Alleen zou ik je wel aanraden goed onderzoek te doen naar deze stichtingen en ze desnoods te bezoeken. Er zijn een hoop idealisten die goed werk doen, maar ook een hoop rotte appels die zielige dieren gebruiken om zichzelf te verrijken.
Bedankt voor jullie tips. Ik denk dat ik dan toch maar nog een keer met de notaris ga praten. Omdat het al 3 maanden geleden is dat ik tegen haar zei dat ze binnen een week bericht van me krijgt, wilde ik het voorbij hebben. Ik wacht nu dan maar toch. Bedankt iedereen!
Lieve Maxieee, raar dat de notaris niet heeft uitgelegd wat je wilde weten. Het enige dat ik zeker weet is dat je goede doelen die op de ANBI-lijst staan af mag trekken op je jaarlijkse belastingaangifte. Als je het bij leven schenkt; lijkt me logisch dat het bij erfenissen ook een voordeel is maar dat weet ik dus ook niet..
Bedenk ook dat de goede doelen zelfs ín het jaar dat ze op de lijst staan eraf kunnen worden gehaald.. kan gebeuren als ze niet voldoen aan de eisen of domweg ophouden te bestaan.

V.w.b. je belastingaangifte: vraag hulp, bel de belastingtelefoon want je hebt z.g.a.z. aftrekposten én je mag een verbeterde, alsnog aangevulde aangifte gewoon erachteraan sturen: de laatste telt.. Of huur een boekhouder in voor een paar tientjes.
Als je bakken geld terug krijgt kan je daarmee hopelijk wat kwaliteit van leven voor jezelf inkopen.
Al is het maar gewoon duur maar heel lekker eten als je daarvan kan genieten.
Gewoon lekker bestellen en laten bezorgen; je verdient het als geen ander..

Is er geen vriendin of goede vriend die je genoeg vertrouwd om je te helpen met die papierwinkel? Zou toch te gek zijn dat je van de pijn en ellende je aftrekposten niet benut: daar zijn ze voor in het leven geroepen. Je hebt er recht op en het is je gegund.

Gezondheid is niet te koop maar comfort soms wel. En een boekhouder die zichzelf terugbetaald: doen! Eén telefoontje, leg uit waarom je het zelf niet kan opbrengen dan komt het vast in orde. Sterkte, ik hoop dat je je goed voelt naar omstandigheden.
En dat je lekker slaapt vannacht... :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven